"Ebba Busch Thor är varm i parken men kall i rutan"

Publicerad 2016-07-07, 08:15

ALMEDALEN 2016-RETORISK TALANALYS. Ebba Busch Thor ger värme i en regnig Almedalspark men det är ingen hon lyckas förmedla i tv-rutan, konstaterar Camilla Eriksson, Retorikiska.

Dela med andra

Kristdemokraterna är det svenska partiet som värnar Sverige. Jag kan inte tolka flaggan som vajar i bakgrunden under inledningen av Ebba Busch Thors tal i Almedalen på något annat sätt. Med tanke på den senaste tidens opinionsundersökningar som visar att Kristdemokraterna ligger långt under riksdagsspärren är det inte konstigt att Ebba Busch Thor kommer med flera nya förslag till flera olika målgrupper. Och att hon driver tesen att Sverige ska fortsätta vara just svenskt. Det känns som att hon flörtar med målgrupper som historiskt sett varit en framgångsfaktor för andra. Samtidigt talade hon för den allt mindre skaran redan övertygade.
 
För det handlade om familjen även om andra delar av samhället fick ta plats.
 
Som talare har hon ett sjungande flöde paketerat i säker framtoning. Dessvärre matchar inte alltid röstens klanger med orden som framställs. Rolig var hon inte, men det finns ingen anledning att hålla på och skämta - särskilt inte på andras bekostnad, när man vill framstå som ett seriöst alternativ. Och att uppfattas som seriös lyckades Busch Thor med.
 
argumentation
Ett sätt att underbygga sin argumentation är att tala i påståenden + bevis. Exempelvis forskning. Man skulle kunna tro att det är det Ebba Busch Thor gör i följande stycke:
 
"Det finns gott om forskning som visar på vad försummad omvårdnad av barn leder till - försämrade skolresultat, psykisk ohälsa och sociala problem. Ett forskarlag som följde de rumänska barnhemsbarnen i början av 1990-talet kunde även visa att frånvaron av en kärleksfull hemmiljö ledde till att nervbanorna i hjärnan tog allvarlig skada. Barnens intelligens försvagades. Förmågan att tala, tänka och ta ansvar försämrades."
 
Problemet är inte att kristdemokraterna upphöjer familjens betydelse, där har de forskning bakom sig. Problemet är slutsatsen - att familjerna ska få bestämma själva. Ingenstans i den citerade forskningen konstaterar forskarna att den kärleksfulla hemmiljön skapas genom att föräldrarna bestämmer vad som är bäst för just deras familj. Således talar vi om ett falskt bevis.
 
"Vi ska stå upp för rätten att vara kristen i Damaskus, kvinna i Husby, jude i Malmö och homosexuell i Orlando. De mänskliga fri- och rättigheterna måste gälla alla. Alltid." Ebba Busch Thor ska som första partiledare för Kristdemokraterna gå i Pride i juli. Om den informationen inte varit tillgänglig innan talet hade den delen av ovanstående beskrivning av människorna i vår värld blivit falsk. Nu hänger ändå tilliten för denna politiska omsvängning på en skör tråd eftersom argumentationskedjor fungerar just som namnet - med en svag länk kan hela kedjan brista.
 
Genom hela talet argumenterar kristdemokraternas partiledare med beteckningar, d.v.s. med laddade ord. Ta till exempel följande stycke:
 
"Dygder som flit och tålamod, medmänsklighet och mod är inte särskilt poppis längre. Dessvärre ersätts de allt mer av kortsiktighet, uppgivenhet och egoism, jag, mig och mitt. Vänner, värderingskrisen hotar vår frihet, vår tillit till varandra. Värderingskrisen föder en allt större misstro och därigenom också större behov av kontroll. I sin förlängning begränsar detta vår frihet allt mer."
 
I det här fallet skapas kommunikation med en hög abstraktionsnivå som dessutom distanserar talaren från sin publik. För det är få i vårt land som klarar av att ta emot budskap som är så bildlös och med så lite konkretion som vissa stycken av detta tal är formulerat.
 
Det är känslor som berör människor. Och känslor väcker Busch Thor. Men det behöver vara trovärdigt om vi som lyssnar ska ta till oss budskapet och göra det till vårt. Utan mer underbyggd argumentation än så här kommer kristdemokraterna ha svårt att övertyga och vinna människors röster vid nästa val.
 
i vilken ordning?
Ebba Busch Thor börjar i Sverige och kommer efter några snabba meningar fram till kärnan - familjen - som nästan allting annat sedan utgår ifrån. Med familjen som grund är det logiskt att talet fokuserar just på det som ligger nära först för att senare i talet komma till EU. Naturligtvis driver Busch Thor att EU ska bli mindre och vassare med mer beslut nära medborgaren. Och naturligtvis är vi tillbaka där allting började när vi slutar. För det är familjen som står högst i kurs hos kristdemokraten idag.
 
Ett försök till tema var frihet och trygghet, men om jag tolkat talet rätt var det ett misslyckande. För den berömda röda infinner sig inte även om övergångarna fungerar skapligt.
 
stiliga formuleringar
"Vi har Sverige i fickan, i datorn och i sovrummet, på tv-skärmen, på kroppen, på filmduken och på matchen. Jag menar Spotify, ABB, H&M, Klarna och Ikea, Robyn, Alicia Wikander och Zlatan." Här är Busch Thor något på spåren. Tanken är god men exekverandet hade kunnat vara starkare.
 
