Flygskatten överskuggar flygstrategin

Publicerad 2017-01-26, 16:07

POLITIK-UPPDATERAD. Infrastrukturminister Anna Johansson (s) har presenterat regeringens strategi för flyget. Branschen tänker mest på flygskatten som regeringen vill införa.

 

Dela med andra

I strategin målas en ljus bild av flygets roll i Sverige.
 
”Flyget har stor betydelse för Sveriges ekonomi och konkurrenskraft och spelar en viktig roll genom att tillgodose människors och näringslivets behov av ångväga resor och transporter, såväl inrikes som utrikes”, står att läsa.

Strategin slår även fast att  ”Sverige ska upprätthålla sin position som en stark flygindustrination”.

Regeringen vill göra en översyn av landets flygplatser och få fram långsiktigt ”hållbara” förutsättningar för statligt stöd.
Tydligt är att Arlanda kommer att få en allt viktigare roll som flygplats. Arlanda nämns sex gånger i strategin. Bromma ingen. Regeringen vill även inrätta ett ”Arlandaråd” i syfte att utveckla Arlanda.

Det tar ungefär fem sekunder in i samtalet innan Svenskt Flygs vd Anna Wilson börjar prata om flygskatten snarare än strategin.

– Regeringen talar med kluven tunga om flygets betydelse för svensk tillväxt och konkurrenskraft, jobb, export och turism, när man å andra sidan vill införa flygskatt.

Något som var bra med strategin?
 – Regeringen tar upp viktiga fokusområden och det är bra att regeringen slår fast att flyget är viktigt, men det blir ju helt verkningslöst med en flygskatt, som dessutom inte är det minsta klimatpåverkande och inte ger incitament för flyget att ställa om. Flygskatten blir elefanten i rummet.

Kan ni tänka er någon flygskatt?
– Principiellt är vi emot en ensidig svensk flygskatt. Det blir inte konkurrensneutralt mot andra länder. Danmark tog bort sin flygskatt och Nederländerna också. Norge har infört flygskatt och tappar flyglinjer till andra länder, säger Anna Wilson, och berättar att skatten skulle innebära kostnader för en flyglinje till USA med dagliga avgångar 36 miljoner kronor per år.

– Då flyttar flygbolaget linjen till Köpenhamn.

Och hur gör vi då för att få ett hållbart flyg?

– Självklart ska vi sträva efter ett hållbart flyg. Vi vill se ett nära samarbete mellan marknaden och det offentliga så att vi kan börja tillverka biobränsle. Någon måste ta investeringen. Skatten leder till dämpat flygande, och det är nog det regeringen vill. Men den leder inte till att vi ställer om. Regeringen själva säger att skatten ger en besparing på 100 000 ton co2. Men det släpps ut 300 000 för att däcktrycket i bilar är för lågt.

Anna Wilson tror att flygföretagen ligger lågt med investeringarna till det kommer mer tydliga besked från regeringen.

– Vår bransch står inför stora investeringar i flygplan och linjer. Bara tron att svenskar ska flyga mindre gör att en del drar öronen åt sig, innan de vet hur det blir. Jag vet att flygbolagen räknar på vilka linjer de behöver lägga ner eller flytta.
 
Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser skriver i en kommentar att det ”är välgörande att regeringen i sin nya flygstrategi vill ha en fortsatt dialog med olika intressenter och branschföreträdare i en rad frågor”. Men han har en hel del kritiska synpunkter också.
 
”Det är dock olyckligt att strategin inte adresserar grundproblemet med att staten äger och tjänar stora pengar på de tio stora flygplatserna med Arlanda i spetsen. Samtidigt som i huvudsak enskilda kommuner får kämpa med finansieringen för små flygplatser som har svårt att skapa intäkter”, skriver han.
 
Peter Larsson efterlyser konkretition.
 
”Flygstrategin berör ett stort antal andra områden men har få konkreta förslag. Brommas framtid och Arlandas utveckling ska avhandlas i ett Arlanda-råd. Dessutom den nödvändiga övergången till fossilfria bränslen ska utredas av Energimyndigheten. Likaså vill regeringen införa en flygskatt. Något som Svenska regionala flygplatser, bara ser som skadligt för jobb och tillväxt och som troligtvis inte ger några miljöeffekter.”

