Dagens Media varumärkesskyddar DJ-battle

Publicerad 2017-06-27, 19:22

ALMEDALEN 2017. Dagens Media varumärkesskyddar begreppet DJ-battle, som är Almedalsveckans största event. Därmed kan tidningen sätta stopp för alla aktörer som vill ordna event under det namnet.

Dela med andra

Varumärket DJ-battle var helt oskyddat, så Dagens Medias chefredaktör Niclas Rislund såg till att skydda det via en registrering hos PRV. Varumärket DJ-battle är nu skyddat i två klasser.
 
–  Dagens Medias DJ-battle har vuxit år för år, till att bli ett av Almedalens populäraste event. Det är ett starkt varumärke, som vi såklart vill värna om och fortsätta utveckla, säger Niclas Rislund.

Bland annat har börstidningen Dagens Industri i två år anordnat ”Åre Dj Battle”. Om Dagens Media framöver kommer att stoppa
Dagens Industris arrangemang återstår att se.

–  Vi har inte registrerat DJ-battle för att sätta käppar i hjulet för någon annan som vill arrangera kul event, men som jag förstår det ger det oss ensamrätt till varumärket DJ-battle i eventsammanhang, säger Niclas Rislund.

här är DJ-battle skyddat
Varumärket DJ Battle är skyddat i två klasser hos PRV.
* Klass 35 – Anordnande av utställningar eller event för kommersiella eller reklammässiga ändamål.
* Klass 43 – Faciliteter för events, möten och tillfälliga kontorslokaler.

Kommentarer

Ehhh, om ni som kommenterar lär er litet om upphovsrätt och varumärkesskydd, så kanske ni kan förstå att detta inte är ngt konstigt. Å andra sidan, eftersom en "respektabelt" medium tagit upp det så kanske det är begripligt att man undrar. Å andra sidan, respektabelt och vB/DO, muahahahaaaa, LoL!
Ehhh, om ni som kommenterar lär er litet om upphovsrätt och varumärkesskydd, så kanske ni kan förstå att detta inte är ngt konstigt. Å andra sidan, eftersom en "respektabelt" medium tagit upp det så kanske det är begripligt att man undrar. Å andra sidan, respektabelt och vB/DO, muahahahaaaa, LoL!
Helt sjukt. Dels att få för sig att varumärkesskydda begreppet, sedan att ett stolpskott tillåter det bli det på prov. Suck.
Får väl betraktas som likvärdig med att varumärkesskydda begreppet "Break dance" fast eventuellt så är DJ Battle ett äldre ord Man kan ju ställa sig frågan vad det är för nötter som jobbar på PRV, de hade ju ganska enkelt kunnat Googla DJ Battle Hur har Dagens Media och PRV tänkt göra om den franska artisten DJ Battle kommer till Sverige? Ska de stämma honom för varumärkesintrång?
DJ-battle är en term från, och kulturellt fenomen inom, hip hopkulturen - en av FN erkänd kultur. Att de har kunnat få igenom registreringen för sina jippon där personer som för det första inte är DJs är vansinnigt. Det är ungefär som att man skulle kunna varumärkesskydda ordet luciatåg eller något annat kulturellt uttryck.
Hur ska han kunna claima DJ Battle? det är en kultur som funnits i över 70 år, redan på 50 talet fanns det soundclash på jamaica, att en Dagens Media-gubbe varumärkesskyddar "DJ Battle" osar ignorans och är pinsamt.
Det här är ju helt absurt, begreppet DJ-battles har ju ägt rum sen 1970-talet och äger idag rum runtom hela världen. Förstår inte hur den här registreringen kunnat gå igenom.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

Dagens Media byter chefredaktör

Fokus köper Vetenskapsmedia – grundaren lämnar

DO stämmer kommunal för diskriminering

Minskad optimism bland de mindre byråerna

M-Brain/Sveriges Annonsörer: M och S mer omnämnda än Youtube

Ulf Kristersson (m) skriver till moderatkvinnor i Metoo-uppropet

Gullers Grupp köper reklambyrå i Göteborg

Elof Ivarsson,Emil Filipsson,Lisa Wahlström,Olof Gustafsson,Jonas Dahl,Joseph Engman,Anna Hedqvist, Björn Eklind,Camilla Winberg

Regeringen tillsätter råd för hållbara städer

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.