Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Publicerad 2017-10-03, 08:29

DEBATT. Att skapa inkluderande arbetsplatser med bred mångfald är en förutsättning för att företag ska lyckas i en uppkopplad, globaliserad värld. Det skriver Facebooks Nordenchef Martin Ingemansson i ett inlägg.

Dela med andra

”Att vi idag är mer uppkopplade än någonsin tidigare, det vet vi, och det tar vi för givet. Samtidigt som digitaliseringen har krympt vår värld till att vara inom armslängd, har den också växt. Det finns fler människor att lära känna, mer att se, och mer att lära sig.

Vi är alla en del av globaliseringen, det är inte nytt. Globalisering har pågått sedan människan började bygga skepp för att utforska haven. Milstolpen efter det var då den internationella handeln uppstod genom skeppandet av varor mellan kontinenter, och i modern tid har ett av de största steget varit internet som sammanför miljarder människor i en global gemenskap jorden runt. Idag handlar inte globalisering om länder, företag och varor, det handlar istället om individen. Tekniken låter oss idag ta oss vart vi vill, och när vi vill, och vi väljer själva hur mycket kunskap vi vill ta till oss. Ett resultat av vår nyfunna rörelsefrihet och möjligheten att arbeta och bo var vi vill, är att arbetsplatserna blir mycket mer varierade än tidigare.

Som en global arbetsplats arbetar vi på Facebook med de här frågorna varje dag. Vi värdesätter mångfald på alla nivåer i företaget och vet att vi alltid är i en bättre position när vi har ett brett spann av bakgrunder och perspektiv bland våra medarbetare. De två miljarder användare som varje månad använder plattformen för att hålla kontakt med varandra kommer från världens alla hörn. Den bredden av olika människor ska också vara representerad hos oss. Att samla så många människor som jobbar mot samma mål lär oss en viktig sak, att det finns mer än en uppfattning om vad som är sanning.

Mångfald kan lära oss mycket. Det kan lära oss att det som är uppenbart för mig inte nödvändigtvis är det för dig. På den globala arbetsplatsen delar vi inte nödvändigtvis samma uppfattning, inte heller skrattar vi åt samma saker. Här kan humor vara en bra guide till att skapa klarhet i våra skillnader och likheter. Många har varit i en situation där ett simpelt skämt, med den bästa intentionen, faller platt och inte tas emot på rätt sätt. I värsta fall kan det uppröra, oroa eller kränka personen som tar emot skämtet.

Den globala arbetsplatsen sätter också traditionella arbetskulturer i ett nytt ljus. Kontorstid har blivit ett väldigt flytande begrepp, och du får olika svar på vad det är beroende på vem du frågar. Vi har alla olika förutsättningar för hur vi på bästa sätt engagerar oss i vårt jobb. Mina internationella kollegor berättar att de många gånger drömmer om att de vill flytta till Sverige, för att här är man klar med jobbet klockan 17 för att sen åka hem till middagen, medan de själva sitter i arbetsmöten fram till sena kvällen. Men i praktiken arrangerar vi vårt arbete kring våra andra åtaganden. När barnen är hämtade, maten är lagad och nattningen är gjord går många tillbaka till att jobbet, den gången från soffan hemma. Den digitala utvecklingen har gjort det möjligt för oss att välja. Mänsklig interaktion är svårt att helt ersätta med teknologi, men det kan fungera som komplement. På Facebook är videomöten ett av alla verktyg vi använder för att svara upp mot våra behov, plattformen Workplace en annan, och framöver ser vi utvecklingen av Oculus Rift som en ytterligare teknologi för att föra människor närmare varandra. Den här floran av hjälpmedel och stöd, tillsammans med kulturell mångfald, skapar flexibla arbetsplatser som gör det möjligt för oss att samarbeta i decentraliserade organisationer.

Jag tycker det är viktigt att vara ärlig här. Globalisering kan kännas skrämmande, och den bekvämaste lösningen vore kanske att luta sig tillbaka, tycka att allt är bra och säga att vi tar tag i frågan imorgon istället. Det här är svåra frågor för oss alla, men det är något som vi behöver förlika oss med. När vi löser de svåra frågorna, ger det oss verktygen att utvecklas.

För företag, såsom människor, är den obekväma sanningen att tillväxt bara sker om du vågar utmana det som idag är rutin och som är bekvämt. Oavsett om målet är att komma ikapp, hålla sig i framkant eller helt enkelt inte förlora sig i en värld i ständig förändring är skapandet av en arbetsplats som uppmuntrar en bred mångfald den första och sista saken vi som ledare behöver fokusera på. Att skapa en inkluderande miljö för människor, oavsett bakgrund, kön eller religion, är inte bara rätt sak att göra, det är också bra för företaget. Med det kommer också allt som organisationen behöver för att ta tag i globaliseringen; mångfald kring tankebanor, analyser och problemlösning. Om vi verkligen kan göra detta till en del av vilka vi är, kommer vi lyckas, oavsett vad som kommer härnäst.
 
Martin Ingemansson, managing director, Facebook Nordics

KD vill lägga 6 miljarder på ”att vända skolan”

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.