"Dåligt digitaliserad och toppstyrd kommunikation del av MPs kris"

Publicerad 2016-04-24, 23:36

Miljöpartiet har inte riggat sin organisation för dagens snabbt skiftande digitaliserade kommunikationslandskap. Dessutom verkar Gustav Fridolin ha haft mer inflytande över kommunikationsarbetet än lämpligt, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Miljöpartiets kommunikation sedan regeringstillträdet är en enda lång lista på misslyckanden som i dag förvärrar krisen: 
 
ledarna i skottgluggen
Är det kris ska kungen skyddas, det vet varenda unge som spelar schack. Hos Miljöpartiet är det språkrören, främst Gustav Fridolin, som har varit ute och kommenterat partiets tillkortakommanden och kriser. Nu har språkrören hamnat i ett läge där det ställs krav på deras avgång. Språkrören borde ha skyddats.  De senaste veckornas kriskommunikation borde i stället skötts av partisekreteraren Anders Wallner, eftersom han ändå ska sluta för att bli polis. Först de senaste dagarna har ansvaret flyttats över till honom.

ingen samordna kommunikation
Miljöpartiet verkar sakna ett centralt kommunikationsnav, som samordnar och sänder ut kommunikation och ger råd till hur språkrören ska agera. I stället verkar det vara språkrören själva och mot bättre vetande utgör kommunikationsnavet. Centralt styrd kommunikation kan vara en styggelse i gräsrotsorganisation, men är det kris så behöver insatserna samordnas av det gäng experter som kanske Miljöpartiet saknar.

bristande information
När fackförbundet Kommunal råkade ut för sin stora kris, bland annat kring nattklubben Metropol, tidigare i år, satte förbundet upp en krisorganisation som svarade i telefon och gav ständigt uppdaterad information på sin sajt. Miljöpartiet trycker mest ut lite pressinfo, bland annat en bild med de två språkrören under en harmonisk vandring med den hårt kritiserade Mehmet Kaplan.  

bristande dialog
På Facebook och Twitter kör Miljöpartiet ut sin info snarare än att föra en dialog med alla som undrar hur det står till i partiet. Miljöpartiet har ingen tydlig talesperson i sina sociala medier-kanaler.

ingen styrfart
Ända sedan regeringstillträdet har Miljöpartiet i stort upphört med att kommunicera proaktivt. Moderna kommunikationsavdelningar av i dag är riggade som redaktioner och sätter upp en planerad agenda över vad som ska komma ut och har en minutberedskap på att förändra planerna efter hur dagens förutsättningar förändras. På så vis får det egna kommunikationsarbetet styrfart på ett bråkigt och hajstint sociala medier-hav. Det här har Centerpartiet upptäckt och även Moderaterna hänger på med allt snabbare kommentarer och motförslag i den pågående debatten.

undermåligt värderingsarbete
I näringslivet inser allt fler företag att alla medarbetare är både representanter och kommunikatörer. Alla kan ju kommunicera med hela omvärlden via sociala medier. Därför är det viktigare än någonsin att alla medarbetare förstår vad företaget står för och vilka värderingar som gäller. Det handlar om att bygga en stark kultur och gemenskap, som exkluderar värderingar som senare skulle kunna visa sig inte gå att försvara. Här har nog inte bara Miljöpartiet en rejäl förbättringspotential.

transparens
När statsminister Fredrik Reinfeldt (m) presenterade Elisabeth Svantesson (m) som ny arbetsmarknadsminister i Alliansregeringen, berättade han direkt att hon var medlem i Livets ord. Det gav rubriker. En dag. Sedan blåste det över. Hur hade det sett ut om språkrören hade förklarat och varit tydliga med Mehmet Kaplans träffar med högerextremister?

relationsarbete

Organisationer, företag och partier tjänar på att ha press eller kommunikationschefer som bygger bra och täta relationer med medierna eller i alla fall är tydliga och lättillgängliga. Detta har inte varit partiets starka sida, såvitt jag kan bedöma.

kontentan
Sammanfattningsvis kan sägas att Miljöpartiets språkrör, kanske främst Gustav Fridolin, har tagit på sig mycket av ansvaret för partiets kommunikation, kanske för att han är duktig på det och tycker om det, men det har också skapat problem eftersom han själv blir skottavla i mediedrevet, plus att det kan finnas andra personer som kan kommunikationsjobbet bättre.

Partiet har heller inte riggat sin kommunikationsavdelning för det digitaliserade kommunikationslandskapet som kräver ständiga besked och kommentarer, medlemmar som kan organisationens värderingar och dialog snarare än toppstyrd information.

här är några av miljöpartiets kriser sedan regeringstillträdet, hur många hade kunnat undvikas med tidsenligt och väl fungerande kommunikationsarbete?
* Åsa Romson får kritik för miljöfarlig bottenfärg på båten.
* Åsa Romson liknar flyktingkatastrofen på Medelhavet vid Auschwitz i en partiledardebatt.
* Mehmet Kaplan visar sig ha ätit middag med högerextremister.
* Mehmet Kaplan visar sig ha jämfört Israels behandling av palestinier vid nazisterna behandling av judar.
* Språkrören får kritik för att de inte tar avstånd från Mehmet Kaplan när han tvingas lämna regeringen.
* Åsa Romson beskriver terrordåden 11 september i New York som "olyckor", nyheten sprids internationell.
* Partistyrelsekandidaten Yasri Khan vägrar ta TV4s kvinnliga reporter i hand. Gustav Fridolin förklarar att han inte visste hur kränkande det kändes för kvinnor. Tvingas pudla på prime time i SVT.
* planeringschefen Magnus Johansson kontaktar SVTs Aktuellt och vill påverka ett kritiskt inslag som är kritiskt mot Mehmet Kaplan.
* En forskare säger att Miljöpartiet kan ha infiltrerats av terrorister.
* Det läcker ut info om Miljöpartiets kommande kristelefonkonferens med förtroenderådet och de 21 distrikten.
* Koderna till konferenssamtalet läcker ut och Miljöpartiet tvingas skjuta på mötet.
 

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

Lagrådet sågar regeringens förslag om ensamkommande

De är Gullers nya partners

Gith Kjellin, VD Hans Gennerud och Anna Saxberg.

Ragn-Sells byter pr-byrå

Hon ersätter Stefan Stern på Investor

De kan bli hållbarhetsvinnare

Medborgerlig samling tar in 10 miljoner – och en TV4-Bard

ANNONS: A NEW GLOBAL MARKETING TEAM TO STS

Alliansen svänger om mediegrundlagsändringen

S i Stockholm anlitar pr-byrå

Ytterligare SD-ledamot till Alternativ för Sverige

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.