INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Publicerad 2017-06-28, 12:42

ALMEDALEN 2017. Inför årets omgång av Dagens Opinion utmärkelse Innovativast i Almedalen berättar jurymedlemmarna om hur de ser på begreppet innovation och hur det används. Cramos kommunikations- och marknadschef Mattias Rådström ser positivt på den svenska innovationsförmågan men efterfrågar mer internationalisering.
Dagens Opinion tar tempen på jurymedlemmarna i Innovativast i Almedalen och frågar dem hur de ser på den svenska innovationsförmågan. Jurymedlemmen Mattias Rådström gör sitt första Almedalen som kommunikations- och marknadschef på Cramo och stegar in i b2b-land. 

Politiken vill ju gärna använda ordet innovation för sina syften, men vad står begreppet för egentligen?
– Innovation står för att tänka nytt, förmågan att utmana sig själv och förmågan att utvecklas. För mig handlar det även om att våga misslyckas och att lära sig av sina misstag, säger Mattias Rådström.

Hur står det till med den svenska innovationsförmågan?
– Jag tycker det står bra till. Det finns många bra exempel på svensk innovationsförmåga, både nu och tidigare. Det finns aktörer som Spotify och den typen av bolag som varit väldigt innovativa. Men det finns även företag som Ikea som varit med väldigt länge med en ganska oförändrad affärsmodell men som utan innovationskraft inte hade kunnat behålla sin ställning. Det gäller att titta både på nya startupföretag och på de företag som år ut och år in lyckas utvecklas. Generellt sett har vi många framgångsrika företag i Sverige som kommer med nya innovativa lösningar och det gäller att vi fortsätter med det även i framtiden.

Hur kan förutsättningarna för svenska innovationer förbättras?
– Det krävs ännu mer av en internationalisering där vi inte bara tittar på den svenska marknaden och tror att det är världens centrum. Vi måste våga blicka utåt och se vad som händer i Asien och innovationskluster som San Francisco. Vi måste våga spana utanför vår egen verksamhet och geografi och lära från de som gör det bäst. Sedan behövs det självklart även tillgång till riskkapital och att skolan grundlägger med goda kunskaper.

Mattias Rådström fortsätter:

– Innovationsförmåga handlar till stor del om att skapa och ha en innovativ kultur. Vi ska vara väldigt måna om att bygga en stark innovativ kultur där misstag tolereras och att vi ständigt försöker lära oss och utveckla oss genom ett ifrågasättande.

Något mer?
– Att underlätta för utländsk arbetskraft att komma hit. Om du ska driva innovation med kvalitet behöver du rekrytera topptalanger från hela världen och då måste du lyckas attrahera dem hit med en attraktiv miljö. Det inbegriper allt från bostad, skatter och infrastruktur. Det krävs en bra samverkan mellan universitet, näringsliv och politiken för att främja ett innovationsklimat.

Många politiker talar sig varma om svensk innovationsförmåga, men hur bra är svenska politiker på innovation själva?
– Det är inte nödvändigtvis det viktigaste. Det är snarare viktigt att politikerna förstår vikten av förutsättningar för god innovation. De ska möjliggöra innovation genom att skapa ett bra klimat i Sverige.

Gör de det?
– Tittar man på svenskt näringsliv idag så sker det mycket innovation, det får man säga. Sen går det alltid att göra mer för att öka tillgång till kapital, attrahera topptalanger och att öka samverkan mellan universitet och näringsliv. Det finns alltid såna förbättringar som kan göras och det viktigaste är at politikerna hela tiden jobbar aktivt med det.

Hur blir man innovativast i Almedalen, enligt dig?
– Genom att våga tänka nytt och göra det oförutsedda. Samtidigt skulle jag råda att göra det enkelt och att inte krångla till det. Grunden måste handla om att engagera sin målgrupp på ett innovativt sätt.

Fler tips?
– Den jag kommer lägga min röst på är någon som har en stark närvaro både rent fysiskt på plats men som kombinerar det med en stark digital aktivitet.  Det handlar om att kombinera dessa och den som gör det på det mest innovativa sättet får min röst.

Alexander Mörén

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

Dagens Media byter chefredaktör

Fokus köper Vetenskapsmedia – grundaren lämnar

DO stämmer kommunal för diskriminering

Minskad optimism bland de mindre byråerna

M-Brain/Sveriges Annonsörer: M och S mer omnämnda än Youtube

Ulf Kristersson (m) skriver till moderatkvinnor i Metoo-uppropet

Gullers Grupp köper reklambyrå i Göteborg

Elof Ivarsson,Emil Filipsson,Lisa Wahlström,Olof Gustafsson,Jonas Dahl,Joseph Engman,Anna Hedqvist, Björn Eklind,Camilla Winberg

Regeringen tillsätter råd för hållbara städer

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.