"OMG, snart 2016 och ännu inte skalbar, delbar och global"

Publicerad 2015-12-31, 13:26

Är du inte heller globalt skalbar, hållbar och centralt placerad i delningsekonomin och Oh My God snart är det 2016? Då finns här några tröstens ord från Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Du vet vad som gäller. Du ska:
* vara relevant för din målgrupp.
* ha en affärsidé som är globalt skalbar...
* dessutom ha en affärsidé anpassad efter den nya delningsekonomin.
* tänka mobilt och digitalt först, alltså first
* med hjälpa av big data och crm lära dig så mycket om dina kunder att du ständigt kan befinna dig med rätt erbjudande där de råkar befinna sig.
* tjäna dina pengar på etthållbart, jämställt vis och dessutom bidra till samhällets bästa (csr). Och glöm inte etiken.

Du kanske har hört eller läst de smarta personer som lever på att säga smarta saker som står i amerikansk branschpress, Brit Stakston, Olle "Vassa Eggen" Lidbom, Hans "Mediaculpa" Kullin, KIT-gurun Peder Bonnier, Fredrik "Bisonblog" Wass, bloggstjärnan Viktor Frisk, viralgranskaren Jack Werner, matprataren Viggo Cavling och Jerry "Doctor Spinn" Silfwer, ja, de där som till skillnad från dig och mig inte bara försöker hitta på en korrekt affärsidé utan är så smarta att de lever på att tala om för andra hur det ska göra.

Du tänker, det där de säger är ju sant och rätt. Sedan hemma i verkstan brukar det inte vara lika lätt. Jag har själv försökt leva by The Digital Bible of the Sustainable, Shareable mobile global universe.

Det kanske går om du är Jesus eller hens lärjungar. Vi värdsliga då, ska vi lägga oss och dö? Eller försöka överleva ovanstående mardröm till checklista? För att slippa känna mig som en alltför ohållbar och sorglig medelmåtta brukar jag tänka så här:

vara relevant för din målgrupp
Eftersom bruset och konkurrensen ökar i de flesta branscher och segment uppstår den absoluta sanningen att du behöver göra skillnad för dina intressenter, eller stakeholders. Du behöver förstå deras behov och uppfylla det, alltså vara relevant. Om vi vänder på det, så kan det kännas bättre att tänka att det nog aldrig har varit en framgångsfaktor att vara orelevant. Så har du något att jobba med och lite intäkter så är du sannolikt redan relevant. Check.

ha en affärsidé som är globalt skalbar
Alla vill göra en Mojang, King eller Spotify och bygga en unicorn. Alla vill hitta den digitala tjänsten som en miljard människor vill betala några hundralappar per år för att få använda. Det ger enorma intäkter. Samtidigt är trenden med närproducerat och lokalt stark och det ger möjligheter till oss som inte har fantasi nog att räkna ut att halva jordens befolkning kommer gå igång på att krascha digitala godisbitar på rad eller gräva tunnlar som ser ut som ett lågupplöst Lego.

affärsidé anpassad efter den nya delningsekonomin
Nu räcker det inte att vara globalt skalbar. Din tjänst och produkt ska också fungera i den nya delningsekonomin som med hjälp av smart it gifter ihop resurser med behov av resurser, med Uber och Airbnb som varsin kruka med guld vid regnbågens ändar. Jaha, ungefär som tvättsugan brukar jag tänka. Bokningen med små låscylindrar var också hi tech en gång i tiden och företagen som utvecklade den tekniken kanske fick vara med i Veckans Affärer eller något då. Delning är en grundläggande självklarhet för civiliserade samhällen, kanske en del av definitionen av dem, vi har gemensamma sociala ytor och funktioner som gator, torg, sjukhus, bibliotek, skolor och ja, tvättstugor. Att kunna dela gör oss starkare. Det är en överlevnadsfaktor. Särskilt i Sverige där vi har levt under delningsekonomin i form av skattesystemet sedan länge.

