Make Equal hetast i Almedalen – NMR raserade kampanjen

Publicerad 2017-07-07, 13:17

HETAST I ALMEDALEN. Initiativet Make Equal utsågs till hetast i Almedalen. Under natten raserades delar av kampanjen av Nordiska motståndsrörelsen (NMR).

 

Dela med andra

Make Equals kampanj #ochjagprotesterade utsågs i dag till Hetast i Almedalen. Utmärkelsen Hetast i Almedalen går till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan i Visby.
 
Motiveringen lyder:  ”Med ett hjärtskärande bildspråk har Make Equal rört upp starka känslor och väckt ett enormt engagemang hos Almedalsbesökarna. #ochjagprotesterade får oss att agera för att bevara Almedalen som en självklar plats för det öppna demokratiska samtalet, där rädsla inte tystar människors röster.”
 
Make Equals kampanj, #ochjagprotesterade, bestod av trälådor med skor, som skulle påminna om förintelsens offer med uppmaningen om att tidigt bjuda motstånd. Även i anslutning till NRMs plats hade en låda placerats. Under natten förstördes installationen av NMR-medlemmar, dock återställdes den senare.
 
Hetast i Almedalen delas för elfte året i rad ut av pr-byrån Westander till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan i Visby, med Dagens Opinion, som mediepartner.

Alla som vill har kunnat nominera och i år tävlade 80 unika nomineringar om priset.
 
juryn för Hetast i Almedalen 2017
Albin Falkmer
, kommunikationschef, Samhall
Ann-Therése Enarsson
, vd, Futurion
Johanna Ragnartz
, vd, Håll Sverige Rent
Nils Grunditz
, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)
Rolf van den Brink
, journalist, Dagens Opinion
Yasmin Hussein
, kommunikatör, ABF och skribent, Politism

övriga finalister till Hetast i Almedalen 2017
Game of Phones, Atea – Atea har med en 300 kilo tung järntronskopia skapat en installation som tydligt visualiserar ett växande miljöproblem. Genom att våga fokusera på de utmaningar med teknikavfall som den egna branschen brottas med, får de oss att diskutera det resursslöseri som våra konsumtionsvanor leder till.
 
Fler Unga – Med en rekordstor delegation på plats har Fler Unga säkerställt att ungdomars perspektiv på viktiga samhällsfrågor blivit hörda i Almedalsdebatten. De har utmanat, debatterat och ständigt påmint beslutsfattare om att där unga diskuteras ska de också vara representerade.
 
Stefan Löfven – Det kan inte ha gått någon förbi att statsminister Stefan Löfven (S) valt att ”resa genom landet till platser som vanligtvis inte får statsministerbesök” istället för att vara i Almedalen. Hans frånvaro har därmed lett till hans ständiga närvaro i samtalet om själva syftet med Almedalsveckan.
 
Vegonorm, Vegonormnätverket – Genom upprop om halverad köttkonsumtion till 2030, seminarier och uppmaningar till vegetarisk mingelmat har Vegonorm synliggjort konsekvenserna av ohållbara matvanor. Med ett tydligt budskap om hur alla kan bidra till att göra skillnad för planeten har de både utmanat och inspirerat till att välja vegetariskt.
 
tidigare vinnare av Hetast i Almedalen
2016 gick priset till SOS Barnbyar, som genom sin kampanj #ROTLÖS riktade vår uppmärksamhet mot de barn som har ryckts från sina rötter, sin trygghet och i dag lever i samhällsvård i Sverige.
 
2015 utsågs Cancerfondens #skuggakuten, som under veckan stillsamt talat Almedalens språk och uppmärksammat oss på hur man skyddar sig från hudcancer.
 
2014 utsågs ärkebiskop Antje Jackelén, som står för allt det som Almedalen är – öppenhet, tillgänglighet och personliga möten. Hon var en samlande och tydlig röst för alla människors lika värde.
 
2013 belönades #sittmeddawit. Initiativet av Stödkommittén Free Dawit med samarbetspartners engagerade deltagarna och gjorde det enkelt att dela både en upplevelse och ett budskap.
 
2012 gick priset till Almedalsdrinken, ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar som blev en riktig snackis.
 
2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.
 
2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.
 
2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.
 
2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.
 
2007 utsågs vigseln mellan RFSLs ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

Muf backar Ulf Kristersson

Brunswick-värvning ska profilera ABB inom digitalisering

Regeringen lägger 5 miljarder på klimat och miljö 2018

MP-ministrar presenterar budget-nyhet

BEACONOMIST 24: Ny svensk managementjätte – Så e-handlar Baby Björn i Kina

JKL värvar höjdare från Diplomat

Gröna städer jublar åt regeringsförslag på nya hållbara städer

Metro gratissamarbetar med Berättarministeriet

Veckans Brief 25: Fackens medlemsstrid – Transportstyrelsen mitt i drevet

Paula Hammerskog (academedia) om vinsttaket: Trodde sans skulle vinna över V

Klart för vinsttak i skolan – hårda protester från Almega och C

Ulla Andersson (v) har fått igenom vinsttak för välfärden.

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.