"OMG, snart 2016 och ännu inte skalbar, delbar och global"

Publicerad 2015-12-31, 13:26

Är du inte heller globalt skalbar, hållbar och centralt placerad i delningsekonomin och Oh My God snart är det 2016? Då finns här några tröstens ord från Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Du vet vad som gäller. Du ska:
* vara relevant för din målgrupp.
* ha en affärsidé som är globalt skalbar...
* dessutom ha en affärsidé anpassad efter den nya delningsekonomin.
* tänka mobilt och digitalt först, alltså first
* med hjälpa av big data och crm lära dig så mycket om dina kunder att du ständigt kan befinna dig med rätt erbjudande där de råkar befinna sig.
* tjäna dina pengar på etthållbart, jämställt vis och dessutom bidra till samhällets bästa (csr). Och glöm inte etiken.

Du kanske har hört eller läst de smarta personer som lever på att säga smarta saker som står i amerikansk branschpress, Brit Stakston, Olle "Vassa Eggen" Lidbom, Hans "Mediaculpa" Kullin, KIT-gurun Peder Bonnier, Fredrik "Bisonblog" Wass, bloggstjärnan Viktor Frisk, viralgranskaren Jack Werner, matprataren Viggo Cavling och Jerry "Doctor Spinn" Silfwer, ja, de där som till skillnad från dig och mig inte bara försöker hitta på en korrekt affärsidé utan är så smarta att de lever på att tala om för andra hur det ska göra.

Du tänker, det där de säger är ju sant och rätt. Sedan hemma i verkstan brukar det inte vara lika lätt. Jag har själv försökt leva by The Digital Bible of the Sustainable, Shareable mobile global universe.

Det kanske går om du är Jesus eller hens lärjungar. Vi värdsliga då, ska vi lägga oss och dö? Eller försöka överleva ovanstående mardröm till checklista? För att slippa känna mig som en alltför ohållbar och sorglig medelmåtta brukar jag tänka så här:

vara relevant för din målgrupp
Eftersom bruset och konkurrensen ökar i de flesta branscher och segment uppstår den absoluta sanningen att du behöver göra skillnad för dina intressenter, eller stakeholders. Du behöver förstå deras behov och uppfylla det, alltså vara relevant. Om vi vänder på det, så kan det kännas bättre att tänka att det nog aldrig har varit en framgångsfaktor att vara orelevant. Så har du något att jobba med och lite intäkter så är du sannolikt redan relevant. Check.

ha en affärsidé som är globalt skalbar
Alla vill göra en Mojang, King eller Spotify och bygga en unicorn. Alla vill hitta den digitala tjänsten som en miljard människor vill betala några hundralappar per år för att få använda. Det ger enorma intäkter. Samtidigt är trenden med närproducerat och lokalt stark och det ger möjligheter till oss som inte har fantasi nog att räkna ut att halva jordens befolkning kommer gå igång på att krascha digitala godisbitar på rad eller gräva tunnlar som ser ut som ett lågupplöst Lego.

affärsidé anpassad efter den nya delningsekonomin
Nu räcker det inte att vara globalt skalbar. Din tjänst och produkt ska också fungera i den nya delningsekonomin som med hjälp av smart it gifter ihop resurser med behov av resurser, med Uber och Airbnb som varsin kruka med guld vid regnbågens ändar. Jaha, ungefär som tvättsugan brukar jag tänka. Bokningen med små låscylindrar var också hi tech en gång i tiden och företagen som utvecklade den tekniken kanske fick vara med i Veckans Affärer eller något då. Delning är en grundläggande självklarhet för civiliserade samhällen, kanske en del av definitionen av dem, vi har gemensamma sociala ytor och funktioner som gator, torg, sjukhus, bibliotek, skolor och ja, tvättstugor. Att kunna dela gör oss starkare. Det är en överlevnadsfaktor. Särskilt i Sverige där vi har levt under delningsekonomin i form av skattesystemet sedan länge.

