TALANALYS: Kvinnors rättigheter fick Magdalena Andersson (s) att glöda

Publicerad 2017-07-06, 00:08

ALMEDALEN 2017-TALANALYS. Finansminister Magdalena Andersson (s) levererade ett säkert tal som glödde när när hon visade en feministisk sida, tycker Niklas Svanlindh, pa-konsult på Prime.

Dela med andra

”Ett väl genomfört framträdande under Almedalsveckan är en hygienfaktor för ett regeringsbärande parti och Socialdemokraterna med Magdalena Andersson vid talarstolen levererade precis det, men inte mer. Talet var bra och klassiskt socialdemokratiskt ideologiskt. Samtidigt missar partiet en möjlighet att ta en ny position där man identifierar nya samhällsutmaningar och levererar svar på desamma.
 
Ett citat som nog gick hem var att ”det ska stekas mer pannkakor i Sverige”. Magdalena syftade då på att hemtjänst och andra omsorgsgivare har alldeles för tajta scheman och inte längre hinner bry sig om dem som tar emot deras tjänster. Mer pengar behövs och det är viktigt men det är inte den största samhällsutmaningen just nu när samhället slits isär och det nya växande utanförskapet består av en ny grupp människor med nya behov.
 
Det var första gången Magdalena Andersson höll ett almedalstal men det är tydligt att hon inte är en ovan talare. Säker med orden och mer bekväm vid talarstolen än vad flera av de andra partiernas partiledare varit vid sina debuter. Emellanåt fick vi också se en glimt av glöd, främst vid frågor om kvinnors rättigheter, något vi är mindre vana vid att se hos den annars mer statsmannamässiga finansministern.  
 
Det är också tydligt att Almedalen inte är den arena som Socialdemokraterna har valt för att positionera sig med nya budskap inför valet. Inte minst med tanke på att statsminister Stefan Lövfen väljer att avstå från att medverka i år. Istället känns det som partiet försöker komma undan med en tillräckligt bra nivå för att återkomma med mer tydliga förslag vid senare tillfälle. Detta gäller även flera av de andra partierna som talat hittills under Almedalsveckan.
 
Den största delen av innehållet i talet var saker vi känner igen från förr. Konflikten mellan fattiga och rika, anekdoter om personer i behov av hjälp och satsningar på mer välfärd av alla de slag. Magdalena Andersson la mycket energi på att berätta om vad som redan har gjorts.
 
Även huvudbudskapet känns igen då det är detsamma som från förra året: Svenska modellen ska utvecklas, inte avvecklas. Ett bra huvudbudskap, men det saknas konkreta förslag på vad som behöver göras för att vi ska ta oss dit och vad den nya modellen ska innehålla.
 
Den stora nyheten löd att: Nästa mandatperiod blir det 20 miljarder till som går till välfärden. Här ska bli skillnad på riktigt. Vi kommer att få se platsannonser och lyftkranar och det kommer bli ”ett framtidsbygge för hela Sverige.” En positiv ansats som är välkommen i det annars ganska hårda och pessimistiska debattklimatet, men det ekar tomt på innehåll utöver att det ska gå ännu mer pengar till ännu mer av det som redan görs. Referenserna är gamla och talar till en gammal publik. Hon talar till dem som kan relatera till ”blåa Blend” inte till de som lever med stenkastning i förorten eller med nyskapande tech-bolag.
 
Talet innehöll en del Intressanta positioneringar:
 
frihet och demokrati
Magdalena Andersson inleder sitt tal med att prata om hur hon upplevde frihetsrörelsen i Östtyskland under 80-talet. Detta är en typisk position som högern brukar inta för att positionera sig mot socialism. Genom att också placera sig på den sidan visar hon att socialdemokratin är något annat än den gamla östblockssocialismen. Hon gör det också svårare för motståndare att förknippa S med detta. Den nordiska socialdemokratin är framgångsrik och samhället vi har byggt är något vi ska vara stolta över.
 
feminism
Tre gånger fick Magdalena Andersson applåder för uttalanden om kvinnors rättigheter till lön, trygghet och makt. Svenska tjejer ska kunna röra sig fritt och dansa hela natten lång. Ett mycket relevant ämne. Inte minst i ljuset av händelserna vid Bråvallafestivalen. Tyvärr fanns det inte mycket utrymme att utveckla förslagen som ska möjliggöra detta.
 
motståndarna
Magdalena Andersson går hårt åt sina meningsmotståndare och försöker marknadsföra Sverigedemokraterna som ett högerparti och högern som oansvariga skattesänkare. Hon använder en klassisk linje där hon ställer undersköterskor och sjukhus mot skattesänkningar. Exemplet med 100 personer som ska dela på en kaka där fem ”tar hälften” är dock lite väl enkelt eftersom det inte finns något resonemang om var kakan kom ifrån från första början.
 
välfärd
Sammanhållningen i det socialdemokratiska samhället är fortfarande Socialdemokraternas främsta vapen och de är medvetna om det. Det är även deras motståndare. Annie Lööf (c) inledde sitt tal med ”Gör din plikt, kräv din rätt”, ett klassiskt socialdemokratiskt citat. Det är därför inte förvånande, och förmodligen helt rätt, att detta fortsatt är det genomgående temat för Magdalena Anderssons tal. ”Det är vi som är folket och framtiden den bygger vi tillsammans ”, avslutar hon. “
 
Niklas Svanlindh, pa-konsult på Prime.
 

MP vill stoppa engångsartiklar – och skärpa kraven på marknadsföring

Handelsministerns statssekreterare får jobb i Chile

Acne Studios vann regeringens Exportpris

Ann Linde (s) och vd Mattias Magnusson (acne)

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

Polisen i Moderaternas reklamfilm får JO-kritik

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Inga storstäder när partiledarna väljer orterna som format dem

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Civilingenjör blir komchef på Schibsted

SABRE: Narva är årets byrå i Norden

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.