Kritik mot journalisternas Metoo – blev tvångsanslutna

Publicerad 2017-11-22, 18:23

OPINIONSBILDNING. I torsdags morse drog systrarna Johanna och Emma Lindqvist i gång Journalist-uppropet #Deadline som i dag har samlat 7 600 medlemmar och skapat en mängd artiklar, i dag skriver till exempel Aftonbladet om en reporter som har skickat sex-sms till politiska pressekreterare. Men det finns också kritiska personer som anser att de har blivit tvångsanslutna till den hemliga gruppen på Facebook.
– Vi började med att bjuda in våra kollegor i Sundsvall som i sin tur bjöd in sina kollegor. Det växte så lavinartat att vi fick ta hjälp av fler administratörer och skapa olika grupper som jobbade med olika saker som sociala medier, säger Johanna Lindqvist.

Det var nästan så att en liten kommunikationsavdelning bildades.

– Vi hade behövt en ännu större. I går var det helt galet. Ända sedan i torsdags har jag inte gjort annat.

Flera hundratals vittnesmål och berättelser kom in. Uppropet Deadline hamnade i ett otal redaktionella artiklar och inlägg i sociala medier.
 
– Syftet var att komma ut i så många kanaler som möjligt.

Många Metoo-grupper bygger på ett liknande upplägg: ett stort antal kvinnor samlas i en Facebookgrupp, bidrar med sina berättelser, samlar så många underskrifter det går för att sedan i ett samarbete med en mediekanal gå ut med ett paket med ett urval av berättelser, en hashtagg och med en siffra.
Att metoden är etablerad och konceptualiserad kan ha möjligen ha en förklaring.

– Vi startade från scratch, men Ida Östensson på Make Equal hade tidigare satt upp en liknande grupp. Men vi han inte titta så mycket på den. Vi fick köra det allteftersom. Vi hade också hjälp av Sofia Mirjamsdotter som hade erfarenhet av liknande.
Dagens Opinion har varit i kontakt med flera medlemmar i Facebook-gruppen som har blivit tvångsanslutna till gruppen utan att veta om det. Johanna Lindqvist säger:

– Det är så Facebook fungerar. Med hemliga grupper kan man inte bjuda in medlemmar, bara bjuda in. Vi har försökt informera alla, annars kunde man självklart gå ut. Man ska inte känna dåligt samvete för det.

Gruppens administratör gick ute med ett inlägg med beskedet att alla som inte ville vara med, var tvungna att lämna före lördag klockan 12.00. Men alla såg inte inlägget och hann inte gå ur i tid. En del personer är rädda för att ha kommit med på listan som spreds i medierna.

– Så är det inte. Vi har aldrig gjort detta förut och har varit väldigt lyhörda när människor har haft åsikter. Alla som har skrivit på uppropet har gjort ett aktivt val om de vill vara med anonymt eller med namn. Ingen är med på listan som inte har bestämt det själv.

Med hemliga Metoo-grupper som #Deadline samlas tusentals kvinnliga makthavare i hemliga klubbar som diskuterar saker som är känsliga för personer som inte har någon insyn. Frågan är hur den här typen av maktklubbar rimmar med demokrati och öppenhet?

– I alla tider har det funnits bastuklubbar för män. Vårt syfte är inte att utöva makt utan att kväsa tystnadskultur och sexism på arbetet. Det har funnits ett enormt behov av detta. Stämningen i gruppen har bara varit kärleksfull och stöttande. Vi har skapat ett rum för många som som inte har berättat för någon annan. Vi har inte hängt ut folk med namn, folk har inte skrivit namn. Det handlar om strukturella problem. Vi ägnar oss inte åt att slakta människor.

Vad är nästa steg?

– Vi ska försöka samla ihop oss i några minuter och fundera på vad nästa steg kan vara. Men det känns som om #Deadline måste leva vidare. Vi måste fortsätta att prata om det.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Anonyma hemliga påverkansklubbar... Låter transparent och demokratiskt tycker jag.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.