"Kellyanne Conway – Donald Trumps enda proffs”

Publicerad 2016-11-06, 23:34

PRESIDENTVALET 2016. Kampanjchefen Kellyanne Conway är Donalds Trumps mesta proffs och hon har fått honom att prata metodiskt och lungt och skapat ett 50-50-läge, anser Jonathan Milläng, som jobbar med Hillary Clintons kampanj och skriver för Dagens Opinion.

Dela med andra

Donald Trump har lett en av de mest oberäkneliga, absurda, och excentriska kampanjerna någonsin. Men framförallt har det varit en oprofessionell kampanj. Donald har omslutit sig med en cirkel ja-sägare som utgörs av hans egen familj och ett antal personer som har följt honom genom åren på de olika företagen. De gångerna han har försökt anställa någon utomstående har det antingen slutat med att de har blivit utfrusna eller sparkade. Förutom Kellyanne Conway förstås—en kvinna som andas professionalitet.
Kellyanne Conways uppväxt är som tagen ur en Bruce Springsteen-låt. Hennes mamma jobbade på det lokala casinot och pappan var lastbilschaufför. Pappan var såklart frånvarande så istället uppfostrades hon av sin italienska mamma, mormor, och två mostrar. Och nu, vid 49 års ålder, är hon den första kvinnliga kampanjchefen för en republikansk presidentkandidat någonsin.
 
Med en bakgrund som opinionsundersökare tog hon över kampanjen i ett kritiskt skede, just efter att Donald Trump hade tagit sig ur stormen från att ha förolämpat den muslimske soldaten Humayun Khan, och precis när han var på väg in i den första presidentdebatten. Fyra dagar innan debatten hade kampanjen, under ledning av Kellyanne Conway, lyckats komma tillbaka till ett 50-50 läge. Donald Trump talade metodiskt, nostalgiskt, och resolut om den amerikanska drömmen och förändringen som måste ske i Washington. Journalister prisade Kellyanne Conway som “Trump-tämjaren”. Men allt detta nystades upp efter den första katastrofala debatten och avslöjandet av Access Hollywood-filmen.
 
Även om kampanjen inte är i sitt sämsta läge i dag, så undrar man ändå om Donald Trump skulle haft en bättre chans med Kellyanne Conway vid rodret från början. Hon har ju trots allt skrivit en bok med titeln “What Women Really Want”—en fråga Trump sällan verkar resonera kring. Men Kellyanne Conways största förmåga måste dock vara hur hon, i intervju efter intervju, lyckas försvara och presentera Trump i bättre dager än någon talesperson innan henne. Som Thomas Fridman sa på Meet The Press förra veckan, “if I were an oil company, and I had a huge spill on the coast of California, I am hiring her”.
 
För en lektion i krishantering från Kellyanne Conway, klicka här.
 
Jonathan Milläng, digitalt ansvarig för anti-Trump kampanjen i Florida, till vardags konsult på Pronto
 
 

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.