Petter Stordalen är Årets digitala kommunikatör i Almedalen

Publicerad 2017-07-07, 17:37

ÅRETS DIGITALA KOMMUNIKATÖR. Nordic Choice Hotels ägare Petter Stordalen har utsetts till Årets digitala kommunikatör i Almedalen.

Dela med andra

Bakom utmärkelsen ligger pr-byrån Springtime och undersökningsföretaget Notified med Dagens Opinion som mediepartner.
 
Vinnarmotiveringen lyder: ”Framgångsrik opinionsbildning handlar om att skapa engagemang. Redan etablerade varumärken behöver kontinuerligt beröra för att vara fortsatt relevanta. Vår förstapristagare i Årets Digitala Kommunikatör i Almedalen förstår styrkan i att samarbeta, innoverar i ett brett spektrum av kanaler samt är närvarande, inlyssnande och genuin. Hen vet vad hen kan och gör det sen riktigt bra. Aldrig förr har juryn heller sett en person på fler selfies under politikerveckan. Det handlar om mannen som är störst i dalen - Petter Stordalen.”
 
På andra plats kom organisationen Fler Unga med motiveringen: ”Framgångsrik opinionsbildning handlar om att vara enträgen och outtröttlig i sin påverkan samtidigt som budskapet är enkelt att förstå. Det vissa kallar tjat kallar andra påminnelser. Vår andra-pristagare i Årets Digitala Kommunikatör i Almedalen är inte bara organisationsmässigt en förebild - de bär budskapet i formen; de har på ett organiserat och strategiskt sätt synts och hörts överallt. För det handlar om att #FlerUnga ska ta plats i Almedalens demokratiska samtal och visst gör dem det.”
 
På tredjeplats kom organisationen Make Equal med kampanjen #Ochjagprotesterade med motiveringen: ”Framgångsrik opinionsbildning handlar om att snabbt haka på händelser som stör och berör. Hens initiativ har skapat ett uttryck för individen att stå upp för vår demokrati och vårt öppna samhälle. Det är en vacker, sorgsen och samtidigt kraftfull kanalisering av ilska, frustration, rädsla och vanmakt. Vår tredjepristagare i Årets Digitala Kommunikatör i Almedalens initiativ har skapat kedjereaktioner över hela landet. Nazisterna kom till Almedalen #Ochjagprotesterade.
 
Juryn vill även ge ett hedersomnämnande till #Almedalsgarderoben med motiveringen:
”Framgångsrik opinionsbildning handlar om att gå från ord till handling. Med en genomtänkt kommunikation och ett visuellt tänk lyfter organisationen som får Årets hedersomnämnande nya affärsmodeller, bidrar till en mer hållbar bransch och uppmärksammar en viktig fråga där budskapet bokstavligen bärs i formen.”
 
juryn bestod av
Karin Bäcklund, digital strateg, Springtime
Anna Pettersson, Customer Success Manager Notified
Camilla Eriksson, retorisk och semiotisk analytiker, Retorikiska
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare Dagens Opionion/Beaconomist
Beata Wickbom, grundare Hej Digitalt
Günther Mårder, vd Företagarna

 

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

De startar nätverk för högutbildade Syrier

Storsäljaren Facebook sparar in på svenska organisationen

SAKER MAN SER: AKBs väskbärare

Han är Socialdemokraternas biträdande komchef

"Sänk inkomstskatten - det ska löna sig att arbeta"

Han får Anders Borg och Fredrik Reinfeldt att uppträda samtidigt

Carl Bildt ner 38 procent

Regeringen kör ut Transportstyrelsens chef och ordförande efter IBM-skandalen

Stefan Löfven (s) träffar Emmanuel Macron (lrem)

Semesterundersökningarna här – Huawei och Canon först ut

Kontrollbalansräkning i Politism efter miljonförlust

Handelsbanken minskade investeringarna i EFN

Alltid redo: Scouterna blir sin egna talespersoner

Scouternas talespersoner 2017-18.

Jämlikhetslobbyist bygger affärsdel för Amelia

Spritmärke inför näringsetikett – konsumenterna lätt positiva

Westander: ”Det kostar cirka en miljon att vara kund hos oss"

Grön Ungdom jagar Niklas Nordström (s) för flyg-uppdrag

LO kräver fastighetsskatt och lånar Alliansens retorik

Omsättningslyft men fortsatt rött för Breakit

LO snor IF Metalls komchef och pressansvariga

Surveyföreningen bildar grupp för opinionsundersökningar

Moderaterna vill lägga 50 miljoner på övervakningskameror

”Illegal cigarettfabrik i Sverige – ett politiskt misslyckande”

Region Gotland: Politikerna får bestämma om NMR i Almedalen

Säljlyft men fortsatta miljonförluster för Omni

Ju mer utrikes – desto sämre lön för akademiker

Björn Borg gör politik av tennis i reklamfilm

Cohne & Wolf upp 6,5 procent

SSU rekryterar ny komchef från Friends Agenda

Restaurangen som hyrde ut till SD i Almedalen: Vi är positiva

Publikras för talen i Almedalen

Jimmie Åkesson tappade 22 procent i publik jämfört med 2016.

