Peje Emilsson: Vänsterpartiet vilseleder om vinsterna i välfärden

Publicerad 2018-03-07, 10:29

OPINIONSBILDNING. Peje Emilsson, grundare av Kunskapsskolan, pr-byrån Kreab och undersökningsföretaget Demoskop, kliver fram som opinionsbildare för välfärdsföretagen. I dag presenterar han en undersökning på DN Debatt som visar att en majoritet av väljarna vill behålla friskolor med de vinstnivåer de ligger på i dag.

Dela med andra

Peje Emilsson pekar ut Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt och skriver:
 
”Vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt har under flera år gått i spetsen för en effektiv desinformationskampanj om vinster i välfärdsföretag. Han har drivit Socialdemokraterna framför sig och fått dem att lägga fram ett förslag om att avlägsna privata företag inom välfärdssektorn. Retoriken kring förslaget bygger på den bild Sjöstedt lyckats skapa av att välfärdsföretagare skär guld med täljknivar.”
 
Peje Emilsson hänvisar till statistik som regeringen själv använder sig av:

”Av regeringens förslag – som nyligen fått mycket stark kritik av lagrådet – framgår det att medelrörelsemarginalen inom skolväsendet under åren 2011 till 2015 varierat mellan 2,6 procent och 5,0 procent – genomsnitt 4,0 procent. Det betyder att skolföretagen som mest haft en marginal på 5 kronor per hundralapp – som sämst 2 kronor och 60 öre. Siffrorna är i stort sett samma för välfärdsföretag inom sociala insatser, vård och omsorg.”

Detta är utgångspunkten i en undersökning som Peje Emilsson har låtit Demoskop utföra byggd på 6 600 intervjuer.
 
Den visar att 59 procent tror att vinsten i skolföretag ligger på minst 7 procent. Färre än var femte väljare har koll på att vinsten i praktiken har legat under 5 procent.
 
En av tio som sympatiserar med Vänsterpartiet eller Socialdemokraterna har angett rätt svar.
Om den nuvarande vinstnivån på 5 procent hålls, säger 63 procent ja till att behålla friskolor.

Siffran hos Alliansens väljare ligger på 80 procent.

Endast i vänsterpartiet är en färre (runt 25 procent) emot att behålla friskolor, vilket visar att partiet för rätt politik för dem.

”Tyvärr befinner vi oss nu i en situation där Vänsterpartiet med ungefär 350 000 väljare bakom sig i senaste valet – knappt sex procent av de som röstade – har drivit regeringen till att lägga ett förslag som till att börja med slår direkt mot över en miljon svenskar”, skriver Peje Emilsson.
 
Dagens Opinion har hört av sig till Vänsterpartiet som spontant säger att de inte brukar bemöta lobbyister, men skulle ändå kolla om någon ville kommentera Peje Emilssons kritik. 

Kommentarer

En viktig fråga som inte ställs i undersökningen är det som bekymrar folk mest: - Är det ok att dela ut ett överskott, vinst till ägarna? Eller tydligare ändå: -Vill du att skattepengar avsedda för skola delas ut till ägarna? Är det inte märkligt att Sverige är det enda landet i världen som tillåter utdelning av överskott i skattefinansierad skolverksamhet till ägarna? Mvh/ Kelle

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

Bekräftat: Prime vinner KTH

M, KD & L samt SD tar till KU mot ensamkommande-lagen

DoubleCheck säljer upphandlingsdata till Dagens Samhälle

SVT svarar på feministisk kompassilska

Kristdemokraterna vill flytta vårdmiljarder från landstingen till kommunerna

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.