Kommentarer

Alliansregeringen införde skatt på flygbensin AVGAS den första juli 2008 avseende mindre kolvmotorflygplan! Den nu föreslagna flygskatt ska betalas för passagerare som reser från en flygplats i Sverige med flygplan som är godkänt för fler än tio passagerare. Barn under två år undantas från flygskatt. Mindre flygplatser som exempelvis Pajala berörs inte av skatten (litet flygplan). Den nu föreslagna skatten fördyrar en flygresa till Stockholm/EU med 80:- Idag kan jag flyga till Stockholm för 199:-! Arlanda Express kostar 280:- D.v.s Man kan flyga 50+ mil för 199:- och åka tåg 4 mil för 280:- Flyg cirka. 4:-/ mil och tåg 70:- /mil detta visar att det finns utrymme för en skatt på 80:- på en flygresa inom EU. Ingen har kunnat förklara för mig varför en skatt på 80 kronor skulle vara något problem. Fortfarande är flyg biljetten en krona billigare än Arlanda Express. Flygskatt finns redan i EU,s största länder Tyskland, Frankrike, Storbritannien samt Österrike. Norge har också infört en flygskatt. Visst några färre semesterresor till Thailand blir det men det gagnar istället företag och näringar i närområdet. Beakta dock vad tidigare Alliansregering gjorde! Alliansregeringen införde skatt på flygbensin AVGAS. Den första juli 2008 belastades flygbränslet med en skatt på 6,02 kr per liter. Naturvårdsverket beräknade 1988 att vid hantering av bilbensin avdunstade en kvantitet som var mer än tre gånger så stor som den totala förbrukningen av flygbensin. Den kvarvarande användningen av flygbensin sker i flygklubbsflygplan och små helikoptrar; upp till fyra sittplatser är helikoptrar i regel kolv-motordrivna.Detta ökade kostnaden avsevärt för privata flygresor med mindre flygplan. Sedan några år är koldioxidutsläppen från privatflyget kraftigt överinternaliserade via skatt. Flygbensin med en volym på endast 1/3 av vad som avdunstade vi hantering av bilbensin!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Transports ordförande avgår efter dyra krognotor

Opinionscheferna: Därför rasar Moderaterna i opinionsmätningarna

Ledde granskningen av nya Karolinska – blir Moderaternas presschef

Här är de nominerade i Guldägget 2017

M kapar S kampanj som kopierar M

JMW blir Golin för Mullen Lowe

Björn Mellstrand, JMW, Fred Cook, Golin, Louise Leo, JMW, Joakim Karlsson, JMW

De tar plats i Miljöpartiets toppskikt

Lena Micko (s): Anders Knape behöver positionera sig inför M-mötet

Vice ordförande: Regeringen styr SKL

Var tredje krona vinst på Concilia

”Jag har jobbat lite med Dan Eliasson”.

JKL-bokstav i stan

BEACONOMIST 10: Falangstrid på Realtid – IoT – en ny miljardbransch

Svenskt Näringsliv och Företagarna gör tummen ner för reviderat 3:12-förslag

S i landstinget i Stockholm i reklamattack mot Moderaterna

Kommunal lägger ned skadeståndsprocess mot förra ordföranden och nattklubbs-ledamöter

Svenskarna överskattar vinsterna i välfärden

Anna Kinberg Batra (m) kopplas till Trump och faktaförvrängning i S nya kampanj

Comeback för Expressens politik-tv

Hon blir polisens nya kommunikationsdirektör

Sveriges Kommunikatörer rasar över Medieutredningens bild av kombranschen

Tidigare ledarskribent fälld för hemfridsbrott och rattfylla

Polisförbundet om Peter Springare: Han har passerat gränsen

Nina Nygaard får toppjobb inom idrotten

SSU håller kvartssamtal med Stefan Löfven (s)

Fortsatt tapp för Rådhusgruppen

Indisk it-jätte går in tungt i Volvo Ocean Race

Visita hittar komchef på Telia

De tycker till om Omvärldsklubben

Nya ägarna flyttar upp Metros chefredaktör

Bergslagspolisen om Peter Springare på Facebook: Inte direkt positivt

Stefan Löfven (s): Så skyddar vi valet från andra staters påverkan

Peter Springare & Katerina Janouch till SD-stödd sajt

Regeringen (v) drar in 3 miljarder på utlandssvenskar och höginkomsttagare

Veckans Brief 9: Storföretagens lobbyköp i USA – Per Schlingmann om författarskapet

