"Ebba Busch Thor är varm i parken men kall i rutan"

Publicerad 2016-07-07, 08:15

ALMEDALEN 2016-RETORISK TALANALYS. Ebba Busch Thor ger värme i en regnig Almedalspark men det är ingen hon lyckas förmedla i tv-rutan, konstaterar Camilla Eriksson, Retorikiska.

Dela med andra

Kristdemokraterna är det svenska partiet som värnar Sverige. Jag kan inte tolka flaggan som vajar i bakgrunden under inledningen av Ebba Busch Thors tal i Almedalen på något annat sätt. Med tanke på den senaste tidens opinionsundersökningar som visar att Kristdemokraterna ligger långt under riksdagsspärren är det inte konstigt att Ebba Busch Thor kommer med flera nya förslag till flera olika målgrupper. Och att hon driver tesen att Sverige ska fortsätta vara just svenskt. Det känns som att hon flörtar med målgrupper som historiskt sett varit en framgångsfaktor för andra. Samtidigt talade hon för den allt mindre skaran redan övertygade.
 
För det handlade om familjen även om andra delar av samhället fick ta plats.
 
Som talare har hon ett sjungande flöde paketerat i säker framtoning. Dessvärre matchar inte alltid röstens klanger med orden som framställs. Rolig var hon inte, men det finns ingen anledning att hålla på och skämta - särskilt inte på andras bekostnad, när man vill framstå som ett seriöst alternativ. Och att uppfattas som seriös lyckades Busch Thor med.
 
argumentation
Ett sätt att underbygga sin argumentation är att tala i påståenden + bevis. Exempelvis forskning. Man skulle kunna tro att det är det Ebba Busch Thor gör i följande stycke:
 
"Det finns gott om forskning som visar på vad försummad omvårdnad av barn leder till - försämrade skolresultat, psykisk ohälsa och sociala problem. Ett forskarlag som följde de rumänska barnhemsbarnen i början av 1990-talet kunde även visa att frånvaron av en kärleksfull hemmiljö ledde till att nervbanorna i hjärnan tog allvarlig skada. Barnens intelligens försvagades. Förmågan att tala, tänka och ta ansvar försämrades."
 
Problemet är inte att kristdemokraterna upphöjer familjens betydelse, där har de forskning bakom sig. Problemet är slutsatsen - att familjerna ska få bestämma själva. Ingenstans i den citerade forskningen konstaterar forskarna att den kärleksfulla hemmiljön skapas genom att föräldrarna bestämmer vad som är bäst för just deras familj. Således talar vi om ett falskt bevis.
 
"Vi ska stå upp för rätten att vara kristen i Damaskus, kvinna i Husby, jude i Malmö och homosexuell i Orlando. De mänskliga fri- och rättigheterna måste gälla alla. Alltid." Ebba Busch Thor ska som första partiledare för Kristdemokraterna gå i Pride i juli. Om den informationen inte varit tillgänglig innan talet hade den delen av ovanstående beskrivning av människorna i vår värld blivit falsk. Nu hänger ändå tilliten för denna politiska omsvängning på en skör tråd eftersom argumentationskedjor fungerar just som namnet - med en svag länk kan hela kedjan brista.
 
Genom hela talet argumenterar kristdemokraternas partiledare med beteckningar, d.v.s. med laddade ord. Ta till exempel följande stycke:
 
"Dygder som flit och tålamod, medmänsklighet och mod är inte särskilt poppis längre. Dessvärre ersätts de allt mer av kortsiktighet, uppgivenhet och egoism, jag, mig och mitt. Vänner, värderingskrisen hotar vår frihet, vår tillit till varandra. Värderingskrisen föder en allt större misstro och därigenom också större behov av kontroll. I sin förlängning begränsar detta vår frihet allt mer."
 
I det här fallet skapas kommunikation med en hög abstraktionsnivå som dessutom distanserar talaren från sin publik. För det är få i vårt land som klarar av att ta emot budskap som är så bildlös och med så lite konkretion som vissa stycken av detta tal är formulerat.
 
Det är känslor som berör människor. Och känslor väcker Busch Thor. Men det behöver vara trovärdigt om vi som lyssnar ska ta till oss budskapet och göra det till vårt. Utan mer underbyggd argumentation än så här kommer kristdemokraterna ha svårt att övertyga och vinna människors röster vid nästa val.
 
i vilken ordning?
Ebba Busch Thor börjar i Sverige och kommer efter några snabba meningar fram till kärnan - familjen - som nästan allting annat sedan utgår ifrån. Med familjen som grund är det logiskt att talet fokuserar just på det som ligger nära först för att senare i talet komma till EU. Naturligtvis driver Busch Thor att EU ska bli mindre och vassare med mer beslut nära medborgaren. Och naturligtvis är vi tillbaka där allting började när vi slutar. För det är familjen som står högst i kurs hos kristdemokraten idag.
 
Ett försök till tema var frihet och trygghet, men om jag tolkat talet rätt var det ett misslyckande. För den berömda röda infinner sig inte även om övergångarna fungerar skapligt.
 
stiliga formuleringar
"Vi har Sverige i fickan, i datorn och i sovrummet, på tv-skärmen, på kroppen, på filmduken och på matchen. Jag menar Spotify, ABB, H&M, Klarna och Ikea, Robyn, Alicia Wikander och Zlatan." Här är Busch Thor något på spåren. Tanken är god men exekverandet hade kunnat vara starkare.
 
