Energiskt och självsäkert, Annie Lööf (c)

Publicerad 2017-07-05, 07:43

ALMEDALEN 2017-TALANALYS. Patrik Forslund, Rud Pedersens yngsta partner, analyserade Annie Lööfs tal även 2016. Han tycker att Centerpartiets ledare har gjort betydande framsteg som talare.

Dela med andra

– Det var ett starkt tal utifrån en stark position. Hon osar av självförtroende. Det blev energi i talet. Hon känns som the main attraction här nu när Stefan Lövfen är borta och Anna Kinberg Batra är ifrågasatt. Talet var välformulerat retoriskt, hon hade publiken med sig och levde upp till förväntningarna. Sedan var det inte så mycket konkret politik som presenterades, det hade Centerpartiet pytsat ut under dagen.
 
Patrik Forslund identifierar tre tydliga teman.

* Det bortglömda Sverige, med klyfta mellan de som har och inte har jobb, och dörren till arbetsmarknaden.

– Det är samma sak som hon pratade om förra året. Det är där hon vill ha den politiska diskussionen med andra anställningsformer och nya vägar in på arbetsmarknaden och förutsättningar för nya jobb.

* Kritiken mot Stefan Löfven, ”som sitter ut högkonjunkturen” samtidigt som hon vill gå till val med Alliansen.

– Det handlar om regeringsfrågan. Annie Lööf ger ett rakt svar. Centerpartiet går till val med Alliansen. Väljarna är trötta på diskussionen om vem som ska dansa med vem, till skillnad från Moderaterna, som har snurrat in sig i de diskussionerna.  Centerpartiet har varit snabbare med sin politikutveckling och kan nu gå ut och presentera sina nya idéer.

* Medmänskligheten.

– Medmänsklighet och kamp mot terrorism är dagsaktuella frågor som människor känner är viktiga.

Patrik Forslund jämför med fjolårets tal.

– Då hade hon höga förtroendesiffror som partiledare men tog inte samma plats. Min bild då var att när Moderaterna försökte göra högersvängen, öppnades en ganska stor liberal spelyta och den borde Centerpartiet kunna ta. Det är en stor förklaring att det går bra i opinionen i kombination med att det går sämre för Moderaterna och att Annie är en populär person bland väljarna. Hon för fram klassiska liberala värderingar och står upp för det. Medelklass- och allmänliberala väljare vet vad de får.

Även om inte Annie Lööf förde fram ett nytt innehåll i talet, försökte hon spela ut ett delvis nytt retoriskt register.

– Hon pratade tystare och det var efter känsloläget. Hon var nog berörd och det var på ett personligt plan. Hon jobbar på känsloskalan i sin retorik. Hon är en skicklig talare och bra på att få med sig sin publik.

Annie Lööf markerade också starkt mot nazismen.

– Det var ett starkt parti där hon sa att nazismen hör hemma på historiens soptipp. Det är viktigt att man poängterar mot det.

Vad ville hon?
– Hon ville befästa sin styrkeposition och sikta in sig på nya grupper. Hon vill visa att hon är en ledarfigur i en borgerlig Allians. Centerpartiet har varit starkt och stort i flera decennier och det är inte omöjligt att komma tillbaka dit. Partiet har ökat med 4-5 procentenheter och behöver hitta 5-10 till och nå nya väljargrupper.

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

De slåss om plats på Miljöpartiets stockholmsbänk

Moderaterna ger sig ut på town hall-turné

Ny rikspolischef presenteras på torsdag

Stefan Löfven (s): Den svenska modellen ska fungera också i Göteborgs hamn

Under LOs valkonferens – Svenskt Näringsliv sätter stopp för politik på jobbet

Regeringen sparkar Dan Eliasson

BillerudKorsnäs vill bli förändringsambassadör

LO kräver 70 miljarder – kampanjar genom samtal

Saco upp 1,2 procent – läkarna ökar mest

Socialdemokraternas valstrategi – två huvudmotståndare pekas ut

Hon ersätter Jabar Amin i Västerbotten – Miljöpartiets riksdagslista klar

Årets Opinionsbildare får ny partner

Byggindustrierna rasar mot Sydsvenskans och Vårdföretagarnas bild av byggare

Länsförsäkringars nya kampanj blev #misslyckad

Ulla Andersson lämnar partistyrelsen (v)

Vårdföretagarna skickar in satirfilm som remissyttrande

Byggbranschen enligt Vårdföretagarna och Gullers.

Annie Lööf (c) släpper bok lagom till valrörelsen

Oslo-Sthlm 2.55 trappar upp kommunikationen

Industriparterna vill säkra kompetensen i industrin för 75 miljoner

Minskad marginal på Kairos Future

Lärare backar Ung Vänsters attack på Ingvar Kamprads dödsbo

Veckans Brief 3: Hållbarhet vägen fram för pressat Stockholm Fashion Week – Initiativet bygger politik

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.