Här är Miljöpartiets valstrategi

Publicerad 2018-02-08, 19:33

I dag släppte Miljöpartiet sin valstrategi. Med ensamrätt till Aftonbladet. Men Dagens Opinion kan likväl berätta om hur Miljöpartiet tänker bli en valvinnare.

Dela med andra

Miljöpartiet kommer att använda en paroll för valrörelsen. Den lyder: Nu! Klimatet kan inte vänta.
 
Miljöpartiet gör analysen att 2018 års valrörelse kommer ”att vara annorlunda jämfört med tidigare val” med flera ”avgörande förändringar” vad gäller:
* hur människor tar till sig information.
* hur människor värderar information.
* vilka politiska sakfrågor som människor prioriterar högt.
* vilken tilltro människor sätter till politiken.

Även om ”högernationalistiska och populistiska partier” vuxit snabbt så är Miljöpartiet hoppfullt:
”Nederländerna, Österrike och Tyskland har haft valframgångar genom bland annat progressiv politik, intelligent tilltal till väljarna, värderingsbaserad kommunikation och tydligt fokus på miljöfrågor, social rättvisa, öppenhet och framtidstro”.

Men svensk politisk debatt handlar allt mer ”om brott, straff och bristen på trygghet”.

Miljöpartiet skriver:
”Flera partier fokuserar i sin kommunikation på att måla upp problem, och tävlar om att måla Sverige i så svarta färger som möjligt”.
Där ska Miljöpartiet bli en ”motvikt till denna onyanserade bild”

Miljöpartiet ska ”ha en verklighetsbeskrivning som bygger på fakta, och fokusera på lösningar snarare än på problem”
Liksom Moderaterna vill Miljöpartiet använda ”en mer hoppfull ton”.  Även Centerpartiet vill vara positiva men Miljöpartiet räknar ändå med att ”sticka ut mot övriga partier och kan då få en tydligare roll i det politiska landskapet”.

Miljöpartiets berättelse
Miljöpartiet ”har en vision om ett hållbart samhälle” och ”vet att en värld är möjlig där alla kan leva goda liv inom naturens ramar, både människor och djur, utan att försämra förutsättningarna för kommande generationer”. ”Mänskligheten står nu inför sitt kanske största hot genom tiderna, men det kan miljöpartiet göra något åt”.

positionering inför valet 2018
* ska vara en självständig, grön kraft inom svensk politik.
* ska vara en progressiv kraft för humanism och framtidstro.
* går till val själva med eget valmanifest.
* fortsätter gärna samhällsbygget med S.
* söker debatt med M om deras positionering, verklighetsbeskrivning och politik/framtidsväg för Sverige.
* tar gärna debatt mot C för att visa att MP har den bästa miljö- och klimatpolitiken
* vill tar fler konflikter, särskilt inom miljö- och klimatområdet

kommunikationsmål
* Miljöpartiet ska ”använda kraften av att vi har högst förtroende i miljöfrågor och vara detsjälvklara valet för den som vill ha den bästa miljöpolitiken”.
* Miljöpartiets kärnvärden ”solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet” och ”solidaritet med kommande generationer, solidaritet med världens alla människor”, ska vara ”tydliga” i kommunikationen.
* Det ska ”märkas att Miljöpartiet gör skillnad i regering och att det gör stor skillnad” om partiet är med en mandatperiod till.
* Miljöpartiet ”är handlingskraftiga, framtidsinriktade och kunniga”.
* Miljöpartister ”är tydliga med våra värderingar, särskilt inom områdena social rättvisa, medmänsklighet och jämställdhet”.
* Alla medlemmar är ”ambassadörer för den gröna visionen” och ska enkelt kunna delta i kampanjer och att sprida partiets budskap.

prioriterat politikområde: 
miljö och klimat

Miljöpartiet ska
*stärka bilden av ett parti som ”bryr sig om både miljö och människa”.
* visa hur politiken för det miljömässigt hållbara samhället hänger ihop med ett ”modernt, jämställt, rättvist och socialt hållbart samhälle med livskvalitet”.
* fortsätta ”vara ett parti med svar inom alla områden i det gröna samhällsbygget”.
* vara ”tydlig motpol till populismen”.
* vara ”lösningsfokuserade och på ett sakligt, faktabaserat och konstruktivt sätt föra fram politiska förslag”.
* verka för att partiets viktigaste frågor blir ”så relevanta” att Miljöpartiet kan vara ”agendasättande”.

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

De slåss om plats på Miljöpartiets stockholmsbänk

Moderaterna ger sig ut på town hall-turné

Ny rikspolischef presenteras på torsdag

Stefan Löfven (s): Den svenska modellen ska fungera också i Göteborgs hamn

Under LOs valkonferens – Svenskt Näringsliv sätter stopp för politik på jobbet

Regeringen sparkar Dan Eliasson

BillerudKorsnäs vill bli förändringsambassadör

LO kräver 70 miljarder – kampanjar genom samtal

Saco upp 1,2 procent – läkarna ökar mest

Socialdemokraternas valstrategi – två huvudmotståndare pekas ut

Hon ersätter Jabar Amin i Västerbotten – Miljöpartiets riksdagslista klar

Årets Opinionsbildare får ny partner

Byggindustrierna rasar mot Sydsvenskans och Vårdföretagarnas bild av byggare

Länsförsäkringars nya kampanj blev #misslyckad

Ulla Andersson lämnar partistyrelsen (v)

Vårdföretagarna skickar in satirfilm som remissyttrande

Byggbranschen enligt Vårdföretagarna och Gullers.

Annie Lööf (c) släpper bok lagom till valrörelsen

Oslo-Sthlm 2.55 trappar upp kommunikationen

Industriparterna vill säkra kompetensen i industrin för 75 miljoner

Minskad marginal på Kairos Future

Lärare backar Ung Vänsters attack på Ingvar Kamprads dödsbo

Veckans Brief 3: Hållbarhet vägen fram för pressat Stockholm Fashion Week – Initiativet bygger politik

Veckans Brief 2: Spelbolagen rattar om marknadsföringen – Cisions nya position

Veckans Brief 1: Content lyfter Mynewsdesk – Färjelobbyist på dubbla stolar

Polischefen – en av få män på FIs riksdagslista

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.