Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Publicerad 2017-09-14, 07:19

DEBATT. Spelbolaget Mr Green tycker att alla svenska spelbolag borde skaffa ett prediktivt verktyg som hjälper till att hålla spelmissbruk i schack och ser till att bolagen klarar den nya svenska spelregleringen.  Det skriver koncernchefen Per Norman och Jesper Kärrbrinkvd, Mr Green Ltd,  i ett debattinlägg.

Dela med andra

”När Mr Green nu lanserar ett nytt Green Gaming-verktyg för att kunna följa, förstå och agera utifrån kundernas behov och riskbeteende, är det ett viktigt steg för övriga spelindustrin att följa efter. I och med att spelarna får tillgång till ett prediktivt analysverktyg skapas nya förutsättningar för ett sunt och roligt spelande. Det borde vara en självklarhet för samtliga svenska spelbolag att leva upp till när den nya svenska spelregleringen träder i kraft.
Green Gaming har varit en del av Mr Greens affärsstrategi allt sedan företaget grundades 2007. För ett år sedan gjorde vi ett omtag kring vår affärsstrategi och gav oss själva ett tydligt uppdrag. Vi ville säkra upp att våra kunder erbjuds nya digitala verktyg för att få bättre in- sikter om sitt riskbeteende. Samtidigt ställde vi kravet på oss själva att vi måste förstå vad vi gör, vi måste göra rätt och lösningarna ska vara långsiktigt hållbara.
 
Idag är Green Gaming en kultur och ett synsätt där vi i Mr Green arbetar helt integrerat med såväl vår långsiktiga strategiska plan som de dagliga affärsbesluten. Vårt nya verktyg levererar kunskap till alla delar av företaget från företagsledningen till marknadsavdel- ningen och kundsupport.
 
Vi startade processen att ta fram verktyget med att samla de mest innovativa och kunniga personerna inom teknik, analys och psykologi. Vi har bland annat arbetat nära det svenska företaget Sustainable Interaction som är den ledande utvecklaren av självhjälpsprogram och diagnostiska verktyg inom områdena ansvarsfullt spelande och psykosocial hälsa.
 
Därefter ställde vi tre viktiga frågor till oss själva - Varför, Hur och Vad - mejslade ut svaren och började därefter bygga det nya verktyget för Green Gaming.
 
varför?
Positivt spelande är både en utmaning och en möjlighet. Vi jobbar i en bransch där vi erbjuder nöje och underhållning, men där baksidan kan vara ett riskfyllt spelande. Vi vill erbjuda en positiv kundupplevelse. Det måste kännas tryggt att spela hos oss.
 
hur?
Positivt spelande kräver att våra kunder kan ta och behålla kontrollen över sitt spelande. ”Förstå vår kund” betyder fokus på människan, inte produkten. Spelbeteende och risknivåer är mer än den kunskap som redan finns i våra CRM-system.
 
vad?
Vi bestämde oss för att bygga en verkligt unik spelupplevelse utan pekpinnar. Lösningen blev en analysplattform där vi kan styra kundresan och erbjudandet utifrån kundens risk- beteende. På en enkel instrumentpanel kan kunden ständigt följa sitt spelande i form av en hastighetsmätare, där grönt indikerar låg risk och rött ett högriskbeteende. Vårt nya Green Gaming-verktyg var fött.
 
Idag kan vi analysera faktisk kunddata och kombinera den med spelarens egen bild av sitt spelande utifrån risk, intensitet, förändring och volym. Våra kunder har fått en helt egen individuell möjlighet att i realtid hålla koll på att det sunda spelandet inte övergår till något osunt som inte längre är kul.
 
Ny kunskap skapar nya behov. Det blev snabbt tydligt för oss att Green Gaming måste vara en del av hela affärskedjan, inte bara en fristående säkerhetsapp. Den kunskap vi nu får om våra spelare är basen för hur och till vem vi jobbar med marknadsföring, utvecklar nya spel, bestämmer innehållet i kundresan och skapar spelarens individuella instrumentpanel. Det bygger vår affär stabilare, klokare, bredare och mer långsiktig när vi ser och agerar utifrån kundens livstidsvärde i alla dimensioner.
 
Visst finns det utmaningar, som befintliga nationella lagar och nya EU-direktiv som reglerar hur persondata får hanteras. Det kräver kompetens, medvetenhet och vilja inom bolaget för att lyckas förena kunskap om kunden med samhällets vilja och den individuella rät- ten till integritet. Därför talar vi om för våra kunder hur vi vill använda deras spelardata, ställer frågan om vi får använda kunskapen för att hjälpa dem hålla sitt spelande under kontroll. Det är deras val och möjlighet. Men frågan är så pass viktig för oss att vi har ersatt samtliga spelansvarsnyckeltal med ett enda - andelen kunder som aktivt godkänner att vi får hjälpa dem spela sunt.
 
Att förstå sin kund ur flera dimensioner än det finansiella är inte nytt. Några har försökt, andra har tagit de första stegen. Men få spelbolag, om ens något, har på djupet integrerat kunskapen i affärsbesluten. Vi hoppas att många andra vill följa efter oss och arbeta för att nätspelandet blir en trygg och långsiktigt positiv upplevelse för kunderna.
 
Nu tar vi nästa steg i Green Gamingarbetet där kunskap och innovation är ledorden. Vi önskar att den nya regleringen adresserar och underlättar arbetet på en ny omreglerad spelmarknad.”
  
Per Norman, vd Mr Green & Co
Jesper Kärrbrink, vd Mr Green Ltd 

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.