Make Equal hetast i Almedalen – NMR raserade kampanjen

Publicerad 2017-07-07, 13:17

HETAST I ALMEDALEN. Initiativet Make Equal utsågs till hetast i Almedalen. Under natten raserades delar av kampanjen av Nordiska motståndsrörelsen (NMR).

 

Dela med andra

Make Equals kampanj #ochjagprotesterade utsågs i dag till Hetast i Almedalen. Utmärkelsen Hetast i Almedalen går till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan i Visby.
 
Motiveringen lyder:  ”Med ett hjärtskärande bildspråk har Make Equal rört upp starka känslor och väckt ett enormt engagemang hos Almedalsbesökarna. #ochjagprotesterade får oss att agera för att bevara Almedalen som en självklar plats för det öppna demokratiska samtalet, där rädsla inte tystar människors röster.”
 
Make Equals kampanj, #ochjagprotesterade, bestod av trälådor med skor, som skulle påminna om förintelsens offer med uppmaningen om att tidigt bjuda motstånd. Även i anslutning till NRMs plats hade en låda placerats. Under natten förstördes installationen av NMR-medlemmar, dock återställdes den senare.
 
Hetast i Almedalen delas för elfte året i rad ut av pr-byrån Westander till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan i Visby, med Dagens Opinion, som mediepartner.

Alla som vill har kunnat nominera och i år tävlade 80 unika nomineringar om priset.
 
juryn för Hetast i Almedalen 2017
Albin Falkmer
, kommunikationschef, Samhall
Ann-Therése Enarsson
, vd, Futurion
Johanna Ragnartz
, vd, Håll Sverige Rent
Nils Grunditz
, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)
Rolf van den Brink
, journalist, Dagens Opinion
Yasmin Hussein
, kommunikatör, ABF och skribent, Politism

övriga finalister till Hetast i Almedalen 2017
Game of Phones, Atea – Atea har med en 300 kilo tung järntronskopia skapat en installation som tydligt visualiserar ett växande miljöproblem. Genom att våga fokusera på de utmaningar med teknikavfall som den egna branschen brottas med, får de oss att diskutera det resursslöseri som våra konsumtionsvanor leder till.
 
Fler Unga – Med en rekordstor delegation på plats har Fler Unga säkerställt att ungdomars perspektiv på viktiga samhällsfrågor blivit hörda i Almedalsdebatten. De har utmanat, debatterat och ständigt påmint beslutsfattare om att där unga diskuteras ska de också vara representerade.
 
Stefan Löfven – Det kan inte ha gått någon förbi att statsminister Stefan Löfven (S) valt att ”resa genom landet till platser som vanligtvis inte får statsministerbesök” istället för att vara i Almedalen. Hans frånvaro har därmed lett till hans ständiga närvaro i samtalet om själva syftet med Almedalsveckan.
 
Vegonorm, Vegonormnätverket – Genom upprop om halverad köttkonsumtion till 2030, seminarier och uppmaningar till vegetarisk mingelmat har Vegonorm synliggjort konsekvenserna av ohållbara matvanor. Med ett tydligt budskap om hur alla kan bidra till att göra skillnad för planeten har de både utmanat och inspirerat till att välja vegetariskt.
 
tidigare vinnare av Hetast i Almedalen
2016 gick priset till SOS Barnbyar, som genom sin kampanj #ROTLÖS riktade vår uppmärksamhet mot de barn som har ryckts från sina rötter, sin trygghet och i dag lever i samhällsvård i Sverige.
 
2015 utsågs Cancerfondens #skuggakuten, som under veckan stillsamt talat Almedalens språk och uppmärksammat oss på hur man skyddar sig från hudcancer.
 
2014 utsågs ärkebiskop Antje Jackelén, som står för allt det som Almedalen är – öppenhet, tillgänglighet och personliga möten. Hon var en samlande och tydlig röst för alla människors lika värde.
 
2013 belönades #sittmeddawit. Initiativet av Stödkommittén Free Dawit med samarbetspartners engagerade deltagarna och gjorde det enkelt att dela både en upplevelse och ett budskap.
 
2012 gick priset till Almedalsdrinken, ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar som blev en riktig snackis.
 
2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.
 
2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.
 
2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.
 
2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.
 
2007 utsågs vigseln mellan RFSLs ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

Dagens Media byter chefredaktör

Fokus köper Vetenskapsmedia – grundaren lämnar

DO stämmer kommunal för diskriminering

Minskad optimism bland de mindre byråerna

M-Brain/Sveriges Annonsörer: M och S mer omnämnda än Youtube

Ulf Kristersson (m) skriver till moderatkvinnor i Metoo-uppropet

Gullers Grupp köper reklambyrå i Göteborg

Elof Ivarsson,Emil Filipsson,Lisa Wahlström,Olof Gustafsson,Jonas Dahl,Joseph Engman,Anna Hedqvist, Björn Eklind,Camilla Winberg

Regeringen tillsätter råd för hållbara städer

IC Quality sätts i konkurs – SKL riskerar miljonsmäll

Smif blir fler – öppnar för Facebook & Google

ANNONS: ACTIVATION COORDINATOR & WEB EDITOR TILL SANTANDER

Näringslivet pressar regeringen till att lagstifta bort Hamnarbetarförbundets konflikt

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.