PA-konsulternas Almedalen: ”Uberpops nedläggning blir hett”

Publicerad 2016-07-03, 11:33

ALMEDALEN2016-PA-KONSULTERNA. De jobbar kanske hårdast, de syns kanske minst. Men vet kanske mest. I Dagens Opinions artikelserie berättar några prublic affairs-konsulter om hur de ser på årets Almedalsvecka. Först ut är Hanna Hellquist, chef för public affairs på Prime.

Dela med andra

Hur har er inställning till/investering i Almedalsveckan förändrats sedan i fjol?
– Många brukar ägna tiden som leder upp till Almedalsveckan åt att fokusera på vad Almedalen kommer att handla om. Men i år vill vi fokusera på vad Almedalen borde handla om – något som har varit den röda tråden i såväl planerandet av våra egna aktiviteter som i vår kundrådgivning.
 
Vad vill ni uppnå i Almedalen i år?
– Vi vill ha en mer innehållsdriven och samhällsrelevant närvaro i Almedalen som skapar nya, intressanta möten för våra besökare och gör det möjligt för organisationer som inte har så mycket resurser att också synas och höras.

Hur utvecklar ni er tidigare närvaro?
– En stor förändring från tidigare år är att vi anordnar våra mingel i samarbete med mindre resursstarka organisationer som symboliserar de utmaningar vi tycker att årets Almedalsvecka borde handla om: Sveriges framtid som startup-nation, integrationen av nyanlända, social hållbarhet och demokratins vitalisering. Vi kallar det Prime+. Det blir mingel i vår trädgård som vanligt, men med ännu fler spännande samtal och möten.

– Vid sidan av detta så lanserar vi också en site där vi kommer ha löpande bevakning och analys inför och under Almedalsveckan. Bland annat kommer vi att tillsammans med textanalysföretaget Gavagai att presentera dagliga analyser av vad alla twittrare kände under partiledartalen.

Vilka blir era viktigaste aktiviteter?
–Utöver de uppdrag vi har på plats för cirka 40 kunder, så är vårt mingel givetvis en huvudaktivitet.

Hur många har ni på plats?
–Mellan måndag och onsdag har vi cirka 40 personer på plats för att sedan, liksom de flesta andra, trappa ned bemanningen.

Vilka tre trender får vi se i Almedalen i år?
–Om integrationsutmaningen var en stor elefant i rummet ifjol, så är det i år ett oundvikligt ämne som vi alla måste våga och orka prata om. Hållbarhetsfrågorna fortsätter att vara heta och återkommer i många seminarierubriker, där utmaningen blir att fylla diskussionen med nytt innehåll. Ett tredje ämne som det varit relativt tyst om tidigare men som jag tror kommer diskuteras desto mer i år, inte minst sedan Uberpops nedläggning, är delningsekonomins förutsättningar. Det har ju också beröringspunkter med både integration och hållbarhet. Kort sagt så är det hetaste av det hetaste kreativa delningsekonomilösningar på integrations- och hållbarhetsutmaningar.

Vad missar du inte?
–Jag är väldigt förtjust i TedXAlmedalen och hoppas att det blir något även i år.

Vad ser du mest fram emot?
–Nya bekantskaper och oväntade samtal i vår trädgård. Tror det kommer bli ovanligt många sådana i år i och med Prime+ och våra nya samarbetspartners, säger Hanna Hellquist.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.