"Hälsning till Maramö"

Publicerad 2013-02-26, 02:38

BLOGG. Dagens Opinions Rolf van den Brink skriver brev till kollektivet i Maramö.

Dela med andra

Hej kära kollektivet i Maramö!
Skulle gärna varit med på plats i Maramö, men var tvungen att prioritera annat. Ni verkar ha det trevligt. Kan se framför mig hur ni fikar och pratar och lägger maktpussel i bygdegården medan de fyra partiledarna har möte i dagarna två. Ungefär som vi brukar ha det i Almedalen.

Jag tänker på en scen i filmen Tillsammans med ett mysigt kollektiv där de jublar lika mycket när motståndaren gör mål som när de själva gör det. Det är lite så det känns, vårt kollektiv bestående av journalisterna och partiernas pressfolk. Som om det vore bestämt i förväg hur spelet ska gå till.

Jag tänker på intervjukön till den politiska makthavaren. Först brukar TV4s team få göra intervjun, sedan SVT. Eller kanske turas de om att få börja? Så Sveriges Radio och Aftonbladet. Frågorna är ofta förutsägbara på temat hur den lilla människan, läs väljaren, påverkas av den politiska makthavarens aktuella utspel. Alla är kunniga och pålästa.
 
Under tiden har kanske TT fått info som nyhetsbyrån mejlar ut och som plockas upp av landsortspressen och dagspressen i hela riket. Aftonbladet och Expressen sänder på nätet, gärna direkt. Redaktionerna på TV4 och SVT dominerar sedan på prime time. Ju längre bak i kön till den politiska makthavaren, ju mer nischade medier med allt mer udda frågor. Nästa dag steks biffen upp igen, i dagstidningarna och i tv-sofforna, nu gärna kryddad med någon av landets många statsvetare. Den politiska pr-maskinen snurrar smidigt, alla vet vad som gäller, på presstaberna och redaktionerna. Alla vill komma hem i tid.

Rätt ofta uppmanas vi på vår lilla nischkanal Dagens Opinion av partiernas pressfolk att hämta citat från politikerna hos TT. Det blir smidigare så för alla. Inget extraprat för makthavaren. Inga extra frågor som kan stöka till det. Helt rätt tänkt av partiernas press-staber sett ur ett industriellt perspektiv. Med några få valda huvudkanaler, kan en politiker effektivt nå hela Sverige med samma budskap. Det är också rätt tänkt om pressavdelningarna tycker att mångfald bland medierna är en dålig idé och att en unison kanal är bättre än flera oliktänkande. Det blir smidigare så.
 
För partiernas pressavdelningar, inte alla men allt fler, ser det som sin huvuduppgift att agera interna pr-byråer och trycka ut budskapen på bästa och mest kontrollerade sätt. Förr hjälpte pressavdelningar medierna att hitta rätt information och person. Så kunde medierna liksom sköta resten själva. Det hinns nog inte med idag.
 
Mediebevakningen kring politiska stortillställningar följer en närmast ceremoniell rutin. Inför den kollektiva journalistsammankomsten ska någon först skapa snackisen och agendasättaren. Ofta är det någon toppolitiker som ska avgå. Det är tämligen ofarligt terräng. Alla politiker ska ju avgå. Frågan är bara när och hur. Under Almedalen 2010 gick Expressen ut med att Maud Olofsson skulle avgå. Det gjorde hon. Men år 2011. Inför Maramö driver både Expressen och Dagens Industri tesen att Fredrik Reinfeldt ska avgå för att ersättas av Anders Borg. Journalister vill visa distans till makthavarna gärna kasta lite konfetti i pr-maskineriet. Det är då undersökningar passar så bra. Som söndagens undersökning från TV4 och Novus som visade att värdinnan för Maramö, alltså Annie Lööf, ses som en belastning för partiet av 58 procent av väljarna. Så kan kollektivet av journalister och politiskt pressfolk citera och rewrita och retweeta varandra ytterligare en gång. Det blir smidigare så.
 
Det är ju självklart att partierna ska skapa en så bra mediebild av sin politik och sina företrädare som möjligt. Det konstiga är att medierna ofta glatt underkastar sig partiernas arbetsmetoder. För att det ger mest effekt för pengarna? För att redaktioner och presstaber är så sammantrimmade i sitt kollektiv att ingen reflekterar över att det kan finnas alternativa sätt att berätta på? För att alla känner sig så gynnade av att höra till kollektivet att ingen vill förstöra den eviga festen, som just nu lockat närmare 60 journalister till Maramö.
Hittills känns det som om jag har prioriterat rätt. Fast jag önskar på något vis att jag hade fel och kommer att ångra för alla evighet att jag inte åkte.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

PS. Hälsa alla.

Westander: Årets byrå är ett Kinderägg

Åhléns värvar marknadschef från Ikea

Ytterligare moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) – ifrågasätter bidrag till Ibn Rushd

Stefan Löfven (s) hälsar på Donald Trump (r)

Praktikertjänst värvar trio

Ingen politisk roll för Bert Karlsson i KD

Trafikverket om snabbtågen: 320 ger större nytta än 250 km/timme

Täbys Leif Gripestam (m) attackerar Erika Ullberg (s) om NKS

Irene Svenonius man lämnar jobbet – vill inte ”skada familjen”

S-politiker vill ha mer marknadshyror – och skrota fria skolvalet

Sverigedemokraterna kräver folkomröstning om nya mediegrundlagen

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

De slåss om plats på Miljöpartiets stockholmsbänk

Moderaterna ger sig ut på town hall-turné

Ny rikspolischef presenteras på torsdag

Stefan Löfven (s): Den svenska modellen ska fungera också i Göteborgs hamn

Under LOs valkonferens – Svenskt Näringsliv sätter stopp för politik på jobbet

Regeringen sparkar Dan Eliasson

BillerudKorsnäs vill bli förändringsambassadör

LO kräver 70 miljarder – kampanjar genom samtal

Saco upp 1,2 procent – läkarna ökar mest

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.