Industrin tar matchen är Innovativast i Almedalen

Publicerad 2015-07-03, 13:29

INNOVATIVAST I ALMEDALEN. Industrin tar matchens är Innovativast i Almedalen för Robotmatchen – Almedalens hårdaste uppgörelse.

Dela med andra

Industrin tar matchen, som är ett samarbetsprojekt mellan 13 branschföreningar inom industrin, lät ungdomspolitiker från fyra partier vara med och bygga robotar som utkämpande matcher varvade med diskussioner om robotisering och industrins framtid. Eventet fick stor spridning i de sociala medierna.
 
Ulla Nyman, projektledare för Industrin tar matchen och chef för opinionsbildning på IKEM, Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, berättar att hon blev nervös under prisutdelningen.

– Det är så många människor involverade och alla blev så glada när vi nominerades. Då vill man komma tillbaka med ett roligt besked till människor som har lagt så oerhört mycket arbete, det är personer på Pronto och ett antal på industriorganisationerna, berättar Ulla Nyman, och tillägger:
 
– Det här projektet är som alla andra innovationer. Det är lätt att klämma fram en bra idé, men för att det ska bli en innovation måste man lägga jobb på det. Och det är många som har jobbat hårt och lagt mycket tid på projektet.
 
Hur växte idén fram?
– Förra året hade vi en modevisning för att visa att innovationskraften i industrin. Nu ville vi göra det på nytt. Vi hade olika idéer och fastnade för Robotkampen. Vi vill visa att industrin är framtiden och då vill vi nå ungdomspolitikerna. De är vår målgrupp. Vi jobbade med att få dem engagerade i förväg och de har varit med och designat robotarna. De har också varit med och provkört under Almedalsveckan.
 
Vad gör ni nästa år i Almedalen?
– Jag tror vi försöker hitta på något annat som sticker ut och är innovativt och som gärna involverar yngre personer. Just nu ska vi bara ta semester och vila oss efter en tuff vecka.
 
Det var ju ett väldigt komplicerat event där mycket kunde gå fel. Var ni oroliga?
– Ja, det är klart att vi var oroliga, men är man riktigt rädd då blir det bra. De ska vara läskigt och på gränsen. Då kan man nå hela vägen. Vi har modiga ledare som låter oss gå in i sådant här. Nya innovationer blir stora risker när det finns människor som är villiga att ta risker och utveckla.
 
Vann rätt robot (SSUs)?
– Ja, det tycker jag.
 
juryns motivering
Industrin tar matchen har på plats i Almedalen, på ett tydligt och alldeles nytt sätt har visat för morgondagens politiker tekniken som förändrar framtidens spelplan. Detta på ett sätt som har kombinerat teknik, sociala medier, event och paneldebatt på sätt som har gett maximal utdelning.
 
finalisterna
• Dela en resa med Uber i Almedalen. Beställare: Uber/Audi Unite.
• Klarar du av en undersköterskas pass? Beställare: Kommunal. Byrå: Volontaire.
• Mini Tours. Beställare: Mini Northern Europé. Pr-byrå: Progress.
• Robotmatchen – Almedalens hårdaste uppgörelse. Beställare: Industrin tar matchen. Byrå: Pronto
 
juryn
I juryn satt Mattias Rådström, global pr-chef för Electrolux, Elisabeth Thand Ringvist, ordförande för Svenska Riskkapitalföreningen, Joakim Johansson, byråledare för Great Beyond samt juryns ordförande Rolf van den Brink, ansvarig utgivare för Dagens Opinion.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Byrån som ersätter F&B på IQ

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

Ägarna lägger ner Finest

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.