DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

Publicerad 2018-01-05, 08:42

MEDIER. När Metoo-uppropen briserade, inleddes en kamp mellan främst Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet om att få publicera dem. Samtidigt publicerade medierna ett stort antal vittnesmål om sexuella övergrepp och trakasserier utan att kontrollera fakta på nyhetsplats. Här berättar redaktionschefen Caspar Opitz hur Dagens Nyheter tänkte.

Dela med andra

Den 9 november publicerade Svenska Dagbladet skådespelarnas Metoo-upprop #tystnadtagning på kultursidorna. Sedan dess har ett 20-tal upprop publicerats. Sedan dess har nyhetsmedierna konkurrerat om att få publicera uppropen. Caspar Opitz, redaktionschef på Dagens Nyheter, sticker inte under stol med att det var konkurrens mellan tidningarna.
 
– Det var det ju. Det var faktiskt en nyhetsjakt. Svenskan var först och då blev det ’men varför hade inte vi det’. Sedan blev det ett race framförallt mellan framförallt Svenskan och DN.

Samtidigt innebar Metoo-uppropen att medierna publicerade berättelser om så känsliga saker som grova sexuella övergrepp, berättelse lämnade av avidentifierade personer i slutna grupper utan insyn på Facebook. Medierna visste alltså inte vem som hade berättat vad och vad som faktiskt hade hänt.
 
Caspar Opitz berättar hur Dagens Nyheter tänkte kring att bedöma materialet.

– Vi har resonerat om det fanns ett nyhetsvärde, och ja det fanns det. När 3 000 läkare eller 2 000 sjuksköterskor eller skådisar går ihop är den nyhetsvärderingen ganska enkel.

Har ni haft som ambition att försöka ganska sanningshalten i de berättelser som har publicerats i Metoo-uppropen?
– Nej, det har varit mer som att man har gått samman och göra en manifestation, än att vi har gått in och granska varje enskild berättelse. Vid inlägg där det har varit lätt att identifiera någon, har vi kunnat justera. I något av uppropen tog vi bara några av inläggen. I något fall har vi haft alla och i något fall har vi länkat. Men nej, vi har inte granskat de enskilda inläggen i uppropen.

Har ni granskat just de inläggen ni ändå valde att publicera?
– Nej. Vi har inte gått in och granskat varje enskilt vittnesmål. Vi har sett det mer som en manifestation för en yrkesgrupp som går samman och slår fast något. Då har det haft ett värde och vikt. Att varje enskild historia är exakt sann, det kan man inte slå fast. Vi har inte gjort research. Det är enormt tidskrävande. Det har vi sett i de fall vi har granskat själva.

Hur ska man klassa Metoo-upprop som material, det är ju varken journalistik eller debattinlägg?
–  Det är en typ av journalistik. Om tusentals människor inom en yrkeskategori går ut och säger att det är ett problem i deras bransch, är det journalistik.  Sedan har de skrivit sina egna berättelser. I den meningen är det en blandning mellan journalistik och en manifestation.

Är det självklart att Metoo-upprop ska ligga på redaktionell plats eller bord de ligga på debattplats?
–  I DN har det hoppat mellan kultur och nyhetsplats. Men det är klart att det skulle kunna ha varit debattartiklar. Vi har valt att tycka att det nog är nyhetsjournalistik.

Metoo-uppropen kan sägas vara nyheter, men som inte en redaktion har jobbat fram. Dock verkar de inte ha varit en helt främmande fågel för Dagens Nyheter.

– Det är som att Palestina ska demonstrera mot säg Israel på Sergels torg. Då är det en manifestation och då kanske vi åker dit och skriver. Det är inte originaljournalistik, men parallellt med uppropen har vi drivit även originaljournalistik och gjort jobb.

Dagens Nyheter gjorde förstås uppropen en tjänst genom att publicera dem, men det fanns gränser för tjänstvilligheten. Det visade sig när bland annat läkarna ville att DN skulle hålla i själva Metoo-uppropet.

– Uppropen var röriga att hantera. Läkare och sjuksköterskor är ju inte vana att hantera detta, så det var mycket att vi som journalister skulle hjälpa till att samla in informationen. Då kände vi som journalister att vi inte skulle gå in och vara aktörer. Då blir det fel. Vi ska inte vara part i målet, säger Caspar Opitz.
 
Har ni landat rätt i publiceringarna?
– Jag har inte känt att vi har fått någon kritik, mer än att vissa läsare undrar om det inte ’har varit nog nu, ni har haft tio upprop och ska ni ha spärrvakterna och sopåkarna också’. Det som möjligen är en fara, är att folk pekas ut i de enskilda berättelser vi publicerar. Men jag har inte fått sådana indikationer. Ur ett nyhetsvärderingsperspektiv känner jag mig trygg. Läsarintresset har varit jättestort.

Kommer det fler Metoo-upprop?
– Jag tror inte Metoo är över, men att uppropsfasen nu ligger i lite stiltje.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Bottenlöst dålig kampanj-journalistik från början till slut. Kan inte föreställa mig någon annan fråga där man kunnat åsidosätta det journalistiska hantverket så flagrant som man gjort under hösten.
Ny typ av journalistik? Men inte #FakeNews eller Alt Facts? Vem tror man man lurar?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.