Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Publicerad 2018-02-05, 11:05

 De norska ägarna på Orkla har fattat beslut om att flytta ut tillverkningen av Göteborgs Kex från Kungälv till utanför Riga i Lettland. Det innebär att 40 lastbilar varje dag ska gå från Riga främst till huvudmarknaderna i Sverige och Norge. Hur rimmar det med Orklas hållbarhetsprofil och hur ser Göteborgs Kex på det nystartade #Kexupproret? Dagens Opinion frågade Göteborgs Kex inhyrda kommunikationschef Ulrika Sten.

Dela med andra

När fattas beslut om flytten?
– Vi har sagt att förhandlingarna ska bli klara under det första halvåret och vi ska komma till beslut.  Men det är inte hugget i sten. Behövs mer tid, får det ta längre tid. Inga beslut är fattade, säger Ulrika Sten, kommunikationschef på Göteborgs Kex, till vardags konsult på pr-byrån Comma.
Så det finns alternativ till att flytta tillverkningen utanför Sverige?
– Vi belyser de olika alternativen som vi har tittat på förstudien för att se hur en flytt kan göras. I förstudien har vi tittat på flera alternativ som att bygga ut fabriken i Kungälv eller flytta fabriken i Kungälv. Men den sammantagna bedömningen är att en flytt till Lettland är det bästa alternativet.

Hur ser ni på hållbarhet?
– Det är en jätteviktig fråga, inte bara för Göteborgs Kex utan hela Orkla-koncernen, säger Ulrika Sten.

Är det hållbart att köra Ballerina-kex till Sverige i lastbil från Riga?
– Tanken är ju att vi ska bygga en ny modern fabrik med en hållbar, klimatsmart produktion, naturligtvis. Det är klart att det blir längre transporter till Sverige och Norge som är huvudmarknaden, men produktionen blir mer klimatsmart. Som det ser ut i dag har vi 40 lastbilsavgångar om dagen. Det är klart att det belasta stadsmiljön i Kungälv.

Hur rimmar en flytt med med er hållbarhetsprofil?
– Ja, vi har ju även en marknad i Baltikum. Vi producerar idag för olika marknader i Kungälv.

Konsumenterna frågar efter närproducerat, hur tänker ni där?
– Ja, vi vet att det är väldigt efterfrågat. Det är en trend som är här för att stanna. Det är en av de aspekter vi har tittat på i förstudien.

Kommer ni att kunna använda varumärket ’Göteborg’ när tillverkar i Riga?
– Ja, varumärket kommer att finna kvar. Produktutvecklingen ligger kvar i Sverige. Vi är ett svenskt bolag med en svensk ledning. Vi har en nära relation med våra konsumenter i Sverige och har en gedigen kunskap om smakpreferenserna här.

Kommer ni att använda svenska råvaror i Lettland?
– Det är för tidig att säga. Oavsett var vi producerar kommer vi att använda de bästa ingredienserna.

Det har startats något som heter #Kexupproret, hur ser ni på det?
– Vi såg det här om dagen. Jag tänker inget kring det. Vi vet ju så klart att det väcker mycket känslor och oro när vi ser över vår produktion i Kungälv. Det är framförallt lokalt som det har väckt mycket känslor eftersom fabriken har legat i Kungälv i många år, säger Ulrika Sten.

Ja, ni firar 130 år i Sverige med att flytta ut fabriken?
– Vi har inte tagit beslutet. Skulle vi ta ett beslut ligger det (flytten) flera år i framtiden.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kristdemokraterna vill flytta vårdmiljarder från landstingen till kommunerna

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.