Moderaterna kritiska till LOs köp av "Reinfeldt"

Publicerad 2014-03-21, 12:00

Förutom ordet "reinfeldt" har LO köpt ett 30-tal andra sökord, som "byt politik" och "välfärden".
POLITIK. LO har köpt bland andra sökorden ”Fredrik Reinfeldt” och ”Moderaterna” i syfte att promota sin kampanjfilm ”Reinfeldts Sverige”. Något som väcker starka reaktioner hos Moderaterna som anser att centralorganisationen försöker svartmåla partiet. 

Fakta

Orden LO köpt (i den ordning de gett mest klick)
• reinfeldts sverige
• Reinfeldt
• moderaterna
• Fredrik Reinfeldt
• reinfeldtssverige
• val 2014
• reinfelds sverige
• fredrik reinfeld
• valet 2014
• moderat
• reinfelts sverige
• reinfeld
• jobbskatteavdrag
• välfärd
• reinfeltssverige
• välfärden
• reinfelt
• reinfeldssverige
• sänkt skatt
• välfärden i sverige
• jobbskatteavdraget
• sänkta skatter
• fredrik reinfelt
• skattepolitik
• byt politik
#bytpolitik14
• höjd skatt
• höjda skatter
• skattepolitiken
• bättre välfärd
• sämre välfärd
• sänkt välfärd
• byt politik 14

Dela med andra

– Tyvärr är det inte särskilt överraskande. Vi har sett att deras fokus har varit en negativ kampanj i olika format och allt handlar om att sprida negativ budskap om regeringen och i synnerhet Moderaterna, säger Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson.
 
Dagens Opinion veckomagasin Veckans Brief kunde igår berätta att LO köpt flera sökord på Google och Youtube för att promota sin kampanjfilm ”Reinfeldts Sverige” som målar upp en negativ bild av statsministerns politik. Bland annat orden ”Fredrik Reinfeldt” och ”Moderaterna”.
 
Nu riktar Per Nilsson hård kritik mot LO.
 
– Det här är att gå ett steg till och aktivt köpa media på ett sätt som kanske inte bryter mot några regler, men det är inte så man gör. Om en kommersiell aktör skulle göra det så är det inget som skulle uppskattas, säger han och tillägger att det är kutym att inte köpa varandras sökord ”i aktivt syfte att svartmåla konkurrenter”.
 
– Det är tydligt att de bryter mot normen. Det visar att de är beredda att gå långt i sitt försök att svartmåla.
 
Det är också ett tecken på ”brist på vilja och intresse” att berätta om vad centralorganisationen själv vill göra, fortsätter han och menar att LO bara pekar "finger mot deras motståndare”. Per Nilsson drar paralleller till förra valrörelsen där LO tog fram ”upp- och ner-affischer” på Fredrik Reinfeldt.
 
– Det var inte en uppskattad kampanj. De har inte lärt sig läxan och fortsätter att göra på samma sätt. Ibland känns det som om de springer Socialdemokraternas ärende. Socialdemokraterna vill inte själva stå för den negativa kampanjen, då ska istället LO ta den.
 
Även Moderaterna köper sökord, men enligt Per Nilsson är det ord som har med Moderaterna att göra.
 
Men kan ni utesluta att ni inte kommer köpa till exempel "Stefan Löfven" eller "Kålle" i valrörelsen?
– Ja, det är helt uteslutet, vi jobbar inte så, säger Per Nilsson.
 
På LO tycker man dock inte att det är konstigt att köpa konkurrentens sökord.
 
– Som vi säger i filmen så handlar det inte om Fredrik Reinfeldt som person utan om det ämbete han har och hans politik. Om man söker på honom så vill man ju få reda på vilken politik som bedrivits. Vi tycker det är fullt rimligt att den här filmen kommer med bland sökresultaten, sade Johan Ulvenlöv till Veckans Brief igår.
 
Läs mer i senaste utgåvan av Veckans Brief (nr 10, 20 mars 2014).
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Kommentarer

Det var vänta.Efter "STUPSTOCKEN"och att "NÅGOT HÅLLER PÅ ATT GÅ SÖNDER I SVERIGE"så är det inte förvånande att man gör så här,det finns inga hämningar för att få makten och härligheten.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

Klart med två nya i C-toppen och med höjd lön till Annie Lööf

Jonas Sjöstedt (v) manifesterar mot NMR

Regeringen gör det svårare för partier att ta emot bidrag

Jimmie Åkesson (sd) håller ”hösttal” till SD-kvinnorna

Jocke & Jonna mäktigare än Expressen och Aftonbladet på sociala medier

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.