"OMG, snart 2016 och ännu inte skalbar, delbar och global"

Publicerad 2015-12-31, 13:26

Är du inte heller globalt skalbar, hållbar och centralt placerad i delningsekonomin och Oh My God snart är det 2016? Då finns här några tröstens ord från Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Du vet vad som gäller. Du ska:
* vara relevant för din målgrupp.
* ha en affärsidé som är globalt skalbar...
* dessutom ha en affärsidé anpassad efter den nya delningsekonomin.
* tänka mobilt och digitalt först, alltså first
* med hjälpa av big data och crm lära dig så mycket om dina kunder att du ständigt kan befinna dig med rätt erbjudande där de råkar befinna sig.
* tjäna dina pengar på etthållbart, jämställt vis och dessutom bidra till samhällets bästa (csr). Och glöm inte etiken.

Du kanske har hört eller läst de smarta personer som lever på att säga smarta saker som står i amerikansk branschpress, Brit Stakston, Olle "Vassa Eggen" Lidbom, Hans "Mediaculpa" Kullin, KIT-gurun Peder Bonnier, Fredrik "Bisonblog" Wass, bloggstjärnan Viktor Frisk, viralgranskaren Jack Werner, matprataren Viggo Cavling och Jerry "Doctor Spinn" Silfwer, ja, de där som till skillnad från dig och mig inte bara försöker hitta på en korrekt affärsidé utan är så smarta att de lever på att tala om för andra hur det ska göra.

Du tänker, det där de säger är ju sant och rätt. Sedan hemma i verkstan brukar det inte vara lika lätt. Jag har själv försökt leva by The Digital Bible of the Sustainable, Shareable mobile global universe.

Det kanske går om du är Jesus eller hens lärjungar. Vi värdsliga då, ska vi lägga oss och dö? Eller försöka överleva ovanstående mardröm till checklista? För att slippa känna mig som en alltför ohållbar och sorglig medelmåtta brukar jag tänka så här:

vara relevant för din målgrupp
Eftersom bruset och konkurrensen ökar i de flesta branscher och segment uppstår den absoluta sanningen att du behöver göra skillnad för dina intressenter, eller stakeholders. Du behöver förstå deras behov och uppfylla det, alltså vara relevant. Om vi vänder på det, så kan det kännas bättre att tänka att det nog aldrig har varit en framgångsfaktor att vara orelevant. Så har du något att jobba med och lite intäkter så är du sannolikt redan relevant. Check.

ha en affärsidé som är globalt skalbar
Alla vill göra en Mojang, King eller Spotify och bygga en unicorn. Alla vill hitta den digitala tjänsten som en miljard människor vill betala några hundralappar per år för att få använda. Det ger enorma intäkter. Samtidigt är trenden med närproducerat och lokalt stark och det ger möjligheter till oss som inte har fantasi nog att räkna ut att halva jordens befolkning kommer gå igång på att krascha digitala godisbitar på rad eller gräva tunnlar som ser ut som ett lågupplöst Lego.

affärsidé anpassad efter den nya delningsekonomin
Nu räcker det inte att vara globalt skalbar. Din tjänst och produkt ska också fungera i den nya delningsekonomin som med hjälp av smart it gifter ihop resurser med behov av resurser, med Uber och Airbnb som varsin kruka med guld vid regnbågens ändar. Jaha, ungefär som tvättsugan brukar jag tänka. Bokningen med små låscylindrar var också hi tech en gång i tiden och företagen som utvecklade den tekniken kanske fick vara med i Veckans Affärer eller något då. Delning är en grundläggande självklarhet för civiliserade samhällen, kanske en del av definitionen av dem, vi har gemensamma sociala ytor och funktioner som gator, torg, sjukhus, bibliotek, skolor och ja, tvättstugor. Att kunna dela gör oss starkare. Det är en överlevnadsfaktor. Särskilt i Sverige där vi har levt under delningsekonomin i form av skattesystemet sedan länge.

