Flygskatten överskuggar flygstrategin

Publicerad 2017-01-26, 16:07

POLITIK-UPPDATERAD. Infrastrukturminister Anna Johansson (s) har presenterat regeringens strategi för flyget. Branschen tänker mest på flygskatten som regeringen vill införa.

 

Dela med andra

I strategin målas en ljus bild av flygets roll i Sverige.
 
”Flyget har stor betydelse för Sveriges ekonomi och konkurrenskraft och spelar en viktig roll genom att tillgodose människors och näringslivets behov av ångväga resor och transporter, såväl inrikes som utrikes”, står att läsa.

Strategin slår även fast att  ”Sverige ska upprätthålla sin position som en stark flygindustrination”.

Regeringen vill göra en översyn av landets flygplatser och få fram långsiktigt ”hållbara” förutsättningar för statligt stöd.
Tydligt är att Arlanda kommer att få en allt viktigare roll som flygplats. Arlanda nämns sex gånger i strategin. Bromma ingen. Regeringen vill även inrätta ett ”Arlandaråd” i syfte att utveckla Arlanda.

Det tar ungefär fem sekunder in i samtalet innan Svenskt Flygs vd Anna Wilson börjar prata om flygskatten snarare än strategin.

– Regeringen talar med kluven tunga om flygets betydelse för svensk tillväxt och konkurrenskraft, jobb, export och turism, när man å andra sidan vill införa flygskatt.

Något som var bra med strategin?
 – Regeringen tar upp viktiga fokusområden och det är bra att regeringen slår fast att flyget är viktigt, men det blir ju helt verkningslöst med en flygskatt, som dessutom inte är det minsta klimatpåverkande och inte ger incitament för flyget att ställa om. Flygskatten blir elefanten i rummet.

Kan ni tänka er någon flygskatt?
– Principiellt är vi emot en ensidig svensk flygskatt. Det blir inte konkurrensneutralt mot andra länder. Danmark tog bort sin flygskatt och Nederländerna också. Norge har infört flygskatt och tappar flyglinjer till andra länder, säger Anna Wilson, och berättar att skatten skulle innebära kostnader för en flyglinje till USA med dagliga avgångar 36 miljoner kronor per år.

– Då flyttar flygbolaget linjen till Köpenhamn.

Och hur gör vi då för att få ett hållbart flyg?

– Självklart ska vi sträva efter ett hållbart flyg. Vi vill se ett nära samarbete mellan marknaden och det offentliga så att vi kan börja tillverka biobränsle. Någon måste ta investeringen. Skatten leder till dämpat flygande, och det är nog det regeringen vill. Men den leder inte till att vi ställer om. Regeringen själva säger att skatten ger en besparing på 100 000 ton co2. Men det släpps ut 300 000 för att däcktrycket i bilar är för lågt.

Anna Wilson tror att flygföretagen ligger lågt med investeringarna till det kommer mer tydliga besked från regeringen.

– Vår bransch står inför stora investeringar i flygplan och linjer. Bara tron att svenskar ska flyga mindre gör att en del drar öronen åt sig, innan de vet hur det blir. Jag vet att flygbolagen räknar på vilka linjer de behöver lägga ner eller flytta.
 
Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser skriver i en kommentar att det ”är välgörande att regeringen i sin nya flygstrategi vill ha en fortsatt dialog med olika intressenter och branschföreträdare i en rad frågor”. Men han har en hel del kritiska synpunkter också.
 
”Det är dock olyckligt att strategin inte adresserar grundproblemet med att staten äger och tjänar stora pengar på de tio stora flygplatserna med Arlanda i spetsen. Samtidigt som i huvudsak enskilda kommuner får kämpa med finansieringen för små flygplatser som har svårt att skapa intäkter”, skriver han.
 
Peter Larsson efterlyser konkretition.
 
”Flygstrategin berör ett stort antal andra områden men har få konkreta förslag. Brommas framtid och Arlandas utveckling ska avhandlas i ett Arlanda-råd. Dessutom den nödvändiga övergången till fossilfria bränslen ska utredas av Energimyndigheten. Likaså vill regeringen införa en flygskatt. Något som Svenska regionala flygplatser, bara ser som skadligt för jobb och tillväxt och som troligtvis inte ger några miljöeffekter.”

Kommentarer

Alliansregeringen införde skatt på flygbensin AVGAS den första juli 2008 avseende mindre kolvmotorflygplan! Den nu föreslagna flygskatt ska betalas för passagerare som reser från en flygplats i Sverige med flygplan som är godkänt för fler än tio passagerare. Barn under två år undantas från flygskatt. Mindre flygplatser som exempelvis Pajala berörs inte av skatten (litet flygplan). Den nu föreslagna skatten fördyrar en flygresa till Stockholm/EU med 80:- Idag kan jag flyga till Stockholm för 199:-! Arlanda Express kostar 280:- D.v.s Man kan flyga 50+ mil för 199:- och åka tåg 4 mil för 280:- Flyg cirka. 4:-/ mil och tåg 70:- /mil detta visar att det finns utrymme för en skatt på 80:- på en flygresa inom EU. Ingen har kunnat förklara för mig varför en skatt på 80 kronor skulle vara något problem. Fortfarande är flyg biljetten en krona billigare än Arlanda Express. Flygskatt finns redan i EU,s största länder Tyskland, Frankrike, Storbritannien samt Österrike. Norge har också infört en flygskatt. Visst några färre semesterresor till Thailand blir det men det gagnar istället företag och näringar i närområdet. Beakta dock vad tidigare Alliansregering gjorde! Alliansregeringen införde skatt på flygbensin AVGAS. Den första juli 2008 belastades flygbränslet med en skatt på 6,02 kr per liter. Naturvårdsverket beräknade 1988 att vid hantering av bilbensin avdunstade en kvantitet som var mer än tre gånger så stor som den totala förbrukningen av flygbensin. Den kvarvarande användningen av flygbensin sker i flygklubbsflygplan och små helikoptrar; upp till fyra sittplatser är helikoptrar i regel kolv-motordrivna.Detta ökade kostnaden avsevärt för privata flygresor med mindre flygplan. Sedan några år är koldioxidutsläppen från privatflyget kraftigt överinternaliserade via skatt. Flygbensin med en volym på endast 1/3 av vad som avdunstade vi hantering av bilbensin!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

Karolina Skog om arbetet med gröna städer

Michael Wolf kryper ur Handelskammaren

HRF och Visita i konflikt fem dagar efter märket – Berns, Grand och Gothia Towers kan drabbas

SISP: En utmaning att effektivisera innovationsarbetet

Telia hittar ersättare till Roberta Alenius hos Bonniers

King Street värvar rutinerad duo

Så vill Miljöpartiet göra hela Sverige laddbart

LRF byter ordförande

Det här blir S stora vallöfte – om LO får bestämma

Tallink skaffar pa-byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.