Konsumentverket stoppar The Maulers kampanj för Swedish Match

Publicerad 2017-10-27, 12:24

KAMPANJ-UPPDATERAD. Konsumentverket hotade med rättsliga åtgärder. Då tog kampsportaren The Mauler bort sitt Instagraminlägg där han berättade om snusmärket han utvecklat med Swedish Match.

Dela med andra

Den 14 augusti släppte The Mauler tre nya snusprodukter under Swedish Match varumärken General och Göteborgs Rapé One. Om detta berättade bland annat Aftonbladet på sina sportsidor. Snuset har the Mauler marknadsfört också på Instagram.
Det anser Konsumentverket som för någon vecka sedan eget initiativ öppnade ett ärende och konstaterade att marknadsföring av Swedish Match snus stred mot paragraf 14 i Tobakslagen.
 
I ett brev till Konsumentverket försöker The Mauler förklara samarbetet med Swedish Match, trots att Konsumentverket har drivit ärendet enbart mot The Mauler AB och inte ens nämner den svenska snustillverkaren.
 
”Bakgrunden till det aktuella inlägget är ett produktsamarbete med Swedish Match men jag vill förtydliga att Swedish Match varken bett mig eller betalat mig för att publicera inlägget. Tvärtom har Swedish Match informerat mig om tobakslagens regler om marknadsföring.”

Det är i stället av ”passion” som The Mauler, som också är huvudperson i Coops nya reklamfilm, har produktutvecklat snus åt Swedish Match.
”Mitt Instagram-konto är personligt och där delar jag med mig av hela mitt liv, dvs. allt från min idrottskarriär till min familj med fru och barn. På samma sätt ville jag visa mina följare vad jag ägnat mig åt under en längre tid, nämligen att ta fram en egen snusserie tillsammans med Swedish Match.”
 
Kristina Wallin på Konsumentverkets rättsenhet berättar att The Mauler AB har tagit bort inlägget.

– Han har tagit bort den aktuella marknadsföringen, säger hon.

Därmed är ärendet avslutat för Konsumentverkets del.

Och annars?
– Då hade jag lämnat över ärendet till rättssekretariatet som för att bedöma om vi skull ha vidtagit ytterligare åtgärder.
 
”Det är inte ovanligt att det inkommer anmälningar till Konsumentverket, ofta från olika mer eller mindre organiserade anti-snusaktivister. Ett exempel när vi blev anmälda för vårt samarbete med Pride, som uppmärksammar alla människors lika värde, och tog fram en särskild snusdosa inför Prideveckan. Det är väl ett sätt att hålla skattepengarna igång antar jag, men det är sällan de når någon framgång. Vi sätter inte något på marknaden utan att dessförinnan ha bedömt att vi uppfyller svensk lag”, mejlar Swedish Match kommunikationschef Johan Wredberg.
 
Han berättar att Swedish Match inte har ”någon åsikt” om The Maulers bild på Instagram ”som han såklart var stolt över”.
”Vi har ingen åsikt om det annat än att Konsumentverket får avgöra om något fel har begåtts. Det är kanske inte så konstigt att Alexander ville berätta för sina följare att han medverkat i ett väldigt stort projekt.”

Swedish Match kommentera inte sina samarbetsavtal ”på grund av sekretess- och konkurrensskäl”.

"Men vi behandlar våra samarbeten på samma kontrollerade sätt som vår egen verksamhet. Som marknadsledare i en bransch som vissa anser vara kontroversiell finns det ingen anledning att utmana gott omdöme."

 
Dagens Opinion har sökt The Mauler.

Stefan Löfven (s) och Margot Wallström (s) om stramare migration vs feministisk regering

ANNONS:

Så hanterade Svenska Fotbollförbundet hoten mot Jimmy Durmaz

ANNONS:

Veckans Brief 21: Tungviktarnas investeringar i Järva – Den STORA kampanjen fattas Cannes

BEACONOMIST 20: Så lyckas native-skribenterna – Stampen går från annons till content

SD sparkar tjänsteman och riksdagskandidat efter hatinlägg

Riksdagsledamot (mp) stoppad av polisen i Turkiet - på väg hem igen

Regeringen föreslår nämnd mot forskningsfusk

Vinsten borta på Story

Blev snuvad på invigningspartyt – tar revansch med Rebecca & Fiona

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.