Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

Publicerad 2017-10-12, 16:40

UNDERSÖKNING. I år har Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet fått kritik bland annat för att mäta ”medias attityder till företagande”. I Solna har medierna exempelvis en betydligt bättre attityd till företagande än i grannkommunen Stockholm. Svenskt Näringslivs Christer Östlund berättar varför måttet behövs.

 

Dela med andra

Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i landets kommuner innehåller en grupp attityd-parametrar som allmänhetens, kommunpolitikernas, tjänstemännens, skolans och mediernas attityder till företagande. Bäst medieattityd återfinns i kommunerna Ale, Vårgårda, Töreboda, Öckerö och Grums, som kanske inte är kända för sina mediekoncerner.
 
De tre entreprenörerna Jonas Michanek, Sebastian Merlöv och Måns Adler, med kopplingar till arbetarrörelsen, skriver i Sydsvenskan hur de ser på Svenskt Näringslivs ranking: ”Vi anser att deras rapport är ganska godtyckligt uppbyggd på faktorer som är mer eller mindre relevanta och därtill godtyckligt viktade för att passa deras intressen” och vidare: ”Organisationen har en tydlig politisk agenda som inte först och främst främjar företagande utan snarare politiska partier på högerkanten. Detta börjar vi bli oändligt trötta på”.
 
Även parametern ”medias attityder” har varit föremål för diskussion.

Så varför ska Svenskt Näringsliv mäta mediernas ”attityder” egentligen?
– Vi mäter ju inte mediernas attityder utan hur företagarna upplever mediernas attityd. Det handlar om man som företagare upplever att företagsamhet bevakas på ett positiv eller negativt sätt, säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv.
 
Men kommuner kan ju inte påverka vilken attityd medierna har?
– Vi har även med andra frågor som kommunerna inte kan vara med och påverka, som infrastruktur där besluten ofta tas på regional- eller riksnivå.

Stockholm har en ranking i medieattityd på 252, Solna 98. Hur kommer det sig att det är så stor skillnad mellan två grannkommuner, konsumerar man olika medier i respektive kommun?

– För att få veta det behöver man gå djupare och ställa följdfrågor till företagarna.    
När Svenskt näringsliv mäter mediernas attityd kan  det upplevas som mediernas sätt att jobba ska påverkas. Så är inte fallet enligt Christer Östlund.

– Det är en missuppfattning. Det handlar inte om hur medierna sköter sitt jobb. Det handlar om att företag och kommuner upplever att positiva nyheter och då har de en läxa att lära med att lyfta sina nyheter.

Så blir mediernas ”attityd” bättre eller sämre?

– För ungefär tio år sedan såg vi en markant uppåttrend. Nu har det stannat av, och möjligen viker det nedåt lite.

KD vill lägga 6 miljarder på ”att vända skolan”

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.