"Oförberedd Fredrik Reinfeldt bäddar för Anna Kinberg Batra"

Publicerad 2015-10-27, 13:38

BLOGG. "Den som inte är förberedd är oförberedd", var den förra moderatledaren och statsministern Fredrik Reinfeldts mantra. Dock tycks han inte ha förberett landet på de flyktingströmmar han själv öppnade hjärtat för. Det kan spela efterträdaren Anna Kinberg Batra i händerna, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Bilden av Fredrik Reinfeldt, som den välförberedde, krackelerar betänkligt. Dagens flyktingmottagande, som tycks vara till en del okontrollerat, har också Fredrik Reinfeldt bidragit till. Samma med försvaret, som nu behöver panikrustas, för att möta hoten från ett allt mer aggressivt Ryssland. Båda sakerna vittnar om brist på förberedelser för det värsta som kan hända.

Bristen på förberedelser repar lacken på Fredrik Reinfeldts landsfadermålning, men spelar också efterträdaren Anna Kinberg Batra i händerna. Anna Kinberg Batra kan gå till val på att skapa ordning och reda i flyktingpolitiken, liksom moderaterna tidigare har vunnit mark på att skapa ordning och reda i statsfinanserna.

Vem har bäst politik i flyktingfrågan? Det borde opinionsinstituten veta. Men gör det inte. Hos TNS Sifo och Novus heter området Invandring och Sverigedemokraterna brukar av de tillfrågande ha den bästa politik för politikområdet. Vad händer om opinionsinstituten skulle fråga om Flyktingfrågan i stället? Vem skulle anses ha bäst politik för den?

Fredrik Reinfeldt hade alla chanser att förbereda Sverige inför dagens situation. Dåvarande partisekreteraren Kent Persson och migrationsministern Tobias Billström (m) tillsatte en arbetsgrupp för att möta väljarnas oro kring flyktingmottagande. När medievindarna började blåsa snålt kring arbetsgruppen, backades den inte upp av Fredrik Reinfeldt. Likaså när Tobias Billström stod på sig och sa att arbetsgruppen hade som syfte att se över "volymerna".  I stället försökte Fredrik Reinfeldt sig på en sista game changer inför valet som såg ut att förloras, genom sitt berömda och internt helt oförberedda sommartal om att svenskarna ska "öppna sina hjärtan" för flyktingarna. Två signaler alltså, Sverige ska vara öppet för flyktingar och volymen får inte diskuteras.

Under valvakan år 2010 gick Moderaterna som tåget. Valvinsten var kassaskåpssäker. Varje gång motståndaren Mona Sahlin gav en kommentar under valvakan flockades de moderata tungviktarna kring tvn på Clarion Sign i Stockholm. Det verkade lite ologiskt. Den stora nyheten var ju Jimmie Åkesson och Sverigedemokraternas oväntade framgång. Inte heller den var Moderaterna förberedda på.

Beteendet kan bero på att moderaterna under Fredrik Reinfeldt alltid har relaterat till och anpassat sig efter socialdemokraterna. Det var egentligen nyckeln till De nya Moderaternas framgångar. Moderaterna blev ett "arbetarparti", moderaterna pratade om vikten av att betala skatt, Ingvar Carlsson var förebilden, inte Gösta Bohman, och med den logiken går det inte att stå för långt från socialdemokraterna i frågor om migration och immigration. Vi pratar år 2010 och den som då vill diskutera hur många flyktingar Sverige kan och ska ta emot, blir tjärad och fjädrad på Nordens största tidning Aftonbladets ledarredaktion, med den rödgröna sidan beredd att ta politiska poäng.

De nya Moderaterna ville till varje pris undvika att hamna där och slöt med Miljöpartiet en uppgörelse om migrationen som sannolikt var liberalare än den skulle ha varit med Socialdemokraterna.

Under Fredrik Reinfeldts tid skapades ingen plan för att hantera EU-migranterna, Sverige öppnade för arbetskraftsinvandring och med en uppgörelse med Miljöpartiet öppnade Moderaterna för ett liberalt mottagande av asylsökande förvisso enligt FNs regler, men till synes utan plan och analys för ett worst-case scenario. Det spelade Sverigedemokraterna i händerna då. Nu är det Anna Kinberg som kan ta positionen som den som får ordning på vad som av många väljare upplevs som ett okontrollerat kaos. Då måste hon ta rejält avstånd från sin företrädare, vilket hon också gjorde i en intervju i Dagens Nyheter i måndags. Sedan någon vecka tillbaka pratar alla siffror och Aftonbladets möjligheter att brunstämpla efter eget tycke och smak har minskat. Det spelar också Anna Kinberg Batra i händerna.
 
Fredrik Reinfeldts mantra om vikten av att förbereda sig tycks ha skramlat tomt genom valrörelsen. Tanken med det var nog mer att förbereda den egna organisationen och allianssamarbetet inför det politiska spelet, än att förbereda landet för kommande utmaningar.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare för Dagens Opinion

”Lars Adaktusson närmare ordförandeposten för Kristdemokraterna”

Därför tokpressar TCO Moderaterna om LAS

Undersökningsbranschens gala lockar tävlare

Lars Adaktusson tog plats i presidiet (kd)

IAB besvikna på Peter Ericsson (mp) för EU-stopp för reklamkrav

BEACONOMIST 31: De nya tv-bolagen omsätter halv miljard – Storytelling är Sonys framtid

BEACONOMIST 30: Sveriges största contentbyråer – Så ska Aller matcha Facebook & Google

BEACONOMIST 29: Google, Amazon och de andra säljbolagen – ICAs e-handlarstrategier

KD vill lägga 6 miljarder på ”att vända skolan”

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.