Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Publicerad 2017-12-30, 11:22

Enis Püpülek var art director på prestigebyrån Forsman & Bodenfors när han började plugga hållbar samhällsutveckling. Det han lärde sig där fick honom att inse att han aldrig kan gå tillbaka till reklambranschen. 

Dela med andra

– När man läser hållbar samhällsutveckling inser man att det finns tre gigantiska globala problem, säger Enis Püpülek och förklarar:
 
– Det gäller hur vi reser.
– Och för det andra vad vi äter, hur maten vi äter reser, och att vi äter alldeles för mycket kött.
– Men det tredje och det värsta är vår konsumtion. Och motorn i det är reklam.

Först tänkte Enis Püpülek att han skulle hjälpa företag och andra organisationer att bli ”lite grönare”.

– Då upptäckte jag att många jobbar med en grön image, men det är oftast bara på kommunikationsavdelningen. Det visar ganska tydligt att företagen inte är jättetaggade på det. I ledningsgrupperna är det inte många som tänker på hållbarhet. Där sitter som vanligt ekonomer och annat. Kontentan blev att jag inte kunde göra så mycket nytta genom csr. Det är mycket snack och lite verkstad.
 
Enis Püpülek tog ett steg till bort från reklambranschen som han började i år 2000.

– Lite lätt förvirrad läste jag filosofi och landade i att jag kan göra något själv som är hållbart och efter lite sökande hittade jag en grön näring i natur- och skogsvård. Så jag tackade för mig inom reklam och kommunikation och ska jobba med skogsnäring. Jag har börjat en lång resa för att bli skogsmästare.

Enis Püpülek räknar med att bli färdigutbildad skogsmästare som 50-åring om tre år.
 
– Jag har fått svälja vad jag har sagt förut, men jag har svårt att se att jag någonsin går tillbaka till en reklambyrå.

Vad är ditt budskap till reklambranschen?
– Det är nästan omöjligt, men jag skulle vilja se att man försöker förmå uppdragsgivarna att jobba mer med recycling, att man kan uppgradera i stället för att köpa nytt, att man tar tillbaka saker och säljer på nytt, att inte packa ihop saker så att det inte går att ta tillvara på alla metaller, ja att man mer jobbar med cirkulär ekonomi. Second hand är häftigt också.

Enis Püpülek tycker inte att reklambranschen utvecklas åt rätt håll.

Jag kan tycka att reklam har mer blivit mycket mer snack och ännu mindre verkstad än för tio år sedan. Och det verkar vara så få, som är tillfreds i reklambranschen. De blir glada när de får pris. De kanske känner att de jobbar med något som inte behövs. Ingen vill ha reklam om den inte är jätteintressant. Om man gör något ingen vill ha, kanske det måste bäras upp av tävlingar.

Ett möte med en ekobonde fick polletten att trilla ner för gott.

– Han hade en sådan glöd i ögonen som jag aldrig har sett i reklambranschen. Att vara nöjd med det man gör, det var den slutliga polletten. Då hjälper det inte med att hjälpa Bris och vara lite schysst under en väldigt liten del av sin arbetstid. Då är det bättre att skita i de andra 99 procenten som ingen vettig människa vill ha – reklam – och lägga all sin tid på att arbeta med organisationer som faktiskt anstränger sig att på riktigt förbättra samhället.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Grymt Enis! Superkul att se!
Enis. Du är ett föredöme och ruskigt sexig!
Fint att läsa - önskar dig lycka till; kolla in Mikael Karlssons nyss släppta bok "Att hugga träden och ha skogen kvar" - han jobbar intensivt för ett skogsbruk som är hållbart
Kolla mej rå! Kolla vad jag gör!!!
Tack kära Svärfar. Helt rätt – om det inte omsätts i praktiken blir det verkningslöst :) Har tex. ingen bil och när det behövs hyr jag elbil. När/om fritidshuset ska bli ett åretrunthus vill jag göra precis som du gjort, skapa ett hus så självförsörjande av el och energi som det är möjligt :)
Vad oerhört fint att läsa, säger en stolt svärfar. Sedan kan man hoppas på, att detta tänkesätt även omsätts i praktiken i det privata livet - bilval, energiförsörjning på fritidshuset etc etc. Det är så lätt, att goda föresatser bara blir just det - föresatser. Men tänket är utmärkt. Kom hem till mig och se hur dessa idéer är omsatta i praktisk verklighet.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.