mobile och digital first

Du har säkert hört det. Alla digitala tjänster ska utvecklas för mobilen i första hand, desktop i andra. Och du ska ta höjd för att allt som kan digitaliseras kommer att göra det och att nästa big shit är internet of things. Det har alltid varit så att några personer som först sett möjligheterna med ny teknik har kunnat skapa sig enorma konkurrensfördelar. De som är tidigt ute och misslyckas brukar glömmas bort. När en första digitaliseringsvågen kom runt år 1995-2000, var det många som plöjde ner hundratals miljoner på att bygga plattformar för internet som inte gav ett öre tillbaka, bland dem Bonnier, MTG/Everyday, Posten/Torget, Schibsted/Passagen för att inte tala om e-handelspionjärerna på Boo.com. Den bästa strategin kan vara att vänta tills den nya tekniken har satt sig och utvecklingskostnaderna har minskat. Om vi tänker på Spotify, Apple, Facebook och andra framgångssagor har de aktörerna anpassat sina tjänster efter hand. Och även sina affärsidéer. Spotify skulle först tjäna pengar på reklam, nu är det abonnemang som gäller.

finnas där kunden är

Varhelst dina kunder befinner sig, på sociala medier, i butiker, kan de nås via beacons, i bilens manöverpanel, i mobilen. Där ska du också befinna dig, lyder dogmen. Men är det någon som har frågat kunderna om de vill ha dig i knät hela dygnet, i hemmet och på jobbet?  Och de riktigt framgångsrika, som Apple, låter väl i stället kunderna bli ambassadörer för sina produkter och tjänster. Jag brukar intala mig att om jag har tillräckligt bra saker, så kommer kunderna. Det känns i alla fall bättre.

tjäna dina pengar på etthållbart, jämställt vis och spela rätt roll i samhället

För det första har jag med mina futtiga miljoner och fåtal anställda små möjligheter att vara eller inte vara hållbar och jämställd. Däremot är det intressant att tänka kring hållbara affärsidéer. När jag tänker på att affärsidén och visionen ska leverera tio år framöver, kan jag nämligen kasta av mig de flesta trender och tvärsäkra sanningar som oraklen gödslar med. Det mesta på checklistan ovan, ter sig då inte så dramatiskt och ödesmättat. Jag kan låta visionen styra. Dessutom, i dessa tider med fritt informationsflöde och toksnabb teknikutveckling, vet ingen, inte Ericsson, Google, Bonnier, du eller jag, så värst mycket mer än någon annan hur det kommer att bli.

Tack för att du har läst oss på Dagens Opinion under 2015 och hoppas vi hörs mer, mycket mer, 2016.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare 

Klart nu: Hon kan bli Sveriges ambassadör i Washington

Vänsterpartiet kräver regeringen på miljardbelopp till ”det svikna Sverige”

Deloitte förvärvar Acne

Newsec 274 procent lönsammare – nyanställer

Svensk organisation tar på sig Donald Trumps nedläggning av företagsråden

M och C överens med regeringen om nya miljarder till försvaret

Vattenfall värvar Almedalskändis från Expressen

Tommy Ohlström (kf) sparkar Coops vd

Handelsbankens EFN öppnar lokala tv-stationer

Röda siffror för Arena Opinion

Klart med statssekreterare till Heléne Fritzon (s)

Alliansen lanserar lagstiftade ”Inträdesjobb”

Clear Channel knycker TV4-direktör

Vänsterpartiet biffar upp med partisekreterare från Malmö

Editk upp 23 procent – men tappar marginal

Alliansen släpper nytt förslag

KD lämnar försvarsförhandlingarna

Prime mot 200 miljoner – ökar med 20 procent

Socialdemokraterna skänker "russebuss" till SSU

Axicom upp 5 procent – men minskar lönsamheten

Katerina Janouch riskerar Viking-uppdrag efter Twitterattack mot Rossana Dinamarca (v)

Luf förnyar styrelsen – och loggan

Vänsterpartiet kräver ny myndighet – visar partiets prioriterade valfråga

Han blir statssekreterare hos Tomas Eneroth (s)

Way out Wests grundare: Det går snabbare att förändra med företag än med politiker

SAKER MAN SER: Arvamus har något Almedalen inte har

”Känn ingen sorg för publiceringen av storyn om Anders Borg”

Northern Link ner 15 procent

Moderat KU-anmäler Stefan Löfvens statssekreterare

De kan ta plats i SSUs styrelse

Dramat kring Transportstyrelsen sänkte SD hos Novus och Demoskop

Google upp 20 procent i Sverige

Kreab minskar intäkterna efter vurpa i Australien

”Funktionshinderpropositionen som glömdes av hysteriska medier"

Backa Hultqvist-kampanjen (s) inspirerad av Obama

Pangea-chef leder 40-miljonersprojekt på Visit Sweden

Avpixlat-redaktören fördubblar omsättningen

Från presskonferensen inför sommartalet 2013.

