IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Publicerad 2017-06-21, 16:39

ALMEDALEN 2017. Digitalisering är ett hett ämne i Almedalen i sommar, men personerna som besitter kunskapen är inte där, antyder IP-Only i ny kampanj.

Dela med andra

Internetoperatören IP-Only lanserar en ny kampanj där Mikael Westerlund, it-chef på IP-Only, erbjuder sina tjänster som ”jourhavande it-chef”, gratis till alla de digitaliseringspaneler som saknar teknikkunskap i Almedalen.

Med kampanjen vill internetoperatören lyfta frågan om kunskapsbrist när digitalisering ska diskuteras i Almedalen.  IP-Only anser att it-chefer, och motsvarande yrkesroller, inte figurerar i samtalen om digitalisering. Detta efter att en ny Sifo-undersökning, beställd av IP-Only, visar att endast 4 procent av de intervjuade it-cheferna medverkar i Almedalen.

– Vi ser att de experter som borde leda den digitala utvecklingen och dessa samtal inte är på plats i Almedalen. Via kampanjen vill vi lyfta frågan och ta vårt ansvar genom att erbjuda Mikael Westerlunds kompetens till de paneler som saknar den kompetensen, säger Linux Axelsson, marknadsansvarig på IP-Only.

Kampanjen kommer främst att synas på Twitter där tanken är att de it-chefer som inte har möjlighet att få sina röster hörda i Almedalen, får en kanal via ”jourhavande it-chef” och Mikael Westerlund som kan lyfta deras frågor.

– Vi vill sprida den här diskussionen och vara it-chefernas vän där vi framför deras åsikter och synpunkter i panelerna, säger Niclas Karnhill, pressansvarig på IP-Only.

Finns det någon särskild panel ni vill att Mikael medverkar i?
– Inte någon särskild. Vi vill vara tillgängliga för så många som möjligt. Vi har som mål att få in honom där hans kompetens kan bidra, till allt från it-säkerhet, it-utveckling och digitaliseringsfrågor överlag, säger Linus Axelsson.

Niclas Karnhill lägger till:

– Alla som känner sig träffade eller som inte får tag på en it-chef eller liknande och som ska ha ett seminarium är varmt välkomna att höra av sig till jourhavande it-chef på Twitter.

Vilka byråer har ni samarbetat med?
– Vi har samarbetat med contentbyrån Spoon och tillsammans kurerat fram idén, säger Linus Axelsson och berättar om målsättningen.

– När vi åker till Almedalen 2018 vill vi se att det är betydligt fler än fyra procent av it-cheferna som åker till Almedalen och dessutom deltar i digitaliseringseventen.

Alexander Mörén

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

ANNONS:

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

ME ska nå ung målgrupp med Youtubestjärna

OTW stor vinnare i Swedish Content Awards

De får dela på 21 miljoner från regeringen till konsumentinfo

Halvarsson: De är årets ekonomijournalister – DI fortsätter att dominera

Ledarna byter ledning

Riksdagen byter direktör

Ulf Kristerssons talskrivare (m) slutar

Socialdemokraterna går till val på trygga jobb – vill avskaffa visstidsanställningar

Polisen vill lägga ut jakten på rattfyllerister

Kliver fram som SJs pr-byrå

Jimmie Åkesson (sd) nobbade debatt med Ardalan Shekarabi (s) – fick Stefan Löfven (s)

Gröna Städer byter ledning

Fredrick Federley (c) slår tillbaka mot Marita Ulvskog (s)

EU röstade igenom lika lön för utstationerade

SD vill tillsätta en ”Industrikommission” – ser problem med elförsörjning

Ulf Kristersson (m) spikar sommartalet

Moderaterna vill biffa upp och flytta Tullverket

Björn Rosengren klår Lars Leijonborg i rörelseresultat

Fi släpper egna tal till nationen

Regeringen ser över flygplatserna

SD släpper näringslivspolitik

Dagens Samhälles redaktionschef drar till vårdbolag

Reformklubbens byråchef blir komchef

Anna Ekström (s) ”M riskerar näringslivets kompetensförsörjning”

Svenska Spel sponsrar e-sport

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.