INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Publicerad 2017-06-28, 12:42

ALMEDALEN 2017. Inför årets omgång av Dagens Opinion utmärkelse Innovativast i Almedalen berättar jurymedlemmarna om hur de ser på begreppet innovation och hur det används. Cramos kommunikations- och marknadschef Mattias Rådström ser positivt på den svenska innovationsförmågan men efterfrågar mer internationalisering.
Dagens Opinion tar tempen på jurymedlemmarna i Innovativast i Almedalen och frågar dem hur de ser på den svenska innovationsförmågan. Jurymedlemmen Mattias Rådström gör sitt första Almedalen som kommunikations- och marknadschef på Cramo och stegar in i b2b-land. 

Politiken vill ju gärna använda ordet innovation för sina syften, men vad står begreppet för egentligen?
– Innovation står för att tänka nytt, förmågan att utmana sig själv och förmågan att utvecklas. För mig handlar det även om att våga misslyckas och att lära sig av sina misstag, säger Mattias Rådström.

Hur står det till med den svenska innovationsförmågan?
– Jag tycker det står bra till. Det finns många bra exempel på svensk innovationsförmåga, både nu och tidigare. Det finns aktörer som Spotify och den typen av bolag som varit väldigt innovativa. Men det finns även företag som Ikea som varit med väldigt länge med en ganska oförändrad affärsmodell men som utan innovationskraft inte hade kunnat behålla sin ställning. Det gäller att titta både på nya startupföretag och på de företag som år ut och år in lyckas utvecklas. Generellt sett har vi många framgångsrika företag i Sverige som kommer med nya innovativa lösningar och det gäller att vi fortsätter med det även i framtiden.

Hur kan förutsättningarna för svenska innovationer förbättras?
– Det krävs ännu mer av en internationalisering där vi inte bara tittar på den svenska marknaden och tror att det är världens centrum. Vi måste våga blicka utåt och se vad som händer i Asien och innovationskluster som San Francisco. Vi måste våga spana utanför vår egen verksamhet och geografi och lära från de som gör det bäst. Sedan behövs det självklart även tillgång till riskkapital och att skolan grundlägger med goda kunskaper.

Mattias Rådström fortsätter:

– Innovationsförmåga handlar till stor del om att skapa och ha en innovativ kultur. Vi ska vara väldigt måna om att bygga en stark innovativ kultur där misstag tolereras och att vi ständigt försöker lära oss och utveckla oss genom ett ifrågasättande.

Något mer?
– Att underlätta för utländsk arbetskraft att komma hit. Om du ska driva innovation med kvalitet behöver du rekrytera topptalanger från hela världen och då måste du lyckas attrahera dem hit med en attraktiv miljö. Det inbegriper allt från bostad, skatter och infrastruktur. Det krävs en bra samverkan mellan universitet, näringsliv och politiken för att främja ett innovationsklimat.

Många politiker talar sig varma om svensk innovationsförmåga, men hur bra är svenska politiker på innovation själva?
– Det är inte nödvändigtvis det viktigaste. Det är snarare viktigt att politikerna förstår vikten av förutsättningar för god innovation. De ska möjliggöra innovation genom att skapa ett bra klimat i Sverige.

Gör de det?
– Tittar man på svenskt näringsliv idag så sker det mycket innovation, det får man säga. Sen går det alltid att göra mer för att öka tillgång till kapital, attrahera topptalanger och att öka samverkan mellan universitet och näringsliv. Det finns alltid såna förbättringar som kan göras och det viktigaste är at politikerna hela tiden jobbar aktivt med det.

Hur blir man innovativast i Almedalen, enligt dig?
– Genom att våga tänka nytt och göra det oförutsedda. Samtidigt skulle jag råda att göra det enkelt och att inte krångla till det. Grunden måste handla om att engagera sin målgrupp på ett innovativt sätt.

Fler tips?
– Den jag kommer lägga min röst på är någon som har en stark närvaro både rent fysiskt på plats men som kombinerar det med en stark digital aktivitet.  Det handlar om att kombinera dessa och den som gör det på det mest innovativa sättet får min röst.

Alexander Mörén

Polisen delar inte med sig info om misstänkta terrorister

V och Metoo: Vi stärker feministiska arbetet

Efter tio års bråk – MP lyfter ut ledningen i Västerbotten

Regeringen nästa för etableringsjobben – men LO splittrat

Stockholm och Köpenhamn förlorade kampen om EMA

Nordea värvar presschef från Dagens Industri

TCO kampanjar för politiker-prao

Riksrevisionen granskar investeringssparkontot

Liberalerna om Metoo: Vi förbereder oss

Här är vinnarna i årets MarC Awards

Här är Liberalernas viktigaste beslut från landsmötet

ANNONS: TCO SÖKER ANSVARIG FÖR DIGITALA KANALER

Veckans Brief 35: Prime, Lennox och Iteam bakom kontroversiell Facebook-karta

Nattskiftet och Make Equal kampanjar för #maskulintansvar

SD om Aftonbladets annonstopp: Svårt att förstå deras värdegrund

Centerpartiet motar bort riksdagskandidat efter Metoo

Pr och reklambranschens Metoo briserar

Statsråden som får logi-ersättning

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

Livsmedelsföretagen: Centerpartiet rycker fram i matfrågan

Alice Bah Kuhnkes inhopp på Kanal 5 väcker känslor

Dagens Samhälles stjärnreporter ska lyfta Fokus politiska bevakning

Tre medieföretag får rikstillstånd för reklamradio

Göran Persson crashade SSU-kalaset – åt tårta

Under Aftonbladets kris – Sofia Olsson Olsén åker till stugan

Man hemsökte Rebecca Weidmo Uvell

Kockkampen slog Partiledarduellen på TV4

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.