"OMG, snart 2016 och ännu inte skalbar, delbar och global"

Publicerad 2015-12-31, 13:26

Är du inte heller globalt skalbar, hållbar och centralt placerad i delningsekonomin och Oh My God snart är det 2016? Då finns här några tröstens ord från Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Du vet vad som gäller. Du ska:
* vara relevant för din målgrupp.
* ha en affärsidé som är globalt skalbar...
* dessutom ha en affärsidé anpassad efter den nya delningsekonomin.
* tänka mobilt och digitalt först, alltså first
* med hjälpa av big data och crm lära dig så mycket om dina kunder att du ständigt kan befinna dig med rätt erbjudande där de råkar befinna sig.
* tjäna dina pengar på etthållbart, jämställt vis och dessutom bidra till samhällets bästa (csr). Och glöm inte etiken.

Du kanske har hört eller läst de smarta personer som lever på att säga smarta saker som står i amerikansk branschpress, Brit Stakston, Olle "Vassa Eggen" Lidbom, Hans "Mediaculpa" Kullin, KIT-gurun Peder Bonnier, Fredrik "Bisonblog" Wass, bloggstjärnan Viktor Frisk, viralgranskaren Jack Werner, matprataren Viggo Cavling och Jerry "Doctor Spinn" Silfwer, ja, de där som till skillnad från dig och mig inte bara försöker hitta på en korrekt affärsidé utan är så smarta att de lever på att tala om för andra hur det ska göra.

Du tänker, det där de säger är ju sant och rätt. Sedan hemma i verkstan brukar det inte vara lika lätt. Jag har själv försökt leva by The Digital Bible of the Sustainable, Shareable mobile global universe.

Det kanske går om du är Jesus eller hens lärjungar. Vi värdsliga då, ska vi lägga oss och dö? Eller försöka överleva ovanstående mardröm till checklista? För att slippa känna mig som en alltför ohållbar och sorglig medelmåtta brukar jag tänka så här:

vara relevant för din målgrupp
Eftersom bruset och konkurrensen ökar i de flesta branscher och segment uppstår den absoluta sanningen att du behöver göra skillnad för dina intressenter, eller stakeholders. Du behöver förstå deras behov och uppfylla det, alltså vara relevant. Om vi vänder på det, så kan det kännas bättre att tänka att det nog aldrig har varit en framgångsfaktor att vara orelevant. Så har du något att jobba med och lite intäkter så är du sannolikt redan relevant. Check.

ha en affärsidé som är globalt skalbar
Alla vill göra en Mojang, King eller Spotify och bygga en unicorn. Alla vill hitta den digitala tjänsten som en miljard människor vill betala några hundralappar per år för att få använda. Det ger enorma intäkter. Samtidigt är trenden med närproducerat och lokalt stark och det ger möjligheter till oss som inte har fantasi nog att räkna ut att halva jordens befolkning kommer gå igång på att krascha digitala godisbitar på rad eller gräva tunnlar som ser ut som ett lågupplöst Lego.

affärsidé anpassad efter den nya delningsekonomin
Nu räcker det inte att vara globalt skalbar. Din tjänst och produkt ska också fungera i den nya delningsekonomin som med hjälp av smart it gifter ihop resurser med behov av resurser, med Uber och Airbnb som varsin kruka med guld vid regnbågens ändar. Jaha, ungefär som tvättsugan brukar jag tänka. Bokningen med små låscylindrar var också hi tech en gång i tiden och företagen som utvecklade den tekniken kanske fick vara med i Veckans Affärer eller något då. Delning är en grundläggande självklarhet för civiliserade samhällen, kanske en del av definitionen av dem, vi har gemensamma sociala ytor och funktioner som gator, torg, sjukhus, bibliotek, skolor och ja, tvättstugor. Att kunna dela gör oss starkare. Det är en överlevnadsfaktor. Särskilt i Sverige där vi har levt under delningsekonomin i form av skattesystemet sedan länge.

mobile och digital first

Du har säkert hört det. Alla digitala tjänster ska utvecklas för mobilen i första hand, desktop i andra. Och du ska ta höjd för att allt som kan digitaliseras kommer att göra det och att nästa big shit är internet of things. Det har alltid varit så att några personer som först sett möjligheterna med ny teknik har kunnat skapa sig enorma konkurrensfördelar. De som är tidigt ute och misslyckas brukar glömmas bort. När en första digitaliseringsvågen kom runt år 1995-2000, var det många som plöjde ner hundratals miljoner på att bygga plattformar för internet som inte gav ett öre tillbaka, bland dem Bonnier, MTG/Everyday, Posten/Torget, Schibsted/Passagen för att inte tala om e-handelspionjärerna på Boo.com. Den bästa strategin kan vara att vänta tills den nya tekniken har satt sig och utvecklingskostnaderna har minskat. Om vi tänker på Spotify, Apple, Facebook och andra framgångssagor har de aktörerna anpassat sina tjänster efter hand. Och även sina affärsidéer. Spotify skulle först tjäna pengar på reklam, nu är det abonnemang som gäller.

finnas där kunden är

Varhelst dina kunder befinner sig, på sociala medier, i butiker, kan de nås via beacons, i bilens manöverpanel, i mobilen. Där ska du också befinna dig, lyder dogmen. Men är det någon som har frågat kunderna om de vill ha dig i knät hela dygnet, i hemmet och på jobbet?  Och de riktigt framgångsrika, som Apple, låter väl i stället kunderna bli ambassadörer för sina produkter och tjänster. Jag brukar intala mig att om jag har tillräckligt bra saker, så kommer kunderna. Det känns i alla fall bättre.

tjäna dina pengar på etthållbart, jämställt vis och spela rätt roll i samhället

För det första har jag med mina futtiga miljoner och fåtal anställda små möjligheter att vara eller inte vara hållbar och jämställd. Däremot är det intressant att tänka kring hållbara affärsidéer. När jag tänker på att affärsidén och visionen ska leverera tio år framöver, kan jag nämligen kasta av mig de flesta trender och tvärsäkra sanningar som oraklen gödslar med. Det mesta på checklistan ovan, ter sig då inte så dramatiskt och ödesmättat. Jag kan låta visionen styra. Dessutom, i dessa tider med fritt informationsflöde och toksnabb teknikutveckling, vet ingen, inte Ericsson, Google, Bonnier, du eller jag, så värst mycket mer än någon annan hur det kommer att bli.

Tack för att du har läst oss på Dagens Opinion under 2015 och hoppas vi hörs mer, mycket mer, 2016.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare 

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

Lagrådet sågar regeringens förslag om ensamkommande

De är Gullers nya partners

Gith Kjellin, VD Hans Gennerud och Anna Saxberg.

Ragn-Sells byter pr-byrå

Hon ersätter Stefan Stern på Investor

De kan bli hållbarhetsvinnare

Medborgerlig samling tar in 10 miljoner – och en TV4-Bard

ANNONS: A NEW GLOBAL MARKETING TEAM TO STS

Alliansen svänger om mediegrundlagsändringen

S i Stockholm anlitar pr-byrå

Ytterligare SD-ledamot till Alternativ för Sverige

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.