Stefan Löfven (s) flyttar sommartalet från Stockholm

De tyngsta talarna och viktigaste frågorna inför SSUs kongress

Vårdföretagarna rasar över Försäkringskassans utbetalningar

Omstrukturering pressade Friends Agenda

Förundersökningen mot Anders Borg läggs ner

Aftonbladet nappar på Ikeas Sifo-undersökning

Porsche – konservativaste bilmärket – Dacia längst till vänster

Assefa delar ut 1,7 miljoner

Andreasson upp 10 procent

Opinionsbildarnas Pride – i bild

Anders Borg lämnar Kinnevik

Anders Borg polisanmäls efter skärgårdsfesten

Burson-Marsteller upp 14 procent

Anders Borg berättar på Facebook om den urspårade skärgårdsfesten

Här är partiledarna som går i Pride-tåget – men Stefan Löfven hoppar

Från Pridetåget 2016. Montage.

De mister jobbet när Gabriel Wikström (s) slutar

Minskad intäkt och marginal på Expressen

Ex-ministern blottade sitt kön på barnfamiljsfesten

Regeringen kapar Alliansens förslag – inför skolplikt för sexåringar

Ytterligare tufft år för växande MSL

NOVUS: Bara C, V och SD har ökat sedan valet 2014

SVT-profil kandiderar till riksdagen

SD inleder nordiskt samarbete – utan Norge

Fredrik Reinfeldt tar hem 20 miljoner i lågskattade vinstpengar

Fredrik Reinfeldt föreläser på it-konsulten Tietos bankdag år 2015.

Annika Strandhäll (s) får dubbla statssekreterare

Här är sociala kanalerna svenskarna helst vill mötas av reklam i

Mynewsdesk storökar mot lönsamhet

Richard Herrey (m)ot riksdagen

Socialministern och statsministern backar Sveriges EMA-ansökan

Regeringen utreder stuprörs-analyser

Progress passerar 10-miljoner

”Så kan huvudmännen ge Almedalsveckan mer nerv”

Pr som i Pride

Norstat krossar 100-miljonersvallen

Geelmuyden Kiese backar i Sverige

Public affairs-konsulterna om regeringsombildningen

Alliansen viker inte ner sig om Peter Hultqvist (s)

Starkt konjunkturläge – arbetslösheten marginellt ned

Stefan Löfven (s) bygger om efter misstroendeförklaringarna

Förvärv drar ner lönsammare Sifo

V vill fälla en minister – SD vill fälla regeringen

Hill + Knowlton vänder till vinst

Alliansen väcker misstroendevotum mot tre statsråd

IOGT attackerar Folkhälsomyndigheten – vill att regeringen sparkar gd

4,3 procent män på växande Spalt PR

”SD, SvP och NMR har en strategi ihop – vid Hamnplan”

Stefan Löfven (s) vill begränsa outsourcing och utreda RKs hantering av Transportstyrelsen

IBM om ”haveriet” på Transportstyrelsen: Det är tydlig var ansvaret ligger

Stefan Löfven (s) håller presskonferens om Transportstyrelsen

Röda siffror för AWB

SAKER MAN SER: Storleken avgörande när Atlas Copco rekryterar

Akademikerna saknar riktlinjer för mejl

Opinionen pressar regeringen om Transportstyrelsens säkerhetsläcka

Allt större andel digitalt på Intellecta

De kände till bristerna i Transportstyrelsens datasäkerhet

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

De startar nätverk för högutbildade Syrier

Storsäljaren Facebook sparar in på svenska organisationen

SAKER MAN SER: AKBs väskbärare

Han är Socialdemokraternas biträdande komchef

"Sänk inkomstskatten - det ska löna sig att arbeta"

Han får Anders Borg och Fredrik Reinfeldt att uppträda samtidigt

Carl Bildt ner 38 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.