Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

Publicerad 2017-10-12, 16:40

UNDERSÖKNING. I år har Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet fått kritik bland annat för att mäta ”medias attityder till företagande”. I Solna har medierna exempelvis en betydligt bättre attityd till företagande än i grannkommunen Stockholm. Svenskt Näringslivs Christer Östlund berättar varför måttet behövs.

 

Dela med andra

Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i landets kommuner innehåller en grupp attityd-parametrar som allmänhetens, kommunpolitikernas, tjänstemännens, skolans och mediernas attityder till företagande. Bäst medieattityd återfinns i kommunerna Ale, Vårgårda, Töreboda, Öckerö och Grums, som kanske inte är kända för sina mediekoncerner.
 
De tre entreprenörerna Jonas Michanek, Sebastian Merlöv och Måns Adler, med kopplingar till arbetarrörelsen, skriver i Sydsvenskan hur de ser på Svenskt Näringslivs ranking: ”Vi anser att deras rapport är ganska godtyckligt uppbyggd på faktorer som är mer eller mindre relevanta och därtill godtyckligt viktade för att passa deras intressen” och vidare: ”Organisationen har en tydlig politisk agenda som inte först och främst främjar företagande utan snarare politiska partier på högerkanten. Detta börjar vi bli oändligt trötta på”.
 
Även parametern ”medias attityder” har varit föremål för diskussion.

Så varför ska Svenskt Näringsliv mäta mediernas ”attityder” egentligen?
– Vi mäter ju inte mediernas attityder utan hur företagarna upplever mediernas attityd. Det handlar om man som företagare upplever att företagsamhet bevakas på ett positiv eller negativt sätt, säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv.
 
Men kommuner kan ju inte påverka vilken attityd medierna har?
– Vi har även med andra frågor som kommunerna inte kan vara med och påverka, som infrastruktur där besluten ofta tas på regional- eller riksnivå.

Stockholm har en ranking i medieattityd på 252, Solna 98. Hur kommer det sig att det är så stor skillnad mellan två grannkommuner, konsumerar man olika medier i respektive kommun?

– För att få veta det behöver man gå djupare och ställa följdfrågor till företagarna.    
När Svenskt näringsliv mäter mediernas attityd kan  det upplevas som mediernas sätt att jobba ska påverkas. Så är inte fallet enligt Christer Östlund.

– Det är en missuppfattning. Det handlar inte om hur medierna sköter sitt jobb. Det handlar om att företag och kommuner upplever att positiva nyheter och då har de en läxa att lära med att lyfta sina nyheter.

Så blir mediernas ”attityd” bättre eller sämre?

– För ungefär tio år sedan såg vi en markant uppåttrend. Nu har det stannat av, och möjligen viker det nedåt lite.

Byrån som ersätter F&B på IQ

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

Ägarna lägger ner Finest

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.