Moderaterna tappar stöd i de viktigaste sakfrågorna – väljarna mer osäkra

Publicerad 2017-03-06, 09:10

Ipsos senaste mätning över väljarnas viktigaste frågor, visat att Moderaterna tappar rejält i sina traditionellt starka frågor. Centerpartiet rycker fram. 

 

Dela med andra

Ipsos undersökning Sakfrågeägarskap i politiken visar vilka partier som väljarna anser har bäst politik i de viktigaste sakfrågorna och görs varje halvår. Den senaste mätningen är genomförd januari-februari och bygger på 1 200 telefonintervjuer.
 
Moderaternas största tapp återfinns i frågan om förmågan att sköta Sveriges ekonomi. I juni ansåg 40 procent att Moderaterna. I dag har siffran minskat till 31 procent.  Socialdemokraterna tappade två procentenheter till 22 procent. I frågan om jobb och sysselsättning tappar Moderaterna stort 8 procentenheter till 24 procent. Socialdemokraterna tappar från 28 till 27 procent och passerar alltså Moderaterna i jobbfrågan. Centern fördubblar dock sitt stöd i frågan från 4 till 8 procent väljare som anser att partiet har bäst politik i frågan.
 
”Förtroendet för den ekonomiska politiken och jobbpolitiken var kärnan i de nya moderaterna. Under tio år har moderaterna haft ett kraftigt övertag över S när det handlar om Sveriges ekonomi. Dagens mätning visar att Moderaterna håller på att tappa det förtroendekapital som byggdes upp under många år när det gäller ekonomi och jobb, frågor som mer än andra handlar om att ,sköta landet,, skriver Ipsos opinionschef David Ahlin i ett blogginlägg, och utvecklar:
 
”Min tolkning är att Moderaterna sedan valet har lagt mindre energi på att utmana regeringen när det gäller ekonomi, skatter och företagandets villkor för att istället fokusera mer på sakområden som invandring och brottsbekämpning. Kanske kan tyckas naturligt efter två år av rekordstor flyktinginvandring, men det är ändå mitt intryck att det handlar om en medveten prioritering.”
 
Men det är bara Sverigedemokraterna och Centerpartiet som har ökat sitt förtroende i frågan om flykting & invandring.
När det gäller skola och utbildning tappar Moderaterna stöd från 15 till 9 procent, jämfört med Socialdemokraterna som minskar från 21 till 19 procent.
 
Men det är inte bara Moderaterna som tappar i sina kärnfrågor. Socialdemokraterna har de senaste fyra åren tappat tio procentenheter i välfärdsfrågorna:

* skola och utbildning: från 31 till 19 procent.
* sjukvården: från 38 till 28 procent.
* äldreomsorgen: från 37 till 26 procent.

David Ahlin kommenterar:

”Socialdemokraterna försökte göra riksdagsvalet 2014 till ett välfärdsval. Inför valet anklagade man alliansregeringen för att montera ner välfärden. Stefan Löfven och andra företrädare talade om att något höll på att gå sönder i Sverige och man blåste upp förväntningarna om att leverera förbättringar, bara man själv fick komma tillbaka till makten.”
 
”Nu sitter man där själv med hela ansvaret, men med begränsade möjligheter att lotsa några välfärdsreformer genom riksdagen. Frågan är hur väljarnas förtroende kommer att påverkas när Socialdemokraterna i regeringsställning har så svårt att göra verklighet av sina politiska ambitioner.”

När det gäller miljö- och klimat minskar Miljöpartiet sedan juni från 35 till 30 procent medan Centerpartiet ökar från 17 till 19 procent.

Övergripande tappar de två största partierna förtroende i flera av sina sakfrågor medan. Socialdemokraterna är ligger topp tre i och topp ett i tre av samtliga nio sakfrågor  som Ipsos mäter.  
 
Moderaterna ligger topp tre i åtta av nio sakfrågor och topp ett i tre sakfrågor.
Centerpartiet ligger topp tre i fyra av nio sakfrågor men inte etta i någon.
Miljöpartiet ligger etta i miljö & klimat medan Sverigedemokraterna ligger etta vad gäller flykting och invandring.
 
Andelen väljare som inte kan eller vill nämna ett parti som bäst inom de olika politikområdena har ökat ”markant” sedan juni 2016, skriver David Ahlin:

”Jag tolkar förändringen som ett ökat generellt missnöje med leveransen från politiken, ett missnöje som handlar om brist på handlingskraft, att politikerna inte kan enas kring trovärdiga och relevanta lösningar på dagens samhällsproblem”, förklarar han.
 
Läs hela blogginlägget här.

4,3 procent män på växande Spalt PR

”SD, SvP och NMR har en strategi ihop – vid Hamnplan”

Stefan Löfven (s) vill begränsa outsourcing och utreda RKs hantering av Transportstyrelsen

IBM om ”haveriet” på Transportstyrelsen: Det är tydlig var ansvaret ligger

Stefan Löfven (s) håller presskonferens om Transportstyrelsen

Röda siffror för AWB

SAKER MAN SER: Storleken avgörande när Atlas Copco rekryterar

Akademikerna saknar riktlinjer för mejl

Opinionen pressar regeringen om Transportstyrelsens säkerhetsläcka

Allt större andel digitalt på Intellecta

De kände till bristerna i Transportstyrelsens datasäkerhet

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

De startar nätverk för högutbildade Syrier

Storsäljaren Facebook sparar in på svenska organisationen

SAKER MAN SER: AKBs väskbärare

Han är Socialdemokraternas biträdande komchef

"Sänk inkomstskatten - det ska löna sig att arbeta"

Han får Anders Borg och Fredrik Reinfeldt att uppträda samtidigt

Carl Bildt ner 38 procent

Regeringen kör ut Transportstyrelsens chef och ordförande efter IBM-skandalen

Stefan Löfven (s) träffar Emmanuel Macron (lrem)

Semesterundersökningarna här – Huawei och Canon först ut

Kontrollbalansräkning i Politism efter miljonförlust

Handelsbanken minskade investeringarna i EFN

Alltid redo: Scouterna blir sin egna talespersoner

Scouternas talespersoner 2017-18.

