Livsmedelsföretagens vd: Vi pratar om bondens traktor när Findus ärtor läggs ner

Publicerad 2017-01-18, 07:16

Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist berättar hur lite imponerad hon är över politikernas arbete med att ta fram en strategi för den svenska livsmedelsbranschen. Och varför Norge, Danmark och Finland bokstavligen äger den svenska livsmedelsindustrin.
Efter snart ett års arbete, presenterade landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (s) resultaten i måndags: tre övergripande blocköverskridande mål om vad livsmedelsstrategin ska innehålla.

Vad hade ni förväntat er och vad fick ni av livsmedelsstrategin?
– Vi vet ännu inte vad vi har fått. De är överens om de övergripande målen. De är överens om det självklara att vi ska ha en svensk livsmedelsproduktion. Det är totalt okontroversiellt. Det intressanta är vilka de konkreta åtgärderna är. Det har vi inte sett än. Det har ingen pratat om. Det är inte säkert att det finns något, säger Marie Söderqvist, vd för branschorganisationen Livsmedelsföretagen.
 
Blev du förvånad över vad som presenterades?
– Jag har varit med i den här processen från dag ett när det startade på Nalen (Sven-Erich Bucht kallade till startmöte 6 mars, 2015) och har ingått i den nationella dialoggruppen som har haft en dialog med departementet och ministern. Jag har varit insatt i processen och sett att man inte har livsmedelsbranschen klar för sig. Väldigt mycket handlar om rena bondefrågor. Men livsdelsbranschen är en egen verksamhet. Det är en konkurrensutsatt industri där ärtor blir förpackade och sålda till resten av världen. I arbetet med livsmedelsstrategin är man fortfarande kvar i bondediskussioner om storlek på boxar och skatt på gödsel. Men hur ska livsmedelsstrategin bli konkurrenskraftig i Sverige, hur ska forskningen se ut, hur ska livsmedelsindustrin samarbeta med besöksnäringen och life science-industrin? Hur ska exporten se ut när vår hemmamarknad är för liten?

Marie Söderqvist lägger till:
 
– Danmark massor av livsmedelsambassadörer. Vi har bara en, i Kina, och han jobbar med skog. Men vi kan inte exportera kött till Kina, för det saknas avtal. Hur ska processen för fler avtal se ut och vilka är de tio viktigaste marknaderna som vi ska exportera till? Där har regeringen inte ens påbörjat något arbete.

Marie Söderqvist berättar att motstridigheter försvårar arbetet med att ta fram en livsmedelsstrategi.

– Det finns så mång inbyggda konflikter och man har byggt in fler i målen för livsmedelsstrategin som att skapa en konflikt mellan konventionellt och ekologiskt jordbruk. Findus är ett övertydligt och sorgligt exempel när de packar ihop och vi inte har någon som producerar våra fantastiska ärtor. Då är det aningen meningslöst att diskutera hur bonden ska göra med sin traktor. Jag tror det ligger långt fram innan vi ser konkreta åtgärder och det är olyckligt. Vi borde ha åtgärder här och nu. Det borde gå att enas om något konkret som forsnings som livsmedelsbranschen har minst av alla industrier.

Vilken skillnad är det på denna och förra regeringen vad gäller livsmedelsstrategi?
– Den förra regeringen ville göra Sverige till ett matland. Det får man ändå ge den förra landsbygdsministern (Eskil Erlandsson, C). Han fick fram att mat är något vi är bra på.

Marie Söderqvist lyfter fram Irland som ett framgångsrikt exempel.
– Irland tog fram sin första strategi för ett antal år. De anlitade ett gäng Harward-forskare som tog fram en strategi tillsammans med deras jordbruksdepartement. Strategin stäcker sig fram till 2020 och ska nu förlängas. De har jobbat med några av världens bästa forskare och efter det har den irländska regeringen tillsatt en konsultgrupp som hjälper till med att genomföra strategin och ser till att man gör rätt saker. Det har gjort att Irland har gått mycket framåt. Man har lyft industrin från ett jordbruk till en professionell livsmedelsbransch. I dag ligger Nederländerna i topp i Europa med Danmark som tvåa och Irland som trea. Sverige kommer långt ner.

Marie Söderqvist påpekar att det svensk kompetens deltog i arbetet med att utveckla Irlands livsmedelsstrategi i form av Anna Malmhake som i dag är vd på Absolut Vodka

I Sverige har inte Marie Söderqvist sett några tecken av att de svenska experterna på företagen som har lyckat har anlitats i arbetet med livsmedelsstrategin.

