"Medierna förvandlar Almedalen till Maramö"

Publicerad 2013-06-30, 13:38

BLOGG. Idag finns minst tolv medieformat som toppolitikerna förväntas vara med i under sin vistelse i Almedalen. Mediernas upptrappning i Almedalen innebär att seminarier och allmänheten inte längre får tillgång till toppolitikerna. Det skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Åker toppolitikerna till Almedalen för att delta i seminarier? Träffa allmänheten? Låta slumpen styra lite? Debattera med kreti? Och pleti? Knappast. Är det någon toppolitikerna träffar är sannolikheten mycket stor att det är en journalist och är det något de gör är det troligen ett medieevenemang.
 
I år har de större medierna sjösatt inte mindre än tolv format som kräver närvaro av toppolitiker. Runt hälften av dem är helt nya.
Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin ska till exempelvis vara med i de två formaten Raka Svar och Morgon i Almedalen.

Båda görs av Expressen. Inget av dem fanns för tre år sedan. När Göran Hägglund talar leder det till mins tio medieframträdanden, bland annat i Aftonbladets tält, i Expressens tält på Dagens Samhälles scen i P4 och två morgonsoffor. Om det var någon som undrade varför han inte dök upp på det där minglet eller seminariet.
 
Bland annat följande format behöver toppolitiker fundera på i dag när de åker till Almedalen.
 
* Raka Svar (expressen)
* Strömstedt & Anderson (tv4)
* Partiprogrammet (aftonbladet)
* Almedalen direkt (tv4)
* Debatt Almedalen (svt)
* Mellin möter (aftonbladet)
* Pihlblad & Svensson (tv4 news/expressen)
* P4 Extra (sr)
* Britts möter (aftonbladet)
* P1 Morgon (sr)
* Morgon i Almedalen (Expressen)
* Dagens Samhälle - intervjuar 53 makthavare
 
Varje medieframträdande lär ta minst en timme fördelat på förberedelser, logistik och framträdande. Och då toppolitikerna oftast är i Almedalen bara ett par dagar, är det lätt att inse att tiden för spontanitet och infall är lika med noll. Seminarierna dräneras på toppolitiker och tappar därmed attraktionskraft för lobbyapparaten som smörjer hela Almedalsmaskineriet. Pr-byrån Westanders vd Patrik Westander stannar hemma i år för att i stället skicka en delegation till Tennisveckan i Båstad.

 
Risken finns att Almedalen utvecklas till ett större grillparty à la Maramö, där stormedierna och toppolitikerna koncentrerar och flyttar sitt normala umgänge till en ny plats över huvudena på sin publik. Storjournalister som Niklas Svensson och Anders Pihlblad brukar sällan synas på seminarier om inte de får sitta på scenen själva. Nästa steg verkar vara att de tar med sig också politikerna därifrån.
 
Grillade gjorde även Gudrun Schyman, men då var det pengar och inte korv. Pengar eldar sannolikt även de stora mediernas redaktioner i Almedalen. Aftonbladet sjösätter i år sju format för rörlig bild. Listan på annonsörer som bär de kostnaderna skulle vara intressant att se. Likaså enkäten som visar hur publiken och finansiärerna av till exempel SVTs och Aftonbladets journalistik ser på den överetablerade Almedalsbevakningen.
 
Klart är att stormedierna och toppolitikerna sätter en egen styrande agenda för Almedalen. Vid förändringar öppnas möjligheter. Eftersom toppolitikerna blickar upp mot de stora traditionella mediehusen snarare än kliver runt på gräsrotsnivån i Almedalen, borde det finnas öppningar för färgstarka politiker som vågar tänka nytt och släppa på den ängsliga mediefixeringen. Ja, det ger väljare att vara med i tv. Men den politiker som vågar vara spännande på plats i Almedalen lär också få all tv-tid i världen.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare för Dagens Opinion.

Westander: Årets byrå är ett Kinderägg

Åhléns värvar marknadschef från Ikea

Ytterligare moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) – ifrågasätter bidrag till Ibn Rushd

Stefan Löfven (s) hälsar på Donald Trump (r)

Praktikertjänst värvar trio

Ingen politisk roll för Bert Karlsson i KD

Trafikverket om snabbtågen: 320 ger större nytta än 250 km/timme

Täbys Leif Gripestam (m) attackerar Erika Ullberg (s) om NKS

Irene Svenonius man lämnar jobbet – vill inte ”skada familjen”

S-politiker vill ha mer marknadshyror – och skrota fria skolvalet

Sverigedemokraterna kräver folkomröstning om nya mediegrundlagen

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

De slåss om plats på Miljöpartiets stockholmsbänk

Moderaterna ger sig ut på town hall-turné

Ny rikspolischef presenteras på torsdag

Stefan Löfven (s): Den svenska modellen ska fungera också i Göteborgs hamn

Under LOs valkonferens – Svenskt Näringsliv sätter stopp för politik på jobbet

Regeringen sparkar Dan Eliasson

BillerudKorsnäs vill bli förändringsambassadör

LO kräver 70 miljarder – kampanjar genom samtal

Saco upp 1,2 procent – läkarna ökar mest

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.