Moderaterna tappar stöd i de viktigaste sakfrågorna – väljarna mer osäkra

Publicerad 2017-03-06, 09:10

Ipsos senaste mätning över väljarnas viktigaste frågor, visat att Moderaterna tappar rejält i sina traditionellt starka frågor. Centerpartiet rycker fram. 

 

Dela med andra

Ipsos undersökning Sakfrågeägarskap i politiken visar vilka partier som väljarna anser har bäst politik i de viktigaste sakfrågorna och görs varje halvår. Den senaste mätningen är genomförd januari-februari och bygger på 1 200 telefonintervjuer.
 
Moderaternas största tapp återfinns i frågan om förmågan att sköta Sveriges ekonomi. I juni ansåg 40 procent att Moderaterna. I dag har siffran minskat till 31 procent.  Socialdemokraterna tappade två procentenheter till 22 procent. I frågan om jobb och sysselsättning tappar Moderaterna stort 8 procentenheter till 24 procent. Socialdemokraterna tappar från 28 till 27 procent och passerar alltså Moderaterna i jobbfrågan. Centern fördubblar dock sitt stöd i frågan från 4 till 8 procent väljare som anser att partiet har bäst politik i frågan.
 
”Förtroendet för den ekonomiska politiken och jobbpolitiken var kärnan i de nya moderaterna. Under tio år har moderaterna haft ett kraftigt övertag över S när det handlar om Sveriges ekonomi. Dagens mätning visar att Moderaterna håller på att tappa det förtroendekapital som byggdes upp under många år när det gäller ekonomi och jobb, frågor som mer än andra handlar om att ,sköta landet,, skriver Ipsos opinionschef David Ahlin i ett blogginlägg, och utvecklar:
 
”Min tolkning är att Moderaterna sedan valet har lagt mindre energi på att utmana regeringen när det gäller ekonomi, skatter och företagandets villkor för att istället fokusera mer på sakområden som invandring och brottsbekämpning. Kanske kan tyckas naturligt efter två år av rekordstor flyktinginvandring, men det är ändå mitt intryck att det handlar om en medveten prioritering.”
 
Men det är bara Sverigedemokraterna och Centerpartiet som har ökat sitt förtroende i frågan om flykting & invandring.
När det gäller skola och utbildning tappar Moderaterna stöd från 15 till 9 procent, jämfört med Socialdemokraterna som minskar från 21 till 19 procent.
 
Men det är inte bara Moderaterna som tappar i sina kärnfrågor. Socialdemokraterna har de senaste fyra åren tappat tio procentenheter i välfärdsfrågorna:

* skola och utbildning: från 31 till 19 procent.
* sjukvården: från 38 till 28 procent.
* äldreomsorgen: från 37 till 26 procent.

David Ahlin kommenterar:

”Socialdemokraterna försökte göra riksdagsvalet 2014 till ett välfärdsval. Inför valet anklagade man alliansregeringen för att montera ner välfärden. Stefan Löfven och andra företrädare talade om att något höll på att gå sönder i Sverige och man blåste upp förväntningarna om att leverera förbättringar, bara man själv fick komma tillbaka till makten.”
 
”Nu sitter man där själv med hela ansvaret, men med begränsade möjligheter att lotsa några välfärdsreformer genom riksdagen. Frågan är hur väljarnas förtroende kommer att påverkas när Socialdemokraterna i regeringsställning har så svårt att göra verklighet av sina politiska ambitioner.”

När det gäller miljö- och klimat minskar Miljöpartiet sedan juni från 35 till 30 procent medan Centerpartiet ökar från 17 till 19 procent.

Övergripande tappar de två största partierna förtroende i flera av sina sakfrågor medan. Socialdemokraterna är ligger topp tre i och topp ett i tre av samtliga nio sakfrågor  som Ipsos mäter.  
 
Moderaterna ligger topp tre i åtta av nio sakfrågor och topp ett i tre sakfrågor.
Centerpartiet ligger topp tre i fyra av nio sakfrågor men inte etta i någon.
Miljöpartiet ligger etta i miljö & klimat medan Sverigedemokraterna ligger etta vad gäller flykting och invandring.
 
Andelen väljare som inte kan eller vill nämna ett parti som bäst inom de olika politikområdena har ökat ”markant” sedan juni 2016, skriver David Ahlin:

”Jag tolkar förändringen som ett ökat generellt missnöje med leveransen från politiken, ett missnöje som handlar om brist på handlingskraft, att politikerna inte kan enas kring trovärdiga och relevanta lösningar på dagens samhällsproblem”, förklarar han.
 
Läs hela blogginlägget här.

Pågens kommunikationschef får nytt jobb

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.