Moderaterna kritiska till LOs köp av "Reinfeldt"

Publicerad 2014-03-21, 12:00

Förutom ordet "reinfeldt" har LO köpt ett 30-tal andra sökord, som "byt politik" och "välfärden".
POLITIK. LO har köpt bland andra sökorden ”Fredrik Reinfeldt” och ”Moderaterna” i syfte att promota sin kampanjfilm ”Reinfeldts Sverige”. Något som väcker starka reaktioner hos Moderaterna som anser att centralorganisationen försöker svartmåla partiet. 

Fakta

Orden LO köpt (i den ordning de gett mest klick)
• reinfeldts sverige
• Reinfeldt
• moderaterna
• Fredrik Reinfeldt
• reinfeldtssverige
• val 2014
• reinfelds sverige
• fredrik reinfeld
• valet 2014
• moderat
• reinfelts sverige
• reinfeld
• jobbskatteavdrag
• välfärd
• reinfeltssverige
• välfärden
• reinfelt
• reinfeldssverige
• sänkt skatt
• välfärden i sverige
• jobbskatteavdraget
• sänkta skatter
• fredrik reinfelt
• skattepolitik
• byt politik
#bytpolitik14
• höjd skatt
• höjda skatter
• skattepolitiken
• bättre välfärd
• sämre välfärd
• sänkt välfärd
• byt politik 14

Dela med andra

– Tyvärr är det inte särskilt överraskande. Vi har sett att deras fokus har varit en negativ kampanj i olika format och allt handlar om att sprida negativ budskap om regeringen och i synnerhet Moderaterna, säger Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson.
 
Dagens Opinion veckomagasin Veckans Brief kunde igår berätta att LO köpt flera sökord på Google och Youtube för att promota sin kampanjfilm ”Reinfeldts Sverige” som målar upp en negativ bild av statsministerns politik. Bland annat orden ”Fredrik Reinfeldt” och ”Moderaterna”.
 
Nu riktar Per Nilsson hård kritik mot LO.
 
– Det här är att gå ett steg till och aktivt köpa media på ett sätt som kanske inte bryter mot några regler, men det är inte så man gör. Om en kommersiell aktör skulle göra det så är det inget som skulle uppskattas, säger han och tillägger att det är kutym att inte köpa varandras sökord ”i aktivt syfte att svartmåla konkurrenter”.
 
– Det är tydligt att de bryter mot normen. Det visar att de är beredda att gå långt i sitt försök att svartmåla.
 
Det är också ett tecken på ”brist på vilja och intresse” att berätta om vad centralorganisationen själv vill göra, fortsätter han och menar att LO bara pekar "finger mot deras motståndare”. Per Nilsson drar paralleller till förra valrörelsen där LO tog fram ”upp- och ner-affischer” på Fredrik Reinfeldt.
 
– Det var inte en uppskattad kampanj. De har inte lärt sig läxan och fortsätter att göra på samma sätt. Ibland känns det som om de springer Socialdemokraternas ärende. Socialdemokraterna vill inte själva stå för den negativa kampanjen, då ska istället LO ta den.
 
Även Moderaterna köper sökord, men enligt Per Nilsson är det ord som har med Moderaterna att göra.
 
Men kan ni utesluta att ni inte kommer köpa till exempel "Stefan Löfven" eller "Kålle" i valrörelsen?
– Ja, det är helt uteslutet, vi jobbar inte så, säger Per Nilsson.
 
På LO tycker man dock inte att det är konstigt att köpa konkurrentens sökord.
 
– Som vi säger i filmen så handlar det inte om Fredrik Reinfeldt som person utan om det ämbete han har och hans politik. Om man söker på honom så vill man ju få reda på vilken politik som bedrivits. Vi tycker det är fullt rimligt att den här filmen kommer med bland sökresultaten, sade Johan Ulvenlöv till Veckans Brief igår.
 
Läs mer i senaste utgåvan av Veckans Brief (nr 10, 20 mars 2014).
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Kommentarer

Det var vänta.Efter "STUPSTOCKEN"och att "NÅGOT HÅLLER PÅ ATT GÅ SÖNDER I SVERIGE"så är det inte förvånande att man gör så här,det finns inga hämningar för att få makten och härligheten.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

GP värvar kulturchef på Arena

Almega tar strid om assistensersättningarna – i Metro

JKL-konsult blir komchef på Kry

Fortsatta miljonförluster för Gavagai

BEACONOMIST 22: Poddbranschen mot 100 miljoner – Accentures digitala affärer

Tidigare toppmoderat blir vd för Sveriges Byggindustrier

"Sommarlata dagar på SDs komavdelning"

Klart nu: Hon kan bli Sveriges ambassadör i Washington

Vänsterpartiet kräver regeringen på miljardbelopp till ”det svikna Sverige”

Deloitte förvärvar Acne

Newsec 274 procent lönsammare – nyanställer

Svensk organisation tar på sig Donald Trumps nedläggning av företagsråden

M och C överens med regeringen om nya miljarder till försvaret

Vattenfall värvar Almedalskändis från Expressen

Tommy Ohlström (kf) sparkar Coops vd

Handelsbankens EFN öppnar lokala tv-stationer

Röda siffror för Arena Opinion

Klart med statssekreterare till Heléne Fritzon (s)

