Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

Publicerad 2017-10-12, 16:40

UNDERSÖKNING. I år har Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet fått kritik bland annat för att mäta ”medias attityder till företagande”. I Solna har medierna exempelvis en betydligt bättre attityd till företagande än i grannkommunen Stockholm. Svenskt Näringslivs Christer Östlund berättar varför måttet behövs.

 

Dela med andra

Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i landets kommuner innehåller en grupp attityd-parametrar som allmänhetens, kommunpolitikernas, tjänstemännens, skolans och mediernas attityder till företagande. Bäst medieattityd återfinns i kommunerna Ale, Vårgårda, Töreboda, Öckerö och Grums, som kanske inte är kända för sina mediekoncerner.
 
De tre entreprenörerna Jonas Michanek, Sebastian Merlöv och Måns Adler, med kopplingar till arbetarrörelsen, skriver i Sydsvenskan hur de ser på Svenskt Näringslivs ranking: ”Vi anser att deras rapport är ganska godtyckligt uppbyggd på faktorer som är mer eller mindre relevanta och därtill godtyckligt viktade för att passa deras intressen” och vidare: ”Organisationen har en tydlig politisk agenda som inte först och främst främjar företagande utan snarare politiska partier på högerkanten. Detta börjar vi bli oändligt trötta på”.
 
Även parametern ”medias attityder” har varit föremål för diskussion.

Så varför ska Svenskt Näringsliv mäta mediernas ”attityder” egentligen?
– Vi mäter ju inte mediernas attityder utan hur företagarna upplever mediernas attityd. Det handlar om man som företagare upplever att företagsamhet bevakas på ett positiv eller negativt sätt, säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv.
 
Men kommuner kan ju inte påverka vilken attityd medierna har?
– Vi har även med andra frågor som kommunerna inte kan vara med och påverka, som infrastruktur där besluten ofta tas på regional- eller riksnivå.

Stockholm har en ranking i medieattityd på 252, Solna 98. Hur kommer det sig att det är så stor skillnad mellan två grannkommuner, konsumerar man olika medier i respektive kommun?

– För att få veta det behöver man gå djupare och ställa följdfrågor till företagarna.    
När Svenskt näringsliv mäter mediernas attityd kan  det upplevas som mediernas sätt att jobba ska påverkas. Så är inte fallet enligt Christer Östlund.

– Det är en missuppfattning. Det handlar inte om hur medierna sköter sitt jobb. Det handlar om att företag och kommuner upplever att positiva nyheter och då har de en läxa att lära med att lyfta sina nyheter.

Så blir mediernas ”attityd” bättre eller sämre?

– För ungefär tio år sedan såg vi en markant uppåttrend. Nu har det stannat av, och möjligen viker det nedåt lite.

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

De slåss om plats på Miljöpartiets stockholmsbänk

Moderaterna ger sig ut på town hall-turné

Ny rikspolischef presenteras på torsdag

Stefan Löfven (s): Den svenska modellen ska fungera också i Göteborgs hamn

Under LOs valkonferens – Svenskt Näringsliv sätter stopp för politik på jobbet

Regeringen sparkar Dan Eliasson

BillerudKorsnäs vill bli förändringsambassadör

LO kräver 70 miljarder – kampanjar genom samtal

Saco upp 1,2 procent – läkarna ökar mest

Socialdemokraternas valstrategi – två huvudmotståndare pekas ut

Hon ersätter Jabar Amin i Västerbotten – Miljöpartiets riksdagslista klar

Årets Opinionsbildare får ny partner

Byggindustrierna rasar mot Sydsvenskans och Vårdföretagarnas bild av byggare

Länsförsäkringars nya kampanj blev #misslyckad

Ulla Andersson lämnar partistyrelsen (v)

Vårdföretagarna skickar in satirfilm som remissyttrande

Byggbranschen enligt Vårdföretagarna och Gullers.

Annie Lööf (c) släpper bok lagom till valrörelsen

Oslo-Sthlm 2.55 trappar upp kommunikationen

Industriparterna vill säkra kompetensen i industrin för 75 miljoner

Minskad marginal på Kairos Future

Lärare backar Ung Vänsters attack på Ingvar Kamprads dödsbo

Veckans Brief 3: Hållbarhet vägen fram för pressat Stockholm Fashion Week – Initiativet bygger politik

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.