mobile och digital first

Du har säkert hört det. Alla digitala tjänster ska utvecklas för mobilen i första hand, desktop i andra. Och du ska ta höjd för att allt som kan digitaliseras kommer att göra det och att nästa big shit är internet of things. Det har alltid varit så att några personer som först sett möjligheterna med ny teknik har kunnat skapa sig enorma konkurrensfördelar. De som är tidigt ute och misslyckas brukar glömmas bort. När en första digitaliseringsvågen kom runt år 1995-2000, var det många som plöjde ner hundratals miljoner på att bygga plattformar för internet som inte gav ett öre tillbaka, bland dem Bonnier, MTG/Everyday, Posten/Torget, Schibsted/Passagen för att inte tala om e-handelspionjärerna på Boo.com. Den bästa strategin kan vara att vänta tills den nya tekniken har satt sig och utvecklingskostnaderna har minskat. Om vi tänker på Spotify, Apple, Facebook och andra framgångssagor har de aktörerna anpassat sina tjänster efter hand. Och även sina affärsidéer. Spotify skulle först tjäna pengar på reklam, nu är det abonnemang som gäller.

finnas där kunden är

Varhelst dina kunder befinner sig, på sociala medier, i butiker, kan de nås via beacons, i bilens manöverpanel, i mobilen. Där ska du också befinna dig, lyder dogmen. Men är det någon som har frågat kunderna om de vill ha dig i knät hela dygnet, i hemmet och på jobbet?  Och de riktigt framgångsrika, som Apple, låter väl i stället kunderna bli ambassadörer för sina produkter och tjänster. Jag brukar intala mig att om jag har tillräckligt bra saker, så kommer kunderna. Det känns i alla fall bättre.

tjäna dina pengar på etthållbart, jämställt vis och spela rätt roll i samhället

För det första har jag med mina futtiga miljoner och fåtal anställda små möjligheter att vara eller inte vara hållbar och jämställd. Däremot är det intressant att tänka kring hållbara affärsidéer. När jag tänker på att affärsidén och visionen ska leverera tio år framöver, kan jag nämligen kasta av mig de flesta trender och tvärsäkra sanningar som oraklen gödslar med. Det mesta på checklistan ovan, ter sig då inte så dramatiskt och ödesmättat. Jag kan låta visionen styra. Dessutom, i dessa tider med fritt informationsflöde och toksnabb teknikutveckling, vet ingen, inte Ericsson, Google, Bonnier, du eller jag, så värst mycket mer än någon annan hur det kommer att bli.

Tack för att du har läst oss på Dagens Opinion under 2015 och hoppas vi hörs mer, mycket mer, 2016.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare 

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

ANNONS:

ANNONS:

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

Smiles vd om kraven på Vinnova och förhoppningarna på Darja Isaksson

Microsoft visar upp ai-musklerna i Almedalen

Löfbergs diskuterar hållbarhet i ohållbar kaffebar

Liberalerna styr om mot EU

Rättighetsförfrågningarna till Fotbolls-VM strömmar in från Visby

FUNDEDBYME: Delningsekonomin är fördelaktig för samhället men skapar också oro

Jonas Sjöstedt besegrade Ulf Kristersson i Telenors megabyte-race

ALMEDALEN INIFRÅN: Från Linnea Claeson till Anders Ygeman via Fredrik Strage på en dag

Flashback går back

Kärntruppen slöt upp framför Jonas Sjöstedt

TALANALYS: Robin Hood har blivit klimataktivist

Prime slutar med mingelplast

Almedalsgarderoben hetast inom delningsekonomin

De vinner premiärupplagan av Det hållbara framtidspriset

ÅFs vd Jonas Gustavsson & Claes Thunblad (s), kommunordförande, Järfälla.

Unionen lyfter frågan om arbetsmarknadsetablering i bokform

Ulf Kristerssons tal engagerade mer än AKBs, enligt Telenor

ALMEDALEN INIFRÅN: Gudrun och Sven Otto Littorin med rosa flamingos

Därför lägger Göteborg mest på Almedalsveckan

Vänsterpartiet föreslår gratis idrottsskola

Jernkontoret ska locka politiker med oförstörbar valstuga

"Hållbara äldrebostäder kan lösa bostadsbristen"

Skattebetalarna: Offentliga aktörer lägger 100 miljoner på Almedalen

Nästan alla M-tungviktare var på plats

TALANALYS: ”Ulf Kristersson (m) tog chansen att sätta press på de andra partiledarna”

Ulf Kristersson lovar ”rivstart” – men inget valmanifest för Alliansen

Cramo vill driva delningsekonomin framåt

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.