LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

Publicerad 2018-02-09, 13:49

VAL 2018.  LO fick kritik för sin valuppstartsfilm eftersom som visade en trupp marscherande människor varav ingen verkade komma från något annat land än Sverige. Det uppmärksammade två av landets tyngsta skribenter: DNs Erik Helmersson och Aftonbladets Åsa Linderborg. Men LOs valledare Johan Ulvenlöv tillbakavisar kritiken och säger att han backar filmen till 100 procent.

Dela med andra

Filmen skulle kanske likna en Kent-film med marscherande människor och vajande fanor. Men sociala medier fick den kritik. För alla personer som deltog i marschen tycktes vara svenska.

Aftonbladet kulturchef Åsa Linderborg skrev:

”Företrädare för LO twittrar ilsket om kritiken mot deras nya valfilm. Ni har fel som bara ser vithyade arbetare! Ja, alla har helt fel, filmen är inte alls ett billigt knep att få tillbaka dem som gått till SD”.

Och vidare:

”Jag har sett den två och en halv minuter långa filmen flera gånger nu och sorry – hur jag än ställer in pigmentmätaren kan den inte registrera att var fjärde LO-medlem har utländsk bakgrund”.

Dagens Nyheters ledarskribent Erik Helmersson skrev:

”Inte en synligt rasifierad deltagare på två och en halv minut. Jodå, LO har redan fått kritik för att samtliga medverkande ser ut som Katrineholm cirka 1953.”

Och vidare:

”Är det ett medvetet beslut? Det vore konstigt annars, i ett samhälle där representation av minoriteter hör till de första ämnena på varje dagordning. Jag vägrar tro att det inte någonstans fattat ett medvetet beslut: Här ska alla vara vita.”

Filmen spelades in av produktionsbolaget Spets under en facklig utbildning på Runö och på en yrkesskola i Norrköping. Filmen togs fram för att öka trycket i LOs valupptakt och visades på scenen när valrörelsen drog i gång men har även spridits via Facebook.
 
– I filmen deltar medlemmar från alla våra förbund. De visar beslutsamhet, säger Johan Ulvenlöv.

Hur ser då han på att filmen har mötts av stark kritik av människor som vet lite om hur filmen har tagits fram?
– Man kanske ska ha lite ödmjukhet inför personer som medverkar i filmen. Ett 100-tal personer deltar i filmen och där finns personer som har en annan bakgrund än svensk. Huvudpersonen som går längst fram har en bakgrund från Filipinerna. I tåget går en person som flytt diktaturen i Chile. Man kanske ska var lite ödmjuk och kanske vänta lite och tänka efter och inte döma människor efter deras utseende och bakgrund. Och tänka på att det är medlemmar som jobbar i den fackliga vardagen. Jag stannar där.

Huvudpersonen, Jaqueline Lenander, skriver om hur hon uppfattar situationen på Facebook:

”Hela min uppväxt har jag aldrig kunnat identifiera mig som svensk för folk har placerat mig i ett annat fack och när jag bodde i Filipinerna blev jag presenterad som svensk”.

Hur tänkte då LO och Spets kring vilka som skulle vara med i filmen?
– Exakt var människor kommer ifrån har vi inte frågat. Alla är välkomna.

Har ni varit dåliga på att visa mångfalden inom LO i filmen.
– Nej, vi har en mängd mänskliga aspekter att ta hänsyn till, som ålder, förbund, kön och etnicitet.

Hur ställer sig LO till filmen i dag?
– Vi backar filmen till 100 procent. Det är inget snack om den saken.

ANNONS:

Veckans Brief 21: Tungviktarnas investeringar i Järva – Den STORA kampanjen fattas Cannes

BEACONOMIST 20: Så lyckas native-skribenterna – Stampen går från annons till content

Riksdagsledamot (mp) stoppad av polisen i Turkiet - på väg hem igen

Vinsten borta på Story

Blev snuvad på invigningspartyt – tar revansch med Rebecca & Fiona

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

ME ska nå ung målgrupp med Youtubestjärna

OTW stor vinnare i Swedish Content Awards

De får dela på 21 miljoner från regeringen till konsumentinfo

Halvarsson: De är årets ekonomijournalister – DI fortsätter att dominera

Ledarna byter ledning

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.