"Oförberedd Fredrik Reinfeldt bäddar för Anna Kinberg Batra"

Publicerad 2015-10-27, 13:38

BLOGG. "Den som inte är förberedd är oförberedd", var den förra moderatledaren och statsministern Fredrik Reinfeldts mantra. Dock tycks han inte ha förberett landet på de flyktingströmmar han själv öppnade hjärtat för. Det kan spela efterträdaren Anna Kinberg Batra i händerna, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Bilden av Fredrik Reinfeldt, som den välförberedde, krackelerar betänkligt. Dagens flyktingmottagande, som tycks vara till en del okontrollerat, har också Fredrik Reinfeldt bidragit till. Samma med försvaret, som nu behöver panikrustas, för att möta hoten från ett allt mer aggressivt Ryssland. Båda sakerna vittnar om brist på förberedelser för det värsta som kan hända.

Bristen på förberedelser repar lacken på Fredrik Reinfeldts landsfadermålning, men spelar också efterträdaren Anna Kinberg Batra i händerna. Anna Kinberg Batra kan gå till val på att skapa ordning och reda i flyktingpolitiken, liksom moderaterna tidigare har vunnit mark på att skapa ordning och reda i statsfinanserna.

Vem har bäst politik i flyktingfrågan? Det borde opinionsinstituten veta. Men gör det inte. Hos TNS Sifo och Novus heter området Invandring och Sverigedemokraterna brukar av de tillfrågande ha den bästa politik för politikområdet. Vad händer om opinionsinstituten skulle fråga om Flyktingfrågan i stället? Vem skulle anses ha bäst politik för den?

Fredrik Reinfeldt hade alla chanser att förbereda Sverige inför dagens situation. Dåvarande partisekreteraren Kent Persson och migrationsministern Tobias Billström (m) tillsatte en arbetsgrupp för att möta väljarnas oro kring flyktingmottagande. När medievindarna började blåsa snålt kring arbetsgruppen, backades den inte upp av Fredrik Reinfeldt. Likaså när Tobias Billström stod på sig och sa att arbetsgruppen hade som syfte att se över "volymerna".  I stället försökte Fredrik Reinfeldt sig på en sista game changer inför valet som såg ut att förloras, genom sitt berömda och internt helt oförberedda sommartal om att svenskarna ska "öppna sina hjärtan" för flyktingarna. Två signaler alltså, Sverige ska vara öppet för flyktingar och volymen får inte diskuteras.

Under valvakan år 2010 gick Moderaterna som tåget. Valvinsten var kassaskåpssäker. Varje gång motståndaren Mona Sahlin gav en kommentar under valvakan flockades de moderata tungviktarna kring tvn på Clarion Sign i Stockholm. Det verkade lite ologiskt. Den stora nyheten var ju Jimmie Åkesson och Sverigedemokraternas oväntade framgång. Inte heller den var Moderaterna förberedda på.

Beteendet kan bero på att moderaterna under Fredrik Reinfeldt alltid har relaterat till och anpassat sig efter socialdemokraterna. Det var egentligen nyckeln till De nya Moderaternas framgångar. Moderaterna blev ett "arbetarparti", moderaterna pratade om vikten av att betala skatt, Ingvar Carlsson var förebilden, inte Gösta Bohman, och med den logiken går det inte att stå för långt från socialdemokraterna i frågor om migration och immigration. Vi pratar år 2010 och den som då vill diskutera hur många flyktingar Sverige kan och ska ta emot, blir tjärad och fjädrad på Nordens största tidning Aftonbladets ledarredaktion, med den rödgröna sidan beredd att ta politiska poäng.

De nya Moderaterna ville till varje pris undvika att hamna där och slöt med Miljöpartiet en uppgörelse om migrationen som sannolikt var liberalare än den skulle ha varit med Socialdemokraterna.

Under Fredrik Reinfeldts tid skapades ingen plan för att hantera EU-migranterna, Sverige öppnade för arbetskraftsinvandring och med en uppgörelse med Miljöpartiet öppnade Moderaterna för ett liberalt mottagande av asylsökande förvisso enligt FNs regler, men till synes utan plan och analys för ett worst-case scenario. Det spelade Sverigedemokraterna i händerna då. Nu är det Anna Kinberg som kan ta positionen som den som får ordning på vad som av många väljare upplevs som ett okontrollerat kaos. Då måste hon ta rejält avstånd från sin företrädare, vilket hon också gjorde i en intervju i Dagens Nyheter i måndags. Sedan någon vecka tillbaka pratar alla siffror och Aftonbladets möjligheter att brunstämpla efter eget tycke och smak har minskat. Det spelar också Anna Kinberg Batra i händerna.
 
Fredrik Reinfeldts mantra om vikten av att förbereda sig tycks ha skramlat tomt genom valrörelsen. Tanken med det var nog mer att förbereda den egna organisationen och allianssamarbetet inför det politiska spelet, än att förbereda landet för kommande utmaningar.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare för Dagens Opinion

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.