Alliansen lanserar lagstiftade ”Inträdesjobb”

Clear Channel knycker TV4-direktör

Vänsterpartiet biffar upp med partisekreterare från Malmö

Editk upp 23 procent – men tappar marginal

Alliansen släpper nytt förslag

KD lämnar försvarsförhandlingarna

Prime mot 200 miljoner – ökar med 20 procent

Socialdemokraterna skänker "russebuss" till SSU

Axicom upp 5 procent – men minskar lönsamheten

Katerina Janouch riskerar Viking-uppdrag efter Twitterattack mot Rossana Dinamarca (v)

Luf förnyar styrelsen – och loggan

Vänsterpartiet kräver ny myndighet – visar partiets prioriterade valfråga

Han blir statssekreterare hos Tomas Eneroth (s)

Way out Wests grundare: Det går snabbare att förändra med företag än med politiker

SAKER MAN SER: Arvamus har något Almedalen inte har

”Känn ingen sorg för publiceringen av storyn om Anders Borg”

Northern Link ner 15 procent

Moderat KU-anmäler Stefan Löfvens statssekreterare

De kan ta plats i SSUs styrelse

Dramat kring Transportstyrelsen sänkte SD hos Novus och Demoskop

Google upp 20 procent i Sverige

Kreab minskar intäkterna efter vurpa i Australien

”Funktionshinderpropositionen som glömdes av hysteriska medier"

Backa Hultqvist-kampanjen (s) inspirerad av Obama

Pangea-chef leder 40-miljonersprojekt på Visit Sweden

Avpixlat-redaktören fördubblar omsättningen

Från presskonferensen inför sommartalet 2013.

Stefan Löfven (s) flyttar sommartalet från Stockholm

De tyngsta talarna och viktigaste frågorna inför SSUs kongress

Vårdföretagarna rasar över Försäkringskassans utbetalningar

Omstrukturering pressade Friends Agenda

Förundersökningen mot Anders Borg läggs ner

Aftonbladet nappar på Ikeas Sifo-undersökning

Porsche – konservativaste bilmärket – Dacia längst till vänster

Assefa delar ut 1,7 miljoner

Andreasson upp 10 procent

Opinionsbildarnas Pride – i bild

Anders Borg lämnar Kinnevik

Anders Borg polisanmäls efter skärgårdsfesten

Burson-Marsteller upp 14 procent

Anders Borg berättar på Facebook om den urspårade skärgårdsfesten

Här är partiledarna som går i Pride-tåget – men Stefan Löfven hoppar

Från Pridetåget 2016. Montage.

De mister jobbet när Gabriel Wikström (s) slutar

Minskad intäkt och marginal på Expressen

Ex-ministern blottade sitt kön på barnfamiljsfesten

Regeringen kapar Alliansens förslag – inför skolplikt för sexåringar

Ytterligare tufft år för växande MSL

NOVUS: Bara C, V och SD har ökat sedan valet 2014

SVT-profil kandiderar till riksdagen

SD inleder nordiskt samarbete – utan Norge

Fredrik Reinfeldt tar hem 20 miljoner i lågskattade vinstpengar

Fredrik Reinfeldt föreläser på it-konsulten Tietos bankdag år 2015.

Annika Strandhäll (s) får dubbla statssekreterare

Här är sociala kanalerna svenskarna helst vill mötas av reklam i

Mynewsdesk storökar mot lönsamhet

Richard Herrey (m)ot riksdagen

Socialministern och statsministern backar Sveriges EMA-ansökan

Regeringen utreder stuprörs-analyser

Progress passerar 10-miljoner

”Så kan huvudmännen ge Almedalsveckan mer nerv”

Pr som i Pride

Norstat krossar 100-miljonersvallen

Geelmuyden Kiese backar i Sverige

Public affairs-konsulterna om regeringsombildningen

Alliansen viker inte ner sig om Peter Hultqvist (s)

Starkt konjunkturläge – arbetslösheten marginellt ned

Stefan Löfven (s) bygger om efter misstroendeförklaringarna

Förvärv drar ner lönsammare Sifo

V vill fälla en minister – SD vill fälla regeringen

Hill + Knowlton vänder till vinst

Alliansen väcker misstroendevotum mot tre statsråd

IOGT attackerar Folkhälsomyndigheten – vill att regeringen sparkar gd

4,3 procent män på växande Spalt PR

”SD, SvP och NMR har en strategi ihop – vid Hamnplan”

Stefan Löfven (s) vill begränsa outsourcing och utreda RKs hantering av Transportstyrelsen

IBM om ”haveriet” på Transportstyrelsen: Det är tydlig var ansvaret ligger

Stefan Löfven (s) håller presskonferens om Transportstyrelsen

Röda siffror för AWB

SAKER MAN SER: Storleken avgörande när Atlas Copco rekryterar

Akademikerna saknar riktlinjer för mejl

Opinionen pressar regeringen om Transportstyrelsens säkerhetsläcka

Allt större andel digitalt på Intellecta

De kände till bristerna i Transportstyrelsens datasäkerhet

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.