Staffan Erfors tar över Metro

SIFO: C snart i kapp M

Liberalerna vill anställa ”trygghetsvakter” och tar ny devis

Preem jublar över regeringens diesel-besked – Westander gratulerar till ”lobby-kampanjen”

Piratledare kan bli förbundsordförande (dik)

Regeringen inför reduktionsplikt för bensin och diesel

Sju nya i Fis styrelse

Alliansen + SD: Arbetsförmedlingen ska sluta förmedla jobb

Feministiskt initiativ, Försäkringskassan och Timbro laddar inför Omvärldsklubben

Här sätter Norwegian press med pressen

Annie Lööf (c) hjälpte Fores inviga nya lokalen

Brindfors köps loss

Gröna Städer får sex partners från start

Lars Calmfors börjar på tankesmedja

BEACONOMIST 9: Kvällspressens UX – Amazons expansionsplaner

Bonnier-direktör stampar in i Stampen

Flygskatt ska finansiera sänkta arbetsgivaravgifter

Konkurrenterna SAS, BRA och Norwegian enas om alternativ till flygskatten

Pär Henriksson lyfter från Svenskt Näringsliv

Strid om ordförandeposten i Advokatsamfundet

Liberalerna rasar mot S-kritik och föreslår fem privata sjukhus

Fackförbundspressen i gemensam offensiv om arbetstiderna

(C)hefsekonomen kandiderar till riksdagen

Regeringen sänker skatter för datorhallar och höjer CO2-skatt för fjärrvärme och el

Byggbolagen räds inte polishuset i Rinkeby

Nya skatteförslag från regeringen i dag

Almega kör i gång Omvärldsklubben på fredag

Margit Silberstein lämnar SVT

Här är S nya maktspelare

"Vi kraftsamlar för Grönare Städer"

Sebastian Navab, Jonas Törnblom, Leif Zetterberg & Mia Nordström.

Pr-konsult vill att S ska bli bättre på finansiering

8 procent ned för Pronto

Statsvetare vill ha motåtgärder mot fejknyheter och smutsdebatt

BEACONOMIST 8: Bonniers digitala strategi – Svenskt Näringslivs DI-utmanare

Riksrevisionen skeptisk till utflyttning av 10 000 myndighetsjobb

Regeringen utser digitaliseringsråd - 20 procent jobbar på företag

New Republic får två nya partners

Louise Dreifeldt & Malin Sahlén.

”Låt polisen fakturera föräldrarna”

Demoskop: SD förbi M

De är Årets Opinionsbildare

Så ska regeringen rädda Statens fastighetsverks förtroende

Centerpartiet hämtar pressekreterare från Företagarna

S sågar när Vårdföretagarna hjälper Alliansen med politiken i Stockholm

Timbro startar webbtidning

Gullers vinner Malmö

SCA: Svårast prata om mens i Sverige inom EU

Saliba och Läckberg startar investmentbolag

Fotografiska vill bli virala – höjer priset för män

Centerpartiet retweetar en kvinna/timme

Naturskyddsföreningens tidning kopplar Westander till regnskogsskövling

Tictail lyfter kvinnliga kunder

Saco berättar om skillnader i livslön mellan kvinnor och män

Lindex donerar pengar till kvinnliga textilarbetare

Annonsörerna kampanjar om könsdiskriminerande reklam

Omöjligt för staten att tvinga operatörer lagra trafikuppgifter

De kan bli Årets Gräsrot

De debatterar fejknyheter och faktaresistens på Årets Opinionsbildare

Google värvar komansvarig från pr-branschen

Komchefen tar över hr på SVT

Medieveteraner vill lägga ner Teracom

Finansiell kommunikation lyfter Aspekta

Över 100 föreslagna till Årets Gräsrot

LO föreslår lägre lönekostnader och enkla jobb som vägar in på arbetsmarknaden

Miljöministern uppmanar till förbud mot mikroplaster

Moderaterna tappar stöd i de viktigaste sakfrågorna – väljarna mer osäkra

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.