Dagens Media varumärkesskyddar DJ-battle

Publicerad 2017-06-27, 19:22

ALMEDALEN 2017. Dagens Media varumärkesskyddar begreppet DJ-battle, som är Almedalsveckans största event. Därmed kan tidningen sätta stopp för alla aktörer som vill ordna event under det namnet.

Dela med andra

Varumärket DJ-battle var helt oskyddat, så Dagens Medias chefredaktör Niclas Rislund såg till att skydda det via en registrering hos PRV. Varumärket DJ-battle är nu skyddat i två klasser.
 
–  Dagens Medias DJ-battle har vuxit år för år, till att bli ett av Almedalens populäraste event. Det är ett starkt varumärke, som vi såklart vill värna om och fortsätta utveckla, säger Niclas Rislund.

Bland annat har börstidningen Dagens Industri i två år anordnat ”Åre Dj Battle”. Om Dagens Media framöver kommer att stoppa
Dagens Industris arrangemang återstår att se.

–  Vi har inte registrerat DJ-battle för att sätta käppar i hjulet för någon annan som vill arrangera kul event, men som jag förstår det ger det oss ensamrätt till varumärket DJ-battle i eventsammanhang, säger Niclas Rislund.

här är DJ-battle skyddat
Varumärket DJ Battle är skyddat i två klasser hos PRV.
* Klass 35 – Anordnande av utställningar eller event för kommersiella eller reklammässiga ändamål.
* Klass 43 – Faciliteter för events, möten och tillfälliga kontorslokaler.

Kommentarer

Ehhh, om ni som kommenterar lär er litet om upphovsrätt och varumärkesskydd, så kanske ni kan förstå att detta inte är ngt konstigt. Å andra sidan, eftersom en "respektabelt" medium tagit upp det så kanske det är begripligt att man undrar. Å andra sidan, respektabelt och vB/DO, muahahahaaaa, LoL!
Ehhh, om ni som kommenterar lär er litet om upphovsrätt och varumärkesskydd, så kanske ni kan förstå att detta inte är ngt konstigt. Å andra sidan, eftersom en "respektabelt" medium tagit upp det så kanske det är begripligt att man undrar. Å andra sidan, respektabelt och vB/DO, muahahahaaaa, LoL!
Helt sjukt. Dels att få för sig att varumärkesskydda begreppet, sedan att ett stolpskott tillåter det bli det på prov. Suck.
Får väl betraktas som likvärdig med att varumärkesskydda begreppet "Break dance" fast eventuellt så är DJ Battle ett äldre ord Man kan ju ställa sig frågan vad det är för nötter som jobbar på PRV, de hade ju ganska enkelt kunnat Googla DJ Battle Hur har Dagens Media och PRV tänkt göra om den franska artisten DJ Battle kommer till Sverige? Ska de stämma honom för varumärkesintrång?
DJ-battle är en term från, och kulturellt fenomen inom, hip hopkulturen - en av FN erkänd kultur. Att de har kunnat få igenom registreringen för sina jippon där personer som för det första inte är DJs är vansinnigt. Det är ungefär som att man skulle kunna varumärkesskydda ordet luciatåg eller något annat kulturellt uttryck.
Hur ska han kunna claima DJ Battle? det är en kultur som funnits i över 70 år, redan på 50 talet fanns det soundclash på jamaica, att en Dagens Media-gubbe varumärkesskyddar "DJ Battle" osar ignorans och är pinsamt.
Det här är ju helt absurt, begreppet DJ-battles har ju ägt rum sen 1970-talet och äger idag rum runtom hela världen. Förstår inte hur den här registreringen kunnat gå igenom.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

ANNONS:

Veckans Brief 21: Tungviktarnas investeringar i Järva – Den STORA kampanjen fattas Cannes

BEACONOMIST 20: Så lyckas native-skribenterna – Stampen går från annons till content

Riksdagsledamot (mp) stoppad av polisen i Turkiet - på väg hem igen

Vinsten borta på Story

Blev snuvad på invigningspartyt – tar revansch med Rebecca & Fiona

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

ME ska nå ung målgrupp med Youtubestjärna

OTW stor vinnare i Swedish Content Awards

De får dela på 21 miljoner från regeringen till konsumentinfo

Halvarsson: De är årets ekonomijournalister – DI fortsätter att dominera

Ledarna byter ledning

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.