Jung dominerade Spinn – här är alla vinnare

Publicerad 2017-11-24, 00:52

SPINN 2017. Pr-byrån Jung rensade borden när de bästa pr-kampanjerna korades i torsdags kväll på Precis stora branschgala Spinn.

Dela med andra

Jung vann fyra guld och två silver. Cohn & Wolfe och Ord & Bild vann två guld var, på den fullsatta galan. Pris för Årets kampanj gick till Ord & Bild för arbetet med kampanjen Det ojämställda priset /Fotografiska 
 
medaljligan guld /silver
Jung 4 / 2
Ord & Bild 2 /
Cohn & Wolfe 2 /
Garbergs Malmö 1 /
Abby Priest 1 /
Markus 1 /
Gullers  / 2
Edelman Deportivo / 1
FLB Europa / 1
King / 1
Rippler / 1
Actionist  / 1
Wenderfalck / 1
 
business to business
guld  The Original Brushes of Edvard Munch / Adobe / Abby Priest
silver Den nya rikssvenskan /Lernia /Jung Relations
juryns motivering ”Vinnaren förlitar sig bokstavligt talat på hantverket i sin kampanj, genom att väcka liv i en 100 år gammal mästares verktyg för att inspirera nutidens proffs.”

bästa pr-kampanj
guld
  Det ojämställda priset /Fotografiska /ORD&BILD
silver /Den nya rikssvenskan /Lernia /Jung Relations
juryns motivering ”Det vinnande bidraget visade beslutsamhet, och satsade modigt allt på PR som kärna. Genom att öka insatsen med 13%, vann de tusenfalt tillbaka. En enkel ekvation som summeras med högsta vinsten”.

årets content marketing
guld
  Sportsvenska för invandrare /Svenska Spel /Jung Relations
silver
/Travsnack , ATG /Gullers Grupp/Rodolfo
juryns motivering: ”Årets vinnare i kategorin har skapat innehåll som gör något svårt enklare – och samtidigt öppnar nya arenor för språkbildning och integration.”

årets influencerkampanj
guld
  Kolla Bollarna  / Ung Cancer /Cohn & Wolfe
silver
/#IDittNamn /adidas och Svenska Fotbollförbundet  /Edelman Deportivo
juryns motivering ”
Ett välplanerat litet ”misstag” på Instagram satte bollarna i viral rullning och gav uppmärksamhet till ett ämne de flesta av helst undviker. Fast vi inte borde.”

årets innovationskampanj
guld
 Den nya rikssvenskan /Lernia /Jung Relations
silver /Chiara Organica – Spendrups  /FLB Europa
silver /Let's Talk / Cloetta /Post / King
juryns motivering: ”Vad är egentligen viktigast – vad man säger eller hur man säger det? Vårt sätt att kommunicera utvecklas ständigt, och det är inte alla som får chansen att hänga med. Årets innovationspris är ett talande bevis för att vårt snack verkligen kan bli en snackis.”

årets integrerade kampanj
guld
Henkes hårresande konkurrens /Procter & Gamble /Jung Relations
silver
Gör Donken /McDonalds /Prime/DDB Stockholm
juryns motivering ”Här pratar vi om en följetång som ständigt överträffar sig själv. Så också denna gång. I år dubblades insatsen och kommunikationen gick fram i alla kanaler och juryn behövde inte slita sina hår”.

årets konsumentkampanj
guld
  Det ojämnställda priset /Fotografiska /Ord&Bild
silver
/Bullens Beer Banger /HKScan/Bullens /Rippler Communications
juryns motiviering ”Det är inte alltid en hög prispunkt ger den bästa avkastningen. Men genom att riskera halva målgruppen, så vinner denna kampanj hela kategorin.”

årets non-profit
guld
Bakom fasaden /Kvinnojouren Ellinor /Markus
juryns motivering: ”Den vinnande kampanjen i Årets non-profit låter tystnaden tala så att alla ska förstå hur det känns bakom fasaden. Och det kändes.”

årets sociala medier-kampanj
guld
Oddsets partiska kommentatorer  /Svenska Spel/Oddset /Jung Relations/DDB
silver
Bullens Beer Banger /Bullens /Actionist
juryns motivering ”Genom att kasta objektiviteten i papperskorgen, och låta känslorna styra, har Årets vinnare tagit second screen användandet in i matchen.

årets samhällsinformationskampanj

guld Kidish /Landskrona stad /Garbergs Malmö
silver SVT Dold /SVT / Wenderfalck
juryns motivering
”Den vinnande kampanjen löser på ett ambitiöst sätt ett problem nutidsvuxna brottas med. Nämligen att förstå vad barnen prata om på sociala medier. På så vis kan föräldrar och andra vuxna förhindra nätmobbning.”   

årets varumärkesbyggare

guld Carlsberg Non-Alcoholic – den alkoholfria ölens frÖLsare /Carlsberg Sverige /Cohn & Wolfe
silver Vi gör skillnad /Vårdföretagarna /Gullers Grupp
juryns motivering ”Årets vinnare har genom systematiskt PR-arbete lyckats ifrågasätta fördomar och omdefiniera gamla sanningar. Med en långsiktig satsning på engagemangsdriven kommunikation, har vinnaren förändrat både attityder och beteenden. Detta är ’probably the best’ varumärkesbyggande satsning vi har sett!” 

årets rookie
Per Frykebrant, Juno Public Relations

årets kund
Annelie Söderberg, Renault

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

De vann Stora Journalistpriset 2017

Lars Ohly – ordförande för Funktionsrätt – polisanmäld

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.