Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Publicerad 2017-10-03, 08:29

DEBATT. Att skapa inkluderande arbetsplatser med bred mångfald är en förutsättning för att företag ska lyckas i en uppkopplad, globaliserad värld. Det skriver Facebooks Nordenchef Martin Ingemansson i ett inlägg.

Dela med andra

”Att vi idag är mer uppkopplade än någonsin tidigare, det vet vi, och det tar vi för givet. Samtidigt som digitaliseringen har krympt vår värld till att vara inom armslängd, har den också växt. Det finns fler människor att lära känna, mer att se, och mer att lära sig.

Vi är alla en del av globaliseringen, det är inte nytt. Globalisering har pågått sedan människan började bygga skepp för att utforska haven. Milstolpen efter det var då den internationella handeln uppstod genom skeppandet av varor mellan kontinenter, och i modern tid har ett av de största steget varit internet som sammanför miljarder människor i en global gemenskap jorden runt. Idag handlar inte globalisering om länder, företag och varor, det handlar istället om individen. Tekniken låter oss idag ta oss vart vi vill, och när vi vill, och vi väljer själva hur mycket kunskap vi vill ta till oss. Ett resultat av vår nyfunna rörelsefrihet och möjligheten att arbeta och bo var vi vill, är att arbetsplatserna blir mycket mer varierade än tidigare.

Som en global arbetsplats arbetar vi på Facebook med de här frågorna varje dag. Vi värdesätter mångfald på alla nivåer i företaget och vet att vi alltid är i en bättre position när vi har ett brett spann av bakgrunder och perspektiv bland våra medarbetare. De två miljarder användare som varje månad använder plattformen för att hålla kontakt med varandra kommer från världens alla hörn. Den bredden av olika människor ska också vara representerad hos oss. Att samla så många människor som jobbar mot samma mål lär oss en viktig sak, att det finns mer än en uppfattning om vad som är sanning.

Mångfald kan lära oss mycket. Det kan lära oss att det som är uppenbart för mig inte nödvändigtvis är det för dig. På den globala arbetsplatsen delar vi inte nödvändigtvis samma uppfattning, inte heller skrattar vi åt samma saker. Här kan humor vara en bra guide till att skapa klarhet i våra skillnader och likheter. Många har varit i en situation där ett simpelt skämt, med den bästa intentionen, faller platt och inte tas emot på rätt sätt. I värsta fall kan det uppröra, oroa eller kränka personen som tar emot skämtet.

Den globala arbetsplatsen sätter också traditionella arbetskulturer i ett nytt ljus. Kontorstid har blivit ett väldigt flytande begrepp, och du får olika svar på vad det är beroende på vem du frågar. Vi har alla olika förutsättningar för hur vi på bästa sätt engagerar oss i vårt jobb. Mina internationella kollegor berättar att de många gånger drömmer om att de vill flytta till Sverige, för att här är man klar med jobbet klockan 17 för att sen åka hem till middagen, medan de själva sitter i arbetsmöten fram till sena kvällen. Men i praktiken arrangerar vi vårt arbete kring våra andra åtaganden. När barnen är hämtade, maten är lagad och nattningen är gjord går många tillbaka till att jobbet, den gången från soffan hemma. Den digitala utvecklingen har gjort det möjligt för oss att välja. Mänsklig interaktion är svårt att helt ersätta med teknologi, men det kan fungera som komplement. På Facebook är videomöten ett av alla verktyg vi använder för att svara upp mot våra behov, plattformen Workplace en annan, och framöver ser vi utvecklingen av Oculus Rift som en ytterligare teknologi för att föra människor närmare varandra. Den här floran av hjälpmedel och stöd, tillsammans med kulturell mångfald, skapar flexibla arbetsplatser som gör det möjligt för oss att samarbeta i decentraliserade organisationer.

Jag tycker det är viktigt att vara ärlig här. Globalisering kan kännas skrämmande, och den bekvämaste lösningen vore kanske att luta sig tillbaka, tycka att allt är bra och säga att vi tar tag i frågan imorgon istället. Det här är svåra frågor för oss alla, men det är något som vi behöver förlika oss med. När vi löser de svåra frågorna, ger det oss verktygen att utvecklas.

För företag, såsom människor, är den obekväma sanningen att tillväxt bara sker om du vågar utmana det som idag är rutin och som är bekvämt. Oavsett om målet är att komma ikapp, hålla sig i framkant eller helt enkelt inte förlora sig i en värld i ständig förändring är skapandet av en arbetsplats som uppmuntrar en bred mångfald den första och sista saken vi som ledare behöver fokusera på. Att skapa en inkluderande miljö för människor, oavsett bakgrund, kön eller religion, är inte bara rätt sak att göra, det är också bra för företaget. Med det kommer också allt som organisationen behöver för att ta tag i globaliseringen; mångfald kring tankebanor, analyser och problemlösning. Om vi verkligen kan göra detta till en del av vilka vi är, kommer vi lyckas, oavsett vad som kommer härnäst.
 
Martin Ingemansson, managing director, Facebook Nordics

RMP upp 41 procent

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.