Moderaternas nya komchef: Vi ska göra en fair valrörelse

Publicerad 2017-01-30, 13:26

VALET 2018. Moderaternas nya kommunikationschef Hampus Knutsson tänker inte ta till fula kampanjknep à la USA-valet. Han berättar också att han inte gick med i partiet förrän 2014.

 

Dela med andra

I slutet av mars, början av april, kliver Hampus Knutsson, i dag kommunikationschef för mediekoncernen stampen, in som Moderaternas nya kommunikationschef. Han efterträder Per Nilsson, som petades till analyschef efter att en medarbetare på kommunikationsavdelningen kallat socialförsäkringsminister Annika Strandhäll för ”hora” i vad som skulle ha varit en testsändning men visat sig gå ut rakt på Youtube. Hampus Knutsson kommer dock inte att bli chef över Per Nilsson. Båda kommer att rapportera till Moderaternas nytillträdda vice partisekreterare Anders Edholm, värvad från Svenskt Näringsliv. Hampus Knutsson berättar om hur han fick jobbet:
 
– Jag sökte upp Moderaterna i samband med att kommunikationschefstjänsten utlystes. Jag tyckte det var viktigt att Sverige ska få en Allians-regering med Anna Kinberg Batra som statsminister. Mitt år på Stampen höll på att ta slut och jag har alltid varit samhällsintresserade och intresserad av politisk kommunikation.

Är du moderat?
– Jag har ingen partipolitisk bakgrund. I valet 2006 var jag en av dem som lade min röst på de nya Moderaterna. Jag har tyckt att Alliansen har skött sig bra och var väldigt orolig inför valet 2014 och då gick jag med i Moderaterna och har följt utvecklingen och det läge vi är i nu. Jag kan inte tänka mig något viktigare uppdrag.

Vad behöver göras för att vända de nedåtgående opinionssiffrorna?
Vi måste ännu tydligare beskriva vår vision om hur vi bygger Sverige starkt. Vi måste ha en ännu tydligare problembeskrivning. Vi måsta ha politiska förslag och lösningar på hur vi ökar tryggheten och löser krisen i polisen. Det är långt tid till valet. Men det blir bråttom för mig att sätta igång.

Vilket ansvar får du?
– Jag ska leda kommunikationsavdelningen och ha ansvaret för våra kanaler och kommunikation i valrörelsen. Det är ett lagarbete, där jag har en roll.

Kommer du att rekrytera och byta byrå?
– Det är för tidigt att svara på. Jag vet inte exakt hur behoven ser ut framåt.

Moderaterna fick ju sparka två medarbetare och peta kommunikationschefen efter den urspårade testsändningen före jul. Nu diskuteras Moderaternas samarbete med Sverigedemokraterna. Hur har dessa två händelser påverkat Moderaternas varumärke?
– Moderaterna är ett parti som både kan och vill ta ansvar för Sverige. Om man ligger över 20 procent i opinionen, är det närmare 1,5 miljoner människor som är beredda att lägga sin röst på partiet. Jag tycker varumärket är starkt, men det finns naturligtvis potential att växa.  Det måste man göra genom att vinna väljarnas förtroende. Det måste vi göra med en bra politik som kan svara upp mot de utmaningar samhället står inför. Vi måste öka takten ha fler samtal med väljarna, även digitalt.

Du återkommer till att Moderaterna behöver ha en bra politik. Har inte partiet fått fram ”bra politik” än?
– Jo, absolut. Moderaterna har en bra politik och en bra berättelse. Den kan naturligtvis stärkas. En annan sak som är viktig är att kapitalisera på det stora engagemang som finns och hitta verktyg så att fler samtala med människor ute i landet.

Du har ingen erfarenhet från partiarbete. Hur ska du kunna navigera dig fram i partiet och engagera de lokala avdelningarna?
– Det finns väldigt många på kansliet som har lång erfarenhet av partistrukturen och många av dem har jag nära mig. Jag får ta hjälp och stöd av mina kollegor. Initialt handlar det mycket om träffa människor och lära känna organisationen.

Var kommer det kommunikativa slaget att stå?
 – Jag tror det är viktigt för oss att föra mycket samtal med människor om vår politik och konkreta förslag och i vår kommunikation framåt. Många människor, upplever jag, tycker att Moderaterna har en bra politik och att en Allians-regering är bäst Sverige. Vi måst övertyga ännu fler.

Hampus Knutsson reflekterar över det senaste presidentvalet i USA.

– Titta man internationellt, inte minst på valet i USA, är det en ganska ruggig utveckling vi har sett. Vi har länge kunna åka till USA och inspirerats och ta hem kampanjmetoder till Sverige. I den senaste valrörelsen har kampanjmetoderna kastats tillbaka till medeltiden. Jag vill vara med och bidra till en valrörelse som präglas av riktiga och inte alternativa fakta, med många professionella debatter i god och en diskussion som inte ökar polariseringen mellan grupperna.

Men de fula metoderna verkar ju vinna val. Måste ni inte överväga att ta till dem då för en valvinst?
– Det är inte aktuellt. Jag vill jobba för en fair valrörelse. Vår utgångspunkt är att vi har allt att vinna på att prata om vår vision och politik, säger Hampus Knutsson, och berättar att hans tidigare kollegor från Prime, Lisa Hedin, nu kommunikationschef på Socialdemokraterna och Niklas Nordström, kommunalråd (s) i Luleå var bland de första som ringde och gratulerade honom till nya jobbet.

Veckans Brief 14: Behövs varumärkesbyrån? – Löfbergs framtidsstrategi

Expertgrupp kräver att Science-artikel från Uppsalaforskare dras in

Regeringen flyttar två mutåtalade myndighetschefer

Byggindustrin kampanjar för fler byggjobbare

Avliden utsågs till näst mäktigast inom hållbarhet i Sverige

H&H Group köper tunga riskkonsulter

Saco kritiskt till regeringens flytt av SCB

Obamas hovfilmare om Donald Trumps mediestrategi

Blå skatteväxling: C flyttar pengar från skrotad arbetsförmedling till polisen

Hallvarsson värvar kungligt till hållbarhetstronen

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.