PA-konsulternas Almedalen: ”Uberpops nedläggning blir hett”

Publicerad 2016-07-03, 11:33

ALMEDALEN2016-PA-KONSULTERNA. De jobbar kanske hårdast, de syns kanske minst. Men vet kanske mest. I Dagens Opinions artikelserie berättar några prublic affairs-konsulter om hur de ser på årets Almedalsvecka. Först ut är Hanna Hellquist, chef för public affairs på Prime.

Dela med andra

Hur har er inställning till/investering i Almedalsveckan förändrats sedan i fjol?
– Många brukar ägna tiden som leder upp till Almedalsveckan åt att fokusera på vad Almedalen kommer att handla om. Men i år vill vi fokusera på vad Almedalen borde handla om – något som har varit den röda tråden i såväl planerandet av våra egna aktiviteter som i vår kundrådgivning.
 
Vad vill ni uppnå i Almedalen i år?
– Vi vill ha en mer innehållsdriven och samhällsrelevant närvaro i Almedalen som skapar nya, intressanta möten för våra besökare och gör det möjligt för organisationer som inte har så mycket resurser att också synas och höras.

Hur utvecklar ni er tidigare närvaro?
– En stor förändring från tidigare år är att vi anordnar våra mingel i samarbete med mindre resursstarka organisationer som symboliserar de utmaningar vi tycker att årets Almedalsvecka borde handla om: Sveriges framtid som startup-nation, integrationen av nyanlända, social hållbarhet och demokratins vitalisering. Vi kallar det Prime+. Det blir mingel i vår trädgård som vanligt, men med ännu fler spännande samtal och möten.

– Vid sidan av detta så lanserar vi också en site där vi kommer ha löpande bevakning och analys inför och under Almedalsveckan. Bland annat kommer vi att tillsammans med textanalysföretaget Gavagai att presentera dagliga analyser av vad alla twittrare kände under partiledartalen.

Vilka blir era viktigaste aktiviteter?
–Utöver de uppdrag vi har på plats för cirka 40 kunder, så är vårt mingel givetvis en huvudaktivitet.

Hur många har ni på plats?
–Mellan måndag och onsdag har vi cirka 40 personer på plats för att sedan, liksom de flesta andra, trappa ned bemanningen.

Vilka tre trender får vi se i Almedalen i år?
–Om integrationsutmaningen var en stor elefant i rummet ifjol, så är det i år ett oundvikligt ämne som vi alla måste våga och orka prata om. Hållbarhetsfrågorna fortsätter att vara heta och återkommer i många seminarierubriker, där utmaningen blir att fylla diskussionen med nytt innehåll. Ett tredje ämne som det varit relativt tyst om tidigare men som jag tror kommer diskuteras desto mer i år, inte minst sedan Uberpops nedläggning, är delningsekonomins förutsättningar. Det har ju också beröringspunkter med både integration och hållbarhet. Kort sagt så är det hetaste av det hetaste kreativa delningsekonomilösningar på integrations- och hållbarhetsutmaningar.

Vad missar du inte?
–Jag är väldigt förtjust i TedXAlmedalen och hoppas att det blir något även i år.

Vad ser du mest fram emot?
–Nya bekantskaper och oväntade samtal i vår trädgård. Tror det kommer bli ovanligt många sådana i år i och med Prime+ och våra nya samarbetspartners, säger Hanna Hellquist.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Toyota utmanar fordonfria Almedalen

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Kent Ekeroth (sd) fälld i tingsrätten

TCO gör en Pokemon i Almedalen

Virusattacken drabbar svenska WPP-byråer

Han ska ordna livsmedelsexport för 100 miljarder

Dagens Media varumärkesskyddar DJ-battle

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: "Politikerna är dåliga på innovation"

Dagens Samhälle skördar nyhetschef på bond-tidning

Futurions vd släpper tips-film för Hetast i Almedalen

Yepstrs rundabordssamtal i Almedalen ska lösa jobbutmaningar för unga

Finjournalister utser ”statsminister” åt industrin och rundar SD

Six Year Plan goes international i Almedalen

Tech-företagen som kan bli hetast i Almedalen

Fackförbund använder ”Expressen-journalist” i fejkampanj för pr-tjänst

Tunga profiler utmanar Almedalens besökare i digital frågesport

Regeringen och Alliansen skärper regler för vapenexport

Företagen som följer med Stefan Löfven till Kina

Gullers köper digital managementbyrå

Miljonskurar över Alex Schulman

Mats Johansson (m) avliden – saknas av många

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.