Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Publicerad 2017-09-14, 07:19

DEBATT. Spelbolaget Mr Green tycker att alla svenska spelbolag borde skaffa ett prediktivt verktyg som hjälper till att hålla spelmissbruk i schack och ser till att bolagen klarar den nya svenska spelregleringen.  Det skriver koncernchefen Per Norman och Jesper Kärrbrinkvd, Mr Green Ltd,  i ett debattinlägg.

Dela med andra

”När Mr Green nu lanserar ett nytt Green Gaming-verktyg för att kunna följa, förstå och agera utifrån kundernas behov och riskbeteende, är det ett viktigt steg för övriga spelindustrin att följa efter. I och med att spelarna får tillgång till ett prediktivt analysverktyg skapas nya förutsättningar för ett sunt och roligt spelande. Det borde vara en självklarhet för samtliga svenska spelbolag att leva upp till när den nya svenska spelregleringen träder i kraft.
Green Gaming har varit en del av Mr Greens affärsstrategi allt sedan företaget grundades 2007. För ett år sedan gjorde vi ett omtag kring vår affärsstrategi och gav oss själva ett tydligt uppdrag. Vi ville säkra upp att våra kunder erbjuds nya digitala verktyg för att få bättre in- sikter om sitt riskbeteende. Samtidigt ställde vi kravet på oss själva att vi måste förstå vad vi gör, vi måste göra rätt och lösningarna ska vara långsiktigt hållbara.
 
Idag är Green Gaming en kultur och ett synsätt där vi i Mr Green arbetar helt integrerat med såväl vår långsiktiga strategiska plan som de dagliga affärsbesluten. Vårt nya verktyg levererar kunskap till alla delar av företaget från företagsledningen till marknadsavdel- ningen och kundsupport.
 
Vi startade processen att ta fram verktyget med att samla de mest innovativa och kunniga personerna inom teknik, analys och psykologi. Vi har bland annat arbetat nära det svenska företaget Sustainable Interaction som är den ledande utvecklaren av självhjälpsprogram och diagnostiska verktyg inom områdena ansvarsfullt spelande och psykosocial hälsa.
 
Därefter ställde vi tre viktiga frågor till oss själva - Varför, Hur och Vad - mejslade ut svaren och började därefter bygga det nya verktyget för Green Gaming.
 
varför?
Positivt spelande är både en utmaning och en möjlighet. Vi jobbar i en bransch där vi erbjuder nöje och underhållning, men där baksidan kan vara ett riskfyllt spelande. Vi vill erbjuda en positiv kundupplevelse. Det måste kännas tryggt att spela hos oss.
 
hur?
Positivt spelande kräver att våra kunder kan ta och behålla kontrollen över sitt spelande. ”Förstå vår kund” betyder fokus på människan, inte produkten. Spelbeteende och risknivåer är mer än den kunskap som redan finns i våra CRM-system.
 
vad?
Vi bestämde oss för att bygga en verkligt unik spelupplevelse utan pekpinnar. Lösningen blev en analysplattform där vi kan styra kundresan och erbjudandet utifrån kundens risk- beteende. På en enkel instrumentpanel kan kunden ständigt följa sitt spelande i form av en hastighetsmätare, där grönt indikerar låg risk och rött ett högriskbeteende. Vårt nya Green Gaming-verktyg var fött.
 
Idag kan vi analysera faktisk kunddata och kombinera den med spelarens egen bild av sitt spelande utifrån risk, intensitet, förändring och volym. Våra kunder har fått en helt egen individuell möjlighet att i realtid hålla koll på att det sunda spelandet inte övergår till något osunt som inte längre är kul.
 
Ny kunskap skapar nya behov. Det blev snabbt tydligt för oss att Green Gaming måste vara en del av hela affärskedjan, inte bara en fristående säkerhetsapp. Den kunskap vi nu får om våra spelare är basen för hur och till vem vi jobbar med marknadsföring, utvecklar nya spel, bestämmer innehållet i kundresan och skapar spelarens individuella instrumentpanel. Det bygger vår affär stabilare, klokare, bredare och mer långsiktig när vi ser och agerar utifrån kundens livstidsvärde i alla dimensioner.
 
Visst finns det utmaningar, som befintliga nationella lagar och nya EU-direktiv som reglerar hur persondata får hanteras. Det kräver kompetens, medvetenhet och vilja inom bolaget för att lyckas förena kunskap om kunden med samhällets vilja och den individuella rät- ten till integritet. Därför talar vi om för våra kunder hur vi vill använda deras spelardata, ställer frågan om vi får använda kunskapen för att hjälpa dem hålla sitt spelande under kontroll. Det är deras val och möjlighet. Men frågan är så pass viktig för oss att vi har ersatt samtliga spelansvarsnyckeltal med ett enda - andelen kunder som aktivt godkänner att vi får hjälpa dem spela sunt.
 
Att förstå sin kund ur flera dimensioner än det finansiella är inte nytt. Några har försökt, andra har tagit de första stegen. Men få spelbolag, om ens något, har på djupet integrerat kunskapen i affärsbesluten. Vi hoppas att många andra vill följa efter oss och arbeta för att nätspelandet blir en trygg och långsiktigt positiv upplevelse för kunderna.
 
Nu tar vi nästa steg i Green Gamingarbetet där kunskap och innovation är ledorden. Vi önskar att den nya regleringen adresserar och underlättar arbetet på en ny omreglerad spelmarknad.”
  
Per Norman, vd Mr Green & Co
Jesper Kärrbrink, vd Mr Green Ltd 

ANNONS:

Riksdagsledamot (mp) stoppad av polisen i Turkiet - på väg hem igen

Vinsten borta på Story

Blev snuvad på invigningspartyt – tar revansch med Rebecca & Fiona

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

ME ska nå ung målgrupp med Youtubestjärna

OTW stor vinnare i Swedish Content Awards

De får dela på 21 miljoner från regeringen till konsumentinfo

Halvarsson: De är årets ekonomijournalister – DI fortsätter att dominera

Ledarna byter ledning

Riksdagen byter direktör

Ulf Kristerssons talskrivare (m) slutar

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.