DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

Publicerad 2018-01-05, 08:42

MEDIER. När Metoo-uppropen briserade, inleddes en kamp mellan främst Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet om att få publicera dem. Samtidigt publicerade medierna ett stort antal vittnesmål om sexuella övergrepp och trakasserier utan att kontrollera fakta på nyhetsplats. Här berättar redaktionschefen Caspar Opitz hur Dagens Nyheter tänkte.

Dela med andra

Den 9 november publicerade Svenska Dagbladet skådespelarnas Metoo-upprop #tystnadtagning på kultursidorna. Sedan dess har ett 20-tal upprop publicerats. Sedan dess har nyhetsmedierna konkurrerat om att få publicera uppropen. Caspar Opitz, redaktionschef på Dagens Nyheter, sticker inte under stol med att det var konkurrens mellan tidningarna.
 
– Det var det ju. Det var faktiskt en nyhetsjakt. Svenskan var först och då blev det ’men varför hade inte vi det’. Sedan blev det ett race framförallt mellan framförallt Svenskan och DN.

Samtidigt innebar Metoo-uppropen att medierna publicerade berättelser om så känsliga saker som grova sexuella övergrepp, berättelse lämnade av avidentifierade personer i slutna grupper utan insyn på Facebook. Medierna visste alltså inte vem som hade berättat vad och vad som faktiskt hade hänt.
 
Caspar Opitz berättar hur Dagens Nyheter tänkte kring att bedöma materialet.

– Vi har resonerat om det fanns ett nyhetsvärde, och ja det fanns det. När 3 000 läkare eller 2 000 sjuksköterskor eller skådisar går ihop är den nyhetsvärderingen ganska enkel.

Har ni haft som ambition att försöka ganska sanningshalten i de berättelser som har publicerats i Metoo-uppropen?
– Nej, det har varit mer som att man har gått samman och göra en manifestation, än att vi har gått in och granska varje enskild berättelse. Vid inlägg där det har varit lätt att identifiera någon, har vi kunnat justera. I något av uppropen tog vi bara några av inläggen. I något fall har vi haft alla och i något fall har vi länkat. Men nej, vi har inte granskat de enskilda inläggen i uppropen.

Har ni granskat just de inläggen ni ändå valde att publicera?
– Nej. Vi har inte gått in och granskat varje enskilt vittnesmål. Vi har sett det mer som en manifestation för en yrkesgrupp som går samman och slår fast något. Då har det haft ett värde och vikt. Att varje enskild historia är exakt sann, det kan man inte slå fast. Vi har inte gjort research. Det är enormt tidskrävande. Det har vi sett i de fall vi har granskat själva.

Hur ska man klassa Metoo-upprop som material, det är ju varken journalistik eller debattinlägg?
–  Det är en typ av journalistik. Om tusentals människor inom en yrkeskategori går ut och säger att det är ett problem i deras bransch, är det journalistik.  Sedan har de skrivit sina egna berättelser. I den meningen är det en blandning mellan journalistik och en manifestation.

Är det självklart att Metoo-upprop ska ligga på redaktionell plats eller bord de ligga på debattplats?
–  I DN har det hoppat mellan kultur och nyhetsplats. Men det är klart att det skulle kunna ha varit debattartiklar. Vi har valt att tycka att det nog är nyhetsjournalistik.

Metoo-uppropen kan sägas vara nyheter, men som inte en redaktion har jobbat fram. Dock verkar de inte ha varit en helt främmande fågel för Dagens Nyheter.

– Det är som att Palestina ska demonstrera mot säg Israel på Sergels torg. Då är det en manifestation och då kanske vi åker dit och skriver. Det är inte originaljournalistik, men parallellt med uppropen har vi drivit även originaljournalistik och gjort jobb.

Dagens Nyheter gjorde förstås uppropen en tjänst genom att publicera dem, men det fanns gränser för tjänstvilligheten. Det visade sig när bland annat läkarna ville att DN skulle hålla i själva Metoo-uppropet.

– Uppropen var röriga att hantera. Läkare och sjuksköterskor är ju inte vana att hantera detta, så det var mycket att vi som journalister skulle hjälpa till att samla in informationen. Då kände vi som journalister att vi inte skulle gå in och vara aktörer. Då blir det fel. Vi ska inte vara part i målet, säger Caspar Opitz.
 
Har ni landat rätt i publiceringarna?
– Jag har inte känt att vi har fått någon kritik, mer än att vissa läsare undrar om det inte ’har varit nog nu, ni har haft tio upprop och ska ni ha spärrvakterna och sopåkarna också’. Det som möjligen är en fara, är att folk pekas ut i de enskilda berättelser vi publicerar. Men jag har inte fått sådana indikationer. Ur ett nyhetsvärderingsperspektiv känner jag mig trygg. Läsarintresset har varit jättestort.

Kommer det fler Metoo-upprop?
– Jag tror inte Metoo är över, men att uppropsfasen nu ligger i lite stiltje.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Bottenlöst dålig kampanj-journalistik från början till slut. Kan inte föreställa mig någon annan fråga där man kunnat åsidosätta det journalistiska hantverket så flagrant som man gjort under hösten.
Ny typ av journalistik? Men inte #FakeNews eller Alt Facts? Vem tror man man lurar?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

ANNONS:

Regeringen vill få småbolagen att producera i Sverige

C-politiker ska utreda reducerad CO2

Stefan Löfven (s) till Ljusdal

Arena Opinion vänder till vinst

Moderaterna skyller DriveNows nedläggning på de rödgrönrosa

Världens största AI-mingel

”Märkligt att statsministerkandidaterna ligger lågt om bränderna”

Valets hetaste arbetsmarknadsfrågor, enligt Ylva Johansson (s)

Renault bjuder på elbil när Fores bilbloggar

Dagens Samhälle backar – tappar prenumerationer

Då håller Stefan Löfven (s) sommartal

Westander mot 45 miljoner kronor

SDs nättidning billigare i drift

Google och Facebook pressar Schibsteds marginaler

Weber Shandwick köper komikerbyrå

AKB startar AB

Kolmården och Gröna Lund rår inte på Liseberg

Stockholm vill reda ut avgifter för trafikstörningar

Utredning vill lägga 44 miljoner på bättre marknadsföring av Sverige

Konferenser lyfter Breakit – men fortsatt rött

Donald Trump och Vladimir Putin möts av pressfrihetskampanj

Han blir chef för bekämpningen av våldsbejakande extremism

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

Smiles vd om kraven på Vinnova och förhoppningarna på Darja Isaksson

Microsoft visar upp ai-musklerna i Almedalen

Löfbergs diskuterar hållbarhet i ohållbar kaffebar

Liberalerna styr om mot EU

Rättighetsförfrågningarna till Fotbolls-VM strömmar in från Visby

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.