Jämlikhetslobbyist bygger affärsdel för Amelia

Spritmärke inför näringsetikett – konsumenterna lätt positiva

Westander: ”Det kostar cirka en miljon att vara kund hos oss"

Grön Ungdom jagar Niklas Nordström (s) för flyg-uppdrag

LO kräver fastighetsskatt och lånar Alliansens retorik

Omsättningslyft men fortsatt rött för Breakit

LO snor IF Metalls komchef och pressansvariga

Surveyföreningen bildar grupp för opinionsundersökningar

Moderaterna vill lägga 50 miljoner på övervakningskameror

”Illegal cigarettfabrik i Sverige – ett politiskt misslyckande”

Region Gotland: Politikerna får bestämma om NMR i Almedalen

Säljlyft men fortsatta miljonförluster för Omni

Ju mer utrikes – desto sämre lön för akademiker

Björn Borg gör politik av tennis i reklamfilm

Cohne & Wolf upp 6,5 procent

SSU rekryterar ny komchef från Friends Agenda

Restaurangen som hyrde ut till SD i Almedalen: Vi är positiva

Publikras för talen i Almedalen

Jimmie Åkesson tappade 22 procent i publik jämfört med 2016.

Flera fackförbund hotar lämna Nordea

Var femte krona förlust på Dagens Media

MP släpper tio förslag för mer barnvänliga städer – vill sänka moms för bilpooler

Randstad kapar ”Grupp-8” för storsamarbete

SD lägger 400 miljoner på två vårdförslag

Postnords kommunikationsdirektör avgår

Petter Stordalen är Årets digitala kommunikatör i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Här laddar man inte ur

Make Equal hetast i Almedalen – NMR raserade kampanjen

Han är Moderaternas valgeneral

Stefan Löfven (s) kan bli hetast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: Bilmärkena som dominerar Almedalen

Fler unga dominerar Almedalsveckan

De kan bli Årets digitala kommunikatör 2017

80 kandidater nominerade till Hetast – här är listan

Visual Sweden ÄR Innovativast i Almedalen 2017

De kan bli Innovativast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: De mest tongivande medierna och influerarna

Maria Rankka säger upp sig

Därför skippar Karl-Petter Thorwaldsson (lo) Almedalen

Magnus Ranstorp och Bingo Rimér tar plats bland de sociala medierna (almedalen)

TALANALYS: Kvinnors rättigheter fick Magdalena Andersson (s) att glöda

Så vill Sverigeförhandlingen bygga höghastighetsjärnvägen

Säkerhetsbranschen trotsar Dagens Medias registrering av DJ-battle

Socialdemokraternas Almedalsförlag: 20 miljarder mer till välfärden

Unionen lanserar chefscoachning med cykelbud

ALMEDALSSPANARNA: Google starkaste tech-märket i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Mina nya idoler, Tommy och Sara

De får chansen på New Republics öppna Almedalsarena

Energiskt och självsäkert, Annie Lööf (c)

Grant Thornton mer pingad än Annie Lööf

Medierna som proffsen använder i Almedalen

Svenskt Näringsliv: Skrota Arbetsförmedlingen och spara 20 miljarder

Därför är kyrkovalet så viktigt för SD

Northvolt utser två finalister i fabrikstävlingen

ALMEDALSROOKIEN: Befriande med Victoria Silvstedt

Här är Almedalsspanarna

Personligt men opassionerat, Jan Björklund

Abu Dhabi flyger in chefer för att prata Sturegallerian

Centerpartiet vill stimulera mera för arbetslösa och företag som ordnar jobb

Säpo upp på retweettoppen

Liberalerna lanserar och överbryggar klyftor

I stället för Almedalen – Feministiskt initiativ ställde ut skor

Nominera till Innovativast i Almedalen

Vårdföretagarna krishanterar kommunpolitiker med Prime

Jonas Sjöstedt: Almedalen har blivit för dyr

Rätt fokus men, trött retorik, Jonas Sjöstedt (v)

Säpo förde bort ”medborgarjournalist” från Jonas Sjöstedts pressträff

Länsförsäkringar: Lägg Almedalen i Hallsberg

Vänsterpartiet föreslår dygnetrunt-primärvård

”Almedalsveckan – en av de viktigaste handelsplatserna för tankar och idéer”

Regeringsfrågan viktigast för SD-väljarna

Skattebetalarna attackerar East Sweden, Migrationsverket och Vallentuna

Det ser almedalsproffsen fram emot – och fruktar

Vattenfall tar Tesla-höjdare till Almedalen

Teknikföretagen anlitar kändisförfattare – vill popularisera jobbfrågan

Isobar etablerar sig i Göteborg

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.