mobile och digital first

Du har säkert hört det. Alla digitala tjänster ska utvecklas för mobilen i första hand, desktop i andra. Och du ska ta höjd för att allt som kan digitaliseras kommer att göra det och att nästa big shit är internet of things. Det har alltid varit så att några personer som först sett möjligheterna med ny teknik har kunnat skapa sig enorma konkurrensfördelar. De som är tidigt ute och misslyckas brukar glömmas bort. När en första digitaliseringsvågen kom runt år 1995-2000, var det många som plöjde ner hundratals miljoner på att bygga plattformar för internet som inte gav ett öre tillbaka, bland dem Bonnier, MTG/Everyday, Posten/Torget, Schibsted/Passagen för att inte tala om e-handelspionjärerna på Boo.com. Den bästa strategin kan vara att vänta tills den nya tekniken har satt sig och utvecklingskostnaderna har minskat. Om vi tänker på Spotify, Apple, Facebook och andra framgångssagor har de aktörerna anpassat sina tjänster efter hand. Och även sina affärsidéer. Spotify skulle först tjäna pengar på reklam, nu är det abonnemang som gäller.

finnas där kunden är

Varhelst dina kunder befinner sig, på sociala medier, i butiker, kan de nås via beacons, i bilens manöverpanel, i mobilen. Där ska du också befinna dig, lyder dogmen. Men är det någon som har frågat kunderna om de vill ha dig i knät hela dygnet, i hemmet och på jobbet?  Och de riktigt framgångsrika, som Apple, låter väl i stället kunderna bli ambassadörer för sina produkter och tjänster. Jag brukar intala mig att om jag har tillräckligt bra saker, så kommer kunderna. Det känns i alla fall bättre.

tjäna dina pengar på etthållbart, jämställt vis och spela rätt roll i samhället

För det första har jag med mina futtiga miljoner och fåtal anställda små möjligheter att vara eller inte vara hållbar och jämställd. Däremot är det intressant att tänka kring hållbara affärsidéer. När jag tänker på att affärsidén och visionen ska leverera tio år framöver, kan jag nämligen kasta av mig de flesta trender och tvärsäkra sanningar som oraklen gödslar med. Det mesta på checklistan ovan, ter sig då inte så dramatiskt och ödesmättat. Jag kan låta visionen styra. Dessutom, i dessa tider med fritt informationsflöde och toksnabb teknikutveckling, vet ingen, inte Ericsson, Google, Bonnier, du eller jag, så värst mycket mer än någon annan hur det kommer att bli.

Tack för att du har läst oss på Dagens Opinion under 2015 och hoppas vi hörs mer, mycket mer, 2016.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare 

Regeringen och Alliansen skärper regler för vapenexport

Företagen som följer med Stefan Löfven till Kina

Gullers köper digital managementbyrå

Miljonskurar över Alex Schulman

Mats Johansson (m) avliden – saknas av många

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

Anna Kinberg Batra (m) möblerar om

Anna Kinberg Batra (m) möter pressen

Carl B Hamilton (l) sågar Birgitta Ohlsson (l)

Åsa Romson blir övervakningsutredare till regeringen

”Positivt att klimatmarodören Trump lämnar Parisavtalet”

Birgitta Ohlsson bekräftar partiledarutmaningen

Unionen myntar ”plattformsekonomi” med tonåring och Reform Act

”Moderaternas problem – kompromissen krackelerar”

Arla firar Mjölkens dag med undersökning

UNDERSÖKNING. Oatley försöker hälla lite havresmolk mjölkbägaren på Mjölkens dag genom att sponsra #mjölkensdag på Twitter. Det bekommer inte Arla som släpper en gräddfet undersökning.

Alice Bah Kuhnke (mp) får ny statssekreterare

TCO-vd in i Hetast i Almedalen

SD större än M även hos SCB

Kvinna till Kvinna utmanar med reklam från Sarajevo

OTW vann contentmatchen mot Spoon

Ledamot i partistyrelsen kräver att Anna Kinberg Batra (m) avgår

Regeringsfrågan och komplanen på agendan när SD samlar över 1 000

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.