Jung dominerade Spinn – här är alla vinnare

Publicerad 2017-11-24, 00:52

SPINN 2017. Pr-byrån Jung rensade borden när de bästa pr-kampanjerna korades i torsdags kväll på Precis stora branschgala Spinn.

Dela med andra

Jung vann fyra guld och två silver. Cohn & Wolfe och Ord & Bild vann två guld var, på den fullsatta galan. Pris för Årets kampanj gick till Ord & Bild för arbetet med kampanjen Det ojämställda priset /Fotografiska 
 
medaljligan guld /silver
Jung 4 / 2
Ord & Bild 2 /
Cohn & Wolfe 2 /
Garbergs Malmö 1 /
Abby Priest 1 /
Markus 1 /
Gullers  / 2
Edelman Deportivo / 1
FLB Europa / 1
King / 1
Rippler / 1
Actionist  / 1
Wenderfalck / 1
 
business to business
guld  The Original Brushes of Edvard Munch / Adobe / Abby Priest
silver Den nya rikssvenskan /Lernia /Jung Relations
juryns motivering ”Vinnaren förlitar sig bokstavligt talat på hantverket i sin kampanj, genom att väcka liv i en 100 år gammal mästares verktyg för att inspirera nutidens proffs.”

bästa pr-kampanj
guld
  Det ojämställda priset /Fotografiska /ORD&BILD
silver /Den nya rikssvenskan /Lernia /Jung Relations
juryns motivering ”Det vinnande bidraget visade beslutsamhet, och satsade modigt allt på PR som kärna. Genom att öka insatsen med 13%, vann de tusenfalt tillbaka. En enkel ekvation som summeras med högsta vinsten”.

årets content marketing
guld
  Sportsvenska för invandrare /Svenska Spel /Jung Relations
silver
/Travsnack , ATG /Gullers Grupp/Rodolfo
juryns motivering: ”Årets vinnare i kategorin har skapat innehåll som gör något svårt enklare – och samtidigt öppnar nya arenor för språkbildning och integration.”

årets influencerkampanj
guld
  Kolla Bollarna  / Ung Cancer /Cohn & Wolfe
silver
/#IDittNamn /adidas och Svenska Fotbollförbundet  /Edelman Deportivo
juryns motivering ”
Ett välplanerat litet ”misstag” på Instagram satte bollarna i viral rullning och gav uppmärksamhet till ett ämne de flesta av helst undviker. Fast vi inte borde.”

årets innovationskampanj
guld
 Den nya rikssvenskan /Lernia /Jung Relations
silver /Chiara Organica – Spendrups  /FLB Europa
silver /Let's Talk / Cloetta /Post / King
juryns motivering: ”Vad är egentligen viktigast – vad man säger eller hur man säger det? Vårt sätt att kommunicera utvecklas ständigt, och det är inte alla som får chansen att hänga med. Årets innovationspris är ett talande bevis för att vårt snack verkligen kan bli en snackis.”

årets integrerade kampanj
guld
Henkes hårresande konkurrens /Procter & Gamble /Jung Relations
silver
Gör Donken /McDonalds /Prime/DDB Stockholm
juryns motivering ”Här pratar vi om en följetång som ständigt överträffar sig själv. Så också denna gång. I år dubblades insatsen och kommunikationen gick fram i alla kanaler och juryn behövde inte slita sina hår”.

årets konsumentkampanj
guld
  Det ojämnställda priset /Fotografiska /Ord&Bild
silver
/Bullens Beer Banger /HKScan/Bullens /Rippler Communications
juryns motiviering ”Det är inte alltid en hög prispunkt ger den bästa avkastningen. Men genom att riskera halva målgruppen, så vinner denna kampanj hela kategorin.”

årets non-profit
guld
Bakom fasaden /Kvinnojouren Ellinor /Markus
juryns motivering: ”Den vinnande kampanjen i Årets non-profit låter tystnaden tala så att alla ska förstå hur det känns bakom fasaden. Och det kändes.”

årets sociala medier-kampanj
guld
Oddsets partiska kommentatorer  /Svenska Spel/Oddset /Jung Relations/DDB
silver
Bullens Beer Banger /Bullens /Actionist
juryns motivering ”Genom att kasta objektiviteten i papperskorgen, och låta känslorna styra, har Årets vinnare tagit second screen användandet in i matchen.

årets samhällsinformationskampanj

guld Kidish /Landskrona stad /Garbergs Malmö
silver SVT Dold /SVT / Wenderfalck
juryns motivering
”Den vinnande kampanjen löser på ett ambitiöst sätt ett problem nutidsvuxna brottas med. Nämligen att förstå vad barnen prata om på sociala medier. På så vis kan föräldrar och andra vuxna förhindra nätmobbning.”   

årets varumärkesbyggare

guld Carlsberg Non-Alcoholic – den alkoholfria ölens frÖLsare /Carlsberg Sverige /Cohn & Wolfe
silver Vi gör skillnad /Vårdföretagarna /Gullers Grupp
juryns motivering ”Årets vinnare har genom systematiskt PR-arbete lyckats ifrågasätta fördomar och omdefiniera gamla sanningar. Med en långsiktig satsning på engagemangsdriven kommunikation, har vinnaren förändrat både attityder och beteenden. Detta är ’probably the best’ varumärkesbyggande satsning vi har sett!” 

årets rookie
Per Frykebrant, Juno Public Relations

årets kund
Annelie Söderberg, Renault

24 procent upp för retorikkonsulten

PROs pressansvariga blir konsult i familjebyrån

Karin Pettersson avgår som politisk chefredaktör för Aftonbladet

Sida måste flytta hk till Botkyrka – liberal positiv

Hon är Husqvarnas nya kommunikationschef

Lärarförbunden oense om regeringens förslag på minskade vinster för skolföretagen

Stefan Löfvens talskrivare till LO

Ledarna upp 1,5 procent

SIFO: Få väljare byter block - Alliansen störst

Svenska Golfförbundet lobbar in golfen inför valet

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

UPPGIFTER: Regeringen flyttar 900 statliga jobb från Stockholm

Handelskammaren efterlyser konsekvensanalyser av ett vinstförbud

Här är lagrådsremissen om begränsade vinster i skolan

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.