"Mjuka värden kräver ibland hårda tag." Vändningen som skapas mellan motsatserna mjuk och hård ger kraft och skjuts framåt.
 
mindre stiliga formuleringar
"Kvinnan som inte vågar röra sig fritt för att hon riskerar att iakttas med misstänksamhet eller kontrolleras på andra sätt." Vad menar hon? Iakttas med misstänksamhet eller kontrolleras på andra sätt ... När de inledande meningarna på detta stycke är tydliga i sin konkretion låter Busch Thor den tredje och avslutande lyfta högt upp i abstraktionen. Om du vill säga något utan att säga något ska du tala med stor associationsbredd. Då kan nämligen lyssnarna eller läsarna lägga in lite vad de vill i ditt budskap vilket i sin tur gör det lättare att göra det till sitt. Det verkar vara syftet med den här formuleringen. Ebba Busch Thor - säg vad du menar istället. Det här och alla andra uttalanden som ligger i samma linje ger bara obehag.
 
semiotik
Semiotik är läran om tecken. Tänk allt som kommunicerar, signalerar något som du uppfattar. Denna kväll användes scenens bakgrund så medvetet att jag släpper mitt vanliga fokus på orden till att inkludera dessa filmer.
 
För när Busch Thor inleder med att prata om hur mycket hon älskar Sverige vajar en svensk flagga bakom henne. När hon sedan övergår till andra delar i talet blickar vi ut över en ytan av krusande vatten. Och när hon i slutet av talet återkommer till familjens betydelse för vårt samhälle ser hur glada människor rör sig i ett ängslandskap mot varandra, kramas och sedan ställer upp sig så att vi kan se dem alla så har valet av bakgrund byggts till en del av framförandet. Det är varma färger, nationalistiska symboler (flagga och svensk natur) och ett inbjudande anslag av människor i olika åldrar som tittar leendes på oss i publiken. Särskilt mycket mångfald finner jag dock inte i gruppen. De verkar mest komma från ett mindre samhälle i inlandet dit människor från andra delar av världen inte ännu nått. Och det är kristdemokraternas val av bild av Sverige.
 
Orden som används i detta tal känns ofta valda för att förstärka det gamla Sverige. Det är nyttjandet av nationalsången i "Så många entreprenörer artister och idrottsutövare som förädlat sitt kunnande och sin briljans så att deras och vårt namn kan gå ärat över jorden.". Det är innebörden av uttalanden som "Vi som lever här formar tillvaron på de grundvalar som vi har fått ärva av våra föräldrar och de som bott och levt här före oss." och "Vi kristdemokrater ska vara garantin för att vårt hem Sverige förvaltas och förändras utifrån goda värden ...". Och det är valen av orden såsom strävsam, dygd, enträget, förtär och flit.
 
Det är ingen modern bild av Sverige som kristdemokraternas partiledare talar om. Och det märks även i formen. Således bärs budskapet i formen.
 
avslutningsvis
Att vara en varm människa är ingen beskrivning som faller naturligt över läpparna när människor talar om Ebba Busch Thor. Däremot var det flera i almedalsparken som efter talet vittnade om den varma känsla partiledaren väckt i dem under talet. Jag kände den också. Och det är sällan som så många runt omkring står och bekräftar rakt ut med ord att de håller med. Däremot går den varma känslan inte överhuvudtaget genom tv-rutan, varken vid talet eller under den efterföljande intervjun med Belinda Olsson i SVT. Här finns stor utvecklingspotential för kristdemokraternas partiledare.
 
Nu kanske jag låtit överdriven i mina ord. Kanske lite gammaldags med en på sina ställen högre stilistisk nivå. Jag har dessutom bara skapliga övergångar mellan stycken. Det var meningen. Jag härmar oftast talaren. Mitt syfte är som vanligt att få dig att tänka till på hur formen, orden, bilderna etc. används för att påverka dig.
 
Och själva talet? Hur var helheten? Bra. Dessvärre tror jag att bra inte räcker för kristdemokraterna.
 
Talen analyseras också i Retorikiska podden som du hittar här.
Gästanalytiker idag är Anna Nellberg Dennis, vice ordförande i Polisförbundet och tidigare ordförande för Eurocop.
 
Camilla Eriksson, Retorikiska

 

Veckans Brief 14: Behövs varumärkesbyrån? – Löfbergs framtidsstrategi

Expertgrupp kräver att Science-artikel från Uppsalaforskare dras in

Regeringen flyttar två mutåtalade myndighetschefer

Byggindustrin kampanjar för fler byggjobbare

Avliden utsågs till näst mäktigast inom hållbarhet i Sverige

H&H Group köper tunga riskkonsulter

Saco kritiskt till regeringens flytt av SCB

Obamas hovfilmare om Donald Trumps mediestrategi

Blå skatteväxling: C flyttar pengar från skrotad arbetsförmedling till polisen

Hallvarsson värvar kungligt till hållbarhetstronen

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.