DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

Publicerad 2018-01-05, 08:42

MEDIER. När Metoo-uppropen briserade, inleddes en kamp mellan främst Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet om att få publicera dem. Samtidigt publicerade medierna ett stort antal vittnesmål om sexuella övergrepp och trakasserier utan att kontrollera fakta på nyhetsplats. Här berättar redaktionschefen Caspar Opitz hur Dagens Nyheter tänkte.

Dela med andra

Den 9 november publicerade Svenska Dagbladet skådespelarnas Metoo-upprop #tystnadtagning på kultursidorna. Sedan dess har ett 20-tal upprop publicerats. Sedan dess har nyhetsmedierna konkurrerat om att få publicera uppropen. Caspar Opitz, redaktionschef på Dagens Nyheter, sticker inte under stol med att det var konkurrens mellan tidningarna.
 
– Det var det ju. Det var faktiskt en nyhetsjakt. Svenskan var först och då blev det ’men varför hade inte vi det’. Sedan blev det ett race framförallt mellan framförallt Svenskan och DN.

Samtidigt innebar Metoo-uppropen att medierna publicerade berättelser om så känsliga saker som grova sexuella övergrepp, berättelse lämnade av avidentifierade personer i slutna grupper utan insyn på Facebook. Medierna visste alltså inte vem som hade berättat vad och vad som faktiskt hade hänt.
 
Caspar Opitz berättar hur Dagens Nyheter tänkte kring att bedöma materialet.

– Vi har resonerat om det fanns ett nyhetsvärde, och ja det fanns det. När 3 000 läkare eller 2 000 sjuksköterskor eller skådisar går ihop är den nyhetsvärderingen ganska enkel.

Har ni haft som ambition att försöka ganska sanningshalten i de berättelser som har publicerats i Metoo-uppropen?
– Nej, det har varit mer som att man har gått samman och göra en manifestation, än att vi har gått in och granska varje enskild berättelse. Vid inlägg där det har varit lätt att identifiera någon, har vi kunnat justera. I något av uppropen tog vi bara några av inläggen. I något fall har vi haft alla och i något fall har vi länkat. Men nej, vi har inte granskat de enskilda inläggen i uppropen.

Har ni granskat just de inläggen ni ändå valde att publicera?
– Nej. Vi har inte gått in och granskat varje enskilt vittnesmål. Vi har sett det mer som en manifestation för en yrkesgrupp som går samman och slår fast något. Då har det haft ett värde och vikt. Att varje enskild historia är exakt sann, det kan man inte slå fast. Vi har inte gjort research. Det är enormt tidskrävande. Det har vi sett i de fall vi har granskat själva.

Hur ska man klassa Metoo-upprop som material, det är ju varken journalistik eller debattinlägg?
–  Det är en typ av journalistik. Om tusentals människor inom en yrkeskategori går ut och säger att det är ett problem i deras bransch, är det journalistik.  Sedan har de skrivit sina egna berättelser. I den meningen är det en blandning mellan journalistik och en manifestation.

Är det självklart att Metoo-upprop ska ligga på redaktionell plats eller bord de ligga på debattplats?
–  I DN har det hoppat mellan kultur och nyhetsplats. Men det är klart att det skulle kunna ha varit debattartiklar. Vi har valt att tycka att det nog är nyhetsjournalistik.

Metoo-uppropen kan sägas vara nyheter, men som inte en redaktion har jobbat fram. Dock verkar de inte ha varit en helt främmande fågel för Dagens Nyheter.

– Det är som att Palestina ska demonstrera mot säg Israel på Sergels torg. Då är det en manifestation och då kanske vi åker dit och skriver. Det är inte originaljournalistik, men parallellt med uppropen har vi drivit även originaljournalistik och gjort jobb.

Dagens Nyheter gjorde förstås uppropen en tjänst genom att publicera dem, men det fanns gränser för tjänstvilligheten. Det visade sig när bland annat läkarna ville att DN skulle hålla i själva Metoo-uppropet.

– Uppropen var röriga att hantera. Läkare och sjuksköterskor är ju inte vana att hantera detta, så det var mycket att vi som journalister skulle hjälpa till att samla in informationen. Då kände vi som journalister att vi inte skulle gå in och vara aktörer. Då blir det fel. Vi ska inte vara part i målet, säger Caspar Opitz.
 
Har ni landat rätt i publiceringarna?
– Jag har inte känt att vi har fått någon kritik, mer än att vissa läsare undrar om det inte ’har varit nog nu, ni har haft tio upprop och ska ni ha spärrvakterna och sopåkarna också’. Det som möjligen är en fara, är att folk pekas ut i de enskilda berättelser vi publicerar. Men jag har inte fått sådana indikationer. Ur ett nyhetsvärderingsperspektiv känner jag mig trygg. Läsarintresset har varit jättestort.

Kommer det fler Metoo-upprop?
– Jag tror inte Metoo är över, men att uppropsfasen nu ligger i lite stiltje.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Bottenlöst dålig kampanj-journalistik från början till slut. Kan inte föreställa mig någon annan fråga där man kunnat åsidosätta det journalistiska hantverket så flagrant som man gjort under hösten.
Ny typ av journalistik? Men inte #FakeNews eller Alt Facts? Vem tror man man lurar?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.