Flera fackförbund hotar lämna Nordea

Var femte krona förlust på Dagens Media

MP släpper tio förslag för mer barnvänliga städer – vill sänka moms för bilpooler

Randstad kapar ”Grupp-8” för storsamarbete

SD lägger 400 miljoner på två vårdförslag

Postnords kommunikationsdirektör avgår

Petter Stordalen är Årets digitala kommunikatör i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Här laddar man inte ur

Make Equal hetast i Almedalen – NMR raserade kampanjen

Han är Moderaternas valgeneral

Stefan Löfven (s) kan bli hetast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: Bilmärkena som dominerar Almedalen

Fler unga dominerar Almedalsveckan

De kan bli Årets digitala kommunikatör 2017

80 kandidater nominerade till Hetast – här är listan

Visual Sweden ÄR Innovativast i Almedalen 2017

De kan bli Innovativast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: De mest tongivande medierna och influerarna

Maria Rankka säger upp sig

Därför skippar Karl-Petter Thorwaldsson (lo) Almedalen

Magnus Ranstorp och Bingo Rimér tar plats bland de sociala medierna (almedalen)

TALANALYS: Kvinnors rättigheter fick Magdalena Andersson (s) att glöda

Så vill Sverigeförhandlingen bygga höghastighetsjärnvägen

Säkerhetsbranschen trotsar Dagens Medias registrering av DJ-battle

Socialdemokraternas Almedalsförlag: 20 miljarder mer till välfärden

Unionen lanserar chefscoachning med cykelbud

ALMEDALSSPANARNA: Google starkaste tech-märket i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Mina nya idoler, Tommy och Sara

De får chansen på New Republics öppna Almedalsarena

Energiskt och självsäkert, Annie Lööf (c)

Grant Thornton mer pingad än Annie Lööf

Medierna som proffsen använder i Almedalen

Svenskt Näringsliv: Skrota Arbetsförmedlingen och spara 20 miljarder

Därför är kyrkovalet så viktigt för SD

Northvolt utser två finalister i fabrikstävlingen

ALMEDALSROOKIEN: Befriande med Victoria Silvstedt

Här är Almedalsspanarna

Personligt men opassionerat, Jan Björklund

Abu Dhabi flyger in chefer för att prata Sturegallerian

Centerpartiet vill stimulera mera för arbetslösa och företag som ordnar jobb

Säpo upp på retweettoppen

Liberalerna lanserar och överbryggar klyftor

I stället för Almedalen – Feministiskt initiativ ställde ut skor

Nominera till Innovativast i Almedalen

Vårdföretagarna krishanterar kommunpolitiker med Prime

Jonas Sjöstedt: Almedalen har blivit för dyr

Rätt fokus men, trött retorik, Jonas Sjöstedt (v)

Säpo förde bort ”medborgarjournalist” från Jonas Sjöstedts pressträff

Länsförsäkringar: Lägg Almedalen i Hallsberg

Vänsterpartiet föreslår dygnetrunt-primärvård

”Almedalsveckan – en av de viktigaste handelsplatserna för tankar och idéer”

Regeringsfrågan viktigast för SD-väljarna

Skattebetalarna attackerar East Sweden, Migrationsverket och Vallentuna

Det ser almedalsproffsen fram emot – och fruktar

Vattenfall tar Tesla-höjdare till Almedalen

Teknikföretagen anlitar kändisförfattare – vill popularisera jobbfrågan

Isobar etablerar sig i Göteborg

INNOVATIVAST I ALMEDALEN ”politikerna alldeles för dåliga”

Vdn på Swedish Content Agencies slutar

Alliansen vill bygga ut Rut för 730 miljoner

Sveriges Annonsörer storkampanjar mot reklamtrötthet

”Dags att ta tillbaka den digitala ledartröjan”

Nytt S-nätverk ska ”knäcka SD-koden”

NCC tar grävmaskin till Almedalen för ”Digging Battle”

JCDecaux cykeltaxi kvar i Shanghai

INNOVATIVAST I ALMEDALEN ”Viktigt att svara mot tydligt behov”

Tradera budar ut Annie Lööfs och Alice Teodorescus Almedals-outfits

Regeringens sajt ligger nere

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.