Make Equal hetast i Almedalen – NMR raserade kampanjen

Publicerad 2017-07-07, 13:17

HETAST I ALMEDALEN. Initiativet Make Equal utsågs till hetast i Almedalen. Under natten raserades delar av kampanjen av Nordiska motståndsrörelsen (NMR).

 

Dela med andra

Make Equals kampanj #ochjagprotesterade utsågs i dag till Hetast i Almedalen. Utmärkelsen Hetast i Almedalen går till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan i Visby.
 
Motiveringen lyder:  ”Med ett hjärtskärande bildspråk har Make Equal rört upp starka känslor och väckt ett enormt engagemang hos Almedalsbesökarna. #ochjagprotesterade får oss att agera för att bevara Almedalen som en självklar plats för det öppna demokratiska samtalet, där rädsla inte tystar människors röster.”
 
Make Equals kampanj, #ochjagprotesterade, bestod av trälådor med skor, som skulle påminna om förintelsens offer med uppmaningen om att tidigt bjuda motstånd. Även i anslutning till NRMs plats hade en låda placerats. Under natten förstördes installationen av NMR-medlemmar, dock återställdes den senare.
 
Hetast i Almedalen delas för elfte året i rad ut av pr-byrån Westander till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan i Visby, med Dagens Opinion, som mediepartner.

Alla som vill har kunnat nominera och i år tävlade 80 unika nomineringar om priset.
 
juryn för Hetast i Almedalen 2017
Albin Falkmer
, kommunikationschef, Samhall
Ann-Therése Enarsson
, vd, Futurion
Johanna Ragnartz
, vd, Håll Sverige Rent
Nils Grunditz
, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)
Rolf van den Brink
, journalist, Dagens Opinion
Yasmin Hussein
, kommunikatör, ABF och skribent, Politism

övriga finalister till Hetast i Almedalen 2017
Game of Phones, Atea – Atea har med en 300 kilo tung järntronskopia skapat en installation som tydligt visualiserar ett växande miljöproblem. Genom att våga fokusera på de utmaningar med teknikavfall som den egna branschen brottas med, får de oss att diskutera det resursslöseri som våra konsumtionsvanor leder till.
 
Fler Unga – Med en rekordstor delegation på plats har Fler Unga säkerställt att ungdomars perspektiv på viktiga samhällsfrågor blivit hörda i Almedalsdebatten. De har utmanat, debatterat och ständigt påmint beslutsfattare om att där unga diskuteras ska de också vara representerade.
 
Stefan Löfven – Det kan inte ha gått någon förbi att statsminister Stefan Löfven (S) valt att ”resa genom landet till platser som vanligtvis inte får statsministerbesök” istället för att vara i Almedalen. Hans frånvaro har därmed lett till hans ständiga närvaro i samtalet om själva syftet med Almedalsveckan.
 
Vegonorm, Vegonormnätverket – Genom upprop om halverad köttkonsumtion till 2030, seminarier och uppmaningar till vegetarisk mingelmat har Vegonorm synliggjort konsekvenserna av ohållbara matvanor. Med ett tydligt budskap om hur alla kan bidra till att göra skillnad för planeten har de både utmanat och inspirerat till att välja vegetariskt.
 
tidigare vinnare av Hetast i Almedalen
2016 gick priset till SOS Barnbyar, som genom sin kampanj #ROTLÖS riktade vår uppmärksamhet mot de barn som har ryckts från sina rötter, sin trygghet och i dag lever i samhällsvård i Sverige.
 
2015 utsågs Cancerfondens #skuggakuten, som under veckan stillsamt talat Almedalens språk och uppmärksammat oss på hur man skyddar sig från hudcancer.
 
2014 utsågs ärkebiskop Antje Jackelén, som står för allt det som Almedalen är – öppenhet, tillgänglighet och personliga möten. Hon var en samlande och tydlig röst för alla människors lika värde.
 
2013 belönades #sittmeddawit. Initiativet av Stödkommittén Free Dawit med samarbetspartners engagerade deltagarna och gjorde det enkelt att dela både en upplevelse och ett budskap.
 
2012 gick priset till Almedalsdrinken, ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar som blev en riktig snackis.
 
2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.
 
2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.
 
2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.
 
2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.
 
2007 utsågs vigseln mellan RFSLs ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

Klart nu: Hon kan bli Sveriges ambassadör i Washington

Vänsterpartiet kräver regeringen på miljardbelopp till ”det svikna Sverige”

Deloitte förvärvar Acne

Newsec 274 procent lönsammare – nyanställer

Svensk organisation tar på sig Donald Trumps nedläggning av företagsråden

M och C överens med regeringen om nya miljarder till försvaret

Vattenfall värvar Almedalskändis från Expressen

Tommy Ohlström (kf) sparkar Coops vd

Handelsbankens EFN öppnar lokala tv-stationer

Röda siffror för Arena Opinion

Klart med statssekreterare till Heléne Fritzon (s)

Alliansen lanserar lagstiftade ”Inträdesjobb”

