Konsumentverket stoppar The Maulers kampanj för Swedish Match

Publicerad 2017-10-27, 12:24

KAMPANJ-UPPDATERAD. Konsumentverket hotade med rättsliga åtgärder. Då tog kampsportaren The Mauler bort sitt Instagraminlägg där han berättade om snusmärket han utvecklat med Swedish Match.

Dela med andra

Den 14 augusti släppte The Mauler tre nya snusprodukter under Swedish Match varumärken General och Göteborgs Rapé One. Om detta berättade bland annat Aftonbladet på sina sportsidor. Snuset har the Mauler marknadsfört också på Instagram.
Det anser Konsumentverket som för någon vecka sedan eget initiativ öppnade ett ärende och konstaterade att marknadsföring av Swedish Match snus stred mot paragraf 14 i Tobakslagen.
 
I ett brev till Konsumentverket försöker The Mauler förklara samarbetet med Swedish Match, trots att Konsumentverket har drivit ärendet enbart mot The Mauler AB och inte ens nämner den svenska snustillverkaren.
 
”Bakgrunden till det aktuella inlägget är ett produktsamarbete med Swedish Match men jag vill förtydliga att Swedish Match varken bett mig eller betalat mig för att publicera inlägget. Tvärtom har Swedish Match informerat mig om tobakslagens regler om marknadsföring.”

Det är i stället av ”passion” som The Mauler, som också är huvudperson i Coops nya reklamfilm, har produktutvecklat snus åt Swedish Match.
”Mitt Instagram-konto är personligt och där delar jag med mig av hela mitt liv, dvs. allt från min idrottskarriär till min familj med fru och barn. På samma sätt ville jag visa mina följare vad jag ägnat mig åt under en längre tid, nämligen att ta fram en egen snusserie tillsammans med Swedish Match.”
 
Kristina Wallin på Konsumentverkets rättsenhet berättar att The Mauler AB har tagit bort inlägget.

– Han har tagit bort den aktuella marknadsföringen, säger hon.

Därmed är ärendet avslutat för Konsumentverkets del.

Och annars?
– Då hade jag lämnat över ärendet till rättssekretariatet som för att bedöma om vi skull ha vidtagit ytterligare åtgärder.
 
”Det är inte ovanligt att det inkommer anmälningar till Konsumentverket, ofta från olika mer eller mindre organiserade anti-snusaktivister. Ett exempel när vi blev anmälda för vårt samarbete med Pride, som uppmärksammar alla människors lika värde, och tog fram en särskild snusdosa inför Prideveckan. Det är väl ett sätt att hålla skattepengarna igång antar jag, men det är sällan de når någon framgång. Vi sätter inte något på marknaden utan att dessförinnan ha bedömt att vi uppfyller svensk lag”, mejlar Swedish Match kommunikationschef Johan Wredberg.
 
Han berättar att Swedish Match inte har ”någon åsikt” om The Maulers bild på Instagram ”som han såklart var stolt över”.
”Vi har ingen åsikt om det annat än att Konsumentverket får avgöra om något fel har begåtts. Det är kanske inte så konstigt att Alexander ville berätta för sina följare att han medverkat i ett väldigt stort projekt.”

Swedish Match kommentera inte sina samarbetsavtal ”på grund av sekretess- och konkurrensskäl”.

"Men vi behandlar våra samarbeten på samma kontrollerade sätt som vår egen verksamhet. Som marknadsledare i en bransch som vissa anser vara kontroversiell finns det ingen anledning att utmana gott omdöme."

 
Dagens Opinion har sökt The Mauler.

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.