"Kellyanne Conway – Donald Trumps enda proffs”

Publicerad 2016-11-06, 23:34

PRESIDENTVALET 2016. Kampanjchefen Kellyanne Conway är Donalds Trumps mesta proffs och hon har fått honom att prata metodiskt och lungt och skapat ett 50-50-läge, anser Jonathan Milläng, som jobbar med Hillary Clintons kampanj och skriver för Dagens Opinion.

Dela med andra

Donald Trump har lett en av de mest oberäkneliga, absurda, och excentriska kampanjerna någonsin. Men framförallt har det varit en oprofessionell kampanj. Donald har omslutit sig med en cirkel ja-sägare som utgörs av hans egen familj och ett antal personer som har följt honom genom åren på de olika företagen. De gångerna han har försökt anställa någon utomstående har det antingen slutat med att de har blivit utfrusna eller sparkade. Förutom Kellyanne Conway förstås—en kvinna som andas professionalitet.
Kellyanne Conways uppväxt är som tagen ur en Bruce Springsteen-låt. Hennes mamma jobbade på det lokala casinot och pappan var lastbilschaufför. Pappan var såklart frånvarande så istället uppfostrades hon av sin italienska mamma, mormor, och två mostrar. Och nu, vid 49 års ålder, är hon den första kvinnliga kampanjchefen för en republikansk presidentkandidat någonsin.
 
Med en bakgrund som opinionsundersökare tog hon över kampanjen i ett kritiskt skede, just efter att Donald Trump hade tagit sig ur stormen från att ha förolämpat den muslimske soldaten Humayun Khan, och precis när han var på väg in i den första presidentdebatten. Fyra dagar innan debatten hade kampanjen, under ledning av Kellyanne Conway, lyckats komma tillbaka till ett 50-50 läge. Donald Trump talade metodiskt, nostalgiskt, och resolut om den amerikanska drömmen och förändringen som måste ske i Washington. Journalister prisade Kellyanne Conway som “Trump-tämjaren”. Men allt detta nystades upp efter den första katastrofala debatten och avslöjandet av Access Hollywood-filmen.
 
Även om kampanjen inte är i sitt sämsta läge i dag, så undrar man ändå om Donald Trump skulle haft en bättre chans med Kellyanne Conway vid rodret från början. Hon har ju trots allt skrivit en bok med titeln “What Women Really Want”—en fråga Trump sällan verkar resonera kring. Men Kellyanne Conways största förmåga måste dock vara hur hon, i intervju efter intervju, lyckas försvara och presentera Trump i bättre dager än någon talesperson innan henne. Som Thomas Fridman sa på Meet The Press förra veckan, “if I were an oil company, and I had a huge spill on the coast of California, I am hiring her”.
 
För en lektion i krishantering från Kellyanne Conway, klicka här.
 
Jonathan Milläng, digitalt ansvarig för anti-Trump kampanjen i Florida, till vardags konsult på Pronto
 
 

H&H Group köper tunga riskkonsulter

Saco kritiskt till regeringens flytt av SCB

Obamas hovfilmare om Donald Trumps mediestrategi

Blå skatteväxling: C flyttar pengar från skrotad arbetsförmedling till polisen

Hallvarsson värvar kungligt till hållbarhetstronen

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

Karolina Skog om arbetet med gröna städer

Michael Wolf kryper ur Handelskammaren

HRF och Visita i konflikt fem dagar efter märket – Berns, Grand och Gothia Towers kan drabbas

SISP: En utmaning att effektivisera innovationsarbetet

Telia hittar ersättare till Roberta Alenius hos Bonniers

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.