"Oförberedd Fredrik Reinfeldt bäddar för Anna Kinberg Batra"

Publicerad 2015-10-27, 13:38

BLOGG. "Den som inte är förberedd är oförberedd", var den förra moderatledaren och statsministern Fredrik Reinfeldts mantra. Dock tycks han inte ha förberett landet på de flyktingströmmar han själv öppnade hjärtat för. Det kan spela efterträdaren Anna Kinberg Batra i händerna, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Bilden av Fredrik Reinfeldt, som den välförberedde, krackelerar betänkligt. Dagens flyktingmottagande, som tycks vara till en del okontrollerat, har också Fredrik Reinfeldt bidragit till. Samma med försvaret, som nu behöver panikrustas, för att möta hoten från ett allt mer aggressivt Ryssland. Båda sakerna vittnar om brist på förberedelser för det värsta som kan hända.

Bristen på förberedelser repar lacken på Fredrik Reinfeldts landsfadermålning, men spelar också efterträdaren Anna Kinberg Batra i händerna. Anna Kinberg Batra kan gå till val på att skapa ordning och reda i flyktingpolitiken, liksom moderaterna tidigare har vunnit mark på att skapa ordning och reda i statsfinanserna.

Vem har bäst politik i flyktingfrågan? Det borde opinionsinstituten veta. Men gör det inte. Hos TNS Sifo och Novus heter området Invandring och Sverigedemokraterna brukar av de tillfrågande ha den bästa politik för politikområdet. Vad händer om opinionsinstituten skulle fråga om Flyktingfrågan i stället? Vem skulle anses ha bäst politik för den?

Fredrik Reinfeldt hade alla chanser att förbereda Sverige inför dagens situation. Dåvarande partisekreteraren Kent Persson och migrationsministern Tobias Billström (m) tillsatte en arbetsgrupp för att möta väljarnas oro kring flyktingmottagande. När medievindarna började blåsa snålt kring arbetsgruppen, backades den inte upp av Fredrik Reinfeldt. Likaså när Tobias Billström stod på sig och sa att arbetsgruppen hade som syfte att se över "volymerna".  I stället försökte Fredrik Reinfeldt sig på en sista game changer inför valet som såg ut att förloras, genom sitt berömda och internt helt oförberedda sommartal om att svenskarna ska "öppna sina hjärtan" för flyktingarna. Två signaler alltså, Sverige ska vara öppet för flyktingar och volymen får inte diskuteras.

Under valvakan år 2010 gick Moderaterna som tåget. Valvinsten var kassaskåpssäker. Varje gång motståndaren Mona Sahlin gav en kommentar under valvakan flockades de moderata tungviktarna kring tvn på Clarion Sign i Stockholm. Det verkade lite ologiskt. Den stora nyheten var ju Jimmie Åkesson och Sverigedemokraternas oväntade framgång. Inte heller den var Moderaterna förberedda på.

Beteendet kan bero på att moderaterna under Fredrik Reinfeldt alltid har relaterat till och anpassat sig efter socialdemokraterna. Det var egentligen nyckeln till De nya Moderaternas framgångar. Moderaterna blev ett "arbetarparti", moderaterna pratade om vikten av att betala skatt, Ingvar Carlsson var förebilden, inte Gösta Bohman, och med den logiken går det inte att stå för långt från socialdemokraterna i frågor om migration och immigration. Vi pratar år 2010 och den som då vill diskutera hur många flyktingar Sverige kan och ska ta emot, blir tjärad och fjädrad på Nordens största tidning Aftonbladets ledarredaktion, med den rödgröna sidan beredd att ta politiska poäng.

De nya Moderaterna ville till varje pris undvika att hamna där och slöt med Miljöpartiet en uppgörelse om migrationen som sannolikt var liberalare än den skulle ha varit med Socialdemokraterna.

Under Fredrik Reinfeldts tid skapades ingen plan för att hantera EU-migranterna, Sverige öppnade för arbetskraftsinvandring och med en uppgörelse med Miljöpartiet öppnade Moderaterna för ett liberalt mottagande av asylsökande förvisso enligt FNs regler, men till synes utan plan och analys för ett worst-case scenario. Det spelade Sverigedemokraterna i händerna då. Nu är det Anna Kinberg som kan ta positionen som den som får ordning på vad som av många väljare upplevs som ett okontrollerat kaos. Då måste hon ta rejält avstånd från sin företrädare, vilket hon också gjorde i en intervju i Dagens Nyheter i måndags. Sedan någon vecka tillbaka pratar alla siffror och Aftonbladets möjligheter att brunstämpla efter eget tycke och smak har minskat. Det spelar också Anna Kinberg Batra i händerna.
 
Fredrik Reinfeldts mantra om vikten av att förbereda sig tycks ha skramlat tomt genom valrörelsen. Tanken med det var nog mer att förbereda den egna organisationen och allianssamarbetet inför det politiska spelet, än att förbereda landet för kommande utmaningar.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare för Dagens Opinion

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

Lagrådet sågar regeringens förslag om ensamkommande

De är Gullers nya partners

Gith Kjellin, VD Hans Gennerud och Anna Saxberg.

Ragn-Sells byter pr-byrå

Hon ersätter Stefan Stern på Investor

De kan bli hållbarhetsvinnare

Medborgerlig samling tar in 10 miljoner – och en TV4-Bard

ANNONS: A NEW GLOBAL MARKETING TEAM TO STS

Alliansen svänger om mediegrundlagsändringen

S i Stockholm anlitar pr-byrå

Ytterligare SD-ledamot till Alternativ för Sverige

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.