DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

Publicerad 2018-01-05, 08:42

MEDIER. När Metoo-uppropen briserade, inleddes en kamp mellan främst Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet om att få publicera dem. Samtidigt publicerade medierna ett stort antal vittnesmål om sexuella övergrepp och trakasserier utan att kontrollera fakta på nyhetsplats. Här berättar redaktionschefen Caspar Opitz hur Dagens Nyheter tänkte.

Dela med andra

Den 9 november publicerade Svenska Dagbladet skådespelarnas Metoo-upprop #tystnadtagning på kultursidorna. Sedan dess har ett 20-tal upprop publicerats. Sedan dess har nyhetsmedierna konkurrerat om att få publicera uppropen. Caspar Opitz, redaktionschef på Dagens Nyheter, sticker inte under stol med att det var konkurrens mellan tidningarna.
 
– Det var det ju. Det var faktiskt en nyhetsjakt. Svenskan var först och då blev det ’men varför hade inte vi det’. Sedan blev det ett race framförallt mellan framförallt Svenskan och DN.

Samtidigt innebar Metoo-uppropen att medierna publicerade berättelser om så känsliga saker som grova sexuella övergrepp, berättelse lämnade av avidentifierade personer i slutna grupper utan insyn på Facebook. Medierna visste alltså inte vem som hade berättat vad och vad som faktiskt hade hänt.
 
Caspar Opitz berättar hur Dagens Nyheter tänkte kring att bedöma materialet.

– Vi har resonerat om det fanns ett nyhetsvärde, och ja det fanns det. När 3 000 läkare eller 2 000 sjuksköterskor eller skådisar går ihop är den nyhetsvärderingen ganska enkel.

Har ni haft som ambition att försöka ganska sanningshalten i de berättelser som har publicerats i Metoo-uppropen?
– Nej, det har varit mer som att man har gått samman och göra en manifestation, än att vi har gått in och granska varje enskild berättelse. Vid inlägg där det har varit lätt att identifiera någon, har vi kunnat justera. I något av uppropen tog vi bara några av inläggen. I något fall har vi haft alla och i något fall har vi länkat. Men nej, vi har inte granskat de enskilda inläggen i uppropen.

Har ni granskat just de inläggen ni ändå valde att publicera?
– Nej. Vi har inte gått in och granskat varje enskilt vittnesmål. Vi har sett det mer som en manifestation för en yrkesgrupp som går samman och slår fast något. Då har det haft ett värde och vikt. Att varje enskild historia är exakt sann, det kan man inte slå fast. Vi har inte gjort research. Det är enormt tidskrävande. Det har vi sett i de fall vi har granskat själva.

Hur ska man klassa Metoo-upprop som material, det är ju varken journalistik eller debattinlägg?
–  Det är en typ av journalistik. Om tusentals människor inom en yrkeskategori går ut och säger att det är ett problem i deras bransch, är det journalistik.  Sedan har de skrivit sina egna berättelser. I den meningen är det en blandning mellan journalistik och en manifestation.

Är det självklart att Metoo-upprop ska ligga på redaktionell plats eller bord de ligga på debattplats?
–  I DN har det hoppat mellan kultur och nyhetsplats. Men det är klart att det skulle kunna ha varit debattartiklar. Vi har valt att tycka att det nog är nyhetsjournalistik.

Metoo-uppropen kan sägas vara nyheter, men som inte en redaktion har jobbat fram. Dock verkar de inte ha varit en helt främmande fågel för Dagens Nyheter.

– Det är som att Palestina ska demonstrera mot säg Israel på Sergels torg. Då är det en manifestation och då kanske vi åker dit och skriver. Det är inte originaljournalistik, men parallellt med uppropen har vi drivit även originaljournalistik och gjort jobb.

Dagens Nyheter gjorde förstås uppropen en tjänst genom att publicera dem, men det fanns gränser för tjänstvilligheten. Det visade sig när bland annat läkarna ville att DN skulle hålla i själva Metoo-uppropet.

– Uppropen var röriga att hantera. Läkare och sjuksköterskor är ju inte vana att hantera detta, så det var mycket att vi som journalister skulle hjälpa till att samla in informationen. Då kände vi som journalister att vi inte skulle gå in och vara aktörer. Då blir det fel. Vi ska inte vara part i målet, säger Caspar Opitz.
 
Har ni landat rätt i publiceringarna?
– Jag har inte känt att vi har fått någon kritik, mer än att vissa läsare undrar om det inte ’har varit nog nu, ni har haft tio upprop och ska ni ha spärrvakterna och sopåkarna också’. Det som möjligen är en fara, är att folk pekas ut i de enskilda berättelser vi publicerar. Men jag har inte fått sådana indikationer. Ur ett nyhetsvärderingsperspektiv känner jag mig trygg. Läsarintresset har varit jättestort.

Kommer det fler Metoo-upprop?
– Jag tror inte Metoo är över, men att uppropsfasen nu ligger i lite stiltje.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Bottenlöst dålig kampanj-journalistik från början till slut. Kan inte föreställa mig någon annan fråga där man kunnat åsidosätta det journalistiska hantverket så flagrant som man gjort under hösten.
Ny typ av journalistik? Men inte #FakeNews eller Alt Facts? Vem tror man man lurar?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

MP vill stoppa engångsartiklar – och skärpa kraven på marknadsföring

Handelsministerns statssekreterare får jobb i Chile

Acne Studios vann regeringens Exportpris

Ann Linde (s) och vd Mattias Magnusson (acne)

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

Polisen i Moderaternas reklamfilm får JO-kritik

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Inga storstäder när partiledarna väljer orterna som format dem

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Civilingenjör blir komchef på Schibsted

SABRE: Narva är årets byrå i Norden

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.