Industrin tar matchen är Innovativast i Almedalen

Publicerad 2015-07-03, 13:29

INNOVATIVAST I ALMEDALEN. Industrin tar matchens är Innovativast i Almedalen för Robotmatchen – Almedalens hårdaste uppgörelse.

Dela med andra

Industrin tar matchen, som är ett samarbetsprojekt mellan 13 branschföreningar inom industrin, lät ungdomspolitiker från fyra partier vara med och bygga robotar som utkämpande matcher varvade med diskussioner om robotisering och industrins framtid. Eventet fick stor spridning i de sociala medierna.
 
Ulla Nyman, projektledare för Industrin tar matchen och chef för opinionsbildning på IKEM, Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, berättar att hon blev nervös under prisutdelningen.

– Det är så många människor involverade och alla blev så glada när vi nominerades. Då vill man komma tillbaka med ett roligt besked till människor som har lagt så oerhört mycket arbete, det är personer på Pronto och ett antal på industriorganisationerna, berättar Ulla Nyman, och tillägger:
 
– Det här projektet är som alla andra innovationer. Det är lätt att klämma fram en bra idé, men för att det ska bli en innovation måste man lägga jobb på det. Och det är många som har jobbat hårt och lagt mycket tid på projektet.
 
Hur växte idén fram?
– Förra året hade vi en modevisning för att visa att innovationskraften i industrin. Nu ville vi göra det på nytt. Vi hade olika idéer och fastnade för Robotkampen. Vi vill visa att industrin är framtiden och då vill vi nå ungdomspolitikerna. De är vår målgrupp. Vi jobbade med att få dem engagerade i förväg och de har varit med och designat robotarna. De har också varit med och provkört under Almedalsveckan.
 
Vad gör ni nästa år i Almedalen?
– Jag tror vi försöker hitta på något annat som sticker ut och är innovativt och som gärna involverar yngre personer. Just nu ska vi bara ta semester och vila oss efter en tuff vecka.
 
Det var ju ett väldigt komplicerat event där mycket kunde gå fel. Var ni oroliga?
– Ja, det är klart att vi var oroliga, men är man riktigt rädd då blir det bra. De ska vara läskigt och på gränsen. Då kan man nå hela vägen. Vi har modiga ledare som låter oss gå in i sådant här. Nya innovationer blir stora risker när det finns människor som är villiga att ta risker och utveckla.
 
Vann rätt robot (SSUs)?
– Ja, det tycker jag.
 
juryns motivering
Industrin tar matchen har på plats i Almedalen, på ett tydligt och alldeles nytt sätt har visat för morgondagens politiker tekniken som förändrar framtidens spelplan. Detta på ett sätt som har kombinerat teknik, sociala medier, event och paneldebatt på sätt som har gett maximal utdelning.
 
finalisterna
• Dela en resa med Uber i Almedalen. Beställare: Uber/Audi Unite.
• Klarar du av en undersköterskas pass? Beställare: Kommunal. Byrå: Volontaire.
• Mini Tours. Beställare: Mini Northern Europé. Pr-byrå: Progress.
• Robotmatchen – Almedalens hårdaste uppgörelse. Beställare: Industrin tar matchen. Byrå: Pronto
 
juryn
I juryn satt Mattias Rådström, global pr-chef för Electrolux, Elisabeth Thand Ringvist, ordförande för Svenska Riskkapitalföreningen, Joakim Johansson, byråledare för Great Beyond samt juryns ordförande Rolf van den Brink, ansvarig utgivare för Dagens Opinion.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.