"Mjuka värden kräver ibland hårda tag." Vändningen som skapas mellan motsatserna mjuk och hård ger kraft och skjuts framåt.
 
mindre stiliga formuleringar
"Kvinnan som inte vågar röra sig fritt för att hon riskerar att iakttas med misstänksamhet eller kontrolleras på andra sätt." Vad menar hon? Iakttas med misstänksamhet eller kontrolleras på andra sätt ... När de inledande meningarna på detta stycke är tydliga i sin konkretion låter Busch Thor den tredje och avslutande lyfta högt upp i abstraktionen. Om du vill säga något utan att säga något ska du tala med stor associationsbredd. Då kan nämligen lyssnarna eller läsarna lägga in lite vad de vill i ditt budskap vilket i sin tur gör det lättare att göra det till sitt. Det verkar vara syftet med den här formuleringen. Ebba Busch Thor - säg vad du menar istället. Det här och alla andra uttalanden som ligger i samma linje ger bara obehag.
 
semiotik
Semiotik är läran om tecken. Tänk allt som kommunicerar, signalerar något som du uppfattar. Denna kväll användes scenens bakgrund så medvetet att jag släpper mitt vanliga fokus på orden till att inkludera dessa filmer.
 
För när Busch Thor inleder med att prata om hur mycket hon älskar Sverige vajar en svensk flagga bakom henne. När hon sedan övergår till andra delar i talet blickar vi ut över en ytan av krusande vatten. Och när hon i slutet av talet återkommer till familjens betydelse för vårt samhälle ser hur glada människor rör sig i ett ängslandskap mot varandra, kramas och sedan ställer upp sig så att vi kan se dem alla så har valet av bakgrund byggts till en del av framförandet. Det är varma färger, nationalistiska symboler (flagga och svensk natur) och ett inbjudande anslag av människor i olika åldrar som tittar leendes på oss i publiken. Särskilt mycket mångfald finner jag dock inte i gruppen. De verkar mest komma från ett mindre samhälle i inlandet dit människor från andra delar av världen inte ännu nått. Och det är kristdemokraternas val av bild av Sverige.
 
Orden som används i detta tal känns ofta valda för att förstärka det gamla Sverige. Det är nyttjandet av nationalsången i "Så många entreprenörer artister och idrottsutövare som förädlat sitt kunnande och sin briljans så att deras och vårt namn kan gå ärat över jorden.". Det är innebörden av uttalanden som "Vi som lever här formar tillvaron på de grundvalar som vi har fått ärva av våra föräldrar och de som bott och levt här före oss." och "Vi kristdemokrater ska vara garantin för att vårt hem Sverige förvaltas och förändras utifrån goda värden ...". Och det är valen av orden såsom strävsam, dygd, enträget, förtär och flit.
 
Det är ingen modern bild av Sverige som kristdemokraternas partiledare talar om. Och det märks även i formen. Således bärs budskapet i formen.
 
avslutningsvis
Att vara en varm människa är ingen beskrivning som faller naturligt över läpparna när människor talar om Ebba Busch Thor. Däremot var det flera i almedalsparken som efter talet vittnade om den varma känsla partiledaren väckt i dem under talet. Jag kände den också. Och det är sällan som så många runt omkring står och bekräftar rakt ut med ord att de håller med. Däremot går den varma känslan inte överhuvudtaget genom tv-rutan, varken vid talet eller under den efterföljande intervjun med Belinda Olsson i SVT. Här finns stor utvecklingspotential för kristdemokraternas partiledare.
 
Nu kanske jag låtit överdriven i mina ord. Kanske lite gammaldags med en på sina ställen högre stilistisk nivå. Jag har dessutom bara skapliga övergångar mellan stycken. Det var meningen. Jag härmar oftast talaren. Mitt syfte är som vanligt att få dig att tänka till på hur formen, orden, bilderna etc. används för att påverka dig.
 
Och själva talet? Hur var helheten? Bra. Dessvärre tror jag att bra inte räcker för kristdemokraterna.
 
Talen analyseras också i Retorikiska podden som du hittar här.
Gästanalytiker idag är Anna Nellberg Dennis, vice ordförande i Polisförbundet och tidigare ordförande för Eurocop.
 
Camilla Eriksson, Retorikiska

 

Nytt team för extern kommunikation på Coop

Tarik Belqaid, Erika Troeng, Ann Persson. Nere: Tobias Rydergren, Åsa Sandberg.

24 procent upp för retorikkonsulten

PROs pressansvariga blir konsult i familjebyrån

Karin Pettersson avgår som politisk chefredaktör för Aftonbladet

Sida måste flytta hk till Botkyrka – liberal positiv

Hon är Husqvarnas nya kommunikationschef

Lärarförbunden oense om regeringens förslag på minskade vinster för skolföretagen

Stefan Löfvens talskrivare till LO

Ledarna upp 1,5 procent

SIFO: Få väljare byter block - Alliansen störst

Svenska Golfförbundet lobbar in golfen inför valet

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

UPPGIFTER: Regeringen flyttar 900 statliga jobb från Stockholm

Handelskammaren efterlyser konsekvensanalyser av ett vinstförbud

Här är lagrådsremissen om begränsade vinster i skolan

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.