Här är Miljöpartiets valstrategi

Publicerad 2018-02-08, 19:33

I dag släppte Miljöpartiet sin valstrategi. Med ensamrätt till Aftonbladet. Men Dagens Opinion kan likväl berätta om hur Miljöpartiet tänker bli en valvinnare.

Dela med andra

Miljöpartiet kommer att använda en paroll för valrörelsen. Den lyder: Nu! Klimatet kan inte vänta.
 
Miljöpartiet gör analysen att 2018 års valrörelse kommer ”att vara annorlunda jämfört med tidigare val” med flera ”avgörande förändringar” vad gäller:
* hur människor tar till sig information.
* hur människor värderar information.
* vilka politiska sakfrågor som människor prioriterar högt.
* vilken tilltro människor sätter till politiken.

Även om ”högernationalistiska och populistiska partier” vuxit snabbt så är Miljöpartiet hoppfullt:
”Nederländerna, Österrike och Tyskland har haft valframgångar genom bland annat progressiv politik, intelligent tilltal till väljarna, värderingsbaserad kommunikation och tydligt fokus på miljöfrågor, social rättvisa, öppenhet och framtidstro”.

Men svensk politisk debatt handlar allt mer ”om brott, straff och bristen på trygghet”.

Miljöpartiet skriver:
”Flera partier fokuserar i sin kommunikation på att måla upp problem, och tävlar om att måla Sverige i så svarta färger som möjligt”.
Där ska Miljöpartiet bli en ”motvikt till denna onyanserade bild”

Miljöpartiet ska ”ha en verklighetsbeskrivning som bygger på fakta, och fokusera på lösningar snarare än på problem”
Liksom Moderaterna vill Miljöpartiet använda ”en mer hoppfull ton”.  Även Centerpartiet vill vara positiva men Miljöpartiet räknar ändå med att ”sticka ut mot övriga partier och kan då få en tydligare roll i det politiska landskapet”.

Miljöpartiets berättelse
Miljöpartiet ”har en vision om ett hållbart samhälle” och ”vet att en värld är möjlig där alla kan leva goda liv inom naturens ramar, både människor och djur, utan att försämra förutsättningarna för kommande generationer”. ”Mänskligheten står nu inför sitt kanske största hot genom tiderna, men det kan miljöpartiet göra något åt”.

positionering inför valet 2018
* ska vara en självständig, grön kraft inom svensk politik.
* ska vara en progressiv kraft för humanism och framtidstro.
* går till val själva med eget valmanifest.
* fortsätter gärna samhällsbygget med S.
* söker debatt med M om deras positionering, verklighetsbeskrivning och politik/framtidsväg för Sverige.
* tar gärna debatt mot C för att visa att MP har den bästa miljö- och klimatpolitiken
* vill tar fler konflikter, särskilt inom miljö- och klimatområdet

kommunikationsmål
* Miljöpartiet ska ”använda kraften av att vi har högst förtroende i miljöfrågor och vara detsjälvklara valet för den som vill ha den bästa miljöpolitiken”.
* Miljöpartiets kärnvärden ”solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet” och ”solidaritet med kommande generationer, solidaritet med världens alla människor”, ska vara ”tydliga” i kommunikationen.
* Det ska ”märkas att Miljöpartiet gör skillnad i regering och att det gör stor skillnad” om partiet är med en mandatperiod till.
* Miljöpartiet ”är handlingskraftiga, framtidsinriktade och kunniga”.
* Miljöpartister ”är tydliga med våra värderingar, särskilt inom områdena social rättvisa, medmänsklighet och jämställdhet”.
* Alla medlemmar är ”ambassadörer för den gröna visionen” och ska enkelt kunna delta i kampanjer och att sprida partiets budskap.

prioriterat politikområde: 
miljö och klimat

Miljöpartiet ska
*stärka bilden av ett parti som ”bryr sig om både miljö och människa”.
* visa hur politiken för det miljömässigt hållbara samhället hänger ihop med ett ”modernt, jämställt, rättvist och socialt hållbart samhälle med livskvalitet”.
* fortsätta ”vara ett parti med svar inom alla områden i det gröna samhällsbygget”.
* vara ”tydlig motpol till populismen”.
* vara ”lösningsfokuserade och på ett sakligt, faktabaserat och konstruktivt sätt föra fram politiska förslag”.
* verka för att partiets viktigaste frågor blir ”så relevanta” att Miljöpartiet kan vara ”agendasättande”.

Stefan Löfven (s) till Ljusdal

Arena Opinion vänder till vinst

Moderaterna skyller DriveNows nedläggning på de rödgrönrosa

ANNONS:

Världens största AI-mingel

”Märkligt att statsministerkandidaterna ligger lågt om bränderna”

Valets hetaste arbetsmarknadsfrågor, enligt Ylva Johansson (s)

Renault bjuder på elbil när Fores bilbloggar

Dagens Samhälle backar – tappar prenumerationer

Då håller Stefan Löfven (s) sommartal

Westander mot 45 miljoner kronor

SDs nättidning billigare i drift

Google och Facebook pressar Schibsteds marginaler

Weber Shandwick köper komikerbyrå

AKB startar AB

Kolmården och Gröna Lund rår inte på Liseberg

Stockholm vill reda ut avgifter för trafikstörningar

Utredning vill lägga 44 miljoner på bättre marknadsföring av Sverige

Konferenser lyfter Breakit – men fortsatt rött

Donald Trump och Vladimir Putin möts av pressfrihetskampanj

Han blir chef för bekämpningen av våldsbejakande extremism

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

Smiles vd om kraven på Vinnova och förhoppningarna på Darja Isaksson

Microsoft visar upp ai-musklerna i Almedalen

Löfbergs diskuterar hållbarhet i ohållbar kaffebar

Liberalerna styr om mot EU

Rättighetsförfrågningarna till Fotbolls-VM strömmar in från Visby

FUNDEDBYME: Delningsekonomin är fördelaktig för samhället men skapar också oro

Jonas Sjöstedt besegrade Ulf Kristersson i Telenors megabyte-race

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.