Komcheferna bjuder på doftskämt och databastu

Publicerad 2017-04-01, 11:55

FÖRSTA APRIL. Några kommunikationsavdelningar trotsar det faktum att 1 april infaller på lördag och bjuder på aprilskämt. Både Cramo och Ikea tar till doftskämt. Tieto bjuder på en datadriven bastu.

Dela med andra

Ikea Sverige bjuder via en Facebook-kampanj på ”fyra väldoftande parfymer som går i allt från blommiga toner till stadiga toppnoter av ren furu och hyvelspån. IKEA DOFTA eau de toilette, 4x10 ml, 399 kr. PS. Beställ innan midnatt så levereras ditt paket med drönare senast imorgon bitti! Vilken doft är du?”
Dofterna har fått namn efter möbelserier som Billy, Ivar och Klippan.

Även Cramo, som hyr ut utrustning till byggbranschen, presenterar parfym på nätet. Men det är lite annat än Ikeas. ”Cramo Brutal, en helt ny parfym med doft av svett, olja och metallspån. En autentisk och lite tyngre doft likt en byggnadsarbetare efter en dag på jobbet.”
”Alla varumärken med självförtroende och ambition gör sådant här på första april. Cramo är ett sådant varumärke”, hälsar Cramos kommunikationschef Mattias Rådström, via sms.
 
It-koncernen Tieto har till första april utvecklat AiSauna, världens första datadrivna bastu:
”Genom att använda överskottsvärme från datacenterservrar och den senaste tekniken kan bastubadare få till en rejäl svettning när datoranvändare över hela världen surfar, söker i databaser eller använder molntjänster”, skriver Tieto i sitt pressutskick där även koncernens ”bastuarkitekt  Alicia Turing” uttalar sig: ”Genom att integrera artificiell intelligens i upplevelsen, som för anteckningar och analyserar samtalen, kan vi ge de badande möjlighet att kombinera nytta och nöje. Målet är att kratta vägen för ny teknologi som främjar verkligt datadrivet beslutsfattande i framtidens arbetsliv”.
 
Miljöpartiet i Stockholms Läns Landsting tar till en klassiker och presenterar förslaget att  sälja namnrättigheterna till flera av landstingets verksamheter till privata aktörer.
 
”Moderaterna har tidigare föreslagit att sälja namnen på tunnelbanestationerna till privata företag. Miljöpartiet vill nu utvidga affärskonceptet. Först ut är Nya Karolinska sjukhuset – NKS”, skriver Miljöpartiet och tycker att det kan vara ett fungerande sätt ”att tvätta bort en negativ stämpel från moderata mindre lyckade projekt genom att byta namn, till exempel med Friends Arena”.
”I nästa steg kan vi tänka oss att sälja namnen på enskilda avdelningar på sjukhuset. På samma sätt som du idag går på Ericson Globe Arena borde du i framtiden kunna opereras på Rusta Ortopedi eller hamna på Fonus Patologi”, skriver Miljöpartiet.

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

Bekräftat: Prime vinner KTH

M, KD & L samt SD tar till KU mot ensamkommande-lagen

DoubleCheck säljer upphandlingsdata till Dagens Samhälle

SVT svarar på feministisk kompassilska

Kristdemokraterna vill flytta vårdmiljarder från landstingen till kommunerna

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.