"Dåligt digitaliserad och toppstyrd kommunikation del av MPs kris"

Publicerad 2016-04-24, 23:36

Miljöpartiet har inte riggat sin organisation för dagens snabbt skiftande digitaliserade kommunikationslandskap. Dessutom verkar Gustav Fridolin ha haft mer inflytande över kommunikationsarbetet än lämpligt, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Miljöpartiets kommunikation sedan regeringstillträdet är en enda lång lista på misslyckanden som i dag förvärrar krisen: 
 
ledarna i skottgluggen
Är det kris ska kungen skyddas, det vet varenda unge som spelar schack. Hos Miljöpartiet är det språkrören, främst Gustav Fridolin, som har varit ute och kommenterat partiets tillkortakommanden och kriser. Nu har språkrören hamnat i ett läge där det ställs krav på deras avgång. Språkrören borde ha skyddats.  De senaste veckornas kriskommunikation borde i stället skötts av partisekreteraren Anders Wallner, eftersom han ändå ska sluta för att bli polis. Först de senaste dagarna har ansvaret flyttats över till honom.

ingen samordna kommunikation
Miljöpartiet verkar sakna ett centralt kommunikationsnav, som samordnar och sänder ut kommunikation och ger råd till hur språkrören ska agera. I stället verkar det vara språkrören själva och mot bättre vetande utgör kommunikationsnavet. Centralt styrd kommunikation kan vara en styggelse i gräsrotsorganisation, men är det kris så behöver insatserna samordnas av det gäng experter som kanske Miljöpartiet saknar.

bristande information
När fackförbundet Kommunal råkade ut för sin stora kris, bland annat kring nattklubben Metropol, tidigare i år, satte förbundet upp en krisorganisation som svarade i telefon och gav ständigt uppdaterad information på sin sajt. Miljöpartiet trycker mest ut lite pressinfo, bland annat en bild med de två språkrören under en harmonisk vandring med den hårt kritiserade Mehmet Kaplan.  

bristande dialog
På Facebook och Twitter kör Miljöpartiet ut sin info snarare än att föra en dialog med alla som undrar hur det står till i partiet. Miljöpartiet har ingen tydlig talesperson i sina sociala medier-kanaler.

ingen styrfart
Ända sedan regeringstillträdet har Miljöpartiet i stort upphört med att kommunicera proaktivt. Moderna kommunikationsavdelningar av i dag är riggade som redaktioner och sätter upp en planerad agenda över vad som ska komma ut och har en minutberedskap på att förändra planerna efter hur dagens förutsättningar förändras. På så vis får det egna kommunikationsarbetet styrfart på ett bråkigt och hajstint sociala medier-hav. Det här har Centerpartiet upptäckt och även Moderaterna hänger på med allt snabbare kommentarer och motförslag i den pågående debatten.

undermåligt värderingsarbete
I näringslivet inser allt fler företag att alla medarbetare är både representanter och kommunikatörer. Alla kan ju kommunicera med hela omvärlden via sociala medier. Därför är det viktigare än någonsin att alla medarbetare förstår vad företaget står för och vilka värderingar som gäller. Det handlar om att bygga en stark kultur och gemenskap, som exkluderar värderingar som senare skulle kunna visa sig inte gå att försvara. Här har nog inte bara Miljöpartiet en rejäl förbättringspotential.

transparens
När statsminister Fredrik Reinfeldt (m) presenterade Elisabeth Svantesson (m) som ny arbetsmarknadsminister i Alliansregeringen, berättade han direkt att hon var medlem i Livets ord. Det gav rubriker. En dag. Sedan blåste det över. Hur hade det sett ut om språkrören hade förklarat och varit tydliga med Mehmet Kaplans träffar med högerextremister?

relationsarbete

Organisationer, företag och partier tjänar på att ha press eller kommunikationschefer som bygger bra och täta relationer med medierna eller i alla fall är tydliga och lättillgängliga. Detta har inte varit partiets starka sida, såvitt jag kan bedöma.

kontentan
Sammanfattningsvis kan sägas att Miljöpartiets språkrör, kanske främst Gustav Fridolin, har tagit på sig mycket av ansvaret för partiets kommunikation, kanske för att han är duktig på det och tycker om det, men det har också skapat problem eftersom han själv blir skottavla i mediedrevet, plus att det kan finnas andra personer som kan kommunikationsjobbet bättre.

Partiet har heller inte riggat sin kommunikationsavdelning för det digitaliserade kommunikationslandskapet som kräver ständiga besked och kommentarer, medlemmar som kan organisationens värderingar och dialog snarare än toppstyrd information.

här är några av miljöpartiets kriser sedan regeringstillträdet, hur många hade kunnat undvikas med tidsenligt och väl fungerande kommunikationsarbete?
* Åsa Romson får kritik för miljöfarlig bottenfärg på båten.
* Åsa Romson liknar flyktingkatastrofen på Medelhavet vid Auschwitz i en partiledardebatt.
* Mehmet Kaplan visar sig ha ätit middag med högerextremister.
* Mehmet Kaplan visar sig ha jämfört Israels behandling av palestinier vid nazisterna behandling av judar.
* Språkrören får kritik för att de inte tar avstånd från Mehmet Kaplan när han tvingas lämna regeringen.
* Åsa Romson beskriver terrordåden 11 september i New York som "olyckor", nyheten sprids internationell.
* Partistyrelsekandidaten Yasri Khan vägrar ta TV4s kvinnliga reporter i hand. Gustav Fridolin förklarar att han inte visste hur kränkande det kändes för kvinnor. Tvingas pudla på prime time i SVT.
* planeringschefen Magnus Johansson kontaktar SVTs Aktuellt och vill påverka ett kritiskt inslag som är kritiskt mot Mehmet Kaplan.
* En forskare säger att Miljöpartiet kan ha infiltrerats av terrorister.
* Det läcker ut info om Miljöpartiets kommande kristelefonkonferens med förtroenderådet och de 21 distrikten.
* Koderna till konferenssamtalet läcker ut och Miljöpartiet tvingas skjuta på mötet.
 

Regeringen och Alliansen skärper regler för vapenexport

Företagen som följer med Stefan Löfven till Kina

Gullers köper digital managementbyrå

Miljonskurar över Alex Schulman

Mats Johansson (m) avliden – saknas av många

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

Anna Kinberg Batra (m) möblerar om

Anna Kinberg Batra (m) möter pressen

Carl B Hamilton (l) sågar Birgitta Ohlsson (l)

Åsa Romson blir övervakningsutredare till regeringen

”Positivt att klimatmarodören Trump lämnar Parisavtalet”

Birgitta Ohlsson bekräftar partiledarutmaningen

Unionen myntar ”plattformsekonomi” med tonåring och Reform Act

”Moderaternas problem – kompromissen krackelerar”

Arla firar Mjölkens dag med undersökning

UNDERSÖKNING. Oatley försöker hälla lite havresmolk mjölkbägaren på Mjölkens dag genom att sponsra #mjölkensdag på Twitter. Det bekommer inte Arla som släpper en gräddfet undersökning.

Alice Bah Kuhnke (mp) får ny statssekreterare

TCO-vd in i Hetast i Almedalen

SD större än M även hos SCB

Kvinna till Kvinna utmanar med reklam från Sarajevo

OTW vann contentmatchen mot Spoon

Ledamot i partistyrelsen kräver att Anna Kinberg Batra (m) avgår

Regeringsfrågan och komplanen på agendan när SD samlar över 1 000

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.