"Dåligt digitaliserad och toppstyrd kommunikation del av MPs kris"

Publicerad 2016-04-24, 23:36

Miljöpartiet har inte riggat sin organisation för dagens snabbt skiftande digitaliserade kommunikationslandskap. Dessutom verkar Gustav Fridolin ha haft mer inflytande över kommunikationsarbetet än lämpligt, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Miljöpartiets kommunikation sedan regeringstillträdet är en enda lång lista på misslyckanden som i dag förvärrar krisen: 
 
ledarna i skottgluggen
Är det kris ska kungen skyddas, det vet varenda unge som spelar schack. Hos Miljöpartiet är det språkrören, främst Gustav Fridolin, som har varit ute och kommenterat partiets tillkortakommanden och kriser. Nu har språkrören hamnat i ett läge där det ställs krav på deras avgång. Språkrören borde ha skyddats.  De senaste veckornas kriskommunikation borde i stället skötts av partisekreteraren Anders Wallner, eftersom han ändå ska sluta för att bli polis. Först de senaste dagarna har ansvaret flyttats över till honom.

ingen samordna kommunikation
Miljöpartiet verkar sakna ett centralt kommunikationsnav, som samordnar och sänder ut kommunikation och ger råd till hur språkrören ska agera. I stället verkar det vara språkrören själva och mot bättre vetande utgör kommunikationsnavet. Centralt styrd kommunikation kan vara en styggelse i gräsrotsorganisation, men är det kris så behöver insatserna samordnas av det gäng experter som kanske Miljöpartiet saknar.

bristande information
När fackförbundet Kommunal råkade ut för sin stora kris, bland annat kring nattklubben Metropol, tidigare i år, satte förbundet upp en krisorganisation som svarade i telefon och gav ständigt uppdaterad information på sin sajt. Miljöpartiet trycker mest ut lite pressinfo, bland annat en bild med de två språkrören under en harmonisk vandring med den hårt kritiserade Mehmet Kaplan.  

bristande dialog
På Facebook och Twitter kör Miljöpartiet ut sin info snarare än att föra en dialog med alla som undrar hur det står till i partiet. Miljöpartiet har ingen tydlig talesperson i sina sociala medier-kanaler.

ingen styrfart
Ända sedan regeringstillträdet har Miljöpartiet i stort upphört med att kommunicera proaktivt. Moderna kommunikationsavdelningar av i dag är riggade som redaktioner och sätter upp en planerad agenda över vad som ska komma ut och har en minutberedskap på att förändra planerna efter hur dagens förutsättningar förändras. På så vis får det egna kommunikationsarbetet styrfart på ett bråkigt och hajstint sociala medier-hav. Det här har Centerpartiet upptäckt och även Moderaterna hänger på med allt snabbare kommentarer och motförslag i den pågående debatten.

undermåligt värderingsarbete
I näringslivet inser allt fler företag att alla medarbetare är både representanter och kommunikatörer. Alla kan ju kommunicera med hela omvärlden via sociala medier. Därför är det viktigare än någonsin att alla medarbetare förstår vad företaget står för och vilka värderingar som gäller. Det handlar om att bygga en stark kultur och gemenskap, som exkluderar värderingar som senare skulle kunna visa sig inte gå att försvara. Här har nog inte bara Miljöpartiet en rejäl förbättringspotential.

transparens
När statsminister Fredrik Reinfeldt (m) presenterade Elisabeth Svantesson (m) som ny arbetsmarknadsminister i Alliansregeringen, berättade han direkt att hon var medlem i Livets ord. Det gav rubriker. En dag. Sedan blåste det över. Hur hade det sett ut om språkrören hade förklarat och varit tydliga med Mehmet Kaplans träffar med högerextremister?

relationsarbete

Organisationer, företag och partier tjänar på att ha press eller kommunikationschefer som bygger bra och täta relationer med medierna eller i alla fall är tydliga och lättillgängliga. Detta har inte varit partiets starka sida, såvitt jag kan bedöma.

kontentan
Sammanfattningsvis kan sägas att Miljöpartiets språkrör, kanske främst Gustav Fridolin, har tagit på sig mycket av ansvaret för partiets kommunikation, kanske för att han är duktig på det och tycker om det, men det har också skapat problem eftersom han själv blir skottavla i mediedrevet, plus att det kan finnas andra personer som kan kommunikationsjobbet bättre.

Partiet har heller inte riggat sin kommunikationsavdelning för det digitaliserade kommunikationslandskapet som kräver ständiga besked och kommentarer, medlemmar som kan organisationens värderingar och dialog snarare än toppstyrd information.

här är några av miljöpartiets kriser sedan regeringstillträdet, hur många hade kunnat undvikas med tidsenligt och väl fungerande kommunikationsarbete?
* Åsa Romson får kritik för miljöfarlig bottenfärg på båten.
* Åsa Romson liknar flyktingkatastrofen på Medelhavet vid Auschwitz i en partiledardebatt.
* Mehmet Kaplan visar sig ha ätit middag med högerextremister.
* Mehmet Kaplan visar sig ha jämfört Israels behandling av palestinier vid nazisterna behandling av judar.
* Språkrören får kritik för att de inte tar avstånd från Mehmet Kaplan när han tvingas lämna regeringen.
* Åsa Romson beskriver terrordåden 11 september i New York som "olyckor", nyheten sprids internationell.
* Partistyrelsekandidaten Yasri Khan vägrar ta TV4s kvinnliga reporter i hand. Gustav Fridolin förklarar att han inte visste hur kränkande det kändes för kvinnor. Tvingas pudla på prime time i SVT.
* planeringschefen Magnus Johansson kontaktar SVTs Aktuellt och vill påverka ett kritiskt inslag som är kritiskt mot Mehmet Kaplan.
* En forskare säger att Miljöpartiet kan ha infiltrerats av terrorister.
* Det läcker ut info om Miljöpartiets kommande kristelefonkonferens med förtroenderådet och de 21 distrikten.
* Koderna till konferenssamtalet läcker ut och Miljöpartiet tvingas skjuta på mötet.
 

H&H Group köper tunga riskkonsulter

Saco kritiskt till regeringens flytt av SCB

Obamas hovfilmare om Donald Trumps mediestrategi

Blå skatteväxling: C flyttar pengar från skrotad arbetsförmedling till polisen

Hallvarsson värvar kungligt till hållbarhetstronen

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

Karolina Skog om arbetet med gröna städer

Michael Wolf kryper ur Handelskammaren

HRF och Visita i konflikt fem dagar efter märket – Berns, Grand och Gothia Towers kan drabbas

SISP: En utmaning att effektivisera innovationsarbetet

Telia hittar ersättare till Roberta Alenius hos Bonniers

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.