Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Publicerad 2017-12-30, 11:22

Enis Püpülek var art director på prestigebyrån Forsman & Bodenfors när han började plugga hållbar samhällsutveckling. Det han lärde sig där fick honom att inse att han aldrig kan gå tillbaka till reklambranschen. 

Dela med andra

– När man läser hållbar samhällsutveckling inser man att det finns tre gigantiska globala problem, säger Enis Püpülek och förklarar:
 
– Det gäller hur vi reser.
– Och för det andra vad vi äter, hur maten vi äter reser, och att vi äter alldeles för mycket kött.
– Men det tredje och det värsta är vår konsumtion. Och motorn i det är reklam.

Först tänkte Enis Püpülek att han skulle hjälpa företag och andra organisationer att bli ”lite grönare”.

– Då upptäckte jag att många jobbar med en grön image, men det är oftast bara på kommunikationsavdelningen. Det visar ganska tydligt att företagen inte är jättetaggade på det. I ledningsgrupperna är det inte många som tänker på hållbarhet. Där sitter som vanligt ekonomer och annat. Kontentan blev att jag inte kunde göra så mycket nytta genom csr. Det är mycket snack och lite verkstad.
 
Enis Püpülek tog ett steg till bort från reklambranschen som han började i år 2000.

– Lite lätt förvirrad läste jag filosofi och landade i att jag kan göra något själv som är hållbart och efter lite sökande hittade jag en grön näring i natur- och skogsvård. Så jag tackade för mig inom reklam och kommunikation och ska jobba med skogsnäring. Jag har börjat en lång resa för att bli skogsmästare.

Enis Püpülek räknar med att bli färdigutbildad skogsmästare som 50-åring om tre år.
 
– Jag har fått svälja vad jag har sagt förut, men jag har svårt att se att jag någonsin går tillbaka till en reklambyrå.

Vad är ditt budskap till reklambranschen?
– Det är nästan omöjligt, men jag skulle vilja se att man försöker förmå uppdragsgivarna att jobba mer med recycling, att man kan uppgradera i stället för att köpa nytt, att man tar tillbaka saker och säljer på nytt, att inte packa ihop saker så att det inte går att ta tillvara på alla metaller, ja att man mer jobbar med cirkulär ekonomi. Second hand är häftigt också.

Enis Püpülek tycker inte att reklambranschen utvecklas åt rätt håll.

Jag kan tycka att reklam har mer blivit mycket mer snack och ännu mindre verkstad än för tio år sedan. Och det verkar vara så få, som är tillfreds i reklambranschen. De blir glada när de får pris. De kanske känner att de jobbar med något som inte behövs. Ingen vill ha reklam om den inte är jätteintressant. Om man gör något ingen vill ha, kanske det måste bäras upp av tävlingar.

Ett möte med en ekobonde fick polletten att trilla ner för gott.

– Han hade en sådan glöd i ögonen som jag aldrig har sett i reklambranschen. Att vara nöjd med det man gör, det var den slutliga polletten. Då hjälper det inte med att hjälpa Bris och vara lite schysst under en väldigt liten del av sin arbetstid. Då är det bättre att skita i de andra 99 procenten som ingen vettig människa vill ha – reklam – och lägga all sin tid på att arbeta med organisationer som faktiskt anstränger sig att på riktigt förbättra samhället.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Grymt Enis! Superkul att se!
Enis. Du är ett föredöme och ruskigt sexig!
Fint att läsa - önskar dig lycka till; kolla in Mikael Karlssons nyss släppta bok "Att hugga träden och ha skogen kvar" - han jobbar intensivt för ett skogsbruk som är hållbart
Kolla mej rå! Kolla vad jag gör!!!
Tack kära Svärfar. Helt rätt – om det inte omsätts i praktiken blir det verkningslöst :) Har tex. ingen bil och när det behövs hyr jag elbil. När/om fritidshuset ska bli ett åretrunthus vill jag göra precis som du gjort, skapa ett hus så självförsörjande av el och energi som det är möjligt :)
Vad oerhört fint att läsa, säger en stolt svärfar. Sedan kan man hoppas på, att detta tänkesätt även omsätts i praktiken i det privata livet - bilval, energiförsörjning på fritidshuset etc etc. Det är så lätt, att goda föresatser bara blir just det - föresatser. Men tänket är utmärkt. Kom hem till mig och se hur dessa idéer är omsatta i praktisk verklighet.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

ANNONS:

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

ME ska nå ung målgrupp med Youtubestjärna

OTW stor vinnare i Swedish Content Awards

De får dela på 21 miljoner från regeringen till konsumentinfo

Halvarsson: De är årets ekonomijournalister – DI fortsätter att dominera

Ledarna byter ledning

Riksdagen byter direktör

Ulf Kristerssons talskrivare (m) slutar

Socialdemokraterna går till val på trygga jobb – vill avskaffa visstidsanställningar

Polisen vill lägga ut jakten på rattfyllerister

Kliver fram som SJs pr-byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.