INNOVATIVAST I ALMEDALEN: "Politikerna är dåliga på innovation"

Publicerad 2017-06-27, 16:59

ALMEDALEN 2017-INNOVATIVAST. Inför årets omgång av Dagens Opinions utmärkelse Innovativast i Almedalen berättar jurymedlemmarna om hur de ser på begreppet innovation och hur det används. Great Beyonds byråledare Joakim Johansson tror på de svenska innovationsmöjligheterna men kritiserar politikernas egen innovationsförmåga. 

Dela med andra

Dagens Opinion tar tempen på jurymedlemmarna i Innovativast i Almedalen och frågar dem hur de ser på den svenska innovationsförmågan. Först ut är aktivistbyrån Great Beyonds byråledare Joakim Johansson.

Politiken vill ju gärna använda ordet innovation för sina syften, men vad står begreppet för egentligen?
– Det är att man faktiskt kommer fram till eller bidrar med något nytt. Det är lite som nyheter, tänker jag, det kan vara två kända saker men att summan av dem blir någonting nytt, säger Joakim Johansson.

Hur står det till med den svenska innovationsförmågan?
– Jag skulle vilja säga att vår självbild i Sverige är att vi är väldigt innovativa och gärna, som litet land, jämför oss högt på den innovativa skalan. Jag tänker på Skype, Klarna, Spotify men också på H&M som lyckas affärsutveckla sig. Vi är även innovativa inom jämställdhet och i den svenska modellen.

Hur kan förutsättningarna för svenska innovationer förbättras?
– Det tror jag handlar om att alla ska få möjligheten att lyckas och att misslyckas. Grunden till god innovation är ett jämlikt samhälle, annars kommer vi alltid bara att ha ett fåtal lyckade individer. Genom att få med alla, med olika bakgrund, och ge dem chansen, då uppstår många fler lösningar. Jag tänker på invandringsdebatten som pågått de senaste åren där vi har alla förutsättningar att göra detta till någonting positivt och skapa mångfald inom innovation. Sverige är lite som USA och kan som immigrationsland även bli ett innovationsland tack vare immigrationen.

Många politiker talar sig varma om svensk innovationsförmåga, men hur bra är svenska politiker på innovation själva?
– De är ganska dåliga på det. Det finns en rädsla att misslyckas. Som entreprenör vet man amåste våga misslyckas, våga möta kritik och inte vara rädd.  Vi har en riskminimerande politik och den förstör innovationsförmågan.

Hur blir man innovativast i Almedalen, tycker du?
– Man måste våga ha ett tydlig och starkt budskap och våga sätt det i en ny kontext. Och kontexten kan lika gärna vara metod.  Vi har väl aldrig någonsin haft ett så politiskt dränerat Almedalen och det blir mindre och mindre politiskt relevant, vilket politikerveckan i Järva visar. Almedalen är större än någonsin, men också mindre politiskt relevant än någonsin tidigare.

Joakim Johansson fortsätter:

– Om man ska tycka någonting måste man göra det på ett sätt som känns nytt och som utmanar människor. Grunden är budskapet. Det är som business, man måste tillföra affärsnytta och det är samma sak med politiken.

Alexander Mörén

 

S nya vallöfte: 1 miljard till en mer nära och tillgänglig vård

Politikerna som kommenterar Durmaz-hatet

Stefan Löfven (s) och Margot Wallström (s) om stramare migration vs feministisk regering

ANNONS:

Så hanterade Svenska Fotbollförbundet hoten mot Jimmy Durmaz

ANNONS:

Veckans Brief 21: Tungviktarnas investeringar i Järva – Den STORA kampanjen fattas Cannes

BEACONOMIST 20: Så lyckas native-skribenterna – Stampen går från annons till content

SD sparkar tjänsteman och riksdagskandidat efter hatinlägg

Riksdagsledamot (mp) stoppad av polisen i Turkiet - på väg hem igen

Regeringen föreslår nämnd mot forskningsfusk

Vinsten borta på Story

Blev snuvad på invigningspartyt – tar revansch med Rebecca & Fiona

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.