Moderaterna kritiska till LOs köp av "Reinfeldt"

Publicerad 2014-03-21, 12:00

Förutom ordet "reinfeldt" har LO köpt ett 30-tal andra sökord, som "byt politik" och "välfärden".
POLITIK. LO har köpt bland andra sökorden ”Fredrik Reinfeldt” och ”Moderaterna” i syfte att promota sin kampanjfilm ”Reinfeldts Sverige”. Något som väcker starka reaktioner hos Moderaterna som anser att centralorganisationen försöker svartmåla partiet. 

Fakta

Orden LO köpt (i den ordning de gett mest klick)
• reinfeldts sverige
• Reinfeldt
• moderaterna
• Fredrik Reinfeldt
• reinfeldtssverige
• val 2014
• reinfelds sverige
• fredrik reinfeld
• valet 2014
• moderat
• reinfelts sverige
• reinfeld
• jobbskatteavdrag
• välfärd
• reinfeltssverige
• välfärden
• reinfelt
• reinfeldssverige
• sänkt skatt
• välfärden i sverige
• jobbskatteavdraget
• sänkta skatter
• fredrik reinfelt
• skattepolitik
• byt politik
#bytpolitik14
• höjd skatt
• höjda skatter
• skattepolitiken
• bättre välfärd
• sämre välfärd
• sänkt välfärd
• byt politik 14

Dela med andra

– Tyvärr är det inte särskilt överraskande. Vi har sett att deras fokus har varit en negativ kampanj i olika format och allt handlar om att sprida negativ budskap om regeringen och i synnerhet Moderaterna, säger Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson.
 
Dagens Opinion veckomagasin Veckans Brief kunde igår berätta att LO köpt flera sökord på Google och Youtube för att promota sin kampanjfilm ”Reinfeldts Sverige” som målar upp en negativ bild av statsministerns politik. Bland annat orden ”Fredrik Reinfeldt” och ”Moderaterna”.
 
Nu riktar Per Nilsson hård kritik mot LO.
 
– Det här är att gå ett steg till och aktivt köpa media på ett sätt som kanske inte bryter mot några regler, men det är inte så man gör. Om en kommersiell aktör skulle göra det så är det inget som skulle uppskattas, säger han och tillägger att det är kutym att inte köpa varandras sökord ”i aktivt syfte att svartmåla konkurrenter”.
 
– Det är tydligt att de bryter mot normen. Det visar att de är beredda att gå långt i sitt försök att svartmåla.
 
Det är också ett tecken på ”brist på vilja och intresse” att berätta om vad centralorganisationen själv vill göra, fortsätter han och menar att LO bara pekar "finger mot deras motståndare”. Per Nilsson drar paralleller till förra valrörelsen där LO tog fram ”upp- och ner-affischer” på Fredrik Reinfeldt.
 
– Det var inte en uppskattad kampanj. De har inte lärt sig läxan och fortsätter att göra på samma sätt. Ibland känns det som om de springer Socialdemokraternas ärende. Socialdemokraterna vill inte själva stå för den negativa kampanjen, då ska istället LO ta den.
 
Även Moderaterna köper sökord, men enligt Per Nilsson är det ord som har med Moderaterna att göra.
 
Men kan ni utesluta att ni inte kommer köpa till exempel "Stefan Löfven" eller "Kålle" i valrörelsen?
– Ja, det är helt uteslutet, vi jobbar inte så, säger Per Nilsson.
 
På LO tycker man dock inte att det är konstigt att köpa konkurrentens sökord.
 
– Som vi säger i filmen så handlar det inte om Fredrik Reinfeldt som person utan om det ämbete han har och hans politik. Om man söker på honom så vill man ju få reda på vilken politik som bedrivits. Vi tycker det är fullt rimligt att den här filmen kommer med bland sökresultaten, sade Johan Ulvenlöv till Veckans Brief igår.
 
Läs mer i senaste utgåvan av Veckans Brief (nr 10, 20 mars 2014).
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Kommentarer

Det var vänta.Efter "STUPSTOCKEN"och att "NÅGOT HÅLLER PÅ ATT GÅ SÖNDER I SVERIGE"så är det inte förvånande att man gör så här,det finns inga hämningar för att få makten och härligheten.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Pågens kommunikationschef får nytt jobb

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.