Hur har er inställning till/investering i Almedalsveckan förändrats sedan i fjol?
– Vi är många på plats och har en full agenda med egna och kunders aktiviteter. Vi har ett ökat intresse fån våra kollegor i norden och kommer ha besök under sommaren. Vi har i år lånat ut trädgården några dagar till Hej Digitalt. För att sätta ökat fokus på digitalisering, säger Åsa Mogerud, chef för public affairs på på H+K Strategies.
 
Vad vill ni uppnå i Almedalen i år?
–Som alltid handlar Almedalen för oss om att vara aktiv i samtalet. Lyssna,föra dialog. Både för egen och för kunders räkning. Nummer ett är naturligtvis att våra kunder får effekt av sina insatser i Almedalen. Vi är veteraner i Almedalen så vi kan arenan, hur man jobbar på bäst sätt. Det pågår ju ofta 140-150 parallella evenemang så det gäller att ha fingertoppskänsla kring hur aktivering kring en fråga eller ämne görs bäst.

Hur utvecklar ni er tidigare närvaro?
I år samarbetar vi med Hej Digitalt genom att de lånar vår trädgård ettpar dagar. Fokus på digitalisering är viktigt för alla och här har vi spännande agendor som möts på ett bra och roligt sätt. Dessutom är det roligt att lära känna varandras vänskapskretsar, det uppskattar alla inblandade. Vi tror på styrkan och intresset hos de unga i Almedalen och har bjudit in till ett mingel för unga makthavare. #HKung har lockat många deltagare, inklusive två ministrar.

Vilka blir era viktigaste aktiviteter?
Vi kör Ma(k)tkampen för fjärde året i rad. Det är vår i särklass störstasatsning och har blivit något av en institution i Almedalen.
Hur många har ni på plats?
– 75 procent av byrån, dessutom kommer medarbetare både från H+K Norge och H+K Finland. Det är väldigt kul att ha med våra nordiska kollegor i detta, vi jobbar mycket med varandra och Almedalen blir viktigare och viktigare också för våra nordiska kunder.

Vilka tre trender ser vi i Almedalen i år?
–Brexit kommer seglar upp som ett större samtalsämne än väntat.Oppositionen är på plats i större utsträckning. Förra året var de politikerna hemma och vilade efter 8 år i regeringsställning. Gerillakampanjer.

Vad missar du inte?
–Partiledartalen! Det är grunden och ursprunget till Almedalens existens.Kanske inte alltid det roligaste men säger mycket om politiken framåt och vilka frågor och områden att lyssna efter under hösten.

Vad brukar du se mest fram emot?
– Sol, glada miner och interaktion under avslappnade former. Det är enfantastisk mötesplats.