If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

Publicerad 2018-02-01, 03:42

I dag håller IF Metall valupptakt med 90 särskilt utvalda medlemmar. Fackförbundet släpper även en kampanjfilm som drar i gång en digital kampanj. I filmen deltar statsminister Stefan Löfven (s) som "IF Metallare".

Dela med andra

IF Metall kommer liksom de andra medlemsförbunden att delta i LOs samtalskampanj, med målet att genomföra en halv miljon samtal. Men IF Metall går också sin egen väg.

– Vi ska delta i LOs samtalskampanj, men vi kommer också att mobilisera på arbetsplatser och genomföra en digital kampanj som visar hur vår vardag ser ut, säger IF Metalls kommunikationschef Åsa Märs.
 
Den digitala kampanjen startar i dag med en pepp-film som ska spridas i sociala medier. Filmen, är gjord low budget med mobiltelefon och medlemmar i huvudrollen med hjälp av byrån Reform Act. Filmen gör en poäng av att statsminister Stefan Löfven, har varit både svetsare och IF Metall-medlem i ett försök att förmå medlemmarna att rösta på Socialdemokraterna. Stefan Löfven deltar även själv i filmen.

– Med filmen startar en digital kampanj som handlar om att lägga sin röst på någon som förstår vår verklighet. Vi vill lyfta fram skillnader i politik i våra medlemmars vardag. Där spelar det roll vem som styr ett land. Samtidigt är det viktigt för politiker att förstå industrins villkor och betydelse för samhällsbygget.

I dag ska 90 medlemmar i IF Metall ”peppas”. De är utsedda till att agera ”valledare” i IF Metalls 36 avdelningar. De kommer bland annat att göra grupparbeten i IF Metalls valfrågor.
 
– På så sätt kommer vi närmare medlemmarna så att vi kan diskutera fram olika politiska förslag. Vi vill inte trycka en valplattform i händerna på någon. Det ska vara en bra process.

IF Metalls valfrågor är trygghet, sjukförsäkring, infrastruktur och omställning.

– Sverige ska vara ett av de ställen i världen där det är lättast att få omställning för olika händelser i livet. Våra medlemmar är väldigt utsatta av konjunkturer och digitalisering och automatisering. Det här är nyckelfrågan för att Sverige ska behålla konkurrenskraften.
 
Vad har ni för mål?
– Det är en socialdemokratiskt ledd regering.

Hur ska ni göra för att omvända era medlemmar som tänker rösta på Sverigedemokraterna?
– Just genom den här processen. Vi tror vi måste prata om frågor som ligger nära medlemmarna och frågor som handlar om vardagen och jobbet. Då kan man ganska enkelt att SD i mångt och mycket röstar mot förslagen som går löntagarnas väg. Det gäller att ta snacket på arbetsplatsen. Det är därför vi mobiliserar på det här sättet, säger Åsa Märs.

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

Bekräftat: Prime vinner KTH

M, KD & L samt SD tar till KU mot ensamkommande-lagen

DoubleCheck säljer upphandlingsdata till Dagens Samhälle

SVT svarar på feministisk kompassilska

Kristdemokraterna vill flytta vårdmiljarder från landstingen till kommunerna

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.