– Då står ju Absolut för 7 procent av den svenska livsmedelsexporten. Regeringen behöver se livsmedelsindustrin på ett annat sätt.

Hur ser du på Sven-Erik Buchts insats?
– Det är helt rätt att försöka ta fram en strategi, men det är inte det han har gjort. Man har ett kompromisshandslag där alla har pratat med alla. Men en strategi är att titta vad Sverige är bra på, vad världen efterfråga och vilka insatser som behövs. Allt måste vara affärsdrivet.
Samtidigt tar allt större delar av de få svenska livsmedelsföretag som finns över av utländska ägare. Finska Fazer har köpt Skogaholm, Scan har finska ägare, Atria har köpt Arboga-pastej som numera görs av finskt kött, norska Orkla äger sedan tidigare stora livsmedelsföretag som Göteborgs Kex och Abba Seafood. Allt mer av makten över Arla har flyttat till Danmark. Marabou ägs sedan länge av amerikanska Mondelez.

Så hur ser det ut på ägarsidan egentligen, finns det någon egentlig svensk livsmedelsbransch?
– Jo, så kan man ju säga om allt. Är Volvo en svensk bil? Så ser det ut i alla industrier. Företag kommer alltid att titta på var det är billigast att producera.

Är det billigare att producera pastej i Finland än i Sverige?
– Det beror på hur produktionsanläggningarna utnyttjas bäst. Vi kan inte konkurrera med låga produktionskostnader så vi måste var uber-effektiva och digitaliserade.

Hur påverkas drivet kring en svensk livsmedelsstrategi när livsmedelsbranschen ägs av utländska företag?
– Gör man en strategi ska den utgå från en kunskaps och innovationsinventering. Jag kanske inte tycker att arbetet präglas av den kunskapshöjden. Den stora förändringen det innebär att vi har utländska ägare är att livsmedelsindustrin är totalt global. Det finns ingen skyddad marknad i Sverige. Ska vi ha en produktion här måste den hålla toppkvalitet. Ägare som äger massor av produktionsanläggningar tycker att den svenska produktionen är dyr och ineffektiv och flyttar då produktionen på affärsmässiga beslut. Det som hände med våra ärtor är sorgligt (Findus nedläggning i Bjuv). Men om vi ska producera våra fantastiska ärtor förutsätter det att vi kan paketera dem och sälja dem på de grunderna och ta mer betalt för dem. Det går nästan alltid att producera billigare mat i andra länder än i Sverige.
 
Men varför kan Norge, Danmark och Finland ha stora livsmedelskoncerner som äger svenska livsmedelsproducenter?
– Danmark är väldigt bra på livsmedel. Det är deras största industri. Deras smartaste ministrar blir jordbruksministrar. Mycket av deras arbete handlar om att promota danska livsmedel. När det gäller Norge har de en skyddad marknad med höga tullar, som Sverige före EU. Finland ligger sämre till än Sverige, men har en vana av att exportera österut och jobbar mycket med forskning och utveckling. Att Sverige har en potential i livsmedelsindustrin visas av att pålästa investerare sökte upp och investerade i vår livsmedelsindustri. Alla kronjuveler köptes snabbt upp. Till och med Lindvalls korv är norskägt. Det har inte funnits svenska investerare som har köpt upp våra bolag.  Det utländska intresset är i alla fall ett tecken på att svenska företag har varit duktiga, säger Marie Söderqvist och påpekar att Dafgårds, Spendrups, Löfbergs och Guldfågel ännu är svenska.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Tackar Janne. Vi har fixat felet. Din och alla andras hjälp uppskattas. / red.
Väldigt intressant artikel, men en korrläsning skulle gjort den ännu bättre. Dagfårds är inget företag jag känner till.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Lars Adaktusson tog plats i presidiet (kd)

IAB besvikna på Peter Ericsson (mp) för EU-stopp för reklamkrav

BEACONOMIST 31: De nya tv-bolagen omsätter halv miljard – Storytelling är Sonys framtid

BEACONOMIST 30: Sveriges största contentbyråer – Så ska Aller matcha Facebook & Google

BEACONOMIST 29: Google, Amazon och de andra säljbolagen – ICAs e-handlarstrategier

KD vill lägga 6 miljarder på ”att vända skolan”

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.