Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Publicerad 2017-09-14, 07:19

DEBATT. Spelbolaget Mr Green tycker att alla svenska spelbolag borde skaffa ett prediktivt verktyg som hjälper till att hålla spelmissbruk i schack och ser till att bolagen klarar den nya svenska spelregleringen.  Det skriver koncernchefen Per Norman och Jesper Kärrbrinkvd, Mr Green Ltd,  i ett debattinlägg.

Dela med andra

”När Mr Green nu lanserar ett nytt Green Gaming-verktyg för att kunna följa, förstå och agera utifrån kundernas behov och riskbeteende, är det ett viktigt steg för övriga spelindustrin att följa efter. I och med att spelarna får tillgång till ett prediktivt analysverktyg skapas nya förutsättningar för ett sunt och roligt spelande. Det borde vara en självklarhet för samtliga svenska spelbolag att leva upp till när den nya svenska spelregleringen träder i kraft.
Green Gaming har varit en del av Mr Greens affärsstrategi allt sedan företaget grundades 2007. För ett år sedan gjorde vi ett omtag kring vår affärsstrategi och gav oss själva ett tydligt uppdrag. Vi ville säkra upp att våra kunder erbjuds nya digitala verktyg för att få bättre in- sikter om sitt riskbeteende. Samtidigt ställde vi kravet på oss själva att vi måste förstå vad vi gör, vi måste göra rätt och lösningarna ska vara långsiktigt hållbara.
 
Idag är Green Gaming en kultur och ett synsätt där vi i Mr Green arbetar helt integrerat med såväl vår långsiktiga strategiska plan som de dagliga affärsbesluten. Vårt nya verktyg levererar kunskap till alla delar av företaget från företagsledningen till marknadsavdel- ningen och kundsupport.
 
Vi startade processen att ta fram verktyget med att samla de mest innovativa och kunniga personerna inom teknik, analys och psykologi. Vi har bland annat arbetat nära det svenska företaget Sustainable Interaction som är den ledande utvecklaren av självhjälpsprogram och diagnostiska verktyg inom områdena ansvarsfullt spelande och psykosocial hälsa.
 
Därefter ställde vi tre viktiga frågor till oss själva - Varför, Hur och Vad - mejslade ut svaren och började därefter bygga det nya verktyget för Green Gaming.
 
varför?
Positivt spelande är både en utmaning och en möjlighet. Vi jobbar i en bransch där vi erbjuder nöje och underhållning, men där baksidan kan vara ett riskfyllt spelande. Vi vill erbjuda en positiv kundupplevelse. Det måste kännas tryggt att spela hos oss.
 
hur?
Positivt spelande kräver att våra kunder kan ta och behålla kontrollen över sitt spelande. ”Förstå vår kund” betyder fokus på människan, inte produkten. Spelbeteende och risknivåer är mer än den kunskap som redan finns i våra CRM-system.
 
vad?
Vi bestämde oss för att bygga en verkligt unik spelupplevelse utan pekpinnar. Lösningen blev en analysplattform där vi kan styra kundresan och erbjudandet utifrån kundens risk- beteende. På en enkel instrumentpanel kan kunden ständigt följa sitt spelande i form av en hastighetsmätare, där grönt indikerar låg risk och rött ett högriskbeteende. Vårt nya Green Gaming-verktyg var fött.
 
Idag kan vi analysera faktisk kunddata och kombinera den med spelarens egen bild av sitt spelande utifrån risk, intensitet, förändring och volym. Våra kunder har fått en helt egen individuell möjlighet att i realtid hålla koll på att det sunda spelandet inte övergår till något osunt som inte längre är kul.
 
Ny kunskap skapar nya behov. Det blev snabbt tydligt för oss att Green Gaming måste vara en del av hela affärskedjan, inte bara en fristående säkerhetsapp. Den kunskap vi nu får om våra spelare är basen för hur och till vem vi jobbar med marknadsföring, utvecklar nya spel, bestämmer innehållet i kundresan och skapar spelarens individuella instrumentpanel. Det bygger vår affär stabilare, klokare, bredare och mer långsiktig när vi ser och agerar utifrån kundens livstidsvärde i alla dimensioner.
 
Visst finns det utmaningar, som befintliga nationella lagar och nya EU-direktiv som reglerar hur persondata får hanteras. Det kräver kompetens, medvetenhet och vilja inom bolaget för att lyckas förena kunskap om kunden med samhällets vilja och den individuella rät- ten till integritet. Därför talar vi om för våra kunder hur vi vill använda deras spelardata, ställer frågan om vi får använda kunskapen för att hjälpa dem hålla sitt spelande under kontroll. Det är deras val och möjlighet. Men frågan är så pass viktig för oss att vi har ersatt samtliga spelansvarsnyckeltal med ett enda - andelen kunder som aktivt godkänner att vi får hjälpa dem spela sunt.
 
Att förstå sin kund ur flera dimensioner än det finansiella är inte nytt. Några har försökt, andra har tagit de första stegen. Men få spelbolag, om ens något, har på djupet integrerat kunskapen i affärsbesluten. Vi hoppas att många andra vill följa efter oss och arbeta för att nätspelandet blir en trygg och långsiktigt positiv upplevelse för kunderna.
 
Nu tar vi nästa steg i Green Gamingarbetet där kunskap och innovation är ledorden. Vi önskar att den nya regleringen adresserar och underlättar arbetet på en ny omreglerad spelmarknad.”
  
Per Norman, vd Mr Green & Co
Jesper Kärrbrink, vd Mr Green Ltd 

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

Muf backar Ulf Kristersson

Brunswick-värvning ska profilera ABB inom digitalisering

Regeringen lägger 5 miljarder på klimat och miljö 2018

MP-ministrar presenterar budget-nyhet

BEACONOMIST 24: Ny svensk managementjätte – Så e-handlar Baby Björn i Kina

JKL värvar höjdare från Diplomat

Gröna städer jublar åt regeringsförslag på nya hållbara städer

Metro gratissamarbetar med Berättarministeriet

Veckans Brief 25: Fackens medlemsstrid – Transportstyrelsen mitt i drevet

Paula Hammerskog (academedia) om vinsttaket: Trodde sans skulle vinna över V

Klart för vinsttak i skolan – hårda protester från Almega och C

Ulla Andersson (v) har fått igenom vinsttak för välfärden.

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.