Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Publicerad 2017-12-30, 11:22

Enis Püpülek var art director på prestigebyrån Forsman & Bodenfors när han började plugga hållbar samhällsutveckling. Det han lärde sig där fick honom att inse att han aldrig kan gå tillbaka till reklambranschen. 

Dela med andra

– När man läser hållbar samhällsutveckling inser man att det finns tre gigantiska globala problem, säger Enis Püpülek och förklarar:
 
– Det gäller hur vi reser.
– Och för det andra vad vi äter, hur maten vi äter reser, och att vi äter alldeles för mycket kött.
– Men det tredje och det värsta är vår konsumtion. Och motorn i det är reklam.

Först tänkte Enis Püpülek att han skulle hjälpa företag och andra organisationer att bli ”lite grönare”.

– Då upptäckte jag att många jobbar med en grön image, men det är oftast bara på kommunikationsavdelningen. Det visar ganska tydligt att företagen inte är jättetaggade på det. I ledningsgrupperna är det inte många som tänker på hållbarhet. Där sitter som vanligt ekonomer och annat. Kontentan blev att jag inte kunde göra så mycket nytta genom csr. Det är mycket snack och lite verkstad.
 
Enis Püpülek tog ett steg till bort från reklambranschen som han började i år 2000.

– Lite lätt förvirrad läste jag filosofi och landade i att jag kan göra något själv som är hållbart och efter lite sökande hittade jag en grön näring i natur- och skogsvård. Så jag tackade för mig inom reklam och kommunikation och ska jobba med skogsnäring. Jag har börjat en lång resa för att bli skogsmästare.

Enis Püpülek räknar med att bli färdigutbildad skogsmästare som 50-åring om tre år.
 
– Jag har fått svälja vad jag har sagt förut, men jag har svårt att se att jag någonsin går tillbaka till en reklambyrå.

Vad är ditt budskap till reklambranschen?
– Det är nästan omöjligt, men jag skulle vilja se att man försöker förmå uppdragsgivarna att jobba mer med recycling, att man kan uppgradera i stället för att köpa nytt, att man tar tillbaka saker och säljer på nytt, att inte packa ihop saker så att det inte går att ta tillvara på alla metaller, ja att man mer jobbar med cirkulär ekonomi. Second hand är häftigt också.

Enis Püpülek tycker inte att reklambranschen utvecklas åt rätt håll.

Jag kan tycka att reklam har mer blivit mycket mer snack och ännu mindre verkstad än för tio år sedan. Och det verkar vara så få, som är tillfreds i reklambranschen. De blir glada när de får pris. De kanske känner att de jobbar med något som inte behövs. Ingen vill ha reklam om den inte är jätteintressant. Om man gör något ingen vill ha, kanske det måste bäras upp av tävlingar.

Ett möte med en ekobonde fick polletten att trilla ner för gott.

– Han hade en sådan glöd i ögonen som jag aldrig har sett i reklambranschen. Att vara nöjd med det man gör, det var den slutliga polletten. Då hjälper det inte med att hjälpa Bris och vara lite schysst under en väldigt liten del av sin arbetstid. Då är det bättre att skita i de andra 99 procenten som ingen vettig människa vill ha – reklam – och lägga all sin tid på att arbeta med organisationer som faktiskt anstränger sig att på riktigt förbättra samhället.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Grymt Enis! Superkul att se!
Enis. Du är ett föredöme och ruskigt sexig!
Fint att läsa - önskar dig lycka till; kolla in Mikael Karlssons nyss släppta bok "Att hugga träden och ha skogen kvar" - han jobbar intensivt för ett skogsbruk som är hållbart
Kolla mej rå! Kolla vad jag gör!!!
Tack kära Svärfar. Helt rätt – om det inte omsätts i praktiken blir det verkningslöst :) Har tex. ingen bil och när det behövs hyr jag elbil. När/om fritidshuset ska bli ett åretrunthus vill jag göra precis som du gjort, skapa ett hus så självförsörjande av el och energi som det är möjligt :)
Vad oerhört fint att läsa, säger en stolt svärfar. Sedan kan man hoppas på, att detta tänkesätt även omsätts i praktiken i det privata livet - bilval, energiförsörjning på fritidshuset etc etc. Det är så lätt, att goda föresatser bara blir just det - föresatser. Men tänket är utmärkt. Kom hem till mig och se hur dessa idéer är omsatta i praktisk verklighet.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Klart nu: Bonnier säljer Broadcasting till Telia

ANNONS:

Regeringen vill få småbolagen att producera i Sverige

C-politiker ska utreda reducerad CO2

Stefan Löfven (s) till Ljusdal

Arena Opinion vänder till vinst

Moderaterna skyller DriveNows nedläggning på de rödgrönrosa

Världens största AI-mingel

”Märkligt att statsministerkandidaterna ligger lågt om bränderna”

Valets hetaste arbetsmarknadsfrågor, enligt Ylva Johansson (s)

Renault bjuder på elbil när Fores bilbloggar

Dagens Samhälle backar – tappar prenumerationer

Då håller Stefan Löfven (s) sommartal

Westander mot 45 miljoner kronor

SDs nättidning billigare i drift

Google och Facebook pressar Schibsteds marginaler

Weber Shandwick köper komikerbyrå

AKB startar AB

Kolmården och Gröna Lund rår inte på Liseberg

Stockholm vill reda ut avgifter för trafikstörningar

Utredning vill lägga 44 miljoner på bättre marknadsföring av Sverige

Konferenser lyfter Breakit – men fortsatt rött

Donald Trump och Vladimir Putin möts av pressfrihetskampanj

Han blir chef för bekämpningen av våldsbejakande extremism

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

Smiles vd om kraven på Vinnova och förhoppningarna på Darja Isaksson

Microsoft visar upp ai-musklerna i Almedalen

Löfbergs diskuterar hållbarhet i ohållbar kaffebar

Liberalerna styr om mot EU

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.