Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Publicerad 2017-12-30, 11:22

Enis Püpülek var art director på prestigebyrån Forsman & Bodenfors när han började plugga hållbar samhällsutveckling. Det han lärde sig där fick honom att inse att han aldrig kan gå tillbaka till reklambranschen. 

Dela med andra

– När man läser hållbar samhällsutveckling inser man att det finns tre gigantiska globala problem, säger Enis Püpülek och förklarar:
 
– Det gäller hur vi reser.
– Och för det andra vad vi äter, hur maten vi äter reser, och att vi äter alldeles för mycket kött.
– Men det tredje och det värsta är vår konsumtion. Och motorn i det är reklam.

Först tänkte Enis Püpülek att han skulle hjälpa företag och andra organisationer att bli ”lite grönare”.

– Då upptäckte jag att många jobbar med en grön image, men det är oftast bara på kommunikationsavdelningen. Det visar ganska tydligt att företagen inte är jättetaggade på det. I ledningsgrupperna är det inte många som tänker på hållbarhet. Där sitter som vanligt ekonomer och annat. Kontentan blev att jag inte kunde göra så mycket nytta genom csr. Det är mycket snack och lite verkstad.
 
Enis Püpülek tog ett steg till bort från reklambranschen som han började i år 2000.

– Lite lätt förvirrad läste jag filosofi och landade i att jag kan göra något själv som är hållbart och efter lite sökande hittade jag en grön näring i natur- och skogsvård. Så jag tackade för mig inom reklam och kommunikation och ska jobba med skogsnäring. Jag har börjat en lång resa för att bli skogsmästare.

Enis Püpülek räknar med att bli färdigutbildad skogsmästare som 50-åring om tre år.
 
– Jag har fått svälja vad jag har sagt förut, men jag har svårt att se att jag någonsin går tillbaka till en reklambyrå.

Vad är ditt budskap till reklambranschen?
– Det är nästan omöjligt, men jag skulle vilja se att man försöker förmå uppdragsgivarna att jobba mer med recycling, att man kan uppgradera i stället för att köpa nytt, att man tar tillbaka saker och säljer på nytt, att inte packa ihop saker så att det inte går att ta tillvara på alla metaller, ja att man mer jobbar med cirkulär ekonomi. Second hand är häftigt också.

Enis Püpülek tycker inte att reklambranschen utvecklas åt rätt håll.

Jag kan tycka att reklam har mer blivit mycket mer snack och ännu mindre verkstad än för tio år sedan. Och det verkar vara så få, som är tillfreds i reklambranschen. De blir glada när de får pris. De kanske känner att de jobbar med något som inte behövs. Ingen vill ha reklam om den inte är jätteintressant. Om man gör något ingen vill ha, kanske det måste bäras upp av tävlingar.

Ett möte med en ekobonde fick polletten att trilla ner för gott.

– Han hade en sådan glöd i ögonen som jag aldrig har sett i reklambranschen. Att vara nöjd med det man gör, det var den slutliga polletten. Då hjälper det inte med att hjälpa Bris och vara lite schysst under en väldigt liten del av sin arbetstid. Då är det bättre att skita i de andra 99 procenten som ingen vettig människa vill ha – reklam – och lägga all sin tid på att arbeta med organisationer som faktiskt anstränger sig att på riktigt förbättra samhället.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Grymt Enis! Superkul att se!
Enis. Du är ett föredöme och ruskigt sexig!
Fint att läsa - önskar dig lycka till; kolla in Mikael Karlssons nyss släppta bok "Att hugga träden och ha skogen kvar" - han jobbar intensivt för ett skogsbruk som är hållbart
Kolla mej rå! Kolla vad jag gör!!!
Tack kära Svärfar. Helt rätt – om det inte omsätts i praktiken blir det verkningslöst :) Har tex. ingen bil och när det behövs hyr jag elbil. När/om fritidshuset ska bli ett åretrunthus vill jag göra precis som du gjort, skapa ett hus så självförsörjande av el och energi som det är möjligt :)
Vad oerhört fint att läsa, säger en stolt svärfar. Sedan kan man hoppas på, att detta tänkesätt även omsätts i praktiken i det privata livet - bilval, energiförsörjning på fritidshuset etc etc. Det är så lätt, att goda föresatser bara blir just det - föresatser. Men tänket är utmärkt. Kom hem till mig och se hur dessa idéer är omsatta i praktisk verklighet.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.