Clear Channel knycker TV4-direktör

Vänsterpartiet biffar upp med partisekreterare från Malmö

Editk upp 23 procent – men tappar marginal

Alliansen släpper nytt förslag

KD lämnar försvarsförhandlingarna

Prime mot 200 miljoner – ökar med 20 procent

Socialdemokraterna skänker "russebuss" till SSU

Axicom upp 5 procent – men minskar lönsamheten

Katerina Janouch riskerar Viking-uppdrag efter Twitterattack mot Rossana Dinamarca (v)

Luf förnyar styrelsen – och loggan

Vänsterpartiet kräver ny myndighet – visar partiets prioriterade valfråga

Han blir statssekreterare hos Tomas Eneroth (s)

Way out Wests grundare: Det går snabbare att förändra med företag än med politiker

SAKER MAN SER: Arvamus har något Almedalen inte har

”Känn ingen sorg för publiceringen av storyn om Anders Borg”

Northern Link ner 15 procent

Moderat KU-anmäler Stefan Löfvens statssekreterare

De kan ta plats i SSUs styrelse

Dramat kring Transportstyrelsen sänkte SD hos Novus och Demoskop

Google upp 20 procent i Sverige

Kreab minskar intäkterna efter vurpa i Australien

”Funktionshinderpropositionen som glömdes av hysteriska medier"

Backa Hultqvist-kampanjen (s) inspirerad av Obama

Pangea-chef leder 40-miljonersprojekt på Visit Sweden

Avpixlat-redaktören fördubblar omsättningen

Från presskonferensen inför sommartalet 2013.

Stefan Löfven (s) flyttar sommartalet från Stockholm

De tyngsta talarna och viktigaste frågorna inför SSUs kongress

Vårdföretagarna rasar över Försäkringskassans utbetalningar

Omstrukturering pressade Friends Agenda

Förundersökningen mot Anders Borg läggs ner

Aftonbladet nappar på Ikeas Sifo-undersökning

Porsche – konservativaste bilmärket – Dacia längst till vänster

Assefa delar ut 1,7 miljoner

Andreasson upp 10 procent

Opinionsbildarnas Pride – i bild

Anders Borg lämnar Kinnevik

Anders Borg polisanmäls efter skärgårdsfesten

Burson-Marsteller upp 14 procent

Anders Borg berättar på Facebook om den urspårade skärgårdsfesten

Här är partiledarna som går i Pride-tåget – men Stefan Löfven hoppar

Från Pridetåget 2016. Montage.

De mister jobbet när Gabriel Wikström (s) slutar

Minskad intäkt och marginal på Expressen

Ex-ministern blottade sitt kön på barnfamiljsfesten

Regeringen kapar Alliansens förslag – inför skolplikt för sexåringar

Ytterligare tufft år för växande MSL

NOVUS: Bara C, V och SD har ökat sedan valet 2014

SVT-profil kandiderar till riksdagen

SD inleder nordiskt samarbete – utan Norge

Fredrik Reinfeldt tar hem 20 miljoner i lågskattade vinstpengar

Fredrik Reinfeldt föreläser på it-konsulten Tietos bankdag år 2015.

Annika Strandhäll (s) får dubbla statssekreterare

Här är sociala kanalerna svenskarna helst vill mötas av reklam i

Mynewsdesk storökar mot lönsamhet

Richard Herrey (m)ot riksdagen

Socialministern och statsministern backar Sveriges EMA-ansökan

Regeringen utreder stuprörs-analyser

Progress passerar 10-miljoner

”Så kan huvudmännen ge Almedalsveckan mer nerv”

Pr som i Pride

Norstat krossar 100-miljonersvallen

Geelmuyden Kiese backar i Sverige

Public affairs-konsulterna om regeringsombildningen

Alliansen viker inte ner sig om Peter Hultqvist (s)

Starkt konjunkturläge – arbetslösheten marginellt ned

Stefan Löfven (s) bygger om efter misstroendeförklaringarna

Förvärv drar ner lönsammare Sifo

V vill fälla en minister – SD vill fälla regeringen

Hill + Knowlton vänder till vinst

Alliansen väcker misstroendevotum mot tre statsråd

IOGT attackerar Folkhälsomyndigheten – vill att regeringen sparkar gd

4,3 procent män på växande Spalt PR

”SD, SvP och NMR har en strategi ihop – vid Hamnplan”

Stefan Löfven (s) vill begränsa outsourcing och utreda RKs hantering av Transportstyrelsen

IBM om ”haveriet” på Transportstyrelsen: Det är tydlig var ansvaret ligger

Stefan Löfven (s) håller presskonferens om Transportstyrelsen

Röda siffror för AWB

SAKER MAN SER: Storleken avgörande när Atlas Copco rekryterar

Akademikerna saknar riktlinjer för mejl

Opinionen pressar regeringen om Transportstyrelsens säkerhetsläcka

Allt större andel digitalt på Intellecta

De kände till bristerna i Transportstyrelsens datasäkerhet

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

De startar nätverk för högutbildade Syrier

Storsäljaren Facebook sparar in på svenska organisationen

SAKER MAN SER: AKBs väskbärare

Han är Socialdemokraternas biträdande komchef

"Sänk inkomstskatten - det ska löna sig att arbeta"

Han får Anders Borg och Fredrik Reinfeldt att uppträda samtidigt

Carl Bildt ner 38 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.