PA-konsulternas Almedalen: ”Uberpops nedläggning blir hett”

Publicerad 2016-07-03, 11:33

ALMEDALEN2016-PA-KONSULTERNA. De jobbar kanske hårdast, de syns kanske minst. Men vet kanske mest. I Dagens Opinions artikelserie berättar några prublic affairs-konsulter om hur de ser på årets Almedalsvecka. Först ut är Hanna Hellquist, chef för public affairs på Prime.

Dela med andra

Hur har er inställning till/investering i Almedalsveckan förändrats sedan i fjol?
– Många brukar ägna tiden som leder upp till Almedalsveckan åt att fokusera på vad Almedalen kommer att handla om. Men i år vill vi fokusera på vad Almedalen borde handla om – något som har varit den röda tråden i såväl planerandet av våra egna aktiviteter som i vår kundrådgivning.
 
Vad vill ni uppnå i Almedalen i år?
– Vi vill ha en mer innehållsdriven och samhällsrelevant närvaro i Almedalen som skapar nya, intressanta möten för våra besökare och gör det möjligt för organisationer som inte har så mycket resurser att också synas och höras.

Hur utvecklar ni er tidigare närvaro?
– En stor förändring från tidigare år är att vi anordnar våra mingel i samarbete med mindre resursstarka organisationer som symboliserar de utmaningar vi tycker att årets Almedalsvecka borde handla om: Sveriges framtid som startup-nation, integrationen av nyanlända, social hållbarhet och demokratins vitalisering. Vi kallar det Prime+. Det blir mingel i vår trädgård som vanligt, men med ännu fler spännande samtal och möten.

– Vid sidan av detta så lanserar vi också en site där vi kommer ha löpande bevakning och analys inför och under Almedalsveckan. Bland annat kommer vi att tillsammans med textanalysföretaget Gavagai att presentera dagliga analyser av vad alla twittrare kände under partiledartalen.

Vilka blir era viktigaste aktiviteter?
–Utöver de uppdrag vi har på plats för cirka 40 kunder, så är vårt mingel givetvis en huvudaktivitet.

Hur många har ni på plats?
–Mellan måndag och onsdag har vi cirka 40 personer på plats för att sedan, liksom de flesta andra, trappa ned bemanningen.

Vilka tre trender får vi se i Almedalen i år?
–Om integrationsutmaningen var en stor elefant i rummet ifjol, så är det i år ett oundvikligt ämne som vi alla måste våga och orka prata om. Hållbarhetsfrågorna fortsätter att vara heta och återkommer i många seminarierubriker, där utmaningen blir att fylla diskussionen med nytt innehåll. Ett tredje ämne som det varit relativt tyst om tidigare men som jag tror kommer diskuteras desto mer i år, inte minst sedan Uberpops nedläggning, är delningsekonomins förutsättningar. Det har ju också beröringspunkter med både integration och hållbarhet. Kort sagt så är det hetaste av det hetaste kreativa delningsekonomilösningar på integrations- och hållbarhetsutmaningar.

Vad missar du inte?
–Jag är väldigt förtjust i TedXAlmedalen och hoppas att det blir något även i år.

Vad ser du mest fram emot?
–Nya bekantskaper och oväntade samtal i vår trädgård. Tror det kommer bli ovanligt många sådana i år i och med Prime+ och våra nya samarbetspartners, säger Hanna Hellquist.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Veckans Brief 14: Behövs varumärkesbyrån? – Löfbergs framtidsstrategi

Expertgrupp kräver att Science-artikel från Uppsalaforskare dras in

Regeringen flyttar två mutåtalade myndighetschefer

Byggindustrin kampanjar för fler byggjobbare

Avliden utsågs till näst mäktigast inom hållbarhet i Sverige

H&H Group köper tunga riskkonsulter

Saco kritiskt till regeringens flytt av SCB

Obamas hovfilmare om Donald Trumps mediestrategi

Blå skatteväxling: C flyttar pengar från skrotad arbetsförmedling till polisen

Hallvarsson värvar kungligt till hållbarhetstronen

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.