"Dåligt digitaliserad och toppstyrd kommunikation del av MPs kris"

Publicerad 2016-04-24, 23:36

Miljöpartiet har inte riggat sin organisation för dagens snabbt skiftande digitaliserade kommunikationslandskap. Dessutom verkar Gustav Fridolin ha haft mer inflytande över kommunikationsarbetet än lämpligt, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Miljöpartiets kommunikation sedan regeringstillträdet är en enda lång lista på misslyckanden som i dag förvärrar krisen: 
 
ledarna i skottgluggen
Är det kris ska kungen skyddas, det vet varenda unge som spelar schack. Hos Miljöpartiet är det språkrören, främst Gustav Fridolin, som har varit ute och kommenterat partiets tillkortakommanden och kriser. Nu har språkrören hamnat i ett läge där det ställs krav på deras avgång. Språkrören borde ha skyddats.  De senaste veckornas kriskommunikation borde i stället skötts av partisekreteraren Anders Wallner, eftersom han ändå ska sluta för att bli polis. Först de senaste dagarna har ansvaret flyttats över till honom.

ingen samordna kommunikation
Miljöpartiet verkar sakna ett centralt kommunikationsnav, som samordnar och sänder ut kommunikation och ger råd till hur språkrören ska agera. I stället verkar det vara språkrören själva och mot bättre vetande utgör kommunikationsnavet. Centralt styrd kommunikation kan vara en styggelse i gräsrotsorganisation, men är det kris så behöver insatserna samordnas av det gäng experter som kanske Miljöpartiet saknar.

bristande information
När fackförbundet Kommunal råkade ut för sin stora kris, bland annat kring nattklubben Metropol, tidigare i år, satte förbundet upp en krisorganisation som svarade i telefon och gav ständigt uppdaterad information på sin sajt. Miljöpartiet trycker mest ut lite pressinfo, bland annat en bild med de två språkrören under en harmonisk vandring med den hårt kritiserade Mehmet Kaplan.  

bristande dialog
På Facebook och Twitter kör Miljöpartiet ut sin info snarare än att föra en dialog med alla som undrar hur det står till i partiet. Miljöpartiet har ingen tydlig talesperson i sina sociala medier-kanaler.

ingen styrfart
Ända sedan regeringstillträdet har Miljöpartiet i stort upphört med att kommunicera proaktivt. Moderna kommunikationsavdelningar av i dag är riggade som redaktioner och sätter upp en planerad agenda över vad som ska komma ut och har en minutberedskap på att förändra planerna efter hur dagens förutsättningar förändras. På så vis får det egna kommunikationsarbetet styrfart på ett bråkigt och hajstint sociala medier-hav. Det här har Centerpartiet upptäckt och även Moderaterna hänger på med allt snabbare kommentarer och motförslag i den pågående debatten.

undermåligt värderingsarbete
I näringslivet inser allt fler företag att alla medarbetare är både representanter och kommunikatörer. Alla kan ju kommunicera med hela omvärlden via sociala medier. Därför är det viktigare än någonsin att alla medarbetare förstår vad företaget står för och vilka värderingar som gäller. Det handlar om att bygga en stark kultur och gemenskap, som exkluderar värderingar som senare skulle kunna visa sig inte gå att försvara. Här har nog inte bara Miljöpartiet en rejäl förbättringspotential.

transparens
När statsminister Fredrik Reinfeldt (m) presenterade Elisabeth Svantesson (m) som ny arbetsmarknadsminister i Alliansregeringen, berättade han direkt att hon var medlem i Livets ord. Det gav rubriker. En dag. Sedan blåste det över. Hur hade det sett ut om språkrören hade förklarat och varit tydliga med Mehmet Kaplans träffar med högerextremister?

relationsarbete

Organisationer, företag och partier tjänar på att ha press eller kommunikationschefer som bygger bra och täta relationer med medierna eller i alla fall är tydliga och lättillgängliga. Detta har inte varit partiets starka sida, såvitt jag kan bedöma.

kontentan
Sammanfattningsvis kan sägas att Miljöpartiets språkrör, kanske främst Gustav Fridolin, har tagit på sig mycket av ansvaret för partiets kommunikation, kanske för att han är duktig på det och tycker om det, men det har också skapat problem eftersom han själv blir skottavla i mediedrevet, plus att det kan finnas andra personer som kan kommunikationsjobbet bättre.

Partiet har heller inte riggat sin kommunikationsavdelning för det digitaliserade kommunikationslandskapet som kräver ständiga besked och kommentarer, medlemmar som kan organisationens värderingar och dialog snarare än toppstyrd information.

här är några av miljöpartiets kriser sedan regeringstillträdet, hur många hade kunnat undvikas med tidsenligt och väl fungerande kommunikationsarbete?
* Åsa Romson får kritik för miljöfarlig bottenfärg på båten.
* Åsa Romson liknar flyktingkatastrofen på Medelhavet vid Auschwitz i en partiledardebatt.
* Mehmet Kaplan visar sig ha ätit middag med högerextremister.
* Mehmet Kaplan visar sig ha jämfört Israels behandling av palestinier vid nazisterna behandling av judar.
* Språkrören får kritik för att de inte tar avstånd från Mehmet Kaplan när han tvingas lämna regeringen.
* Åsa Romson beskriver terrordåden 11 september i New York som "olyckor", nyheten sprids internationell.
* Partistyrelsekandidaten Yasri Khan vägrar ta TV4s kvinnliga reporter i hand. Gustav Fridolin förklarar att han inte visste hur kränkande det kändes för kvinnor. Tvingas pudla på prime time i SVT.
* planeringschefen Magnus Johansson kontaktar SVTs Aktuellt och vill påverka ett kritiskt inslag som är kritiskt mot Mehmet Kaplan.
* En forskare säger att Miljöpartiet kan ha infiltrerats av terrorister.
* Det läcker ut info om Miljöpartiets kommande kristelefonkonferens med förtroenderådet och de 21 distrikten.
* Koderna till konferenssamtalet läcker ut och Miljöpartiet tvingas skjuta på mötet.
 

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.