Moderaternas nya komchef: Vi ska göra en fair valrörelse

Publicerad 2017-01-30, 13:26

VALET 2018. Moderaternas nya kommunikationschef Hampus Knutsson tänker inte ta till fula kampanjknep à la USA-valet. Han berättar också att han inte gick med i partiet förrän 2014.

 

Dela med andra

I slutet av mars, början av april, kliver Hampus Knutsson, i dag kommunikationschef för mediekoncernen stampen, in som Moderaternas nya kommunikationschef. Han efterträder Per Nilsson, som petades till analyschef efter att en medarbetare på kommunikationsavdelningen kallat socialförsäkringsminister Annika Strandhäll för ”hora” i vad som skulle ha varit en testsändning men visat sig gå ut rakt på Youtube. Hampus Knutsson kommer dock inte att bli chef över Per Nilsson. Båda kommer att rapportera till Moderaternas nytillträdda vice partisekreterare Anders Edholm, värvad från Svenskt Näringsliv. Hampus Knutsson berättar om hur han fick jobbet:
 
– Jag sökte upp Moderaterna i samband med att kommunikationschefstjänsten utlystes. Jag tyckte det var viktigt att Sverige ska få en Allians-regering med Anna Kinberg Batra som statsminister. Mitt år på Stampen höll på att ta slut och jag har alltid varit samhällsintresserade och intresserad av politisk kommunikation.

Är du moderat?
– Jag har ingen partipolitisk bakgrund. I valet 2006 var jag en av dem som lade min röst på de nya Moderaterna. Jag har tyckt att Alliansen har skött sig bra och var väldigt orolig inför valet 2014 och då gick jag med i Moderaterna och har följt utvecklingen och det läge vi är i nu. Jag kan inte tänka mig något viktigare uppdrag.

Vad behöver göras för att vända de nedåtgående opinionssiffrorna?
Vi måste ännu tydligare beskriva vår vision om hur vi bygger Sverige starkt. Vi måste ha en ännu tydligare problembeskrivning. Vi måsta ha politiska förslag och lösningar på hur vi ökar tryggheten och löser krisen i polisen. Det är långt tid till valet. Men det blir bråttom för mig att sätta igång.

Vilket ansvar får du?
– Jag ska leda kommunikationsavdelningen och ha ansvaret för våra kanaler och kommunikation i valrörelsen. Det är ett lagarbete, där jag har en roll.

Kommer du att rekrytera och byta byrå?
– Det är för tidigt att svara på. Jag vet inte exakt hur behoven ser ut framåt.

Moderaterna fick ju sparka två medarbetare och peta kommunikationschefen efter den urspårade testsändningen före jul. Nu diskuteras Moderaternas samarbete med Sverigedemokraterna. Hur har dessa två händelser påverkat Moderaternas varumärke?
– Moderaterna är ett parti som både kan och vill ta ansvar för Sverige. Om man ligger över 20 procent i opinionen, är det närmare 1,5 miljoner människor som är beredda att lägga sin röst på partiet. Jag tycker varumärket är starkt, men det finns naturligtvis potential att växa.  Det måste man göra genom att vinna väljarnas förtroende. Det måste vi göra med en bra politik som kan svara upp mot de utmaningar samhället står inför. Vi måste öka takten ha fler samtal med väljarna, även digitalt.

Du återkommer till att Moderaterna behöver ha en bra politik. Har inte partiet fått fram ”bra politik” än?
– Jo, absolut. Moderaterna har en bra politik och en bra berättelse. Den kan naturligtvis stärkas. En annan sak som är viktig är att kapitalisera på det stora engagemang som finns och hitta verktyg så att fler samtala med människor ute i landet.

Du har ingen erfarenhet från partiarbete. Hur ska du kunna navigera dig fram i partiet och engagera de lokala avdelningarna?
– Det finns väldigt många på kansliet som har lång erfarenhet av partistrukturen och många av dem har jag nära mig. Jag får ta hjälp och stöd av mina kollegor. Initialt handlar det mycket om träffa människor och lära känna organisationen.

Var kommer det kommunikativa slaget att stå?
 – Jag tror det är viktigt för oss att föra mycket samtal med människor om vår politik och konkreta förslag och i vår kommunikation framåt. Många människor, upplever jag, tycker att Moderaterna har en bra politik och att en Allians-regering är bäst Sverige. Vi måst övertyga ännu fler.

Hampus Knutsson reflekterar över det senaste presidentvalet i USA.

– Titta man internationellt, inte minst på valet i USA, är det en ganska ruggig utveckling vi har sett. Vi har länge kunna åka till USA och inspirerats och ta hem kampanjmetoder till Sverige. I den senaste valrörelsen har kampanjmetoderna kastats tillbaka till medeltiden. Jag vill vara med och bidra till en valrörelse som präglas av riktiga och inte alternativa fakta, med många professionella debatter i god och en diskussion som inte ökar polariseringen mellan grupperna.

Men de fula metoderna verkar ju vinna val. Måste ni inte överväga att ta till dem då för en valvinst?
– Det är inte aktuellt. Jag vill jobba för en fair valrörelse. Vår utgångspunkt är att vi har allt att vinna på att prata om vår vision och politik, säger Hampus Knutsson, och berättar att hans tidigare kollegor från Prime, Lisa Hedin, nu kommunikationschef på Socialdemokraterna och Niklas Nordström, kommunalråd (s) i Luleå var bland de första som ringde och gratulerade honom till nya jobbet.

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

De vann Stora Journalistpriset 2017

Lars Ohly – ordförande för Funktionsrätt – polisanmäld

Jung dominerade Spinn – här är alla vinnare

Stefan Löfven (s) värvar Natalia Brzenzinski

Metoo fäller Roger Mogert (s) - avgår som borgarråd

SCB får ny gd

Förundersökning av SD-topp om våldtäkt läggs ned

Nyföretagarcentrum vädjar till Mikael Damberg (s)

Kritik mot journalisternas Metoo – blev tvångsanslutna

OPINIONSBILDNING. I torsdags morse drog systrarna Johanna och Emma Lindqvist i gång Journalist-uppropet #Deadline som i dag har samlat 7 600 medlemmar och skapat en mängd artiklar, i dag skriver till exempel Aftonbladet om en reporter som har skickat sex-sms till politiska pressekreterare. Men det finns också kritiska personer som anser att de har blivit tvångsanslutna till den hemliga gruppen på Facebook.
1 kommentar

Saab ökar JAS-takten i Kroatien – lovar bygga forskningscenter

LO tror på högre tillväxt än Almega

Hon är Handelsbankens nya komdirektör

Leif Östling lämnar Svenskt Näringsliv

Rippler upp 3,4 procent

ANNONS: SPBI SÖKER DIGITAL KOMMUNIKATÖR

Regi prisar advokatbyråer – Delphi & Fylgia kan vinna

Paues Åberg ökar inom corporate med ny projektledare

Miljöpartiet om Metoo: Nolltolerans här

Polisen delar inte med sig info om misstänkta terrorister

V och Metoo: Vi stärker feministiska arbetet

Efter tio års bråk – MP lyfter ut ledningen i Västerbotten

Regeringen nästa för etableringsjobben – men LO splittrat

Stockholm och Köpenhamn förlorade kampen om EMA

Nordea värvar presschef från Dagens Industri

TCO kampanjar för politiker-prao

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.