Samhälls- och hållbarhetskommunikatör - Coop Sverige

 Coop
Om företaget
Coop - Den goda kraften i svensk dagligvaruhandel 

Med cirka 650 butiker i Sverige och 3,4 miljoner medlemmar är Coop Sveriges enda medlemsägda matkedja. Varje dag arbetar Coop för att göra vardagen bättre för dig och din familj. 

Se även 
www.coop.se 

Följ oss gärna på Facebook: Jobba på Coop och på Linkedin: Coop Sverige. 

Arbetsuppgifter
Coop befinner sig i en spännande utvecklingsfas och söker nu en driven kommunikatör med fokus på hållbarhetsfrågor och samhällskontakter till Coop Sveriges kommunikationsavdelning. 

Coop har som vision att vara den goda kraften i dagligvaruhandeln. Det handlar i praktiken om att vara pådrivande inom hållbarhet och vara en stark röst i samhällsdebatten. Till exempel utsågs vårt initiativ ”Ekoeffekten” till världens bästa PR vid Cannes Lions i fjol. Våra varumärken Änglamark och Coop rankades som de grönaste i Sverige nyligen. 

Som kommunikatör med fokus på hållbarhetsfrågor och samhällskontakter kommer du att kommunicera Coops hållbarhetsarbete i samarbete med avdelningen Hållbar utveckling påCoop. I rollen ingår också koordinera kontakter med politiker och myndigheter, samt att stötta Coops medarbetare vid samhällskontakter och i opinionsbildning. 

Bland de större projekt som ingår i rollen är Coops hållbarhetsredovisning och att ansvara för företagets närvaro under Almedalen. I det dagliga arbetet ingår att löpande jobba med kommunikation så väl taktiskt som strategiskt inom de två fokusområdena, men också vara en del av de övriga arbetet på kommunikationsavdelningen och skriva texter för både interna och externa kanaler. 

- Produktion av text för externa mottagare som pressmeddelanden, debattartiklar, och innehåll till Coops sociala kanaler 
- Projektledning av kommunikationsarbete kopplat till Coops hållbarhetsarbete 
- Omvärldsanalys av politik, myndigheter och lagförslag som påverkar Coop och dagligvaruhandeln 
- Kontakter med politiker, intresseorganisationer och andra samhällskontakter 
- Kommunikationsplanering 
- Löpande arbete på avdelningen, såväl intern som viss extern kommunikation 
- Delat ansvar för pressjour kvällar och helger med övriga medarbetare inom extern kommunikation 

Kvalifikationer
- Universitetsutbildning eller motsvarande – gärna inom kommunikation/journalistik 
- Minst 3-5 års arbetslivserfarenhet inom antingen hållbarhetskommunikation eller samhällskontakter/public affairs 
- Erfarenhet av kommunikation antingen inom en organisation eller som konsult 
- Erfarenhet av att leda projekt 
- Erfarenhet av arbete med webb och intranät, sociala medier 
- Skicklig skribent med god språkkänsla 

Som person är du resultatinriktad med förmåga att jobba såväl självständigt såväl som i team. Du är initiativtagande, stresstålig och har lätt för att skapa relationer både externt och internt. Du har även förmågan att sätta dig in i olika situationer och hantera ett flertal arbetsuppgifter samtidigt i en arbetsmiljö präglad av ständiga förändringar. Viktigt är också att du har ”attention to details”. 

Positionen är baserad på Coop Sveriges huvudkontor i Solna. Du kommer att rapportera till presschef. Vi ser gärna att du kan tillträda tjänsten så snart som möjligt. 

Urval sker löpande, skicka in din ansökan redan idag då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. 

Övrigt
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. 

För att underlätta rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. 

Varmt välkommen med din ansökan! 

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid. Start omgående
Antal platser: 1

Ansökan

Arbetsgivarens referensnummer: A683046
Sista ansökningsdatum: 2017-05-26

Kontaktpersoner
Tobias Rydergren
Presschef
072 503 13 84


Fackliga representanter:
Elisabeth Andersson
Handels tjänstemän
010-742 60 77

Johan Holmgren
Saco
010-7431076

Håkan Johansson
KTF
010-743 12 64
 

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

Anna Kinberg Batra (m) möblerar om

Anna Kinberg Batra (m) möter pressen

Carl B Hamilton (l) sågar Birgitta Ohlsson (l)

Åsa Romson blir övervakningsutredare till regeringen

”Positivt att klimatmarodören Trump lämnar Parisavtalet”

Birgitta Ohlsson bekräftar partiledarutmaningen

Unionen myntar ”plattformsekonomi” med tonåring och Reform Act

”Moderaternas problem – kompromissen krackelerar”

Arla firar Mjölkens dag med undersökning

UNDERSÖKNING. Oatley försöker hälla lite havresmolk mjölkbägaren på Mjölkens dag genom att sponsra #mjölkensdag på Twitter. Det bekommer inte Arla som släpper en gräddfet undersökning.

Alice Bah Kuhnke (mp) får ny statssekreterare

TCO-vd in i Hetast i Almedalen

SD större än M även hos SCB

Kvinna till Kvinna utmanar med reklam från Sarajevo

OTW vann contentmatchen mot Spoon

Ledamot i partistyrelsen kräver att Anna Kinberg Batra (m) avgår

Regeringsfrågan och komplanen på agendan när SD samlar över 1 000

Visit Swedens nya vd hoppar av

Zara Larsson på plats hos Swedavia

Sverigedemokraterna petar åtalad ledamot

Saco: Övervakningen på jobbet ökar

78 procent i vinst för Göran Persson

Birgitta Ohlsson på gång att nomineras till partiledare (l)

Centerpartiet bygger varumärke med Ica

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.